Probleem Fireblade 900rr uit 1993

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pretender

MF veteraan
8 nov 2008
5.831
0
Stadskanaal
Facebook
Hallo mensen.

Ik ben vandaag met mijn fireblade bezig geweest.
nou wat heb ik gedaan.

Ik heb de spanings regelaar vervangen voor een nieuwe.
Ik heb de tank er afgehaald plus luchtfilter om bij de bougies te komen.
1 maal alles er van af, heb ik de bougies er uitgehaald en schoongemaakt met een roest borstel.

1 maal alles schoon, heb ik alles terug gezet zoals het hoort.
dus ik de motor gestart en hoorde mijn brul geluid weer, en de motor liep weer.

nu ben ik een stuk gaan rijden, maar wat is nu het probleem.
als ik ongeveer 60 KM per uur ga rijden of harder, trilt mijn motor.
hoe harder ik ga hoe meer die trilt, dit voel ik aan de handvat, rem en koppeligshendel en aan mijn voetsteps.

ik heb nu alle bouten bij na gelopen en vast gedraaid, en de bloksteunen ook.
maar hij blijft trillen, en je merkt het ook heel erg als je het gas los laat.

Wie kan mij hier misschien mee helpen of heeft bruikbare tips.

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Zijn je bochten ook van titanium? Want zo zien ze er niet uit..
Echt, de mijne klonk exact hetzelfde. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten maar volgens mij lekken je bochten op je uitlaatpoorten. Het vervelende bij mij was ook nog eens dat als je je hand voor de demper hield dat hij nog steeds tikte (heeeel verneukeratief!). Dus je zult echt de bochten eraf moeten halen om het uit te sluiten en de pakkingen moeten vervangen (kost geen drol).
Verder loopt je brommer op het filmpje best wel goed volgens mij, ik zou me niet meteen zorgen maken over een paar natte bougies. Het is natuurlijk niet de jongste meer..
 
Laatst bewerkt:
dat van boegie nummer 1 olie of benzine op de onder kant zit en zo wel ook bij bougie 3.
bougie 2 en 4 zijn helemaal schoon.
moet ik mij nou zorgen gaan maken of niet.

Ik dacht eerst dat bougie 1 + 3 bij een Blade op 1 bobine zaten en 2 + 4 ? Maar nu ik er over na denk is het 1+4 en 2+3.
Kijk, als je ontsteking of timing verkeerd staat wil die ook best vibreren maar dan moet je dat ook wel merken aan hoe die loopt over het algemeen (rauw).
Tja, wellicht een beetje flauw maar persoonlijk zou ik zeggen rij even langs de dealer en laat ze eens luisteren.
Vragen kost nog niets

En afdeling lekkende pijpen, druk gewoon je uitlaten eens dicht van achteren dan hoor je snel genoeg of die van voren nog gasdicht is ;)
 
Laatst bewerkt:
wat je zelf kunt doen zou ik uitvoeren, heb je dat al verdient . De spanner is makkelijk zelf te vervangen. Heb het geluid gehoord en moet zeggen dat het wel meevalt hoor zo te horen. Het klink meer een ritselachtig geluid met af en toe iets tikken dat lijkt mij het stuk nokkeasketting/spanner.

Olie of benzine is een heel verschil voel ff met je vingers of ruik er eens aan !

Olie aan de onderkant van je bougie lijkt mij niet ok , benzine iets verzopen?
 
Ik zou ook niet meteen denken aan de nokkenaskettingspanner hoor...
Op mijn 97-er blade was ie gaar (al na 22000 km) ... volgende erin en ook in no time stuk ...
Weer ondergarantie vervangen en toen maar meteen een handverstelbare gemonteerd.
Die is me erg goed bevallen.

Geloof me, als de spanner en/of ketting versleten zijn dat ratelt ie erg hard en hoorbaar ... bij jou is het meer licht tikken.
 
Oke dankej wel voor jullie reactie.
ik ben bij 2 verschillende dealers langs geweest, en geen 1 weet een antwoord te vinden.
ik heb voorde zekerheid alle 4 de bougies vervangen, maar dat heeft niks mogen baten.

Ik ga binnen kort proberen om een afspraak te maken bij NoLimits in roden.
Ik kreeg van een collega te horen dat hij de specialist is in Honda motoren.

Kijken als ik hem daar binnen kort even kan brengegen.
 
Samengevat: nieuwe spanningsregelaar, nieuwe bougies, goeie accu, blok zit goed vast, tank resoneert niet en hij loopt op 4 poten, maar het blok tikt en de hele motor trilt bij snelheden hoger dan 60 km/h en het trillen wordt erger bij hogere snelheden. Koppeling op laten komen heeft geen invloed op de tik in het blok. 2 bougies waren nat toen je ze uit het blok draaide.
Vraagjes:
Je schrijft dat de hele motor trilt boven 60 km/h. Als je 80 km/h in de eerste versnelling rijdt en je schakelt door naar 2, en naar 3, en naar 4, en naar 5 en naar 6 waarbij je 80 km/h blijft rijden. Trilt hij dan steeds het zelfde? En als je hem bij 80 km/h in zijn vrij zet en je zet de motor af en laat hem in zijn vrij met 80 km/h door rollen. Trilt hij dan nog steeds?
Trilt de motor als de motor draait, maar stil staat in zijn vrij?
Trilt de motor als de motor draait in de versnelling, maar stil staat met ingetrokken koppeling?
Trilt de motor als je hem op een paddock stand zet met draaiende motor in de versnelling met draaiend achterwiel?
Zit er een slag in een wiel?
 
De motor trilt als ik gewoon rij met de motor.
de motor trilt niet meer, asl ik hem in zijn vrij laat uitrijden.
De motor trilt ook, als ie in zijn vrij staat, en stilstaat op de standaart.
De motor trilt ook als hij op de bok staat in zijn vrij.
De motor trilt ook, als ik de koppeling ingetrokken is en aan de gashendel gas geef.
De velgen zijn 100% recht, daar heb ik naar gekenen toen hij op de bok stond.
Alsd ik optrek van zijn 1 naar 2 en dan 3 en 4 en 5 en 6 blijft hij gewoon trillen.
Hij trilt ook, als ik het gas los laat en terug laat lopen in zijn toeren.
 
Dan ligt het dus niet aan velgen, banden, remmen, wielophanging, ketting + tandwielen, versnellingsbak of koppeling.
Dan hou je over: krukas, hoofdlagers, big-ends, overbrenging naar koppelingshuis, dynamo, oliepomp, waterpomp, nokkenasketting+spanner, nokkenassen, kleppen+zittingen+veren+geleiders, drijfstangen, small-ends, cilinders+zuigers+zuigerveren, carburatie en ontsteking. Nog steeds een lange lijst.

Vraagjes: rookt de motor? witte damp, blauw pluimpje, zwarte roetwolken?
Heeft hij nog steeds het volle vermogen bij alle toerentallen?
Zit er voldoende en goeie olie in?
Wat doet de temperatuur meter?
Zit er voldoende koelvloeistof in?
 
Olie is in december net vervest met een kleine beurt. nieuwe vloeistoffen, olie + filter.
alle vloeistoffen zit er nog genoeg in en olie is precies op peil.

er komt gewone uitstoot uit de uitlaat, dus normale witte dampen.
 
Geen blauwe pluimen -> zuigers + veren en klepgeleiders zal het waarschijnlijk niet zijn.

En als de motor warm is dan dampt hij niet meer op een warme dag?
Als de motor (en de uitlaat) koud is dan condenseert het water in de uitlaatgassen al in de uitlaat, en als het buiten koud is dan condeseert het gewoon in de lucht. Maar als het lekker weer is en de motor is warm, dan zou je toch eigenlijk geen damp meer moeten zien.
Kan het zijn dat je bougies nat waren van koelvloeistof?
Als je in de radiator kijkt terwijl de motor draait, zie dan koelvloeistof rondgepompt worden, of zie je uitlaatgassen borrelen? (pas op dat je de radiator niet opendraait als de motor warm is).
 
De vloeistoffen worden lekker door gepompt door de radiateur.
Maar ik hoor op vele forums en site. dat de trilling ook door de nokkenaskettingspanner kan komen.
omdat het een veel voorkomend probleem is bij de fireblade en dat daat tevens trillingen van kan komen.
die je voelt via je voetsteps en handvaten.
 
Ik hoop voor je dat het daarmee opgelost is. Het is zo ongeveer de simpelste reparatie die er is. Hij zit aan de rechterkant tegen het blok aan gebout. Het enige lastige is dat je er eigenlijk een speciaal tooltje voor nodig hebt om de spanner te ontspannen, maar die kun je zelf ook maken. Afmetingen staan in Haynes. Ik heb de nokkenaskettingspanner zelf ook vervangen, maar mijn Fireblade (ook '93) trilde daarvoor absoluut niet.
 
Om het je makkelijk te maken:
full
 
Toen ik vanavond van mijn werk terug ree naar huis toe, had ik halverwege de rit in eens geen power meer in mijn motor.
ik ben toen van de grote weg af gegaan en binnen door gegaan.
naar 7 minuten kreeg ik de volle power weer terug.
Kan dit te maken hebben dat mijn carburateurs vies zijn.
of heeft dit een andere oorzaak
 
Ik kan me niet voorstellen dat het iets mechanisch is. Vuil in de vlotterbak of onstekingsprobleem lijkt me de oorzaak. Geen idee welke van de twee. Carburateurs kun je open maken om te kijken of er vuil in zit en schoonmaken. Daar zou ik mee beginnen, dat is alleen maar werk. Als dat niet helpt dan kun je nieuwe bougiedoppen en/of bougiekabels kopen.
 
Ik denk precies hetzelfde .

PS werk aan 1 carburateur tegelijk , gooi onderlinge onderdelen niet door elkaar zijn opelkaar ingesleten. Als de power wegvalt , en weer terug komt lijkt het met iets van benzine toevoer problemen. Wat dacht je van de benzinepomp ?
 
Laatst bewerkt:
ik heb net gekeken en ben er achter gekomen, dat tijdens de montage van de benzine tank de benzine leiding een kronkel in zat.
dus die heb ik weer goed gemaakt, en nu kijken als het probleem over is van geen pk's meer.
 
dat is in ieder geval het probleem van het wegvallen van je power? Bij hogere snelheden vraagt de motor meer benzine , vandaar dat je je power iets terug had in de bebouwde kom dan vraagt tie minder. Het trillen van je motor kan ook te maken hebben met te weinig benzine waardoor je motor onrustig gaat lopen. Heb precies eender motorfiets en had ooit weleens bijna geen benzine meer aangezien er geen benzine meter op zit de motor begon ook te trillen daarna viel deze smorend uit , kon nog net de pomp halen gelukkig. Gebeurd je 1 keer .
 
De motor trilt nog steeds, ondanks ik de benzineslang goed heb gemaakt.
Maar ik ga van de week even bij de dealer langs om de nopkkenaskettingsdpanner te vervangen en dan kijken wat hij doet.
ik laat het nog wel effe weten.
 
Als het goed is zijn er betere spanners op de markt, heb er laatst eentje gekocht (25 eurie) van een MF` er als sparepart , dit was een gemodificeerde/ betere uitvoering volgens hem . Simpel om het zelf te vervangen tooltje om de spanner op te draaien zit erbij .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan