problemen met versnellingsbak

cbr900rrf

Rookie
5 aug 2006
20
0
veldhoven
hallo vrienden motorrijders

wie kan mij helpen?
ik heb een fireblade uit 1996.
als ik overschakel van mijn derde naar mijn vierde versnelling is het net of ik
in een vrij-stand kom, dit overigens wel met enig gerammel (tandjes poetsen).
dit gebeurd vooral bij wat sportiever rijgedrag.(hogere toeren),dus niet continu.
het lijkt erop dat de tanden van de desbetreffende versnelling versleten zijn.
kan dit ,of weet iemand iets anders????
 
Op zich niet echt volgens mij, een goede momentsleutel is het belangenrijkste. En een werkplaatshandboek is natuurlijk ook onmisbaar bij zo'n klus. Let er wel op dat je ook de nodige pakkingen nodig zult hebben.
 
Tja, ik kan dat moeilijk beoordelen want ik weet natuurlijk niet hoe handig jij bent. Het is in ieder geval geen klein klusje, je hele blok zal er voor door de helft moeten.

Hoeft niet altijd.Met een beetje handigheid en Japanse puzzelkunst zijn de schakelvorken er soms via de carterpan uit te halen.Bij de FZR(600/750/1000) en de YZF750/1000 leek het ook altijd onmogelijk ,maar het kan wel.

Probeer het eerst , demonteren van het blok (+ alle aanverwante ellende met pakingsets) kan altijd nog.

Frans
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet altijd.Met een beetje handigheid en Japanse puzzelkunst zijn de schakelvorken er soms via de carterpan uit te halen.Bij de FZR(600/750/1000) en de YZF750/1000 leek het ook altijd onmogelijk ,maar het kan wel.

Proberen het eerst , demonteren van het blok (+ alle aanverwante ellende met pakingsets) kan altijd nog.

Frans

Ohw dat is wel handig inderdaad, scheelt een berg werk. Kun je vanaf daar ook wel goed zien of er daadwerkelijk 1 krom is?
 
Bij de Yamaha's kun je de schakelvorken en tandwielen wel bekijken via de opening van de carterpan.

bij de Yamaha's weet ik zeker dat het kan :

http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=6625.0

Hoe het bij de honda's is zal je zelf uit moeten vogelen.

Als het je lukt op de snelle manier dan scheelt het je veel werk, je blok hoeft er niet onder uit en je cilinders en zuigers blijven mooi op hun plaats zitten(hoonbeurtje,pakkingset uit bespaard + veel tijd)

Frans
 
Bij de Yamaha's kun je de schakelvorken en tandwielen wel bekijken via de opening van de carterpan.

bij de Yamaha's weet ik zeker dat het kan :

http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=6625.0

Hoe het bij de honda's is zal je zelf uit moeten vogelen.

Als het je lukt op de snelle manier dan scheelt het je veel werk, je blok hoeft er niet onder uit en je cilinders en zuigers blijven mooi op hun plaats zitten(hoonbeurtje,pakkingset uit bespaard + veel tijd)

Frans

De krukas kan normaal toch compleet met drijfstangen en zuigers in de bovenste carterhelft blijven zitten als je het blok splitst? Bij deze blokken kun je de onderste carterhelf er volgens mij afschroeven vanaf de onderkant zonder de kop + cilinders los te halen...
 
De krukas kan normaal toch compleet met drijfstangen en zuigers in de bovenste carterhelft blijven zitten als je het blok splitst? Bij deze blokken kun je de onderste carterhelf er volgens mij afschroeven vanaf de onderkant zonder de kop + cilinders los te halen...

Ben Yamaha gewend en die heeft nog een paar bouten onder het cilinderblok zitten.
Misschien dat Honda het beter heeft opgebouwd.

Frans
 
Ben Yamaha gewend en die heeft nog een paar bouten onder het cilinderblok zitten.
Misschien dat Honda het beter heeft opgebouwd.

Frans

Ik heb zo'n blok ook nog niet persoonlijk los gehad, maar als ik naar onderstaande tekening kijk lijkt het erop dat de cilinders gewoon kunnen blijven zitten.

H00010027.gif
 
Hoi,

Ik repareer veel motoren (zie mijn referenties op MF) en jouw probleem komt bijna 100% zeker door versleten lagerbusjes in je bak die gaan onder kracht wijken en dan schiet hij half uit de versnelling.

Op zich niet ernstig, kunnnen er gelijk nieuwe busjes en ringen in je bak schakeld deze ook nog eens beter door.

Mocht je je motor gerepareerd willen hebben kun je altijd even mailen op
oromijn @ hotmail .com

gr olaf
 
Ik heb mijn blade inmiddels zelf gemaakt.ik heb 1 schakelvork en 2 naastliggende
tandwielen vervangen. de vork was wat aangelopen maar voor het zicht niet krom.
Van de tandwielen waren de inwendige nokken aardig afgesleten.
De motor rijd weer als een treintje.(schakeld)
Ik wil hier nog een How to van maken,iedereen bedankt voor alle reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan