@DaveXR: begrenzen in ALLEEN MAAR spruitstuk vertraagt de aanzuiging, zodat er eigenlijk een kleinere carb op zou moeten.
De verschijnselen gaan dan, ondanks terugvallend vermogen, lijken op die van plaatsing van een veel te grote carb: boven een bepaalde gasstand zeer arm mengsel.
Extra grote sproeier lost dit niet of onvoldoende op, want dan verzuipneiging bij lage gasstand en tòch zwaar verarmen bij volgas.
Een niet wezenlijk elegante maar toch minder slechte noodoplossing (wel 3-voudig werk) is dan om ook de lucht-inlaat achter op de carb te verkleinen èn een kleinere sproeier te plaatsen.
Uiteraard werkt ook de truc waarover ik op Dit Forum las, om het bereik van het gashandle te verkleinen met een dingetje bovenop de gasschuif (rukt wel erg hard aan kabel en dekseltje).
Roep ff niet te gauw "onzin", dit onderwerp zat ook vrij kort geleden nog in de 2-takkerdraad (CagivaMito geloof ik) waarin een 4-takt rijder opdook die fouten vergeleek/herkende en een en ander ook bij specialisten heeft nagevraagd.
Overigens: ik HOOP dat ik tòch onzin vertel want dan blijft er minstens meer materiaal langer heel.
Bekijk het nog eens rustig.
Edit: hier ongeveer kwam dat het laatst ter sprake, doorklikken naar pagina 60, poster Longjohn:
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/71948/60
Uhh ik weet heus wel wat je bedoeld hoor, maar waar jij over praat is over begrenzen van een 4takt zonder CV carbs!!
Als je geen CV carbs hebt en je trekt de gasschuif dus letterlijk volledig omhoog dan zakt je vacuum in je carbs als een gek omdat je spruitstuk super klein is. Maar als jij weinig gas geeft met een CV carb is je vacuum in je carb ook klein, en gaan je gasschuiven gewoon niet ver omhoog, en zo ook met begrenzing.
Geloof me ik weet heus wel hoe dat begrenzen werkt aangezien ik het zelf al meerdere malen heb gedaan, en ook met succes.
Je hebt gelijk dat je vacuum met de gasklep volledig horizontaal ietsjes kan inzakken, en dat hij daardoor ietsjes te arm kan lopen, maar dat is met een paar sproeiermaatjes groter verholpen. Verder kan het totaal GEEN kwaad omdat het hetzelfde effect is als weinig gas geven.
Sorry dat ik meteen begon te roepen met onzin enzo, maar hoe jij het in dat verhaaltje van je uitlegde klonk het niet bepaald technisch goed onderbouwd.
Kijk korte uitleg om mijn mening misschien wat duidelijker te maken.
Je hebt een vlinderklep bij CV carbs, die in principe zorgt voor een variabele spruitstuk-doorlaat. Stel je zorgt ervoor dat je vlinderklep maar een klein beetje kan openen zodat je een kleine doorlaat hebt (dus met weinig gas rijd), dan is je vacuum in je carbs laag, en gaan je schuiven nauwelijks omhoog.
Stel je zet een plaatje voor de vlinderklep met een kleinere diameter, dan is dat vacuum precies hetzelfde als dat van een motor zonder begrenzing met een lage gasstand. En dat is wat ik bedoelde met dat het onzin is dat een 4takt begrenzen slecht is.
Ik heb op mijn ZXR750 uit 1989 25000KM gereden met 25kw begrenzing, toen helaas een ongeluk gehad. Nu heb ik een ZXR750 uit 1995, en daar heb ik ook al bijna 12000KM mee gereden, ook met 25kw begrenzing. Ding loopt nog altijd super, niks aan de hand, en nooit problemen mee.
Ik weet gewoon uit ervaring dat begrenzen van een 4takt niet slecht is.
Waar je overigens WEL gelijk in hebt is dat als je geen vacuum gestuurde carburateurs hebt, en hem dan op spruitstuk begrenst, dat je dat 'te grote carb' effect krijgt (bluhhh met volgas, en pruttel pruttel met weinig gas). Oplossing daarvoor is bus boven de gasschuif of iets maken zodat je gashendel niet volledig open gedraaid kan worden.
Wat je zei over de krachten op dat dekseltje boven je gasschuiven en op de gaskabel, ook hier moet ik je helaas geen gelijk aan geven.
Nogmaals we hebben het hier over VACUUM CARBS! Dus er word niks gerukt aan een gasschuif door middel van een kabeltje, dus die krachten vallen reuze mee.
En als jij bedoeld bij gewone carbs, dan klopt het helaas ook niet omdat de gasschuif altijd tegen het 'dak' van de carb aankomt bij vol gas. En de kabel altijd onder spanning staat op volgas.
En bij CV carbs is het ook zo dat als je volgas geeft je gaskabel onder spanning komt te staan omdat het heveltje dan tegen een pinnetje op slaat als maximale uitslag.
Dus wat ik hiermee probeer duidelijk te maken, je haalt 2 dingen door elkaar.
Begrenzen in spruitstuk bij CV carbs is NO PROBLEMO! Begrenzen in spruitstuk bij NIET CV carbs kan WEL problemen opleveren, maar die zijn te verhelpen met bus boven gasschuif.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen.
Verder no offence van mijn reactie in mijn vorige post, maar je legde het zo slecht technisch onderlegd uit naar mijn mening dat ik zoiets had van:"daar heb je weer iemand die dingen roept en het zelf niet weet".
Maar toch haal je de CV en niet CV carbs nog door elkaar.