proefrit valt onder eigen WA verzekering

Succes met het regelen van proefritten. Ik denk dat 95% van de verkopers je geen proefrit laat maken als je daarop wijst vooaraf.


Jij bent zeker nog een jonkie en laat je teveel wijsmaken.

Ik koop al 35 jaar auto's en heb nog nooit ervoor getekend .Men heeft het 1 keer geprobeerd bij de garage waar ik 4 jaar eerder de in te ruilen auto gekocht had.Kwam men plots met het eigen risico formulier aanzetten.

De reden voor hen om dit in te voeren was om zo hun verzekeringspremiekosten te verlagen.Uiteindelijk ben ik vertrokken en heb er nooit geen auto meer gekocht.Het was geen auto van 1500 euro btw ;)

Heb gewoon ergens anders een auto gekocht! En de laatste 10 jaar nog 2 stuks ook toen nergens voor een eigen risico hoeven te tekenen?

Dus ja ik loop weg.Ik betaal en ik bepaal. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat dit topic niet gewoon wordt gesloten.

Je gaat jezelf toch geen hoofdbrekens maken of je een aankoop-motor zou kunnen verzekeren!
Probleem ligt bij de verkoper. Snel wegwezen en verkoper zoekt 't maar lekker uit. Toedeledokie!! :W

Er zijn veel andere motor-verkoop-sites waar je allicht snel een andere zal gaan vinden.
Diegenen die toch in deze onzin trappen zijn al zodanig verblind op deze "prachtige" motor dat ze geen fouten meer (willen) zien en die toch de deal al bijna hebben gemaakt.

Ik zou zeggen: Wakker worden en HAAL die ROZE BRIL van je NEUS af!!!
 
Laatst bewerkt:
Dit topic is al oud. Maar denk toch dat het nuttig is dat ik mijn ervaring deel met anderen.

Ik heb veel aan dit topic gehad toen ik ging overwegen om proefritten op motorfietsen te maken. Dit is wat ik geleerd heb:
  1. Een motorfiets wordt verzekerd door de eigenaar. Het is niet mogelijk (zoals hierboven geopperd) om zelf een verzekering voor een dag af te sluiten op andermans motorfiets. Bij een proefrit dit dus checken voordat je gaat rijden. Ik heb dat via email gedaan om bewijs te hebben in geval van schade.
  2. Tevens heb ik gevraagd HOE de motorfiets is verzekerd bij een proefrit (WA of All-risk). Bij sommige winkels is dat WA (b.v. Bisschop motoren en van Vliet motoren; wat betekent dat je schade door eigen schuld helemaal voor eigen rekening van de bestuurder komt). Bij anderen is dat All-Risk met eigen risico. Dat eigen risico is soms E1000 (NIWA motoren), soms E1500 (Motorplanet Almere), soms niets (Wim ter Braake motoren). Daar ik op een relatief dure fiets ging rijden heb ik dus besloten om niet te gaan rijden op een fiets die alleen WA verzekerd is. Soms kun je hierover onderhandelen (bij navraag bevestigde Bisschop dat ze voor mij een eigen risico van E750,= wilde hanteren. Waarna ik een proefrit bij hen gemaakt heb. Van Vliet liet het erbij en miste dus de kans een motorfiets te verkopen).
  3. Ergens op dit forum (kan het ff niet meer vinden) wordt verwezen naar het kunnen afkopen van eigen risico van een proefrit bij een verzekeringsmaatschappij. Ik ben dat nagegaan en die afkoop eigen risico blijkt alleen te gelden bij huur en niet bij proefritten. Bij huur is het trouwens wel aantrekkelijk (want iets van E5).
  4. De 'zakelijkheid' van een motorzaak t.a.v. een proefrit is erg verschillend. Bij Bisschop ging alles op goed vertrouwen, bij NIWA moest ik een formulier tekenen en tekende ik voor maximaal 30 minuten rijden. Dat geeft een verschillend gevoel...
Hoop dat ik hiermee anderen kan helpen.
 
Ondanks dat het bericht van de TS uit 2017 is heb ik daar een opmerking over.

Mijn tussenpersoon kwam met een nieuw verzekeringspakket (bij een andere verzekeraar) op mijn verzoek. Ik had namelijk mijn verzekeringen niet via hen geregeld en ik wilde dat wel.

Dat wilde ik omdat ik dan mijn "tussenpersoon" er op kon zetten en verder lekker op mijn luie reet kon blijven zitten. Dacht ik.

Lang verhaal kort, ik besloot dit keer toch eens de voorwaarden door te nemen van de motorverzekering. De rest van de verzekeringen had ik geen zin in, maar deze vanwege een raar gevoel en blijkt dat zij mij een verzekering hadden aangeboden waarin een klasse 3 alarm werd geëist.

Dit heb ik aangegeven en kreeg een "oh, wat gek? Vreemd? Nou, ik begrijp hiet niet. bla bla bla". Uiteindelijk bleek dit wel zo te zijn en heb ik aangegeven dat ik dat hele pakket niet wilde hebben.

Had ik niet zelf gekeken en werd dat ding gejat, had ik dus een probleem. Never nooit dat mijn tussenpersoon voor de kosten zou opdraaien. Had je zelf maar moeten lezen krijg je dan.

Tussenpersoon wilt ook alleen geld verdienen uiteindelijk is mijn conclusie en je kan er niet blind op vertrouwen. Die gaat er bij dus ook weer tussenuit. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan