Project CX500 ,,De Blauwe Engel''

motorfreak

MF veteraan
2 apr 2002
9.663
3
Geersdijk
Binnenkort ga ik verder met een nieuw project alwaar ik al wel iets aan gedaan heb maar zoals altijd wil ik eerst onderdelen verzamelen en dan van start gaan, de onderdelen worden hier en daar gevonden op beurzen, ebay en toevalstreffers als iemand wat opruimt. Het betreft een Honda CX500 van 1978, wat mij betreft een oermotor waarmee zeer veel mogelijk is en een super betrouwbaar blok heeft!


Wat er aan vooraf ging..........kopie en paste vanaf mijn eigen site!

Het is alweer een poos geleden dat ik een schuur/bering of wat dan ook binnenstap en oog in oog sta met iets wat op een motor lijkt maar deels verstopt zit onder een deken en weggemoffeld in een hoekje.............maar vandaag was het weer eens zover en gevonden is vandaag een Honda CX500A van het bouwjaar 1978 , in bezit sinds 1982 maar de eigenaar reeds 2 jaar terug overleden. Mevrouw kon de motor eigenlijk niet wegdoen na 41 jaar huwelijk met de eigenaar maar na wat praten over mijn hobby en de daarbij horende puppogen de papieren in handen gekregen en voor een zeer leuk bedrag heeft Freak er weer een CX500A bij in originele staat, kleur blauw, 30.600 originele kilometers op de klok, alleen bereden met mooi weer en zonder de vrouw erbij, staat na de dood van de eigenaar dus 2 jaar te verstoffen maar toen in hem vanonder de deken zag komen was het duidelijk dat deze de mijne moest worden

Blij als een kind, eerder weg op het werk zodat we de schuurvonst vanavond in Scharrendijke [Breidorp] kunnen gaan ophalen, mevrouw verontschuldigde zich nog voor een minpunt aan de CX500............er was wel eens wat benzine uit een slangetje gekomen en toen heeft de buurman een kraantje dichtgedraaid en toen was het over maar ze weet niet of dit heel veel kwaad kon...............och mevrouw dat scheelt dan iets in de aanschafprijs meer niet Ook was ze deel 3 van het kenteken kwijt, haar man had het ergens verstopt maar waar..................geen nood want ondertussen heeft ze nieuwe papieren aangevraagd en binnengekregen en dus compleet met nieuwe kentekenpapieren en achterop de motor een grote oude originele kentekenplaat................heerlijk gewoon :D Ook krijgen we er nog wat extra onderdelen bij, nieuwe luchtfilters en ze zou kijken of de alle papieren vanaf 1982 nog kon vinden, daar staat op genoteerd wanneer op welke datum de motor welk onderhoud heeft gekregen. Nieuw verkocht door de Regt, na 4 jaar ingeruild [1982] en toen gekocht door de eigenaar...............28 jaar later in mijn bezit..............voor hoelang weet ik niet maar uiteraard zal ik er goed voor zorgen mevrouw
Foto's volgen zeker vanavond, geen showroom motor maar wel een heerlijke onverwoestbare Honda CX500A van 1978 met een zeer lage kloppende km-stand in de mooie kleur blauw en zo snel gezien helemaal origineel en besloten is deze eens helemaal origineel te houden, weer eens wat anders dan een caferacer ervan bouwen.
 
Zo was weer een bewogen avond maar helemaal in de nopjes met de nieuwe schuurvonst en jawel hij is aan alle kanten goedgekeurd :039: Ondertussen al mee gereden en alles werkt op de accu na die is gewoon zo dood als een pier maar met de hulpaccu sloeg de CX redelijk snel aan en de dynamo is dik in orde, het blikt zeer goed, koppelt en schakelt zeer goed, niks geen pluimen uit de dempers, alle elektra origineel en werkend............dit gaat hem worden :022:

Binnenkort eens wassen zodat die dikke stoflaag er af is en dan komt er zeker nog best wat moois van onder :034:

Foto-3LHFNYSH.jpg


Foto-D67JGYTC.jpg


Foto-AA7ABO78.jpg


Foto-XDAG84RI.jpg


30.600 originele kilometers dus deze zou er nog vele duizenden mee moeten kunnen, volgens de verkoopster had de man geen extreme rijstijl en is er alleen bij goed weer gereden en elk jaar een onderhoudsbeurt bij Rockanje motoren :054:

Foto-H7Y686WX.jpg


Originele dempers en keihard :057:

Foto-CQC3WH3D.jpg


Geen stootrand aan de remschijven wat weer een deel zegt over de km-stand, velgen heel netjes maar binnenzijde comstar lichte roestvorming.

Foto-UACLEOXD.jpg


Zo goed als als originele stikkers zijn aanwezig :071:

Foto-EBMKOET3.jpg


Foto-ZLIT8WXS.jpg


Stuurschakelaars als nieuw, knopjes voelen goed aan en de veertjes en messing plaatjes lijken zeer goed te werken.

Foto-8CRJ4BBK.jpg


Foto-4KVGXYAK.jpg


Voorpoten geen roest of pitting te bekennen, wel een zwetende rechterkeerring maar deze poten gaan toch helemaal aangepakt worden...............ojee de plannen komen al weer :+

Foto-BFADAD38.jpg


Kapjes, lakwerk, ophangogen enzenz gewoon keurig :034:

Foto-TTEP6XQX.jpg


Foto-AUFLWLVC.jpg


Foto-BID38XI3.jpg


Het frame vertoond wel wat roest, hier en daar een plekje steenslag wat na een paar jaar in een schuur licht is gaan roesten, het blok is ook nooit echt helemaal blinkend gepoetst en er zijn zeker wel wat gebruikersporen aanwezig maar dat mag ook met een CX500 van 32 jaar jong :054: De prijs van 50cent per cc is deze meer dan waard en ik heb min of meer besloten deze helemaal keurig origineel aan te pakken, de olie in het blok is gewoon schoon, luchtfilter net nieuw en we hebben nog nieuwe olie en nieuwe luchtfilters meegekregen net als een aantal brikkenhandschoenen :036:

Uiteraard eerst nog wat andere zaken afwikkelen maar deze zal zeker snel te vinden zijn op ons heilige asfalt, een rondje ringen lijkt me niet uitgesloten en het blok voelt zeker krachtiger aan dan bv benny of mijn vorige rode CX, de versnellingsbak voelt als nieuw en de koppeling kun je met 1 vinger bedienen. De remzuigers lossen niet helemaal goed maar dit is normaal na jaren stilstand, de remhendel voelt rottig aan en de remolie zal er niet uitzien, de banden zijn oud maar zonder scheuren en laat de achterband nu 1 van het type zijn die enorm rookt :048: [Conti supertwin]. Accu is overleden maar er zal weinig aan nieuwe onderdelen zijn om deze weer netjes de weg op te krijgen :p
 
Zo vanavond de schuurvonst maar eens nagezien op alle vloeistoffen want hij heeft dan even de 1e ploffen gegeven er moet immers ook mee gereden worden, de olie is gewoon nieuw...........compleet helder en tot de strot toe vol [max peilstok]. De oude ,,groene benzine verwijderd en gevuld met verse benzine die zeker toch ff wat scherper ruikt :053: , de vlotterbakjes even door laten lopen met verse benzine, de koelvloeistof gemeten en die is ook nog prima, accu wonderbaarlijk weer op 12,8V maar kakt wel iets in bij indrukken startknop maar stilstand blijft achteruitgang ook bij een CX :018:Bandjes op druk maar moest bijna niks in, rem achter pakte en loste prima dus oke, de voorrem remt een beetje maar sleept gelukkig niet dus tijd om de Cx wakker te laten worden na zijn te lange winterslaap en begonnen met een voorzichtige wasbeurt :039:

Foto-OFGSLOTT.jpg


Motor gestart en sloeg gelijk aan, rustig aan wegrijden en de koppeling plakt totaal niet, ook is deze zeer licht te bedienen en schakelen is gewoon porno, niks geen ,,geklak'' in de bak, versnellingen schieten er niet uit en de koppeling slipt niet............hoppa das mooi :054: Na een 10 kilometer de motor stilgezet en nagelopen op lekkage , warmte, banden enz, uiteraard maar een foto gemaakt :D

Foto-DR7SFECZ.jpg


Helaas een lekkage aan de linkse waterpijp nabij de waterpomp dus aandachtspunt, nergens olielekkage te vinden, banden voelen goed, remmen gaan redelijk en toen die heerlijke geur van benzine............de rechtercarb loopt over dus een verkeerd vlotterniveau of rommel in de vlotterafdichting dus aandachtsnummer 2 is geboren............foto's :+

Foto-IDNDQ6AE.jpg


Na het een en ander gezien te hebben weer een mooie 25km gereden en alles lijkt wakker te worden dus vanaf nu het toerental aan de bovenzijde van de 5000 laten ruiken en duidelijk dat er meer vermogen aan boord is dan mijn ex-rode CX500, hier kan ik weer vriendjes mee worden :054: Uiteraard weer alles even nagelopen en gelijk maar weer de camera ter hand genomen.

Foto-ANYDJ4NE.jpg


Foto-BUIW3ZGU.jpg


Foto-TLZUFQ66.jpg


Na nog een mooie 50 km gereden te hebben is het duidelijk dat deze motor nu eens op een juiste manier is weggezet, ik heb elk jaar toch wel een motor of 15 die we ergens ophalen en dan slopen, op/verbouwen enz, meestal is het bagger en redelijk wat werk om de 1e kilometers mee te rijden, ik moet ook eerst weten dat ik op tijd tot stilstand kan komen, dat de oliepomp werkt en er juiste en genoeg smering is, dat de koeling werkt enz..............deze is gewoon goed weggezet..............hulde aan de vorige eigenaar :036:

Zo goed als alles werk naar behoren en ik heb niet eens het idee dat er een stootrand op de cilinderwand zitof dat de zuigerveren nog ,,los'' moeten komen of de carbs gewoon te vervuild/vergomd zijn, het werkt en dus de camera onder het rijden zijn werk laten doen :048:

Foto-7PFIXD6T.jpg


In tegenstelling tot de vorige CX heeft deze goede balhoofdlagers, goede wiellagers, ,,ronde'' velgen en niet krom, zeker weten schadevrij, en de veerring redelijk.................bij 160km/h kun je het stuurloslaten en op de stepjes gaan staan met die dikke tank tussen de knieën geklemd en een foto maken wat overigens [don't try tis at home] , geen gezwabber en gekloot en een stuk heerlijk gereden en het gaat hem worden :021:

De voorlopige plannen;

-Grote beurt uitvoeren met veerring en remmen revisie als de ZZR250 opgeknapt is,
-Komende maanden lekker kilometers gaan maken en de motor leren kennen,
-Tegen/in de winter geheel demonteren, frame poedercoaten,
-Geheel weer monteren en alles weer in showroomstaat zien te krijgen,
-Pekjelvrij houden en volgend jaar veel kilometers mee maken :022:

Mijn 1e CX500 die ik pekelvrij ga proberen te houden :+ Een heel leuk projekt en al hele goede waarden gemeten zoals de laadspanning van 14,2V, dynamoweerstand gewoon nieuw enz...............gaat goed komen met deze :054:
 
Ben er niet helemaal tevreden over maar de blauwe plaat zit waar die moet zitten :054:

Foto-L4CTAHCX.jpg


Remolie is duidelijk een vervaning toe maar dit viel tegen, de rechterremklauw ging best goed maar bij de linker zat de remleiding verstopt, nog niet meegemaakt en wat een gedoe om deze weer open te peuteren, uiteraard eerst de remverdeler los gehad en remklauw gedemonteerd maar dit was het steeds niet :046: Smerige remolie dit maar nu remt het weer een beetje met de schone remolie, goed genoeg om morgen mee naar de baas te sturen. :D

Foto-3EOHVIPJ.jpg


Na een rondje tuffen de cardanolie gelijk maar vervangen en dit was misschien nog wel de originele cardanolie, groen en stinken maar de cardanklok ziet er heel goed uit :103: Schone olie en nieuwe afdichtingen zijn weer aan boord en de kruiskoppeling gelijk doorgesmeerd :054:

Foto-CSM34UWD.jpg


Oja garage vol en dus even buiten op straat doen...............leuk met deze wind, achterband glimt in ieder geval weer :020:
 
Zo tijd om eens wat aandacht te schenken aan deze CX500A! De bedoeling is om een uitgebreide beurt uit te voeren alà motorfreak en dan kan ik met een goed gevoel dit jaar nog eens een weekeindje Eiffel pakken met de CX500 :054:

Met de motor een behoorlijk stuk gereden zodat de olie lekker warm was en dan gelijk op de heftafel en aftappen, de olie voelde en zag er nog keurig uit en nergens wat metaaldeeltjes of slijpsel te ontdekken, dat geeft de burger weer moed.

Foto-N8QPXEHX.jpg


Cardanolie ook weer afgetapt en een stuk schoner als vorige keer, blijft enorm stinken maar dat heb je met die cardanrommel.

Foto-JR8VSKDV.jpg


Uitlaatcollektor verwijderd want hier zit een klein gaatje in en deze moet even gelast worden, de bevestigingen voor de dempers en bochten ziet er op het 1e gezicht nog hard uit dus deze collektor is waarschijnlijk te redden :034: Duidelijk is nu de lekkage bij het schakelpookje en ondertussen is de keerring eruit in afwachting van de nieuwe.

Foto-A8HPATQH.jpg


Hoe heerlijk kan het zijn de de bedrading compleet origineel is en zelden kom ik het nog tegen maar deze heeft het :036:

Foto-SFCWX4S8.jpg


Voorkapje verwijderd want de voorpoten moeten eruit en natuurlijk moet aales achter het kapje nagezien en gesmeerd worden, het elektra in de bescherming en de aansluitingen netjes even opschuren voor het beste contact.

Foto-WM4EPWYT.jpg


Voorpoten gedemonteerd en de vrije lengte van de veren is nog ruim boven de limiet en dus hoeven we geen setje progressief aan te schaffen want het is geen racemonster en dan is originele veerring mij best, de oude voorvorkolie kwam er schoon niet stinkend uit..............mooi man!

Foto-AUJRDUTC.jpg


Voor de rest al heel wat zaken gedaan zoals de kleppen gesteld, nieuwe afdichtringen geplaatst en een nieuw oliefilter, de CX500 staat er dan nu weer zo bij :)

Foto-CWIJLG3Q.jpg


Helaas een lekkage gevonden daar waar de waterpomp zit, de seal misschien te lijden gehad van de langere stilstand of de rubberen ring/pakking lek.............hoe dan ook het zal open moeten :|

Foto-KOV4RC3F.jpg
 
Oke het blijft een rotklusje maar het zal er weer van opknappen en het is toch een beetje een deel van het aangezicht dus de schuurpapiervellen ter hand genomen en vanavond schuren, heel veel schuren :D

Foto-4ZR3KO3D.jpg


P180 mee begonnen omdat dit het beste de bloemkolen verwijderde en deze maat had ik liggen :+ vervolgens naar P280 en P400 en de bloemkolen zijn een eind weg.

Foto-NMLFUB8A.jpg


Na de P600 en P800 nog steeds wat lichte krassen zichtbaar maar met 2 uurtjes verder begint het er op te lijken.

Foto-GRSDJ3WT.jpg


P1000 en de krassen beginnen op te lossen en uiteindelijk met P1200 begint er ook wat glans in te komen en dan is het verschil met de andere poot duidelijk.

Foto-3VYELA36.jpg


Met wat meer ingezoemd zie je dat er nog wel wat krasjes zitten maar deze gaan met het afwerken/polijsten wel weg, 1 avond per poot is nog goed te doen en gelukkig zit er op deze poten geen blanke lak en komt er zeker ook niet op nadat ze klaar zijn, mijn grote vriend Belgom Alu doet altijd zijn werk zo eens per maand.............detail-foto :026:

Foto-SMKDUHBC.jpg
 
Zo weer een nieuwe avond en dus de andere voorpoot klaar, met nog wat tijd over gelijk maar de nieuwe keerringen, circlips en olie geplaatst, ging allemaal soepel en het werkt natuurlijk ook lekker dat alles goed gereinigd was begin de avond, zodra de voorpoten in de balhoofdplaten zitten nog even napolijsten maar het moet ook niet te blingbling worden natuurlijk :+

Foto-6QA3IMWG.jpg


2 avonden over gedaan en mag niet klagen, gelukkig niet echt pitting te vinden, de vrije lengte van de veren was ruim binnen de tolerantie en ze voelen zeer goed aan, de rode CX had ik gevuld met 15W maar de demping was net even te veel dus hier gekozen voor 10W...............die liggen klaar dat is zeker!

Foto-4PRDKDO7.jpg
 
Zo weer wat tijd gehad om verder met de CX500 te gaan, veel tussendoor projecten en veel te veel voor de baas werken maarja ook dit moet betaald worden, nieuwe onderdelen geven ze nog steeds niet weg!

Koelvloeistof eruit want het blok moet er vanonder.

Foto-H7OOXVVR.jpg


Ook dit blok heeft een zwetende keerring achter de fan dus staat weer genoteerd bij de lijst van aan te schaffen nieuwe onderdelen.

Foto-MEDGGFAX.jpg


Blok weer een eindje verder los.............het blijft lachen deze blokken, in en uitbouwen is zo makkelijk :p

Foto-4KOENGCW.jpg


En het frame is nu echt een eind kaal.

Foto-UD7AUPHH.jpg


Achterbrug is werkelijk keihard :036:

Foto-FQG6OTDT.jpg


En klaar voor het schuurwerk............dit frame laat ik niet poedercoaten maar ga het zelf spuiten, voordeel is dat de originele stikkers dan behouden blijven, niet alle punten gedicht moeten worden waar geen poedercoat enz............en het scheelt weer wat knaken en sneller klaar, het schuren en voorbehandelen is dan weer wel een rotklusje :022:

Foto-6XH73KSE.jpg


Ook het frame is keihard en de pitting valt mee van de roestplekken :D

Foto-6Q7VBLUB.jpg
 
En weer een stapje verder, laagje voor laagje spuiten :054:

Foto-GZFPV7H7.jpg


Lekker een nachtje te drogen hangen :014:

Foto-PYYAIQAL.jpg


En de volgende dag het resultaat, deze kan voorlopig lekker uitharden :039:

Foto-X8MFXJFY.jpg


Foto-74RR3KUI.jpg


Foto-WW4HHK7N.jpg
 
En zo ligt deze CX500 dan al een paar maanden op zolder maar na wat andere projecten moet deze eens afgemaakt worden, voor de zomer zal deze weer te vinden zijn op ons heilige asfalt :) Mijn vrouw is ondertussen bezig de onderdeelnummers op te zoeken van de onderdelen die ik zoiezo wil vervangen en er druppelen al wat nieuwe onderdelen bezig waaronder zojuist een nieuwe waterpomp............. *O*
 
Alhoewel dit niet mijn type motor is:

Geweldige aanwinst/vondst!!! *O* :Y

Leuk, dat dat soort dingen nog voorkomen. Kan me goed voorstellen, dat je er blij mee bent. Ben ook benieuwd naar het eindresultaat.
Blijven we volgen.

Groet

Gijs.


(en zoveel arbeid verricht op 1 avond! Knap hoor! :+ )


_O-
 
Ik heb wel getwijfeld om hem net als Benny [mijn caferacert] om te bouwen maar aangezien dat meestal hier gebeurt blijft deze inderdaad origineel :) Wat dat betreft staan er her en der nog zat schuurvonsten, ik weet er nog wat te staan waarvan de mensen geen afstand willen doen :') Voor mijn werk kom ik vaak bij fruittelers/boeren en particulieren en die geven meer om tractoren/blikken :+
 
Mijn tweede motor was een CX500, ook uit 1978. Ik heb altijd een zwak gehouden voor zo een ding. Ik ben dan ook wel zo verrekte blij dat dit exemplaar goed terecht is gekomen, en dat-ie origineel blijft. Geniet ervan.
 
ik heb ook meerdere CX-en gehad (en heb er nog steeds 2, 1 te koop maar dat terzijde)
en deze ziet er werkelijk super uit!!
ook het zwart in de uiteinden van de uitlaten, uitlaten geheel netjes!
SUPERVONDST!
 
Zo de blauwe engel is van de zolder naar de garage verhuist, leuk bouwpakket!

Foto-KM7UOFLB.jpg


Nieuwe bandjes liggen ondertussen om de velgen en zijn gebalanseerd.

Foto-XMQRCSKT.jpg


Alles labelen werkt prima want ondertussen staan er meer blokken hier waarvan 1 voor Benny de caferacert maar deze komt uiteraard terug in de blauwe engel. De meeste keerringen gaan vervangen worden, de waterpomp, diverse leidingen van de waterpomp en bijbehorende ringen vernieuwen, achterzijde van het blok gaat open om de distrubutie na te zien, voor de rest draaide het blok best goed...............ik twijfel nog om het blok op te frissen met een nieuwe laag verf.

Foto-D63J8OGX.jpg


De blauwe engel krijgt overal nieuwe kabels zodat we daar zeker van kunnen zijn niet ergens onderweg een kabel te moeten trekken.

Foto-U7XBHRVS.jpg


Jaja nog een paar weken dan zou het in volle gang moeten zijn, uiteraard worden de gaatjes in tijd wel opgevuld met wat voorwerk :018:

Foto-YJOTFXTL.jpg
Foto-MQ3KXZKB.jpg



Zaterdag een aantal onderdelen binnen, nieuwe seals en stofcupjes voor de remzuigers, stalen remleiding voor rempot naar verdeelstuk, 2 revisiesets voor de carbs, wat nieuwe afdichtingen voor het blok.............gaat goed zo :)
 
Laatst bewerkt:
Paar deeltjes voor de poedercoater, werd gevraagd of ik nog iets had en tsja deze onderdelen mogen wel een nieuwe jas hebben!

Foto-EYHQ4FPY.jpg
 
Prachtig om zulke schuurvondsten te lezen !

Ziet er goed uit , ik blijf dit topic volgen !

Succes ermee :)

Is een soort schatgraven, mooi als het zulke schatten oplevert. Ga zeker opletten of ik van de zomer zo'n blauw ding voorbij zie schieten.. :]

Prachtig hoe een op het zicht keurige motor toch helemaal uit elkaar gaat.. Meestal wachten ze daarmee tot het niet meer rijdt.. :+

Groet daan.
 
Hey die Daan, tsja ik kan het toch niet laten om een motor compleet te laten.............voordeel is hier wel altijd dat het daadwerkelijk ook weer compleet in elkaar gezet wordt en dan weer als nieuw is :P
 
Hey die Daan, tsja ik kan het toch niet laten om een motor compleet te laten.............voordeel is hier wel altijd dat het daadwerkelijk ook weer compleet in elkaar gezet wordt en dan weer als nieuw is :P

Nou, als ik sommige projecten van jou voorbij zie schuiven (cb750 tegen een konijnehok geruild etc) dan snap ik dat-ie helemaal opnieuw opgebouwd moet worden, maar dit motortje is wel een heel mooie vondst, zowel prijs als technische staat..
Zonde idd om deze te verprutsen tot eentje met een grafkisttank ofzo.. (dat ding wat ooit eens op zeelandnet stond.. :+ )

Misschien leuk om er eens mee de molentocht te rijden? Moeten ze 30 jaar oud voor zijn toch?

Groeten daan.
 
Ja dat konijnenhok was een leuke ruil, die CB750 rijdt nog ergens rond _O- Molentocht kan met deze maar zeker is dat ik er ook mee naar de eiffel, eerst maar zorgen dat de meeste onderdelen aanwezig zijn :)
 
Balhoofd lagerset
&
Mastercilinder revisieset
&
Accu met zuurpakket

Besteld bij Roukema en dus weer wat onderdelen onderweg voor de Blauwe Engel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan