Hallo motorliefhebbers,
ik lees al een paar maanden mee en wil nu zelf een project starten waarbij ik een aantal vragen heb (waarschijnlijk met een hoog noob gehalte). Eerst even voorstellen, ik ben een man van 42 en woon in Oisterwijk. Vorig jaar zomer wilde ik, na een lange pauze van +/- 20 jaar, weer motor gaan rijden. Omdat ik niet precies wilde welk type motor het beste bij mij past heb ik besloten een motor op marktplaats te kopen. Leek mij wijzer dan een nieuwe bij de dealer halen en dan het risico lopen dat een ander type beter bij mij past (weet het overigens nog steeds niet precies ;-) ). Dat is een (her en daar knullig) verbouwde Kawasaki 440 LTD geworden met beltdrive. Voor de veiligheid vorig jaar de motor eerst weggebracht voor een grote beurt en voorzien van nieuwe banden.
Nu speel ik echter met het idee de motor vooral optisch en (in mindere mate) technisch te verbeteren, waarbij ik het grootste gedeelte zelf wil doen. Nu wil ik jullie niet vermoeien met allerlei vragen mbt gedetailleerde klusjes. Wel heb ik twee vragen die voor mij bepalend zijn in welke richting het aankomende project gaat lopen. Mbt tot die vragen heb ik al research verricht, echter lijkt het zo te gaan dat hoe meer ik erover lees, des te tegenstrijdiger de verhalen en des te moeilijker het voor mij wordt om een keuze te maken. Vandaar de hulpvraag op dit forum.
Even wat achtergrond, wellicht helpt dit:
- ik ben een sleutelaar van beginnend niveau, wel 2 workshops gevolgd bij Erik van Lent en inmiddels wat kleinere klussen zelf gedaan
- ik heb ruimte om de motor droog te stallen, gereedschap is ook geen issue
- ik heb 10 uur per week tijd om te sleutelen, projectrichtlijn is 6 maanden
- ik heb een werkplaatshandboek
- ik wil zoveel mogelijk zelf de motor en het blok helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, bepaalde delen vervangen en een nieuwe kabelboom erin zetten (ongeacht of dit nodig is vind ik het gewoon erg leuk om te doen)
- ik rijd (in het weekend en sporadisch en keer door de week) op de motor wanneer het boven de 15 graden is en niet regent, 5000 km/jaar ga ik zeker niet halen. Mooi weer rijder dus
- ik neem nooit passagiers mee op de motor, rijd dus altijd solo
- ik rijd per rit max 100km en probeer de snelweg te vermijden (ook een keuze ivm het 440cc blokje natuurlijk)
- budget is een rekbaar begrip maar +/- 2500 euro is waar ik nu aan denk, kan echter omhoog
Bijgevoegd wat foto's van de huidige situatie en 1 foto van de richting waar het naartoe gaat (wordt geen duplicaat). Nu de twee vragen:
1) naast het frame en de velgen ook het motorblok en benzinetank laten stralen en poedercoaten of stralen en zelf spuiten? Lees hier veel over de verschillende manieren van stralen en de voor/nadelen van coaten. Ik heb het blok nu zelf schoongemaakt en met hittebestendige verf van Motip behandeld. Wat mij echter gruwelijk irriteert is de verf zo gevoelig is bij het wassen (geen hogedruk uiteraard), als wat benzine morst bij het tanken, etc en ik elke keer weer bij moet spuiten. Ik wil derhalve een oplossing waarbij dit niet het geval is (wordt overigens een andere kleur dan zwart).
2) Nu zitten er 2 schokbrekers en veren op, optisch vind ik een monoshock echter mooier. Ook hier is het zo dat hoe meer ik erover lees hoe tegenstrijdiger de verhalen ;-). Is de ombouw naar een monoshock en het resultaat op deze motor dermate ingrijpend voor de handling en comfort dat ervaringsdeskundigen zeggen; niet doen?
Dank alvast voor het lezen en reacties zijn welkom!
ik lees al een paar maanden mee en wil nu zelf een project starten waarbij ik een aantal vragen heb (waarschijnlijk met een hoog noob gehalte). Eerst even voorstellen, ik ben een man van 42 en woon in Oisterwijk. Vorig jaar zomer wilde ik, na een lange pauze van +/- 20 jaar, weer motor gaan rijden. Omdat ik niet precies wilde welk type motor het beste bij mij past heb ik besloten een motor op marktplaats te kopen. Leek mij wijzer dan een nieuwe bij de dealer halen en dan het risico lopen dat een ander type beter bij mij past (weet het overigens nog steeds niet precies ;-) ). Dat is een (her en daar knullig) verbouwde Kawasaki 440 LTD geworden met beltdrive. Voor de veiligheid vorig jaar de motor eerst weggebracht voor een grote beurt en voorzien van nieuwe banden.
Nu speel ik echter met het idee de motor vooral optisch en (in mindere mate) technisch te verbeteren, waarbij ik het grootste gedeelte zelf wil doen. Nu wil ik jullie niet vermoeien met allerlei vragen mbt gedetailleerde klusjes. Wel heb ik twee vragen die voor mij bepalend zijn in welke richting het aankomende project gaat lopen. Mbt tot die vragen heb ik al research verricht, echter lijkt het zo te gaan dat hoe meer ik erover lees, des te tegenstrijdiger de verhalen en des te moeilijker het voor mij wordt om een keuze te maken. Vandaar de hulpvraag op dit forum.
Even wat achtergrond, wellicht helpt dit:
- ik ben een sleutelaar van beginnend niveau, wel 2 workshops gevolgd bij Erik van Lent en inmiddels wat kleinere klussen zelf gedaan
- ik heb ruimte om de motor droog te stallen, gereedschap is ook geen issue
- ik heb 10 uur per week tijd om te sleutelen, projectrichtlijn is 6 maanden
- ik heb een werkplaatshandboek
- ik wil zoveel mogelijk zelf de motor en het blok helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, bepaalde delen vervangen en een nieuwe kabelboom erin zetten (ongeacht of dit nodig is vind ik het gewoon erg leuk om te doen)
- ik rijd (in het weekend en sporadisch en keer door de week) op de motor wanneer het boven de 15 graden is en niet regent, 5000 km/jaar ga ik zeker niet halen. Mooi weer rijder dus
- ik neem nooit passagiers mee op de motor, rijd dus altijd solo
- ik rijd per rit max 100km en probeer de snelweg te vermijden (ook een keuze ivm het 440cc blokje natuurlijk)
- budget is een rekbaar begrip maar +/- 2500 euro is waar ik nu aan denk, kan echter omhoog
Bijgevoegd wat foto's van de huidige situatie en 1 foto van de richting waar het naartoe gaat (wordt geen duplicaat). Nu de twee vragen:
1) naast het frame en de velgen ook het motorblok en benzinetank laten stralen en poedercoaten of stralen en zelf spuiten? Lees hier veel over de verschillende manieren van stralen en de voor/nadelen van coaten. Ik heb het blok nu zelf schoongemaakt en met hittebestendige verf van Motip behandeld. Wat mij echter gruwelijk irriteert is de verf zo gevoelig is bij het wassen (geen hogedruk uiteraard), als wat benzine morst bij het tanken, etc en ik elke keer weer bij moet spuiten. Ik wil derhalve een oplossing waarbij dit niet het geval is (wordt overigens een andere kleur dan zwart).
2) Nu zitten er 2 schokbrekers en veren op, optisch vind ik een monoshock echter mooier. Ook hier is het zo dat hoe meer ik erover lees hoe tegenstrijdiger de verhalen ;-). Is de ombouw naar een monoshock en het resultaat op deze motor dermate ingrijpend voor de handling en comfort dat ervaringsdeskundigen zeggen; niet doen?
Dank alvast voor het lezen en reacties zijn welkom!