Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565
Ik heb het ook gehad , nieuwe band 1000km en ook een bout er in , in België laten repareren die deden het zelfs dubbel een plug met daarover nog een plak aan de binnenkant .
Hier doen ,meerdere motor zaken het niet weet ik , het rare is ze verkopen wel noodsetjes voor onderweg maar zeggen dat ze het niet mogen .
Ze zeggen verzekering technisch , is in Nederland een ongeluk gebeurd aantal jaren geleden omdat een band klapte en de verzekering kwam bij de betreffende motorzaak verhaal halen en dat hebben ze verloren omdat ze niet kunnen aantonen dat het carcas niet verdere beschadigingen had .
Daarom doen veel grotere motorzaken geen band repareren , kan ook zijn omdat ze je misschien nieuw rubber willen verkopen .
Weet ook dat de bij ons een profile en een Euromaster ook geen plug meersteken maar wel een mat van binnen omdat ook hun zeggen dat een plug niet meer mag .
Of het waar is weet ik ook niet maar als je in Duitsland word aangehouden en ze zien een reparatie in je band van een motor , veter of plug dan kan je de motor laten staan want dat is niet toegestaan daar , meerdere male horen zeggen .
Muhahahahahahaha wie zei dat? Rij altijd in DL! 10 km grens hier! lees Duitse motorbladen enz
Nog nooit van gehoord _O-


:W
 
Muhahahahahahaha wie zei dat? Rij altijd in DL! 10 km grens hier! lees Duitse motorbladen enz
Nog nooit van gehoord _O-


:W
Weet het ook niet he , ze zeggen zoveel tot dat je het zelf ondervind.
Ik heb ook gewoon met die plu en daar over met die plak gereden in mijn band , en die was goed gerepareerd en heb dese band helemaal op gereden tot het eind .
 
Ik dank U.
Heb super blackbird al gesproken, niet mogenlijk (heb het gat al "geruimd).
Nu maar doorrijden met veter.
Even de uitleg: Doordat je de frees door de band hebt gehaald om de veter/prop te plaatsen is het gat te groot geworden om nog veilig een pluutje te kunnen plaatsen.
Ergo: doorrijden met de veter er in.....
 
Op mijn Yamaha brommertje had ik zo'n ventieldoppie

1620994793446.png


Daarmee kon je het ventiel er uit halen maar ook je band oppompen bij een fietsenmakerfietspompventielfietspomp. Op enig moment bij een tourtje band oppompen, sloop ik het binnenwerk van dat ventiel. Heb ik ook zo'n stukkie veter in het ventiel gedaan en het doppie er op gedraait, ging best, beetje handig met overdruk zijn enzo...
 
De poll hierboven kan ik niet goed invullen.
Ik heb zowel met plug als met prop nog een tijd door kunnen rijden. Beide daarna geen problemen meer ondervonden.

1. Een vrijwel nieuwe achterband is voorzien van een plu. De band nog gewoon erna 'op' kunnen rijden.

2. Vorig jaar in Frankrijk zat er een spijker in de (=andere) achterband. De band zelf was ook al niet best meer, maar nog voldoende om er mee naar NL te rijden. In dit geval was beter geweest om een nieuwe te kopen. Mijn FZ heeft een niet zo gangbare maat en daarom toch bij de locale garage een veter laten plaatsen. Veruit de makkelijkste optie (als daarna alles goed gaat) Thuis zou spoedig de afvalbak het eindpunt worden.
Zonder probleem mee naar NL gereden. Bij thuiskomst snel een nieuwe er op bij @Super Blackbird
 
Even de uitleg: Doordat je de frees door de band hebt gehaald om de veter/prop te plaatsen is het gat te groot geworden om nog veilig een pluutje te kunnen plaatsen.
Ergo: doorrijden met de veter er in.....

Dacht dat die pluutjes er met verschillende steeldiktes waren tot 6mm? Frees voor een veter is niet dikker als 6mm
 
:^

Wat kan je er verder nog over zeggen???
 
Laatst bewerkt:
 
En als je dan toch met een prop rijdt, kun je gelijk ook de klinkschakel van de ketting afhalen en een visje monteren.*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan