Puntenrijbewijs

Gokje, ik denk dat je :W mag zeggen tegen je rijbewijs en je eerst eens bij het CBR mag melden om eens te kijken of jij wel geschikt bent voor het besturen van een motorvoertuig.

Mja zoiets sombers zie ik ook in, maar dat strook weer niet met het aantal punten wanneer ik met deze overtreding 1 punt krijg. Gezien de forse overtreding kan ik mij voorstellen dat dit geen invloed meer heeft op de rechter en hij zijn eigen conclusies trekt.
 
Beste mede MFers,

Ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om 2 punten met 1 overtreding te krijgen. Ik heb een snelheidsovertreding begaan met meer dan 100 km/h, nou hoorde ik dat snelheidsovertreding die meer dan 100 km/h bedragen, beloond werden met 2 punten. Dit lijkt mij sterk maar ik ben toch nog nieuwsgierig of hier iemand is die hier ervaring mee heeft.

Zie artikel
http://www.tvoost.nl/nieuws/?page=1&cat=1&id=78174

als iemand een snelheidsovertreding van meer dan 100 km/h heeft begaan moeten ze diegene direct zijn rijbewijs afpakken.

dat is nl doodsoorzaak nr 1 bij jonge rijders... -O-

waarom denk je dat die regels met punten zo gekomen zijn? omdat gasten zoals jullie het verpesten voor degene die nog moeten gaan rijden ooit.
:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r


je kan beter weer je fiets met zijwieltjes pakken zolang je je niet kan beheersen.
 
Niet overdrijven he.....er zijn genoeg stukken waar je makkelijk 220 op de snelweg kan rijden en ook makkelijk 110 waar je maar 50 mag......dussss
 
_O- ik had het uit het artikel wat hij trots heeft bijgevoegd ;)


Snelheidscontrole succesvol15-10-2007 13:16:12+ hij meld dat hij meer dan 100 km/u te hard rijdt, dan blijven er maar wijnig opties over. ;)

Trots ben ik zeker niet! En mijn maat ook niet, het is verschrikkelijk klote dat je zolang zo RBW zit....jaaaaa kom maar met die reactie van "daar had je van te voren maar aan moeten denken".....dat snap ik zelf ook.

Jullie snappen misschien ook wel dat het na een toerrit van 300km toch nog wel verleidelijk is om de laatste paar km's op een lege rechte weg naar huis je pols eens uit te laten schieten, tja en die agent zijn dag kon niet meer stuk
 
Trots ben ik zeker niet! En mijn maat ook niet, het is verschrikkelijk klote dat je zolang zo RBW zit....jaaaaa kom maar met die reactie van "daar had je van te voren maar aan moeten denken".....dat snap ik zelf ook.

Jullie snappen misschien ook wel dat het na een toerrit van 300km toch nog wel verleidelijk is om de laatste paar km's op een lege rechte weg naar huis je pols eens uit te laten schieten, tja en die agent zijn dag kon niet meer stuk
Precies....poep gebeurd
 
Trots ben ik zeker niet! En mijn maat ook niet, het is verschrikkelijk klote dat je zolang zo RBW zit....jaaaaa kom maar met die reactie van "daar had je van te voren maar aan moeten denken".....dat snap ik zelf ook.

Jullie snappen misschien ook wel dat het na een toerrit van 300km toch nog wel verleidelijk is om de laatste paar km's op een lege rechte weg naar huis je pols eens uit te laten schieten, tja en die agent zijn dag kon niet meer stuk
Joh, ik oordeel er niet over, da's niet aan mij. Ik snap best dat het best leuk is om even aan dat gas te hangen. Daar zul je me ook echt niet over horen. Het is alleen niet zo heel slim om het te doen als je al een keer door een rechter op je vingers getikt bent ;).

Anyway: gewoon met geknepen billen het oordeel afwachten. meer kun je niet doen.
 
als iemand een snelheidsovertreding van meer dan 100 km/h heeft begaan moeten ze diegene direct zijn rijbewijs afpakken.

dat is nl doodsoorzaak nr 1 bij jonge rijders... -O-

waarom denk je dat die regels met punten zo gekomen zijn? omdat gasten zoals jullie het verpesten voor degene die nog moeten gaan rijden ooit.
:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r


je kan beter weer je fiets met zijwieltjes pakken zolang je je niet kan beheersen.

Wat een mazzel voor jou dat je in NL woont en niet in DLD.. Ik zie de toegevoegde waarde van je bericht niet echt, denk je dat ik zelf niet weet dat ik dom bezig ben..
 
@Gertjee

Niet op reageren, er zijn er meerdere hier die het heerlijk vinden anderen de les te lezen.....gewoon overheen lezen en nuttige tips verzamelen of gewoon lekker met ze mee ouwehoeren
 
Wat een mazzel voor jou dat je in NL woont en niet in DLD.. Ik zie de toegevoegde waarde van je bericht niet echt, denk je dat ik zelf niet weet dat ik dom bezig ben..
Je kan, zoals al eerder is gezegd, :W naar je rijbewijs. Zeker omdat je kortgeleden gepakt bent met 68 km/u overschrijding, ook al was dat met het koekblik.

En na een toerrit van 300 km de laatste paar km even de gashendel opentrekken? Niet slim als je het mij vraagt. Doe dit dan aan het begin van de rit, dan ben je nog fris (en fruitig :+ ). Na zo'n lange rit ben je (althans, de meesten onder ons!) helemaal kapot en is je reactievermogen cq. concentratie flink afgenomen..... ;)

Maar om even ontopic te gaan.... 2 puntjes voor 1 actie :N :)
 
Je kan, zoals al eerder is gezegd, :W naar je rijbewijs. Zeker omdat je kortgeleden gepakt bent met 68 km/u overschrijding, ook al was dat met het koekblik.

En na een toerrit van 300 km de laatste paar km even de gashendel opentrekken? Niet slim als je het mij vraagt. Doe dit dan aan het begin van de rit, dan ben je nog fris (en fruitig :+ ). Na zo'n lange rit ben je (althans, de meesten onder ons!) helemaal kapot en is je reactievermogen cq. concentratie flink afgenomen..... ;)

Maar om even ontopic te gaan.... 2 puntjes voor 1 actie :N :)

Ja hoe bedoel je :W naar je rijbewijs? Opnieuw er voor? of voor een periode van 6 maand o.i.d.....

En waar basseer jij dit op? Is dat naar je eigen inziens of zijn er soort gelijke verhalen bekend
 
Laatst bewerkt:
Ja hoe bedoel je :W naar je rijbewijs? Opnieuw er voor? of voor een periode van 6 maand o.i.d.....
Je hebt 2 optie's:

Optie 1: Opnieuw rijexamen moeten doen bij het CBR.
Optie 2: Een x-aantal maanden zonder rijbewijs.

Welke optie bij jou gelicht gaat worden zou ik niet weten. Daarover beslist Vrouwe Justitia ;)

Kan ook maar zo zijn dat je er met een flinke boete vanaf komt. Maar dit lijkt me zéééér onwaarschijnlijk :X O-)
 
hoe zit het eigenlijk met een puntenrijbewijs. Deze heb je toch alleen de eerste 5 jaren dat je een rijbewijs heb? Of is het zo dat als je je motor rijbewijs er bij haalt, deze ook weer 5 jaar een punten rijbewijs is?

Hier ben ik zomaar ook nog wel benieuwd naar. Baksteen hier ook nog iets zinnigs over te zeggen? :j
 
hoe zit het eigenlijk met een puntenrijbewijs. Deze heb je toch alleen de eerste 5 jaren dat je een rijbewijs heb? Of is het zo dat als je je motor rijbewijs er bij haalt, deze ook weer 5 jaar een punten rijbewijs is?

Geldt alleen voor je eerste rijbewijs. Je bent gewoon de eerste 5 jaar beginnend bestuurder.
 
Laatst bewerkt:
Geldt alleen voor je eerste rijbewijs. Je bent gewoon de eerste 5 jaar beginnend bestuurder.

Waar heb je dit vandaan?

Volgens mij, zonder de zin om bronnen op te zoeken, heb ikdit op kunnen maken:

De eerste 5 jaar dat je je rijbewijs hebt val je onder de categorie beginnende bestuurders. Het RBW in NL geldt voor alle categoriën. Als je te hard hebt gereden met je motor en invordering is noodzakelijk, wordt je rijbewijs ingevorderd. Dus alle categoriën. Je mag dan zelfs geen spartamet meer rijden.

Het beginnend bestuurders princiepe geldt voor hetzelfde: Al heb je al 40 jaar je autorijbewijs, je hebt pas net je motorrijbewijs (of andersom O-) ) en dus wordt je als beginnende bestuurder aangemerkt, afgezien van het feit dat je al 40 jaar een andere categorie van het RBW bezit. Dat betekent dus ook dat als je minder dan 5 jaar je motorRBW hebt, en al 40 jaar je autoRBW, en je dan een overtreding maakt (met de auto bijv.), dat je dan een punt kunt verliezen! Je bent namelijk dan een beginnend bestuurder.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet ben je met al 20 jaar B en 1 dag A *geen* beginnend bestuurder en dus geen puntenrijbewijs.

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=3282 zei:
Iedereen die voor het eerst een rijbewijs haalt, valt onder de nieuwe regeling. Voor beginnende bestuurders gelden de eerste vijf jaar na ontvangst van het rijbewijs strengere regels. Voor 16-en 17 jarigen is deze termijn zelfs zeven jaar na verkrijging van een rijbewijs van de bromfietscategorie AM. De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan dertig kilometer per uur, een alcoholpromillage van 0,8 en hoger (dat is de grens voor puntaftrek; echter, als beginnend bestuurder ben je al strafbaar bij een alcoholpromillage van 0,2 en hoger!) en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen.
Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

en:

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=3375 zei:
k heb sinds een maand mijn rijbewijs, heb ik nu een puntenrijbewijs? Bij welke overtredingen is er nu precies puntenaftrek en hoeveel?
In Nederland bestaat er geen puntenrijbewijs, er is echter wel de Maatregel Beginnende bestuurder, opgenomen in Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid van 26 maart 2002. Iedereen die op of na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs haalt, is de eerste vijf jaar een beginnende bestuurder.

en ook:

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=210 zei:
Wie is beginnend bestuurder?
Iemand is beginnend bestuurder als het rijbewijs niet ouder is dan 5 jaar na de eerste datum van afgifte. De datum eerste afgifte geldt voor rijbewijzen afgegeven na 30 maart 2002.

Oftewel, geldt alleen voor je eerste rijbewijs en ook nog alleen als je 'm pas na 30-3-2002 haalde.
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je dit vandaan?

Volgens mij, zonder de zin om bronnen op te zoeken, heb ikdit op kunnen maken:

De eerste 5 jaar dat je je rijbewijs hebt val je onder de categorie beginnende bestuurders. Het RBW in NL geldt voor alle categoriën. Als je te hard hebt gereden met je motor en invordering is noodzakelijk, wordt je rijbewijs ingevorderd. Dus alle categoriën. Je mag dan zelfs geen spartamet meer rijden.

Het beginnend bestuurders princiepe geldt voor hetzelfde: Al heb je al 40 jaar je autorijbewijs, je hebt pas net je motorrijbewijs (of andersom O-) ) en dus wordt je als beginnende bestuurder aangemerkt, afgezien van het feit dat je al 40 jaar een andere categorie van het RBW bezit. Dat betekent dus ook dat als je minder dan 5 jaar je motorRBW hebt, en al 40 jaar je autoRBW, en je dan een overtreding maakt (met de auto bijv.), dat je dan een punt kunt verliezen! Je bent namelijk dan een beginnend bestuurder.
Dit klopt niet Maarten :N
Je eerste rijbewijs geldt als 'beginnend rijbewijs'. De rijbewijzen die je er na haalt sluiten bij je eerste rijbewijs aan. Dus stel:

Je hebt 2 jaar je autorijbewijs (als beginnend bestuurder) en je gaat je motorrijbewijs erbij halen. Dan moet je voor, zowel je auto- als je motorrijbewijs nog 3 jaar als 'beginnend bestuurder' doorbrengen. Niet voor de auto 3 en motor 5.... ;)
 
Je haalt maar 1 x je rijbewijs.... en dan ben je dus 5 jaar "beginnend bestuurder".

Alles wat daarna komt zijn "categorie uitbreidingen".



Eerste 5 jaar vanaf de eerste keer dat je je rijbewijs haalt dus idd.
 
_O- ik had het uit het artikel wat hij trots heeft bijgevoegd ;)


Snelheidscontrole succesvol15-10-2007 13:16:12+ hij meld dat hij meer dan 100 km/u te hard rijdt, dan blijven er maar wijnig opties over. ;)

:+ ik had idd niet de moeite genomen dat artikel te lezen O-) :Z :}







Wat een mazzel voor jou dat je in NL woont en niet in DLD.. Ik zie de toegevoegde waarde van je bericht niet echt, denk je dat ik zelf niet weet dat ik dom bezig ben..

Of jij de toegevoegde waarde ziet is niet relevant of iemand zijn mening mag posten op een forum.

Als je alleen wil horen wat je wil horen kun je beter iemand mailen waarvan je weet dat die er net zo over zal denken als jij ipv iets op een forum zetten.
 
:+ ik had idd niet de moeite genomen dat artikel te lezen O-) :Z :}Of jij de toegevoegde waarde ziet is niet relevant of iemand zijn mening mag posten op een forum.

Als je alleen wil horen wat je wil horen kun je beter iemand mailen waarvan je weet dat die er net zo over zal denken als jij ipv iets op een forum zetten.
_O- _O- ik kan me er iets bij voorstellen. Ik had ook tijd over, dus ik dacht: Ach, ik lees het artikel ook eens _O- _O-
 
Ehm, is het niet zo dat als je meer dan 50 km/h te hard rijdt dat je dan sowieso je rijbewijs kwijt bent ongeacht beginnersrijbewijs of niet? Heeft volgens mij niks met punten te maken. Zou een mooie boel worden, 'ervaren' bestuurders zijn gewoon hun rijbewijs kwijt bij zo'n snelheidsovertreding, en beginnende bestuurders krijgen een punt.
 
Ehm, is het niet zo dat als je meer dan 50 km/h te hard rijdt dat je dan sowieso je rijbewijs kwijt bent ongeacht beginnersrijbewijs of niet? Heeft volgens mij niks met punten te maken. Zou een mooie boel worden, 'ervaren' bestuurders zijn gewoon hun rijbewijs kwijt bij zo'n snelheidsovertreding, en beginnende bestuurders krijgen een punt.

Bij 3 punten ben je em zo goed als altijd kwijt, mag je opnieuw examen doen.

Bij meer dan 50 te hard, wordt het slechts ingevorderd maar krijg je het wel terug.
 
Bij 3 punten ben je em zo goed als altijd kwijt, mag je opnieuw examen doen.

Bij meer dan 50 te hard, wordt het slechts ingevorderd maar krijg je het wel terug.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Zeker niet als het al eens eerder is voorgevallen :X
De 1e keer krijg je hem binnen 10 dagen terug, dacht ik. De 2e en andere keren kan het langer duren....

@ Baksteen / andere agenten; vul me even aan als dit niet klopt :P
 
Ehm, is het niet zo dat als je meer dan 50 km/h te hard rijdt dat je dan sowieso je rijbewijs kwijt bent ongeacht beginnersrijbewijs of niet? Heeft volgens mij niks met punten te maken. Zou een mooie boel worden, 'ervaren' bestuurders zijn gewoon hun rijbewijs kwijt bij zo'n snelheidsovertreding, en beginnende bestuurders krijgen een punt.

Bij 50km/u word je rijbewijs in gevorderd als je daarbij ook direct staande gehouden word.

Wel of geen beginnersrijbewijs maakt dan idd niet uit.


En idd, beginnersrijbewijsbezitters krijgen dan daarnaast een punt en ervaren rijders vallen onder de recidiveregeling. O-) })



Makkelijk toch... :? _O- _O-
 
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Zeker niet als het al eens eerder is voorgevallen :X
De 1e keer krijg je hem binnen 10 dagen terug, dacht ik. De 2e en andere keren kan het langer duren....

@ Baksteen / andere agenten; vul me even aan als dit niet klopt :P

Klopt...maar je hoeft geen examen te doen om het terug te krijgen...is ontzegging van de rijbevoegdheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan