R1 houdt in bij lage toeren

21 jul 2008
22
0
Hallo allemaal,

Alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst op dit forum zat, maar ik kan op dit moment wel wat tips gebruiken.

Sinds een jaar of 5 rij ik een R1 uit 2002. Een fijne motor waar ik nooit problemen mee heb gehad, tot voor kort althans. Sinds een tijdje (ongeveer 5000 km) loopt hij niet lekker onder de 4000 toeren. Het blokje houdt in en het vermogen komt er dan met een schok ineens in. Boven de 4000 toeren is er niets aan de hand. De motor start goed, zowel warm als koud, en het blokje loopt verder lekker. Het probleem van het inhouden lijkt wel iets erger te worden.

De km stand is nu ongeveer 45000 km en de motor heeft al het onderhoud volgens het schema gehad. Ik heb geprobeerd om een cleaner in de tank te doen en dat leek te helpen, maar het probleem is weer terug.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Alvast bedankt voor de tips.
 
De cleaner heb ik inderdaad vorig jaar geprobeerd. Daarna viel op dat de motor het met 98 of v-power beter leek te doen en met 95 kwam het weer terug (terwijl dat daarvoor nooit een probleem was). Dit seizoen heb ik de cleaner inderdaad nog niet geprobeerd, maar 98 of v-power maakt nu geen verschil meer.
 
In dat geval zou ik beginnen met de aanvoer naar de injectors te controleren en/of schoonmaken, zit er bijvoorbeeld een filter in de tank?
Is de tank goed schoon en zit er geen water in?

Werkt de brandstofpomp nog goed?

Eenvoudige check hiervoor is de slang naar de injectors loshalen en de motor op contact zetten, komt er een stevige straal brandstof uit de slang dan is de aanvoer waarschijnlijk wel goed.


Is hiermee het probleem niet opgelost, dan indien mogelijk, injectors schoonmaken.
 
..Sinds een tijdje (ongeveer 5000 km) loopt hij niet lekker onder de 4000 toeren. Het blokje houdt in en het vermogen komt er dan met een schok ineens in. Boven de 4000 toeren is er niets aan de hand..D..

..de motor heeft al het onderhoud volgens het schema gehad..

Wat zegt je boekje over bougies? Ze kunnen ook gewoon oud zijn.
Ik rijd een 2004 R1 met 27.000km op de klok. Ik had exact hetzelfde probleem, vooral in haarspelden erg irritant; setje nieuwe bougies deed wonderen bij mij :] .
 
Terug
Bovenaan Onderaan