R1100RT met Duna zijspan

De hoogte van het zijspanframe tot aan de weg is 27cm. Op het zijspanframe ligt een hulpframe (zie een aantal foto's hiervoor). Tussen de bak en het hulpfrane zitten hardrubber afstandsstukken waarmee ik ongeveer de contour van de bak volg. Het zijspanwiel is identiek aan het achterwiel.
 
20200427_121626.jpg
 
Ik zou een kortere schokbreker op het span zetten. 15cm grondspeling is zat.

Dan moet ik alle schokdempers korter maken anders klopt de geometrie niet meer. Nadat ik een goede schokdemper heb gemonteerd en het frame tussen het zijspanwiel en de motor heb verzwaard met 50kg plaatstaal voelt het rijden weer vertrouwd. Het lijkt op mijn oude R100 met Dneprzijspan maar dan wel veel beter qua rijeigenschappen.
 
Mag ik heel eerlijk zijn?
Het ziet er een beetje uit alsof je een duna bakje op een ural frame aan t vervoeren bent...
Het is niet echt een geheel geworden zo...

Een R1100RT met een Dunabakje op een Dunaframe eindigt ergens in een sloot als het frame er voordien niet is afgewaaid. Een Dunabak op een Dneprframe is overigens een heel gebruikelijke combinatie.
 
Heb het inderdaad vaker gezien maar deze vind ik wel erg hoog op het frame staan, lijkt idd een beetje alsof hij vervoert wordt ipv een geheel. Verder passen de ronde vormen wonderwel goed bij de rt. de extra kilos snap ik, die heb je echt nodig... spatbord nog in kleur zal ook schelen. Ik denk dat de combi lager aangebouwd met een kleiner wiel op het span beter tot zijn recht had gekomen aan deze motor, maar het kan prima.
 
Het bakje staat inderdaad wel heel erg hoog op de pootjes. Alsof hij bang voor de weg is.
Als je de mogelijkheid hebt om hem lager te leggen zou ik dat zeker doen.
 
Ik weet bijna wel zeker dat dat smoelt, dat frame is best hoog zo te zien, een iets kleiner wiel en het frame van span lager doet ook wonderen. heb hier een mt16 staan, dat is een aangedreven dnepr. Die staat bij mij met 26 cm ruimte onder het frame (dat is lager dan je eigen frame) en die staat al hoog met een 19"wiel. Weet niet welke maat wiel er bij jou opstaat een 19"of een 18". Een zijklepper die ik heb staan heeft 20 cm onder het frame, staat nog mooier voor het zicht.

Ik ben geen voorstander van autowieltjes onder een Russische bak, wordt snel veel te klein maar dit lijkt allemaal net wat aan de grote kant.

Benno
 
Ik weet bijna wel zeker dat dat smoelt, dat frame is best hoog zo te zien, een iets kleiner wiel en het frame van span lager doet ook wonderen. heb hier een mt16 staan, dat is een aangedreven dnepr. Die staat bij mij met 26 cm ruimte onder het frame (dat is lager dan je eigen frame) en die staat al hoog met een 19"wiel. Weet niet welke maat wiel er bij jou opstaat een 19"of een 18". Een zijklepper die ik heb staan heeft 20 cm onder het frame, staat nog mooier voor het zicht.

Ik ben geen voorstander van autowieltjes onder een Russische bak, wordt snel veel te klein maar dit lijkt allemaal net wat aan de grote kant.

Benno

1pxuYOjl.jpg


Inderdaad
gewoon een 15 inch motorwieltje en +/- 10 cm grondspeling voor een Dnepr is genoeg
 
Zo beter? 😊 Het bmw achterwiel dat ik toepas als zijspanwiel is 18". De grondspeling is dankzij de stalen platen met 4 cm verlaagd tot 23 cm. De laatste keer dat ik met de combinatie reed ging het best soepel. De demper was kapot zodat ik alleen met de veer reed. Er zit nu een "goede" (Dnepr)demper onder. Op kleine weggetjes stuitert het behoorlijk, elk kuiltje voel je nu. Op 80 km wegen rijdt het fantastisch. Alweer bijna helemaal gewend aan zijspanrijden 😁
 
Zo beter? 😊 Het bmw achterwiel dat ik toepas als zijspanwiel is 18". De grondspeling is dankzij de stalen platen met 4 cm verlaagd tot 23 cm. De laatste keer dat ik met de combinatie reed ging het best soepel. De demper was kapot zodat ik alleen met de veer reed. Er zit nu een "goede" (Dnepr)demper onder. Op kleine weggetjes stuitert het behoorlijk, elk kuiltje voel je nu. Op 80 km wegen rijdt het fantastisch. Alweer bijna helemaal gewend aan zijspanrijden 😁
Al een slootje gezien van dichtbij?
Mag ook een bloemperk zijn hoor......🤣
 
Zo beter? 😊 Het bmw achterwiel dat ik toepas als zijspanwiel is 18". De grondspeling is dankzij de stalen platen met 4 cm verlaagd tot 23 cm. De laatste keer dat ik met de combinatie reed ging het best soepel. De demper was kapot zodat ik alleen met de veer reed. Er zit nu een "goede" (Dnepr)demper onder. Op kleine weggetjes stuitert het behoorlijk, elk kuiltje voel je nu. Op 80 km wegen rijdt het fantastisch. Alweer bijna helemaal gewend aan zijspanrijden 😁
ja hoor is veel beter , is geen land rover meer , neigt naar een cross over nu .. :t
 
Een Velorex naast een K1200LT bij Verstegen aangebouwd met klemmen. Alles scheef en krom binnen de kortste keren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan