R1200RTlage toerental bokken

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Beste forumleden,

Bij laag toerental wil mijn motor best nog wel haperen in die zin dat ie niet erg soepeltjes werkt. Vooral bij stadsverkeer merk ik dit vooral. Als voorbeeld, als ik gas loslaat lijkt het alsof de motor in 1x smoort en als ik dan gas bijgeef komt ie met een schok op gang. Alsof de motor wat onrustig loopt. Nu heb ik gezocht op internet wat het kan zijn en of er een oplossing is.

Ik heb 2 dingen gevonden wat het veroorzaakt en wat de oplossing kan zijn:
1)
Konstantfahruckeln (KFR)
Schijnbaar een BMW eigenschap?
2)
Installeren van een zgn. Recyclizer: ReCyclizer - extra performance for your BMW boxer

Het eerste schijnt iets te maken te hebben met een, door de fabrikant, iets te strak afgestelde motor (zuinigheid vs. vermogen vs. voldoen aan emissie uitstoot), het tweede lost dit op door een sensor "een beetje voor de gek te houden" zodat de motor iets meer brandstof krijgt om probleem nummer 1 te verhelpen.

Heeft iemand die geïnstalleerd of kan iemand hier iets over zeggen?
Bedankt!
 
Kan ook nog aan je rijstijl liggen...
Ha! Nee helaas niet nee. zelfs met rijden met beetje gas "bokt" de motor als ik het gas iets opendraai. Het gas gaat er behoorlijk fanatiek eraf waardoor ie zichzelf ineens inhoudt en als je dan gas bijgeeft wordt ie met een schok wakker zeg maar..

Mijn vraag is duidelijk genoeg lijkt mij, zijn er anderen die dit ding gemonteerd hebben en wat zijn hun ervaringen.


Linkje:
 
Laatst bewerkt:
Het is een hele grote 2-stamper die te krap is afgesteld. BMW is niet de enige die daar last van heeft. Zeker laag in toeren ga je dit merken. In de stad een kwestie van terugschakelen en wat meer met de koppeling spelen of de motor laten afstellen. Gezien de prijs van dat apparaatje, is het minstens de moeite waard om te proberen. Waarschijnlijk weten de mensen in het RT topic je hierover meer te vertellen.
Dat smoren is eigenlijk meer het remmend vermogen van de motor. Deze is hoogstwaarschijnlijk niet voorzien van software, die bij gas dicht langzaam de gasklep sluit, wat tegenwoordig bij veel personenauto's het geval is. Dus het is open of dicht. De mate van remmend vermogen van de motor zit dan in de delicate beweging van je eigen pols.
 
Wat is
"lag in toeren"? 1200?
Gas dicht en open kan ik me wel iets bij voorstellen, als je gas afsluit stopt de brandstoftoevoer, als je dan een beetje lomp bent komt hij ineens weer terug.
KFR was eigenlijk alleen bij de 1100 en in mindere mate bij de 1150 single spark. Misschien kan het ook bij een 1200 maar dan heb je hem heel erg a-synchroon staan. Bovendien is KFR bij constant toerental, dan moet je tussen de 3000 en 3500 blijven hangen.
 
Hey... dat is toevallig. Heb toevallig ook een klein maandje een R1200RT en met een tripje naar de Eifel afgelopen weekend werd dit fenomeen pijnlijk duidelijk. Heel erg vervelend rijden als je een beetje een bocht door probeert te komen.

Bij mij leek hij zich eigenlijk beter te houden als ik de toeren een beetje laag hield (1500-2500 toeren) in plaats van hoger (2500-4000 toeren). Maar aangezien de motor dan vanwege motorkarakteristiek eigenlijk weer minder soepel rijdt zit je een beetje tussen twee kwaden.

Staat nu een vraag uit bij de garage waar ik 'm heb gekocht.
 
Optie 2 helpt wel. Ik heb op de vorige generatie zo'n ding gehad. Belazert de sensoren een beetje waardoor hij wat rijker staat. Gaat ie wat mooier van lopen. Verbruik gaat wel wat omhoog.
 
ik zou eerst de gaskleppen huizen eens goed (laten) synchroniseren. dat is af BMW meestal niet al te best (er zit best en ruime marge tussen onderkant en bovenkant van goed). en er zitten schroeven in die volgens BMW niet versteld mogen worden maar wel afgesteld moeten worden om goed synchroon te lopen om de fabriekstoleranties op te heffen. en dat scheelt heel veel in lekker soepel rijden onder in de toeren. verder kan het ook nog zijn dat de stappenmotoren die stationair toerental regelen niet helemaal lekker werken.
even een linkje naar een ander forum met heel veel positieve ervaringen van goed afstellen.
 
Bij mij leek hij zich eigenlijk beter te houden als ik de toeren een beetje laag hield (1500-2500 toeren) in plaats van hoger (2500-4000 toeren). Maar aangezien de motor dan vanwege motorkarakteristiek eigenlijk weer minder soepel rijdt zit je een beetje tussen twee kwaden.
Dat zou kunnen. Heb er vanochtend even weer op gelet. Rustig rijden, 2e versnelling +/- 40 km/u bij +/- 3000 toeren. Rij ik op stoplicht af en doe gas dicht, dan smoort de motor als het ware in 1 x keer en "duikt" de voorkant een beetje en schuif iets op richting de tank. Als het ware krijg ik een schok mee naar voren doordat de motor ineens smoort. Later heb ik een beetje gespeeld en wat mij opvalt is a) bij laag toerental gas dicht smoort de motor plotsklaps met een schok en b) draai ik gas wat open dan pakt de motor de toeren ineens op met een schok (alles onder 3000 toeren) en lijkt alsof ie zichzelf lanceert (zo'n gevoel heb ik dan) en krijg ik een schok naar achteren toe. Op de snelweg merk ik hier minder van denk door de hogere toerental, maar stadsverkeer is het best hinderlijk.

Het is een hele grote 2-stamper die te krap is afgesteld. BMW is niet de enige die daar last van heeft. Zeker laag in toeren ga je dit merken. In de stad een kwestie van terugschakelen en wat meer met de koppeling spelen of de motor laten afstellen. Gezien de prijs van dat apparaatje, is het minstens de moeite waard om te proberen. Waarschijnlijk weten de mensen in het RT topic je hierover meer te vertellen.
Dat smoren is eigenlijk meer het remmend vermogen van de motor. Deze is hoogstwaarschijnlijk niet voorzien van software, die bij gas dicht langzaam de gasklep sluit, wat tegenwoordig bij veel personenauto's het geval is. Dus het is open of dicht. De mate van remmend vermogen van de motor zit dan in de delicate beweging van je eigen pols.
Dat te krap afgesteld staan is inderdaad iets wat ik ook kan terugvinden. Iets in de trant van verbeterde (lagere) emissie uitstoot en lager benzineverbruik tegenover verminderde motorprestaties.

Zal ook eens een balletje opwerpen in de RT topic!



Voor nu, iedereen bedankt voor jullie inbreng! Wordt zeer gewaardeerd door mij 👍
 
Ik heb een R1200RT gehad, en heb daarop de ReCyclizer geprobeerd. En weer gedemonteerd.

Hoewel mijn RT niet echt de symptomen had die jij noemt, had ie ook wat eigenaardigheidjes, mijns inziens. Ik heb toen de ReCyclizer geprobeerd om te kijken of ie er mooier van zou gaan lopen. An sich, ja. Al rijdend gedroeg de motor zich soepeler en hij liep wat 'vetter' tijdens het optrekken en zo. Verbruik ging ietsje omhoog, maar de mijne was al niet extreem zuinig (1:15 gemiddeld, misschien lag het ook aan mij). De reden dat ik hem weer gedemonteerd heb is dat hij bij uitrollen naar stilstand het stationair niet meer kon managen, op de een of andere manier. Motor viel te ver terug in de toeren, en sloeg soms ook gewoon af. Vrij irritant als je op een rotonde af komt rijden. Toen ik de ReCyclizer gedemonteerd had was het probleem weer weg. Wellicht iets met de lambdasondes, de koude start was ook een beetje wazig (geen verhoogd toerental, moest heel voorzichtig wegrijden om hem niet af te laten slaan en zoals gezegd, verhoogd verbruik), maar de motor was hier weg voordat ik goed en wel de tijd heb gehad om het uit te zoeken. Hoe dan ook, meer dan een maandje heb ik de ReCyclizer niet geprobeerd.

De RT is inmiddels weg, de ReCyclizer ligt hier nog ergens in de kast. Wat mij betreft mag je hem zo komen halen om te proberen...



In jouw geval zou ik eens beginnen met synchroniseren, daar reageren ze heel goed op.
 
Voorhout <> Den Haag..... is te doen! Mooi ritje door de bollenstreek "gratis" erbij ;)

Het idee van het synchroniseren is vaker geopperd. Zal dat eens bespreken met de garage waar ik mijn motor in onderhoud heb. Mocht dat geen soelaas bieden (is al gesynchroniseerd of geen/weinig effect na synchroniseren) dan hou ik me aanbevolen om jouw ReCyclizer op te komen halen!

Bedankt voor jouw inbreng!
 
Dat synchroniseren is wel een dingetje. Zoals Too hierboven al noemde komen de dealers niet aan die schroeven. Op het bmw gs forum (mogelijk dat ze ook wel een RT willen doen) zijn een drie tal leden die door middel van een speciaal synchroniseer apparaatje je motor perfect synchroon zetten. Bij mijn motor ook laten doen en is een wereld van verschil. Uit mijn hoofd vindt bmw een een tolerantie van +5 tot -5 mbar acceptabel. Als je dus een beetje pech heb heb je totaal een afwijking van 10mbar en dat merk je echt wel. Dit kan alleen door aan het verboden schroefje te draaien opgelost worden.
 
Voorhout <> Den Haag..... is te doen! Mooi ritje door de bollenstreek "gratis" erbij ;)

Het idee van het synchroniseren is vaker geopperd. Zal dat eens bespreken met de garage waar ik mijn motor in onderhoud heb. Mocht dat geen soelaas bieden (is al gesynchroniseerd of geen/weinig effect na synchroniseren) dan hou ik me aanbevolen om jouw ReCyclizer op te komen halen!

Bedankt voor jouw inbreng!
Zoals al genoemd KFR is bij de 1200 niet aan de orde.
Van de R1200RT zijn grofweg 3 types:
  1. Oer R1200RT (2004-2010), olie en lucht gekoeld.
  2. Double Over Head Camshaft - DOHC (2010-2014), olie en lucht gekoeld.
  3. Vloeistof gekoelde - LC (2014-2018), vloeistof en lucht gekoeld.
Daarvoor zat de 1150, daarna de 1250.
Wat rij jij?

Het is zaak de 1) boxer goed af te stellen en 2) de juiste brandstof te tanken, de meeste 1200 oliekoelers rijden het beste op wat duurde brandstof Euro 98 of de premium varianten van bekende merken.
In jouw geval zou ik eerst langs een BMW dealer gaan om de motor goed te laten afstellen.

Verder is hier de plaats voor je RT vragen :Y
 
Zoals al genoemd KFR is bij de 1200 niet aan de orde.
Van de R1200RT zijn grofweg 3 types:
  1. Oer R1200RT (2004-2010), olie en lucht gekoeld.
  2. Double Over Head Camshaft - DOHC (2010-2014), olie en lucht gekoeld.
  3. Vloeistof gekoelde - LC (2014-2018), vloeistof en lucht gekoeld.
Daarvoor zat de 1150, daarna de 1250.
Wat rij jij?

Het is zaak de 1) boxer goed af te stellen en 2) de juiste brandstof te tanken, de meeste 1200 oliekoelers rijden het beste op wat duurde brandstof Euro 98 of de premium varianten van bekende merken.
In jouw geval zou ik eerst langs een BMW dealer gaan om de motor goed te laten afstellen.

Verder is hier de plaats voor je RT vragen :Y


En zoals ik hierboven al zei gaat het niet werken bij de bmw dealer.
 
Dat synchroniseren is wel een dingetje. Zoals Too hierboven al noemde komen de dealers niet aan die schroeven.
Wat een onzin.
Een 1200 heeft geen schroeven, je stelt alleen de kabels af. Stationair wordt met stelmotoren geregeld. Staan ze niet synchroon, dan is er ander onderhoud niet gedaan. En een dealer synchroniseert elke 10K, zoals het hoort na het stellen van kleppen.
 
Wat een onzin.
Een 1200 heeft geen schroeven, je stelt alleen de kabels af. Stationair wordt met stelmotoren geregeld. Staan ze niet synchroon, dan is er ander onderhoud niet gedaan. En een dealer synchroniseert elke 10K, zoals het hoort na het stellen van kleppen.

Echt waar? Elke 10k kleppen stellen en synchen?
Bij een fiets die vaak best veel kilometers maakt had ik dat niet verwacht.
 
Echt waar? Elke 10k kleppen stellen en synchen?
Bij een fiets die vaak best veel kilometers maakt had ik dat niet verwacht.

Kleppen stellen is zo gedaan. bij de DOHC is het per klep 1 circlip los, sleeptuimelaar er uit, halfkogeltje wisselen, nieuw clipje er op en klaar.

Bij de modellen er voor is het iets meer werk, tuimelaar speling afstellen, en daarna met een stelschroefje de klepspeling afstellen.

Zoals @MasterTommy al zegt is KFR geen issue bij de 1200 modelllen, en is zon recyclizer ding vaak een symptoom bestrijding..
 
Ik vind ook dat het vaak moet, het lijkt wel een motorblok uit 1980 met zo’n onderhoudsinterval. Ik doe het bij mijn r1150 elke 20.000. Overigens hoefde ik de laatste keer niet noemenswaardig te verstellen.
Dat het makkelijk is vind ik geen argument.

Misschien doet de ts er goed aan om iemand erop te laten rijden die ervaring met een dergelijke motor heeft.
Een 2 cilinder boxer past niet bij iedereen, misschien is er niks aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan