R6 2001 met spanningsprobleem / laadprobleem

GuusvanWijk

Rookie
2 okt 2017
17
10
Hoi allemaal, ik zit met een probleempje bij de motor van een vriendin. Ze heeft een R6 uit 2001 die niet goed oplaadt. Inmiddels heeft ze al een paar keer met een lege accu gestaan. Ik heb al meerdere dingen uitgezocht maar ik kom er niet uit en heb dus jullie hulp nodig.
- Accu is in orde (nieuw) en geeft 13 volt onbelast
- Dynamo geeft netjes op alle drie de draden rond de 3000 toeren ongeveer 40 volt wisselspanning
- De spanningsregelaar is nieuw
- Ik meet geen significante weerstand in de kabelboom tussen dynamo en spanningsregelaar of tussen spanningsregelaar en accu
- De stekker bij de spanningsregelaar lijkt in orde
- De spanningsregelaar geeft ongeveer 12,5 volt als output en dit zou ongeveer 14,5 volt moeten zijn

Conclusie zou zijn dat de spanningsregelaar defect is. Ik heb vorige week echter een andere spanningsregelaar geprobeerd en die leverde precies hetzelfde resultaat op. De kans dat twee nieuwe / relatief nieuwe spanningsregelaren precies hetzelfde probleem geven lijkt mij nihil. Ook als ik met een tweede meter de spanning op de accu meet dan meet ik geen significant verschil tussen de meting bij de spanningsregelaar en accu.

Wie heeft een goede suggestie?
 
meet het spannings verschil tussen de + pool van de accu en de uitgaande + vd regelaar
en hetzelfde met de min
en meet de spanning rechtstreeks uit de regelaar

wanneer daar weinig voltjes verdwijnen, meet je wat er belast aan wisselspanning de regelaar in gaat (dus met steker aangesloten), want soms slaat de isolatie vd dynamo pas door bij belasting lijkt wel
 
meet het spannings verschil tussen de + pool van de accu en de uitgaande + vd regelaar
en hetzelfde met de min
en meet de spanning rechtstreeks uit de regelaar

wanneer daar weinig voltjes verdwijnen, meet je wat er belast aan wisselspanning de regelaar in gaat (dus met steker aangesloten), want soms slaat de isolatie vd dynamo pas door bij belasting lijkt wel

Nu meet ik wel iets raars:
- bij losse stekker tussen dynamo en kabelboom meet ik ongeveer 40 volt wisselspanning @3000rpm
- bij aangesloten stekker tussen dynamo en kabelboom met ik ongeveer 9 volt wisselspanning @3000rpm. Ditzelfde voltage meet ik bij de ingaande spanning op de spanningsregelaar

Ik heb een dynamospoel liggen, die erin zetten en dan weer meten?
 
Nu meet ik wel iets raars:
- bij losse stekker tussen dynamo en kabelboom meet ik ongeveer 40 volt wisselspanning @3000rpm
- bij aangesloten stekker tussen dynamo en kabelboom met ik ongeveer 9 volt wisselspanning @3000rpm. Ditzelfde voltage meet ik bij de ingaande spanning op de spanningsregelaar

Ik heb een dynamospoel liggen, die erin zetten en dan weer meten?
heb je het eerste deel gedaan?
meet het spannings verschil tussen de + pool van de accu en de uitgaande + vd regelaar
en hetzelfde met de min
en meet de spanning rechtstreeks uit de regelaar
 
Inmiddels heb ik de andere spoel in de dynamo gezet, helaas zonder succes. De spanning schommelt bij stationair toerental tussen de 11 en 14 volt (met licht aan). Zie ook dit filmpje: 20200514_113358000_iOS.MOV Linker multimeter is aangesloten op uitgang spanningsregelaar en rechter multimeter rechtstreeks op de accu
 
Terug
Bovenaan Onderaan