R6 injectie aanpassen zonder PowerCommander !

FragDaddy

MF veteraan
8 sep 2002
2.478
0
mensen die een 03/04 R6 hebben kunnen de hoeveelheid ingespoten brandstof bij verschillende gasposities regelen zonder powercommander!

zie onderstaande link.

http://www.r6messagenet.com/forums/showthread.php?t=15407&page=1&pp=10

hier gaat het over de amerikaanse uitvoering en daar moet je eerst een draadje doorverbinding om in het diagnose menu te komen, maar bij de europese R6 hoef je dit niet te doen en kun je dus heel simpel het diagnose menu in om de wijzingen door te voeren.

je kunt dus als het goed is meteen hiermee beginnen:
press both the "RESET" and "SELECT" while you turn the key to the “ON” position. Keeping them pressed for about 8 sec. you will see “DIAG” apprear.

Press “SELECT” once and you should see “CO”.

Now with “CO” on the LCD screen press both “RESET” and “SELECT” for about 2 sec. and you should see “C1”


Code C1: Fuel amount injected at 25% or less of throttle opening and at 3000 rpm or less of engine speed

Code C2: Fuel amount injected at 25% or less of throttle opening and at 3000 rpm or more of engine speed

Code C3: Fuel amount injected at 25% to 90% of throttle opening

Code C4: Fuel amount injected at 90% or more of throttle opening



Code C1:
At 25% or less of throttle opening and at 3000 rpm or less of engine speed:
This affects the idling stability and the feeling experienced during races. Too rich an air-fuel mixture may foul the spark plugs.

Code C2:
At 25% or less of throttle opening and at 3000 rpm or more of engine
speed:
This affects the feeling experienced during engine braking and at initial
throttle opening. Make a change of 2 to 5% at a time while checking for any resulting changes.

Code C3:
At 25% to 90% of throttle opening:
This affects the feeling experienced at half throttle opening. Make a change of 2 to 5% at a time and check for any resulting changes.

Code C4:
At 90% or more of throttle opening:
This affects the feeling experienced at full throttle. Adjustment to too lean a mixture will lead to engine breakdown. Adjustment by checking the A/F is recommended. In particular, to adjust on the leaner side, make a change of 1 to 2% at a time while checking for the result. 12 to 13 is a targeted A/F.

P.S. ik heb dit zelf nog niet uitgeprobeerd. zie het net pas staan. omdat je je motor zo waarschijnlijk veel te arm of veel te rijk af kunt stellen, zou je je blok er mee kunnen slopen. ik geef alleen de boodschap door, dus kom niet bij mij aan als je je blok opblaast of je kleppen verbrand.

misschien leuk om eens een R6 ( de mijne bijvoorbeeld ;) ) op een testbank te zetten en kijken wat dit precies doet. ( paul ritzen. wanneer heb je tijd ;) )
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat er bij de '04 R6 iets met de mapping is gedaan tov de '03, maar zoveel ? Ik ga vanavond even mijn originele kabelboom+ECU opsnorren en die even aan m'n dashbordje hangen. Kijken welke instellingen daar dan inzitten.
Op het R6 forum in amerika lees ik ook bij iedereen andere waardes. dat is dus erg vreemd want je zou denken dat yamaha die dingen niet per motor programmeert, maar gewoon 1x.
Heb je je andere demper door een een dealer laten monteren ? Zou het kunnen dat de dealer hem rijker heeft gezet maar dit niet heeft meegedeeld ?
ik heb er inderdaad een andere demper door de dealer op laten zetten, maar ik verwacht niet dat die hier iets aan gedaan heeft. Ik ga er namelijk van uit dat ze hier niets van weten. Daarbij komt nog dat ze geen testbank hebben en ik toch echt hoop dat ze niet 'op de gok' maar wat instellingen wijzigen.

maw. ik vind het ook vreemd. heb het idee dat mijn motor zeker niet te rijk staat. al merk ik bij gas minderen bij veel toeren wel wat klappen uit de uitlaat. maar dat hoeft er toch niet op te duiden dat de motor erg rijk staat :?

verder loopt de motor nagenoeg perfect. al blijven er natuurlijk wel wat kleine dipjes om over te zeuren
 
ik heb er inderdaad een andere demper door de dealer op laten zetten, maar ik verwacht niet dat die hier iets aan gedaan heeft. Ik ga er namelijk van uit dat ze hier niets van weten. Daarbij komt nog dat ze geen testbank hebben en ik toch echt hoop dat ze niet 'op de gok' maar wat instellingen wijzigen.

Ik weet niet of het bij een Yamaha dealer was, maar ik neem aan dat die toch diagnose software hebben om eea uit te lezen ? En als het geen Yamaha dealer
is geweest neem ik inderdaad aan dat ze dit truukje niet weten.

maw. ik vind het ook vreemd. heb het idee dat mijn motor zeker niet te rijk staat. al merk ik bij gas minderen bij veel toeren wel wat klappen uit de uitlaat. maar dat hoeft er toch niet op te duiden dat de motor erg rijk staat :?

Sinds ik mijn race-ecu erin heb heb ik het ook vaker en de instelling is een stuk rijker geworden. De enige ultieme test is de testbank ben ik bang...


Het verschil in instellingen vindt ik trouwens wel erg groot. Ik begin me af te vragen of dit iets te maken kan hebben met de nauwkeurigheid waarmee de injectoren worden gefabriceerd :?
 
Ik weet niet of het bij een Yamaha dealer was, maar ik neem aan dat die toch diagnose software hebben om eea uit te lezen ? En als het geen Yamaha dealer
is geweest neem ik inderdaad aan dat ze dit truukje niet weten.
Jup. motor komt bij Safe vandaan. daar is ook de uitlaat gemonteerd. ik ga ze alleen niet bellen, want als ze erachter zijn dat ik weet dat ik die CO waardes kan wijzigen, kan ik waarschijnlijk fluiten naar mijn garantie (en dan maakt het dus niet uit of ik ook daadwerkelijk met die instellingen heb zitten rommelen)


Sinds ik mijn race-ecu erin heb heb ik het ook vaker en de instelling is een stuk rijker geworden. De enige ultieme test is de testbank ben ik bang...


Het verschil in instellingen vindt ik trouwens wel erg groot. Ik begin me af te vragen of dit iets te maken kan hebben met de nauwkeurigheid waarmee de injectoren worden gefabriceerd :?
Dat zou kunnen. zouden ze dan injectoren 'matchen' ? (injectoren testen op flow en injectoren met een gelijke flow bij elkaar stoppen in een setje?) anders krijg je het probleem dat er bij een 4 cylinder motor vier hele verschillende injectoren inzitten en dat de ene cylinder veel te rijk en de andere misschien veel te arm loopt.. dat lijkt me ook niet logisch.

aangezien Paul Ritzen kennelijk tot in september vol zit ;( , zit ik eraan te denken om binnenkort eens naar MotorXtra te gaan (in augustus 20 euro voor een run).
 
Jup. motor komt bij Safe vandaan. daar is ook de uitlaat gemonteerd. ik ga ze alleen niet bellen, want als ze erachter zijn dat ik weet dat ik die CO waardes kan wijzigen, kan ik waarschijnlijk fluiten naar mijn garantie (en dan maakt het dus niet uit of ik ook daadwerkelijk met die instellingen heb zitten rommelen)

;) Was ook al in me opgekomen: wat doet dit met de garantie ? Zou Yamaha alle instellingen van alle motoren bijhouden ? Moet kunnen, is vast wel in te bouwen in de productie straat ...

Dat zou kunnen. zouden ze dan injectoren 'matchen' ? (injectoren testen op flow en injectoren met een gelijke flow bij elkaar stoppen in een setje?) anders krijg je het probleem dat er bij een 4 cylinder motor vier hele verschillende injectoren inzitten en dat de ene cylinder veel te rijk en de andere misschien veel te arm loopt.. dat lijkt me ook niet logisch.
Zoiets zat ik dus ook aan te denken. Of de injectoren komen per batch van een andere leverancier. Duizend van merk X, duizend van merk Y. Dat wordt zoeken naar een R6 met een serienummer die dicht bij die van jezelf zit en daar de instellingen mee vergelijken :P
 
Ok. Ik heb het even nagevraagd en tot nu toe hebben we het allemaal mis 8-)

Volgens Wilco Z. :} (zoals wij allen weten doet 'ie wel eens wat met Yamaha fietsjes) is de software in de standaard vs. de race ECU compleet anders.

Race ECU:
C1, C2 e.d. komen overeen met de gasstanden beschreven in de kit-manual. Hier kun je de mapping dus per gebied omhoog/omlaag krikken.

Std. ECU:
Deze software is dus geheel anders! C1 C2 e.d. staat hier wel degelijk voor cylinder 1, cylinder 2 e.d. Je kunt hem dus wel per cylinder rijker cq. armer zetten, maar hier verander je dus niets mee aan de mapping.

Kortom: wat in de kit manual staat gauw vergeten als je een std ECU hebt! En instellingen kopieren heeft dus ook geen zin!

[me]dustpuppy is achteraf toch wel blij dat zijn race-ecu andere software heeft :P [/me]
 
Lees het nu pas, maar met de R1 vanaf 2002 kan dit idd ook, en daarvan werdt idd altijd gezegd dat dit enkel is om de injectoren op elkaar af te regelen, soort van synchroniseren dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan