Bedankt voor de reacties.
Er is geen enkele garage die tijd heeft aankomende 2 weken
Gisteravond was het gelukt de bobines eruit te krijgen. Het kapje kreeg ik vorige x niet weg.
De bobines heb ik doorgemeten, en ze geven alle 4 dezelfde waarden met 2 verschillende multimeters. Zou dan denken dat ze ok zijn.
Bougies er toen wel uitgehaald, maar zagen er goed uit. Al kan ik niet binnenin kijken uiteraard.
Daarna weer even gereden. Zelfde probleem, maar nu een wat langer rondje. Ff kijken welk deel van de uitlaat minder warm is, maar ze zijn alle 4 even heet.
Vanochtend denk voor ik naar kantoor ga de TPS sensor eraf halen en schoonmaken. Daar zit niet veel ruimte zeg...knetter.
Maar goed uiteraard valt 1 schroef naar beneden, en daarna de o ring..goffer had me vinger er nog wel bij..zucht
Net bij Klunderd geweest ff nieuw schroefje gehaald. Een o ring hebben ze niet los? En een nieuwe tps sensor is 203 euro.
Ff met de monteurgesproken en hij denkt dat het de injectie is die vuil is. Bij lage toeren te weinig druk dat de brandstof erin gespoten wordt, en bij meer gas meer druk, zodat hij wel genoeg brandstof krijgt. Hij gaf aan dat bij lage toeren dan de brandstof er meer indruppelt dan erin gespoten wordt vanwege de vervuiling.
Net De roue gebeld, en die zei hetzelfde. Vervuilt dus zo,n flesje erin gooien en wat Insanity03 hierboven zegt de bougies vervangen.
Motor heeft zeker 6 maanden stil gestaan. En de vorige eigenaar heeft de motor sinds 2009 volgens RDW en er misschien 10.000km mee gereden in die tijd.
Dus ik heb nu zo,n flesje om in de tank te gooien. Straks naar de shell om daar V power in te gooien. 4 nieuwe bougies kopen en dan een uur op de snelweg rijden, en als de motorolie op temp. is dan half uur met 10.000 toeren gaan rijden om dat spul te laten reinigen.
Geen idee wat ik anders nog zelf kan doen, ik ben geen monteur, maar een simpele ITer
Je kunt de bobines uitwisselen om de slechte te vinden. Wellicht hapert de bougie slechts.
Voordat je -net als veel anderen- in paniek en haast lukraak onderdelen gaat vervangen, zou je niet kunnen testen of uitsluiten dat het idd de bobine is?
Bijvoorbeeld door omwisselen met een andere, en dan weer controleren.
Dito met bougies.
Dat is nu gedaan.
Bobines onwaarschijnlijk, maar kan nog steeds. Nu eerst wat anders proberen.
Zet je motor in Diag mode en kijk naar eventueel foutcodes. Tevens kan je hierin ook je TPS waardes uitlezen. Deze zouden uit mijn hoofd in rust op 17 moeten staan en vol gas op 96.
Ik zet mijn geld in op bougies ipv bobine.
Mijn R6 uit 2004 had ik toen op 16.000km gekocht en die haperde ook. Liep ook op 3 poten. Motorzaak had de bougies vervangen waarna het probleem verholpen is. Heb dit later ook gehad na 12.000km. Toen had ik de bougies ook weer vervangen.
Volgens de service interval gaan die dingen ook rond 10.000km mee. Kan dus zijn dat ze ook wat eerder stuk kunnen gaan.
Bij het vastmaken goed opletten op het moment, of vast is vast. Niet als een mogool eraan draaien.
Edit:
Oh ja dat model heeft nogal snel last van corroderende stekkers.(De mijne en een maat van me met hetzelfde model hadden er last van) Als je toch bezig bent dan even de connectoren die je tegenkomt reinigen met contactspray.
TPS gelezen. Gas los = 17 en gas - 96
OOk hier zeg je weer de bougies. Deze ga ik vanmiddag meteen vervangen. Ik weet nu hoe ik erbij moet komen. Als is het nog wel een uur werk met al die kapjes en schroefjes.
Vanmiddag maar vrij nemen. Laatste kans op een werkende motor en toch nog op de motor naar Duitsland.