oldskoolgsxr
MF veteraan
- 3 jun 2013
- 1.329
- 1.994
Tijd voor een anekdote en vervolgverhaal van het motorblokje dat in Eeklo de sprint won. (zie verhaal boven)
Ik eindigde het vorig verhaal met een kerngezonde gsx1100es-blok die we prima konden gebruiken voor het seizoen 2016.
Zo geschiedde tijdens de winter. Na het demonteren uit het frame, werd het motorblok aan een grondige inspectie onderworpen. Blijkbaar toch volledig standaard maar dus in optima forma. Minimale slijtage van de onderdelen (versnellingsbak 50000km) en zodoende was het verdikt al snel : "dichtmaken en in ons frame hangen"
Uiteraard zijn er nog tientallen kleine dingen rond ons motorfietsje die aandacht of controle nodig hadden. "Racers work is never done" zeggen we wel eens in ons midden. Al geldt dit meer voor de tweetakt....
Het Mettet 2x2h endurance 2016 had ik reeds achter de kiezen (Léon kon er niet bij zijn) en is ook een klein verhaal waard met een underpowerd bol d'or 750cc waar ik werd uitgenodigd in een ander team. Als gastrijder, als opvulling.
De eerste test van het nieuwe blok was voor Chimay 2016. Alweer een jubileumjaar (zoals 2008)
90jarig bestaan van dit stratencircuit. Ook "le circuit des frontières" genoemd wegens niet ver van de Franse en Luxemburgse grens. Formule 1 auto's hebben daar nog gereden, maar nooit opgenomen in het officiële klassement.
Barry Sheen had tot 2015(?) het wereldrecord van snelste gemiddelde snelheid over 1 ronde met een motorfiets. Sneller dan Isle of Man ! Nu niet meer.
Het Chimay endurance classic is een organisatie met een "ruime" kijk op het wedstrijdregelement. Veel minder strenger dan bvb de crmb Gedinne of Endurance Mettet RAC junior.
Hun grote bekommernis was toen voldoende deelnemers aan te trekken. Hun startgeld was steeds bij de goedkopere inschrijvingen, maar er werd geen 4h maar 3h geraced. Als ik mij goed herinner was het 1x2h op zaterdag en 1x1h op zondag. Gelukkig is dit weer 1 race geworden want veel endurance had je niet met zo'n concept. Wij en onze motor zijn geen sprintkanonnen. Wij moeten het hebben van uithouding. Als de anderen sterretjes beginnen zien van vermoeidheid, dan klimmen wij op in het klassement.
Er zijn 2 klassen.
-De classics tot 1982 (ons '83 blok was ok, want ontworpen in 1980 zonder grote wijzigingen) en de post classics.
-De post classics gaan tot 1995 en tot 1200cc ! Daar wringt het schoentje serieus. Een opgevoerde fireblade of gsxr1100 is een raket naast ons standaard gsx1100.
En zo'n getunde gsxr1100 komt goed tot zijn recht op Chimay, want sinds 2015 is het lange rechte stuk chicane-loos en in de afdaling is er 1 opnieuw terug in gebruik genomen. Daar is de veiligheid toegenomen. Voor mij dus een status quo.
Snelheidsverschillen van 100kmh was niet heel uitzonderlijk.
Voeg daar nog bij de belabberde veiligheid en de dodenkruisjes langs het parkoer, de vele inschrijvingen van "locals" en je hebt al snel, slecht uitgedrukt, een mytisch circuit.
Hier een foto van de start van 2016. Het is gezichtsbedrog, maar er staan 30 motorfietsen aan de start.
Ik eindigde het vorig verhaal met een kerngezonde gsx1100es-blok die we prima konden gebruiken voor het seizoen 2016.
Zo geschiedde tijdens de winter. Na het demonteren uit het frame, werd het motorblok aan een grondige inspectie onderworpen. Blijkbaar toch volledig standaard maar dus in optima forma. Minimale slijtage van de onderdelen (versnellingsbak 50000km) en zodoende was het verdikt al snel : "dichtmaken en in ons frame hangen"
Uiteraard zijn er nog tientallen kleine dingen rond ons motorfietsje die aandacht of controle nodig hadden. "Racers work is never done" zeggen we wel eens in ons midden. Al geldt dit meer voor de tweetakt....
Het Mettet 2x2h endurance 2016 had ik reeds achter de kiezen (Léon kon er niet bij zijn) en is ook een klein verhaal waard met een underpowerd bol d'or 750cc waar ik werd uitgenodigd in een ander team. Als gastrijder, als opvulling.
De eerste test van het nieuwe blok was voor Chimay 2016. Alweer een jubileumjaar (zoals 2008)
90jarig bestaan van dit stratencircuit. Ook "le circuit des frontières" genoemd wegens niet ver van de Franse en Luxemburgse grens. Formule 1 auto's hebben daar nog gereden, maar nooit opgenomen in het officiële klassement.
Barry Sheen had tot 2015(?) het wereldrecord van snelste gemiddelde snelheid over 1 ronde met een motorfiets. Sneller dan Isle of Man ! Nu niet meer.
Het Chimay endurance classic is een organisatie met een "ruime" kijk op het wedstrijdregelement. Veel minder strenger dan bvb de crmb Gedinne of Endurance Mettet RAC junior.
Hun grote bekommernis was toen voldoende deelnemers aan te trekken. Hun startgeld was steeds bij de goedkopere inschrijvingen, maar er werd geen 4h maar 3h geraced. Als ik mij goed herinner was het 1x2h op zaterdag en 1x1h op zondag. Gelukkig is dit weer 1 race geworden want veel endurance had je niet met zo'n concept. Wij en onze motor zijn geen sprintkanonnen. Wij moeten het hebben van uithouding. Als de anderen sterretjes beginnen zien van vermoeidheid, dan klimmen wij op in het klassement.
Er zijn 2 klassen.
-De classics tot 1982 (ons '83 blok was ok, want ontworpen in 1980 zonder grote wijzigingen) en de post classics.
-De post classics gaan tot 1995 en tot 1200cc ! Daar wringt het schoentje serieus. Een opgevoerde fireblade of gsxr1100 is een raket naast ons standaard gsx1100.
En zo'n getunde gsxr1100 komt goed tot zijn recht op Chimay, want sinds 2015 is het lange rechte stuk chicane-loos en in de afdaling is er 1 opnieuw terug in gebruik genomen. Daar is de veiligheid toegenomen. Voor mij dus een status quo.
Snelheidsverschillen van 100kmh was niet heel uitzonderlijk.
Voeg daar nog bij de belabberde veiligheid en de dodenkruisjes langs het parkoer, de vele inschrijvingen van "locals" en je hebt al snel, slecht uitgedrukt, een mytisch circuit.
Hier een foto van de start van 2016. Het is gezichtsbedrog, maar er staan 30 motorfietsen aan de start.
Laatst bewerkt: