racen met tweetakt enduro/cross blok

mj-works

MF veteraan
13 aug 2010
3.077
4
motorland
Facebook
Hey iedereen!

ik ben bezig met een project: RACE PROJECT

ik rijdt nu met een NGK (R) BPR7ES bougie en een mengverhouding van 1/50 met motorex crosspower mengolie.

Mits ik nu op de baan ga rijden en het dus meer een kwestie wordt van het gas heel de tijd open te houden en zelfs op de motor te "remmen" Neem ik aan dat ik een koudere bougie moet steken en naar een andere mengverhouding moet gaan (1/35?). En dan waarschijnlijk nog een grotere hoofdsproeier voor genoeg smering als hij voluit gaat en een grotere neutraalsproeier om hem zoveelmogelijk te smeren als hij toeren maakt met de gasschuif dicht (bij het "remmen" op de motor)

In mijn versnellingsbak gebruik ik nu 10W30 olie van motorex. moet ik daar iets aan veranderen?

Heeft er iemand ervaring met racen met een tweetakt cross/enduro blok die me hierbij wat kan helpen?

bedankt!

(edit:)
P.s. : probeer eindeloze RUZIES te vermijden a.u.b. :)
 
Laatst bewerkt:
Blijf rustig op 1: 30 -35 smeren, het blokje zal je dankbaar zijn. Doordat er meer olie in de benzine gaat moet je sowieso een grotere sproeier plaatsen, waar olie zit, zit geen benzine en dat kan een net te arm mengsel worden.
Ik ken je rijstijl niet maar qua bougie is een 7 erg heet voor race gebruik, eerder richting 9 of 10 gaan denken.

Btw, is het een EXC of SX blok? Exc heeft nl een 6de versnelling die voor de racerij niet goed aansluit op de voorgaande 5, is eigenlijk bedoeld als een "overdrive". Bij de SX gaat dit verhaal juist niet op.
 
Blijf rustig op 1: 30 -35 smeren, het blokje zal je dankbaar zijn. Doordat er meer olie in de benzine gaat moet je sowieso een grotere sproeier plaatsen, waar olie zit, zit geen benzine en dat kan een net te arm mengsel worden.
Ik ken je rijstijl niet maar qua bougie is een 7 erg heet voor race gebruik, eerder richting 9 of 10 gaan denken.

Btw, is het een EXC of SX blok? Exc heeft nl een 6de versnelling die voor de racerij niet goed aansluit op de voorgaande 5, is eigenlijk bedoeld als een "overdrive". Bij de SX gaat dit verhaal juist niet op.

hey is een exc blok van 2003 met maar 5 versnellingen ;). ik reed enduro met het blok en daar heeft de 7 nooit voor problemen gezorgd. is een 10 niet heel koud?
 
stop er maar eens een 10 in, je zal verstelt staan hoe heet hij alsnog wordt.. beter een iets te koude dan een iets te warme. warm wordt hij zowieso, met een 12 wordt hij nog wel warm (als die al bestaan)

hittegraden zijn zwaar overrated voor 2takt (onder normale weersomstandigheden, lees: niet bij -20 graden celsius)

gewoon altijd een 9 of 10 in je 2t stoppen dat loopt altijd goed
 
Laatst bewerkt:
hey is een exc blok van 2003 met maar 5 versnellingen ;). ik reed enduro met het blok en daar heeft de 7 nooit voor problemen gezorgd. is een 10 niet heel koud?
Right, de 250 exc heeft idd 5 versnellingen (4T hebben er 6) |( .
Normaliter gaat er een 8 in de Ktm voor enduro maar daar rijd je ook niet continue vol gas zoals bij een race. Wat hierboven al staat, eerst koud beginnen daarna kun je altijd nog terug.

http://www.ktm.com/download.php?dataID=730310_OM_EN.pdf
 
Kennis van mij is monteur geweest in de racerij en zoals hij het zegt, je kunt het geloven of niet: "er moet net genoeg in zitten dat de tandwielen net wat olie rondslingeren, kost alleen maar vermogen".
Dat was bij de inters met een yamaha TZ250/350 , rond 1980.

Ik ben er geen fan van en jij hoeft waarschijnlijk ook geen wereldkampioen te worden, dus gewoon aanhouden wat er in het boekje staat.
 
Laatst bewerkt:
Kennis van mij is monteur geweest in de racerij en zoals hij het zegt, je kunt het geloven of niet: "er moet net genoeg in zitten dat de tandwielen net wat olie rondslingeren, kost alleen maar vermogen".
Dat was bij de inters met een yamaha TZ250/350 , rond 1980.

Ik ben er geen fan van en jij hoeft waarschijnlijk ook geen wereldkampioen te worden, dus gewoon aanhouden wat er in het boekje staat.

hehe, ik snap zen redenering maar ga toch voor wat meer zekerheid. en de viscositeit?
 
Kennis van mij is monteur geweest in de racerij en zoals hij het zegt, je kunt het geloven of niet: "er moet net genoeg in zitten dat de tandwielen net wat olie rondslingeren, kost alleen maar vermogen".
Dat was bij de inters met een yamaha TZ250/350 , rond 1980.

Ik ben er geen fan van en jij hoeft waarschijnlijk ook geen wereldkampioen te worden, dus gewoon aanhouden wat er in het boekje staat.


jezus wat een onzin.. de pk's die verloren gaan in de bak komen door de tandwielen en niet door de olie.. olie is filterdun als deze warm is.
 
maar het gaat hier om een 2 takt, al is je punt duidelijk :)

mijn TM had volgens de kenners een dikke olie nodig (geloof 60 of 75) de koppelling gaat koud wel een beetje plakken maar ach, als het maar werkt!
weet dus niet wat er in de KTM moet, kijk eens in een WPHB
 
Gooi er gewoon een goede versnellingbak olie in (ik mag geen reclame maken) maar ik zweer bij Denicol light 10/15, dit gebuik ik al meer dan 20 jaar en heb nog nooit geen bak of koppelingsproblemen gehad. Bij mijn KTM heb ik 1 x de platen vervangen, en dat ding heeft behoorlijk op zijn sodemieter gekregen.
Maar er zijn zoveel andere merken die ik nooit geprobeerd heb en ook uitstekend voldoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan