Rammel in Honda CB seven fifty

jackjam

Rookie
11 jan 2021
4
1
Beste forum-vrienden,

Ik heb een tikkend geluid in mijn Honda CB seven fifty, het geluid lijkt uit het blok te komen. Echter zou het ook bij de uitlaat vandaan kunnen komen, het is lastig waar te nemen. Is er iemand die aanslaat op deze klacht, hopend met een passende oplossing.

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,

Jack
 
De motor heeft maar 25000 km op de teller en het probleem is begonnen nadat hij een jaar heeft stil gestaan.
Ik heb de carberateurs door middel van ultrasound laten reinigen omdat hij ook niet meer wilde starten.
Nu start hij inmiddels prima maar dus een ratelend geluid bij bepaalde toeren, koude of warme motor maakt niet uit.
 
kijk voor de zekerheid of de chromen sierplaatjes halvewege de uitlaat, net voor de collector, nog wel met beiden boutjes vastzitten.
het roest daar nogal en bij een los plaatje kan dat trillen.
 
Als het stationair ook is. Even voelen of er geen kunstof mee rammelt. Voorspartbord, zijkappen. Zo heb ik wel is met los voorspartbord gereden. Dat viel mij pas op nadat ik een stukje zonder oordoppen had gereden dat klonk echter alsof het blok in elkaar aan het lopen was.... Check ook de spiegels even bij mijn brommer trillen/rammelen die ook bij bepaalde toerentallen.
 
Noem die toerentallen eens, @jackjam want ieder blok heeft resonantie frequenties en dat zijn meestal Harmonischen (dubbel-dingen) van elkaar: bijvoorbeeld 2000 rpm / 4000 rpm / 8000 rpm.
:+ Ik heb een motor die ook bij die toerentallen resoneert, bij 8000 is het of-tie uit elkaar klapt...
 
Bij proefdraaien neem je de grootste schroevendraaier die je hebt, je zet die tussen je oor en het motorblok. Met deze stethoscoop ga je op onderzoek uit. Je krijgt al een beter idee waar het geluid ontstaat en wat voor geluid het is, rammelende kettingen, bonkende lagers, kantelende zuigers....succes!

Als de motor in opslag is genomen zonder olie verversen, heeft de vervuilde oude olie mogelijk de hydraulische klepstoters nadelig beïnvloedt. Een motorflush kan dan misschien helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, als de carbs uit elkaar zijn geweest dan staan ze niet meer synchroon. Vervolgens heb je een zekere onregelmatigheid die je terug kan horen in de primaire ketting.

Betekend misschien wel dat de primaire al onderweg is richting opgerekt

db

/Edit, ships, thread necromancie.
 
Ja, als de carbs uit elkaar zijn geweest dan staan ze niet meer synchroon. Vervolgens heb je een zekere onregelmatigheid die je terug kan horen in de primaire ketting.

Betekend misschien wel dat de primaire al onderweg is richting opgerekt

db

/Edit, ships, thread necromancie.

ok, maar ik neem aan dat als je motor naar een motorzaak brengt voor het laten ultrasoon reinigen ectect dat ze het ook synchroon afstellen?
 
Bij proefdraaien neem je de grootste schroevendraaier die je hebt, je zet die tussen je oor en het motorblok. Met deze stethoscoop ga je op onderzoek uit. Je krijgt al een beter idee waar het geluid ontstaat en wat voor geluid het is, rammelende kettingen, bonkende lagers, kantelende zuigers....succes!

Als de motor in opslag is genomen zonder olie verversen, heeft de vervuilde oude olie mogelijk de hydraulische klepstoters nadelig beïnvloedt. Een motorflush kan dan misschien helpen.
Welke kant van de schroevendraaier moet tegen het oor?



:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan