Rauw en droog geluid > olieprobleem?

Mack

MF veteraan
17 mrt 2003
8.321
2
Den Bosch
Gister een paar kilometer gereden. Op zich heeft mijn motor al een vrij rauw geluid, maar vlak voordat ik thuis kwam werd het steeds erger. Vooral tijdens het optrekken bij het stoplicht was het geluid heel rauw en erg droog (sorry, weet geen betere omschrijving). Ook het accelereren zelf ging niet makkelijk.

Bij thuiskomst een beetje gekeken, bleek mijn oliepeil VEEL te laag te zijn, sterker nog, het oliepeil was het minimum al gepasseerd. Sowieso olie bijvullen dus. Mijn motorblok wordt wet-sump gesmeerd met de olievoorraad uit het motorcarter. Verklaart dit het geluid en is mijn motor als het ware aan het drooglopen door het te lage oliepeil?

Of heb ik nu echt een probleem in mijn carburateurs? ;(
 
Weet je wat slim is, niet op het forum naar mogelijke opties vragen maar actie ondenemen, met de motor naar de dealer.
Dan weet meteen wat er aan de hand is, de mogelijkheden en de vragen die hier gesteld worden zijn goed bedoeld, echter denk ik dat je daar niet echt veel mee op schiet.

Ik hoop voor je dat het mee valt :] :] :]
 
Weet je wat slim is, niet op het forum naar mogelijke opties vragen maar actie ondenemen, met de motor naar de dealer.
Dan weet meteen wat er aan de hand is, de mogelijkheden en de vragen die hier gesteld worden zijn goed bedoeld, echter denk ik dat je daar niet echt veel mee op schiet.

Ik hoop voor je dat het mee valt :] :] :]

Een fucking ANWB er |(
 
Weet je wat slim is, niet op het forum naar mogelijke opties vragen maar actie ondenemen, met de motor naar de dealer.
Dan weet meteen wat er aan de hand is, de mogelijkheden en de vragen die hier gesteld worden zijn goed bedoeld, echter denk ik dat je daar niet echt veel mee op schiet.

Ik hoop voor je dat het mee valt :] :] :]


Een dealer? De meeste laten je halve motor vervangen! :( Juist dankzij dit forum zijn er vele geholpen!!
 
Een dealer? De meeste laten je halve motor vervangen! :( Juist dankzij dit forum zijn er vele geholpen!!

Dat is dus een reden om een goede dealer te zoeken, een goede dealer heeft er baat dat zijn klanten blijven rijden, een goede dealer heeft er geen baat bij om onnodig onderdelen te vervangen, de klant heeft dat door en komt dus nooit meer terug, en met dealer bedoel ik ook een dealer en niet een handige Harry op de hoek.

Ik ben het wel met je eens, dit forum kan idd voor een hoop problemen een oplossing bieden, echter niet overal voor en daar zijn de specialisten (goede dealer) voor.
 
Laatst bewerkt:
Op dit forum zitten zeer slimme "motorfreaks" , mannen die echt weten waar ze het over hebben die geblinddoekt een motor uit en inelkaar kunnen zetten !
Ook technici op elektronika gebied,mensen die defekten herkennen en het hier komen melden , waar menig dealer nog een puntje aan kunnen zuigen.

PS er zitten hier beroepsmonteurs tussen . :}


Maar dit is meer een topic voor algemene motorpraat! O-)
 
Op dit forum zitten zeer slimme "motorfreaks" , mannen die echt weten waar ze het over hebben die geblinddoekt een motor uit en inelkaar kunnen zetten !
Ook technici op elektronika gebied,mensen die defekten herkennen en het hier komen melden , waar menig dealer nog een puntje aan kunnen zuigen.

PS er zitten hier beroepsmonteurs tussen . :}


Maar dit is meer een topic voor algemene motorpraat! O-)

Mee eens geen discussie hier over, maar niet iedereen is monteur.
Soms komen er vragen en dan denk ik hoe moet je dat uitleggen zo dat iemand dat snapt en het ook nog moet doen, als het dan mis gaat heb jij het gedaan.
 
Ik ben zelf ook niet zo'n techneut dat ik alles tot in detail kan uitzoeken. Als ik zelf niks kan vinden zal ik inderdaad naar de dealer gaan. Maar met een werkplaatshandboek en goed gereedschap ben ik tot nu toe ook een heel eind gekomen. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ben toch erg benieuwd wat ik me hier bij voor moet stellen?

Tja, als iemand die jaren bij een grote dealer heeft gewerkt en nu bij een niet dealer werkt kom ik vaak de ellende die de wegenwacht veroorzaakt tegen. Mijn advies aan motorijders = laat ze met hun takken van je motor afblijven.
 
Ok, hier is een kleine update. Ik hoefde "slechts" 1 liter olie bij te vullen. Nadat ik hem een tijdje stationair heb laten draaien heb ik hem afgezet, opnieuw oliepeil gecontroleerd. Allemaal prima.

Vervolgens een stukje gaan rijden, en wat denk je: jawel, nog steeds een rauw geluid en VEEL te weinig vermogen. Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat ik maar op drie of zelfs twee cilinders rijdt. Zometeen maar eens de bougies controleren en schoonmaken. Nog meer tips?

De uitlaat heeft verder ook geen zichtbare schade of scheurtjes.
 
Wat is er dan met mijn carburateurs? Mjin werkplaatshandboek zegt dat de oorzaak te wijten is aan een te rijk benzine/luchtmengsel of een defecte ontsteking. Warmere bougies monteren?

Dynorun maken. Ik weet een plek waar je voor 20 euro terecht kan :)
Dan weet je wat je met doen.
 
Ok, weekend is zo goed als voorbij dus het klussen ook. Mijn motor rijdt weer en het probleem is bekend (zwarte bougies), maar de oorzaak is dus nog steeds niet opgelost. Sinds ik die bougies schoon heb gemaakt en olie heb bijgevuld heeft hij weer heel veel vermogen, maar tijdens het rijden blijft er af en toe onverbrande brandstof achter in de uitlaat. Kleine knalletjes dus, op zich niet zo erg, maar ik zou het wel graag willen verhelpen.
 
Ok, weekend is zo goed als voorbij dus het klussen ook. Mijn motor rijdt weer en het probleem is bekend (zwarte bougies), maar de oorzaak is dus nog steeds niet opgelost. Sinds ik die bougies schoon heb gemaakt en olie heb bijgevuld heeft hij weer heel veel vermogen, maar tijdens het rijden blijft er af en toe onverbrande brandstof achter in de uitlaat. Kleine knalletjes dus, op zich niet zo erg, maar ik zou het wel graag willen verhelpen.

Die plofjes, is dat bij gas terug of ook bij constant?

Als het gas terug is, zou het best kunnen dat ergens een lek zit in je uitlaat. Zijn het zware knallen of geroffel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan