Rauw en droog geluid > olieprobleem?

Mack

MF veteraan
17 mrt 2003
8.321
2
Den Bosch
Gister een paar kilometer gereden. Op zich heeft mijn motor al een vrij rauw geluid, maar vlak voordat ik thuis kwam werd het steeds erger. Vooral tijdens het optrekken bij het stoplicht was het geluid heel rauw en erg droog (sorry, weet geen betere omschrijving). Ook het accelereren zelf ging niet makkelijk.

Bij thuiskomst een beetje gekeken, bleek mijn oliepeil VEEL te laag te zijn, sterker nog, het oliepeil was het minimum al gepasseerd. Sowieso olie bijvullen dus. Mijn motorblok wordt wet-sump gesmeerd met de olievoorraad uit het motorcarter. Verklaart dit het geluid en is mijn motor als het ware aan het drooglopen door het te lage oliepeil?

Of heb ik nu echt een probleem in mijn carburateurs? ;(
 
Die plofjes, is dat bij gas terug of ook bij constant?

Als het gas terug is, zou het best kunnen dat ergens een lek zit in je uitlaat. Zijn het zware knallen of geroffel?

Het is meer geroffel, niet heel erg veel herrie dus. Vind vooral plaats tijdens het opschakelen, oftewel, als ik gas loslaat.
 
ooo dan denk ik 99% zeker dat er ergens een lek zit, en dan vooral voorbij de voorbochten. Niet ernstig dus.

nu nog die zwarte bougies, en zoals hierboven staat kan het wel eens olie zijn.

Je moet effe je compressie laten checken. En mocht die laag zijn effe een paar druppels olie in de cilinders. Mocht hij dan weer hoog zijn is het je zuigerveren, anders iets met de kleppen
 
Ben net terug van een week Duitsland en wat denk je, ja hoor, ergens halverwege kwam het probleem weer en had ik veel te weinig vermogen. Met heel veel mazzel kon ik bij een plaatselijke Yamaha dealer de oorzaak vinden. Van de 2 bobines was er 1 compleet aan gort. Bij een Suzuki-dealer 100 km verderop heb ik nog een tweedehandss bobine kunnen kopen en erin kunnen laten zetten. Kosten: 110 euro. Valt nog mee. In Nederland krijg je dat niet in een halve dag voor elkaar.

Hulde voor die Duitse monteurs :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan