RBW ingevorderd...daar sta je dan

Hoogte van de boete

  • 100-150

    Stemmen: 4 4,8%
  • 150-200

    Stemmen: 2 2,4%
  • 200-250

    Stemmen: 6 7,2%
  • 300-400

    Stemmen: 6 7,2%
  • meer dan 400

    Stemmen: 65 78,3%

  • Totaal aantal stemmers
    83

Brakke Gaid

MF veteraan
18 feb 2003
3.029
0
Rotterdam
Tja,....waar begin ik.


Laat ik eerste zeggen, eigen schuld dikke bult.

Achter me reed een VW Transporter busje, helemaal zwart...met 1 persoon erin.
(ik had goed gespiegeld).
Mijn redenatie: politie is altijd met 2 en zeker geen VW busje. (als het al een busje is is het een mercedes)

Op een gegeven moment vond ik dat die kerel me toch iets te dicht achterop zat (niet extreem, maar genoeg om te zorgen dat je het in de gaten houdt) en besloot om het gas even open te gooien. Ik heb hierbij iemand rechts ingehaald toen ik wegreed (my bad)

Ik heb het gas misschien 1 minuut opengegooid, en toen ik de 90km/u zone inkwam de motor laten uitrollen.
5 km verderop krijg ik dat busje weer achter me..en toen wist ik al hoelaat het was....en ja hoor...er stond een opvallend politievoertuig op de vluchtstrook me al op te wachten.
Ik mee......zegt die dat hij 150 reed en me niet kon bijhouden (dat klopt). Ik zeg..."tja zou eventueel kunnen."
En je haalde rechts in. Ik zeg weer " ja zou kunnen".

Ging die meteen de auto in samen met collegas, en kwam eruit." ja jongeman...je hebt een artikel 5 en hierbij vorderen we je RBW is."

Geen boete voor snelheid, geen boete voor rechts inhalen...maar een artikel 5.

Ik heb nog niet eerder een artikel 5 gehad. Heb zowiezo het laats een boete 2,5-3 jr geleden gehad. Voor het niet bij hebben van papieren en 15 km te hard.
En 5 jaar geleden voor 40 km te hard.

Dus mijn vraag is....wat gaat de officier voor rekening presenteren?
Ik zit met het getal 400 in mijn hoofd, maar hoop echt dat het minder is.

Ze hebben geen meting gedaan, want de auto achter me bleek dus een agent te zijn die flitinstallaties doet en zijn wagen had geen snelheidsopnameapparatuuronzin.
Ik zou dus eigenlijk alleen een boete voor rechts inhalen moeten krijgen? Vind artikel 5 een beetje erg over de top, vind het niet erg te betalen...het is een kat en muisspel en ik heb verloren...maar dit is best heftig.

Graag reacties voor mensen die in aanraking zijn geweest met artikel 5 en hopelijk een soortgelijke situatie...kan ik alvast sparen en wachten op mijn rbw terug...

Gr

Brakke

P.S: Denk dat ik ook mijn motor die ik net heb maar meteen verkoop en terug ga naar 600cc, dus als iemand interesse heeft in een Aprilia RSV MIlle met maar 19d KM, dubbele MIG-uitlaten, Ohlins Shock en Arrows stuurdemper voor -+ 4500 euro, laat het ook maar weten.
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet of je nu gelijk je motor moet gaan verkopen omdat je nu een keer gepakt bent door de politie. ik rijd zelf ook een rsv 1000 en kan je vertellen dat een 600 cc lang niet zoveel plezier geeft, maar dat is meer smaak misschien. de mensen die de flits auto's bedienen zijn volgens mij boa,s en ik weet niet of hun de beslissing kunnen nemen of jij een artikel 5 krijgt. bovendien was hij alleen en heeft hij niemand om zijn verhaal te verrifieren. ik zeg er duidelijk bij, ik kan het fout hebben maar ik zou zeker info gaan opvragen over dit soort dingen wat ze wel of niet mogen doen.

ps ik zal sommige dingen in je verhaal weglaten
 
Laatst bewerkt:
P.S: Denk dat ik ook mijn motor die ik net heb maar meteen verkoop en terug ga naar 600cc, dus als iemand interesse heeft in een Aprilia RSV MIlle met maar 19d KM, dubbele MIG-uitlaten, Ohlins Shock en Arrows stuurdemper voor -+ 4500 euro, laat het ook maar weten.

Dat laatste van je vind ik persoonlijk helemaal nergens op slaan. je hebt een verkeersovertreding begaan (GEEN MISDRIJF), en wordt daar nu redelijk voor gestraft (waarschijnlijk). maar omdan meteen maar je motor te verkopen vind wel een beetje erg. -O- Leer gewoon met die gashendel omgaan. :]
 
Hm..... is net gebeurd zeker?

Geef jezelf ff de tijd om het te laten bezinken voordat je allerlei drastische dingen gaat doen, zoals je fiets verkopen. Wacht even af wat het gaat worden, de soep wordt niet altijd zo heet gegeten als ie wordt opgediend.
 
Als je een busje achter je hebt wat je al niet helemaal vertrouwd, ga je maar ff lekker gas geven en rechts in halen om te kijken of je vermoeden juist was :? :X
 
die kerel in de auto was wel een echte copper. Hij had een pistool.
Ik dnek dat ik nog een goede kans maak als ik in beroep ga over de snelheidsovertreding...volgens mij wisten ze dat zelf ook wel, dus hebben ze er een artikeltje 5 van gemaakt.

Ik probeer me alleen een beetje in te schatten hoe hoog te boete kan zijn.
Sommige artikel 5jes voor wheelis bijvoorbeeld zijn 100-150 euro (heb ik hier op MF gelezen), dus vraag me af of ik zoiets krijg of meer.

En wat zou je uit mijn verhaal weglaten?

MvG

Brakke
 
boete voor een artikel 5 kan heel erg varieren...
( heb er zelf een gehad en die koste maar 75 euro, was alleen geen soortgelijke situatie maar een hopje)

wat betreft je boeteverleden: die 40 km te hard van vier jaar geleden is denk ik al verjaard, en de rest is een mulderfeit ( geloof ik )

het ligt er denk ik een beetje aan wat die boa voor verhaaltje doet bij de officier van justitie.

succes iig
 
tegenwoordig kan iedereen aan een pistool komen, :z

hoogte boete ik weet het niet maar het is hoe dan ook k*t B|
bike verkopen :? wel heel erg drastisch vind je niet :?
 
verkoop motor komt toevallig ook met iets prive...moet voor zakelijke redenen weer een tijdje naar het buitenland en heb hem eigenlijk net. Wil misschien iets goedkopers...dus is eigenlijk toeval.

Ik vind het niet erg om te betalen....tis alleen de onzekerheid hoe hoog de boete gaat zijn....ik lees ook verhalen over een dikke 500 euro. Ik heb me trouwens ook gewoon netjes gedragen met die agenten, en hoop dat dat enigszins helpt als zij proces-verbaal opmaken en doorsturen naar OvJ.

Wie o wie heeft iets soortegelijks gehad en kan me een goede indicatie geven.
Misschien tijd voor een polletje?
 
kan je 1 indicatie geven :Y

doe je je 1000 weg, neem je een 600 terug, grote kans dat je nog sneller weer je rijbewijs kwijt raakt. Je mist het koppel en gaat daardoor harder en langer aan het gas trekken.


Ik zou een 125cc kopen ;)
 
:^ _O-

Ben je iig wel zeker van je zaak.
Wheelies willen ook nog wel eens de doorslag geven bij een twijfelgeval *O*


Bedoel hoevaak heb jij 1 agent gezien in zijn uppie in een VW TRANSPORTER!!!
Ik heb tot nu toe nog nooit een Politie-Transporter busje gezien.
 
zoals zij dat zeiden:

" rechts inhalen en snelheid"

Over hoe hard ik reed wouden ze niks zeggen, behalve dat zijzelf 150 reden en ik wegreed.

dan hebben ze dus geen meting gedaan, en kunnen ze ook weinig aan bewijs ten laste leggen.
correct me if i'm wrong
 
nou ik vind het ook dikke onzin ze gooien dat artikel 5 overal maar tegen aan . Ouwe opa in een auto die baan wisseld zonder te kijken das artikel 5 als je het mij vraagt. Sommige agenten weten gewoon niet wat ze uitdelen als je het mij vraagt
 
Voor die feiten opzich is dat natuurlijk onzin!
Samen geef ik je de voordeel van de twijfel, als ik 5 seconden vol wegtrek moet een koekblikker al poosje plankgas houden, en ik heb geen rsv :+
Denk dat je alleen wel een probleem hebt dat er geen bewijs van is, en de ambtenaar ter plekke een dramatisch verhaal van kan maken

dan hebben ze dus geen meting gedaan, en kunnen ze ook weinig aan bewijs ten laste leggen.
correct me if i'm wrong
Probleem is dus dat het woord van een ambtenaar 2x zo sterk staan als het jouwes :/
 
Laatst bewerkt:
Mijn redenatie: politie is altijd met 2 en zeker geen VW busje. (als het al een busje is is het een mercedes)


Nou, ik zag vandaag nog een chick (lekker btw :P ) in een A6 rijden in d'r 1tje, in normale kleren... maar ik stond naast d'r bij het stoplicht, en kon duidelijk zien dat het een politieauto was.

Zo heb ik ook wel eens een toyota yaris gezien, peugeot 306 & 307... nog wat meer auto's waarvan je het niet zou verwachten. Al helemaal als die mensen in hun vrijetijds kleding in die auto zitten.


Als een auto duidelijk achter me aanzit, vertrouw ik het gewoon niet en ga ik niet op het gas voordat ik bij die auto naar binnen heb kunnen kijken. Dan ga ik gewoon fftjes 100 rijden ipv 120 ofzo, komt ie je vanzelf voorbij....
 
bedankt voor de reacties.

Als ik de rechter zou kunnen overtuigen dat de politie geen snelheidsmeting heeft gedaan in een geijkt voertuig en dit gewoon natte vingerwerk is, en toegeef dat ik rechts ingehaald heb...dat een artikel 5 overdreven is en ik er met een lichte(re) boete ervan kan komen dan het bedrag van 400e.

Ze konden mijn snelheid gewoon niet meten en hebben dus maar artikel 5 gepakt, omdat dat makkelijker is. Ongelijk geef ik ze niet, maar ik ga zeker proberen daar werk van te maken.
 
chill een polletje *O*

het gaat 150eurie worden voor rechts inhalen :Y hoe zuur dan ook :r
die snelheid kunnen ze echt niet hardmaken,
er is gewoonweg (niet correct) helemaal niet exact gemeten

toch succes met het hele verhaal
 
Agenten waren ooit dienders, maar dat is van heel lang geleden. Wat staat er precies op het PV als vergrijp? Alleen rechts inhalen lijkt me onvoldoende om dit te rechtvaardigen (uitzonderingen die er niet op mochten van 't weekend houd je toch) en "te hard" is een erg subjectief begrijp. Nog even en we zijn overgeleverd aan de willekeur van bromsnor.
 
bedankt voor de reacties.

Als ik de rechter zou kunnen overtuigen dat de politie geen snelheidsmeting heeft gedaan in een geijkt voertuig en dit gewoon natte vingerwerk is, en toegeef dat ik rechts ingehaald heb...dat een artikel 5 overdreven is en ik er met een lichte(re) boete ervan kan komen dan het bedrag van 400e.

Ze konden mijn snelheid gewoon niet meten en hebben dus maar artikel 5 gepakt, omdat dat makkelijker is. Ongelijk geef ik ze niet, maar ik ga zeker proberen daar werk van te maken.


Volgens mij kun je beter laten zien dat je iets geleerd hebt (of je daar wat mee doet moet je zelf weten natuurlijk :X ) en vooral niet de slimme jongen uithangen.
Dan heb je kans dat je nog een kans krijgt van de rechter en dan is je straf misschien wat minder hoog.
 
Agenten waren ooit dienders, maar dat is van heel lang geleden. Wat staat er precies op het PV als vergrijp? Alleen rechts inhalen lijkt me onvoldoende om dit te rechtvaardigen (uitzonderingen die er niet op mochten van 't weekend houd je toch) en "te hard" is een erg subjectief begrijp. Nog even en we zijn overgeleverd aan de willekeur van bromsnor.


Ik heb geen proces verbaal gekregen...nothin', nada, noppes.
Alleen een kennisgeving van ontvangst van het ingevorderd rijbewijs.

Dus ik moet maar afwachten waar ik een boete uberhaupt voor ga krijgen.
Als ze me een torenhoge boeten geven voor snelheid dan ben ik niet beroerd om voor de rechter te gaan. Betalen moet ik zowiezo...wil alleen niet een achterlijk bedrag betalen.
 
Volgens mij kun je beter laten zien dat je iets geleerd hebt (of je daar wat mee doet moet je zelf weten natuurlijk :X ) en vooral niet de slimme jongen uithangen.
Dan heb je kans dat je nog een kans krijgt van de rechter en dan is je straf misschien wat minder hoog.

Denk dat de rechter zich eerder aan de wet houdt dan aan of je er wel of niet iets van geleerd hebt. Ik ga gewoon toegeven dat ik rechts heb ingehaald en dat dat fout was en daar wil ik best voor betalen. Mijn snelheid was hoger, maar hoe de politie dat bepaald vind ik onredelijk (zonder meeting). Denk dat de rechter dat bijdehand vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan