Reactie op BMW f850 GS testmotor.nl review

Kwafo

MF'er
26 feb 2013
46
2
Veghel
My take: Ik heb er nu vanaf maart zo'n 17.000 km opzitten, woon-werk verkeer 70km heen en terug en on- en offroad ritten. Mijn 850 ADV is gekleed in rally kleuren zonder ESA of quickshifter en met LED koplamp, traditioneel display en ABS (Enduro) Pro. Daarnaast zit er nog cruise control, een kofferrek en een topkoffer op.

Het is een heerlijke alleskunner ook al heb je niet over het gehele toerengebied voldoende koppel, dus het vereist wat spelen waardoor je inderdaad al snel te hard rijdt.

Waar ik het mee eens ben:
- De motor heeft genoeg power onderin, maar de echte power komt pas na 5500 toeren, leuk voor op straat, maar offroad heb je er wat minder aan.
- De quickshifter heeft geen meerwaarde, ik schakel liever op en terug zonder koppeling met tussengas, dat gaat met deze motor prima.
- Het verbruik is super laag en wat betreft CO2-uitstoot/km de laagste in zijn klasse, goed voor portemonnee en milieu.

Wat ik anders ervaar
- Mijn spiegels vibreren niet, ook niet op hogere snelheden.
- Er is niet meer turbulentie op de helm als op andere motoren zonder hoge ruit. Als je hoge ruit gewend bent zul je dit waarschijnlijk als hinderlijk ervaren, maar als kleine ruitjes gewend bent, houdt de ruit uitzonderlijk goed de wind tegen. Op de lagere stand krijg je net wat meer wind op de borst.

En afsluitend:
- De Enduro Pro modus werkt geweldig, Tractiecontrole laat genoeg wielspin toe om het achterwiel offroad gecontroleerd te laten uitbreken en ABS grijpt achter laat in. Voor blijft ABS wel werken.
- In Enduro modus is het een ander verhaal, dan zou ik de ABS en tractiecontrole uitzetten omdat de computer anders te veel hindert.
- Het materiaal van de twee zijruitjes zijn een stuk kwetsbaarder dan de grote ruit. De zijruitjes krassen erg snel, dat is jammer en ondermaats.
- Het zwarte kapje dat wat water moet weren uit het display vibreert erg met de ruit op lage stand. Dit stukje kunststof had iets dikker mogen zijn zodat het wat minder zou trillen.
- De standaard BMW koffers (van Touratech) zijn slecht afgewerkt met scherpe randen aan de binnenkant, dat vind ik onder de maat. mijn vorige koffers van Givi zijn veel netter afgewerkt.
- De valbeugels beschermen de motor prima, ook de topkuip zal niet snel veel schade ondervinden op wat krasjes na.
- Ik voel mij met 1.80 meter toch soms wat aan de kleine kant om goed comfortabel bij het stuur te kunnen, waardoor ik soms wat verder naar voren moet schuiven op het wat hardere gedeelte van de zitting. Maar ik heb dit nog niet als hinderlijk ervaren.

DSC_3397.jpg


link naar review tsetmotor: testmotor.nl/2019/test-2019-bmw-f850gs-adventure
 
Terug
Bovenaan Onderaan