Reanimatie van een XTZ750

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Laatst een SuperTenere van iemand overgenomen welke een defect blok zou hebben, klacht geen vermogen meer en rare geluiden uit het blok. Oorzaak vermoedelijk geen smering volgens dealer, de prijs was ernaar.... onderdelen of sloop of toch opknappen.

check eerst de olie en er zit nog een halve liter in de olietank en dat is veel te weinig

ik begin met het bekijken van de nokkenassen.

full


nokken zien er prima uit en de lagervlakken hebben wat sporen, zo te zien heeft de nokken as op het laatste moment nog wel smering gehad want die zat nog onder de olie.

voor de foto heb ik hem schoongemaakt
 
Laatst bewerkt:
Foto 1 rechter nok oppervlak aangestast?

Foto 2 rechter nok krassen?

Beide lagervlakken behoorlijk ingesleten? Damn, die vervloekte glijlagertjes...
Op Foto 2 kijk je tegen de niet gebruikte kant van de nok, de nokken zijn op de plek waar ze moeten werken erg glad. Het ging me ook meer om de lagers, die vind ik ook behoorlijk wat slijtsporen hebben.
Ik verwacht eigenlijk niet dat de nokkenassen het probleem in het blok waren, ik verwacht nog wel wat meer te zien als de cilinderkop eraf is.
 
Bij verwijdering cilinderkop het volgende:

cilinder OK
zuiger OK

Krukas draait zwaar in zijn lagers
rechter drifstang draait ook zwaar om het bigendlager
linker drijfstang heeft 2 a 3mm speling dus lager kapot

nokkenassen zijn door een expert bekeken en die kunnen nog een poosje mee

ondertussen heb ik een ander blok gevonden waar juist de kop van nagekeken moet worden i.v.m. olieverbruik. wellicht kan ik daar het onderblok van gebruiken en de cilinder plus kop overzetten, de kop van het donorblok heeft een uitlaat tap die verkloot is dus is niet zo goed meer bruikbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan