Recall 2014 R1200RT-LC: BMW roept op niet meer te rijden

ErikS

Rookie
21 jan 2004
13
0
Scherpenzeel
Recall 2014 R1200RT: BMW roept op niet meer te rijden

BMW heeft een serieus probleem met de begin dit jaar geïntroduceerde R1200RT. De Duitse motorfabrikant heeft eigenaren van het 2014 R1200RT model opgeroepen om niet meer met de motor te rijden, vanwege een mogelijk probleem met de achtershock bij motoren die met het ESA elektrisch geregelde veersysteem zijn uitgerust!

Vrijdag ochtend vroeg het telefoontje inderdaad gehad en de motor stilgezet. Door mijn dealer werd het daardoor voor mij ontstane probleem uiteindelijk opgelost met een (bijna)gloednieuwe C650 scooter. Vraag van de dealer: Wanneer komt u hem omruilen?
Uiteindelijk is hij vanmorgen netjes bij mij thuis gebracht en de RT meegenomen. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
De scooter rijdt trouwens wel lekker maar . . . . is net geen motorfiets! Ik mis de radio.

Op het Amerikaanse BMW motorforum (BMWLT.com) staat nog veel meer info.
Daar wordt o.a gesproken over compensatie van BMW in de vorm van bv een jaar extra garantie! Misschien iets om eens over na te denken
 
Vraag aan de dealer of je zo'n electrische scooter meekrijgt. :+


denk gelijk aan de toekomstige beemermodellen _O-


Di-Blasi-R301.jpg
 
Ach Duitse prijs voor een Chinese kwaliteit :+

Het blijft kloten.
Alleen wel jammer dat je dan weer word afgescheept met een scooter of met niks :X

tsja het is niet voor het eerst dat bmw kampt met kinderziektes of gebreken in het algemeen.
ik kan er echt niet bij dat die zooi nog steeds verkocht word en dan voor zulke bedragen.
dan moet je toch wel echt een bmw bret voor de kop hebben.
een beroerdere "value for money" bestaat er mijns inziens niet.
zelfs een chinese hokkietokkie scooter zit beter in elkaar zo langzamerhand.
sommige mensen willen gewoon vern**kt worden denk ik dan maar.
 
Nee, maar wel een fiets die je roadside kan repareren mocht er onverhoopt iets defect raken.

Maar, ik ben blij dat jij blij met je bmw bent, en dat je dat graag met de hele wereld deelt. :j


--edit-- over contactpunten gesproken, 2 jaar terug Elefantentreffen ( Solla ) was er een oude bmw ( met contactpuntjes ) die gebroken waren.. hebben ze in de stromende regen/vrieskou gerepareerd met een voelermaatje.

Als jouw fiets bij de tjechische grens met een meter sneeuw zegt: error in probe 3, fatal malfunction, kan je geen ene reet zonder een laptop. _O-
 
Laatst bewerkt:
Leuke karikatuur BolletjeBas.
Maar de praktijk is dat de injectie en ontsteking van een moderne BMW het bijna niet begeven. Geen reden om terug te grijpen op antieke dingen als contactpuntjes en carburateurs.
Beiden zijn altijd geëtter, verlopen en slijtage, je blijft sleutelen om dat een beetje gecontroleerd te houden.
Leuk dat iemand in Solla een stuk antiek met sleutelen weer aan de praat kan krijgen. Maar met een K75 had hij helemaal niet hoeven sleutelen, en die zijn intussen ook 30 jaar oud.
 
Feit: de kans is kleiner dát er iets kapot gaat aan een nieuwere fiets.
Feit: de kans dat je het zelf ter plekke kan repareren is groter bij een oudere fiets.

Maar net wat je wil, ik sleutel ( bij wijze van spreke ) liever 10 keer meer, dan dat ik iets defect heb en het uitgelezen moet worden/speciaal gereedschap bij nodig is.
 
Afgelopen weekend in de Harz was er ook iemand die werd getipt door een medereiziger dat er wat mis kon zijn met zijn bmw, belletje met de dealer leerde dat hij geen meter meer mocht rijden, 4 daags weekend naar de kl*te. Geen leenfiets te krijgen, alles was weg voor de pinksteren.
 
tsja het is niet voor het eerst dat bmw kampt met kinderziektes of gebreken in het algemeen.
ik kan er echt niet bij dat die zooi nog steeds verkocht word en dan voor zulke bedragen.
dan moet je toch wel echt een bmw bret voor de kop hebben.
een beroerdere "value for money" bestaat er mijns inziens niet.
zelfs een chinese hokkietokkie scooter zit beter in elkaar zo langzamerhand.
sommige mensen willen gewoon vern**kt worden denk ik dan maar.

Ach terugroepacties zijn er overal. Veelal auto-gerelateerd. Toyota heeft er nu weer één. BMW ook voorbij zien komen, Mercedes, Lexus (?weer Toyota?) etc etc....
Suzuki heeft het laatst gehad met de rempomp van de GSXR 2004 - 200?
Ook de spanningsregelaar op veelal dezelfde GSXR. (ik had toen voor de terugroepactie al een nieuwe moeten kopen. B| )

Ik vind het netjes van de fabrikanten of ze dit nu uit eigen belang doen of niet.
 
Laatst bewerkt:
het gaat me niet zozeer erom dat ze een recall doorvoeren,dat is prima inderdaad.

het gaat me erom dat het te triest voor woorden is dat een merk als bmw dat zich als "premium" profileerd niet in staat is producten te bouwen waar je veilig mee rond kunt rijden.
vergeet niet dat een soortgelijk defekt in het verleden bij bmw ook al aan de orde was bij die 1200 waar de achterwielophanging van afbrak (die "hondebotten" die de boel aan elkaar houden)
vergeet verder niet dat bmw al jaren loopt te tobben met ronduit gevaarlijke defekten aan abs systemen waar de klant vervolgens gewoon voor opdraait.
en dan wil ik het niet eens hebben over vroegtijdig falen van versnellingsbakken/cardanklokken/gasklephuizen(boxers) en weet ik wat nog meer.
recall acties om een ontwerpfout recht te zetten is 1 ding,recall acties om aansprakelijkheid te ontduiken omdat je componenten voor de laagste prijs hebt ingekocht en daar nu mee op de koffie komt is een ander ding.

ik denk dat je met een gerust hart kunt stellen dat je het hier over een van de kwalitatief meest beroerde merken hebt die er te koop zijn.
duidelijk een geval waar de kwaliteit word bepaald door de boekhouder.
ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat er ergens in beieren een paar volgevreten duitse managers krom liggen van het lachen over de horde stumpers die ze voor grof geld zo n hok in de maag hebben weten te splitsen.
ik denk ook dat de marketing afdeling bij bmw goud waard is,dat dan wel.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat nou als je toch gaat rijden en er breekt wat..
Voor hetzelfde heeft je dealer je niet kunnen bereiken, dus je kan ook per ongeluk door blijven rijden.

Is BMW aansprakelijk?
Kleine kans, want behalve het versturen van brieven hebben ze e.e.a. ook publiek gemaakt, en daarmee al het redelijkerwijs mogelijke gedaan om betrokkenen te informeren.

Toevallig zat ik net aanschaf te overwegen, want het is imo een lekker en praktisch ding, die nieuwe RT, als je ermee mag rijden... :+

Als ik het goed begrijp geldt de recall alleen voor de ESA-versies. Lijkt me daarom sterk dat het een mechanisch probleem zoals dogbones betreft, want juist die mechaniek zou bij de uitvoering zonder ESA niet wezenlijk anders moeten zijn, toch? Ik begreep vorig jaar, van een (Nederlandse!) veringsspecialist, die naar eigen zeggen enig ontwikkelwerk deed voor het BMW Dynamic ESA, dat juist de electronica (aansturing) problemen geeft. Hoedanook, ik heb geen flauw benul, maar ik hou me aanbevolen voor meer informatie m.b.t. het werkelijke probleem.

Ook ik blijf het bizar vinden dat - gelet op de verkooprecords - BMW klaarblijkelijk wegkomt met de talloze problemen en recalls, want dat lijken er de afgelopen jaren meer dan alle Japanse merken tezamen. Op zich laat BMW de laatste jaren hele mooie ontwerpkunstjes zien, en bouwen ze motoren die - als ze het doen - gewoon helemaal kloppen. Alleen een beetje jammer dat de eerste kopers van een nieuw model de laatste 10 jaar als onbetaalde testrijders fungeren...

Maar: waar je voorheen het bos in werd gestuurd met je 3e in de soep gedraaide versnellingsbak, cardan, vergane koppeling, versprongen nokkenaskettingen, of defecte schakelaars die het hele spul lam leggen, wordt er nu in ieder geval actief opgetreden, dus misschien is BMW toch aan de beterende hand?
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook dat de marketing afdeling bij bmw goud waard is,dat dan wel.

:Y :Y

Als ik het goed begrijp geldt de recall alleen voor de ESA-versies. Lijkt me daarom sterk dat het een mechanisch probleem zoals dogbones betreft, want juist die mechaniek zou bij de uitvoering zonder ESA niet wezenlijk anders moeten zijn, toch?

Het staat er gewoon, de zuigerstang kan breken. En is dus gewoon mechanisch.

Ook ik blijf het bizar vinden dat - gelet op de verkooprecords - BMW klaarblijkelijk wegkomt met de talloze problemen en recalls,

:X :X

Toevallig zat ik net aanschaf te overwegen,
 
Dat je het bizar vindt dat ze er mee weg komen, en je zelf ook nog overwoog er 1 aan te schaffen. Dat is redelijk tegenstrijdig.

Valt mee, want ik zei óók dat die nieuwe RT - als je ermee mag rijden, haha - een lekker ding is. De oude stuurde oké, maar vond ik een traag hok. De nieuwe is nog steeds een hok, maar wel een hok dat tot in de 2 versnelling spontaan het voorwiel in de lucht gooit zodra je een beetje gaat gassen. Op een aantal punten presteert-ie beter dan de Yam FJR die hij zou vervangen, en die ook niet geheel probleemloos is gebleken. Ook scoort de RT beter op punten die er voor mij toe doen dan al het andere dat in dit segment te koop is, m.u.v. de Triumph, maar die ziet er imo niet uit. Ervaring leert dat problemen altijd oplosbaar zijn: ondanks horrorverhalen heb ik vooralsnog geen problemen ondervonden met mijn twee opeenvolgende S1000RR-en.

Waarschijnlijk dat je zegt dat er talloze recalls zijn bij BMW, maar dat je toch de aanschaf van een BMW aan het overwegen was.

edit: te laat :o
Tja, te laat, dat is shit ;) Voor reactie: zie boven. Recalls komen voor bij alle nieuwe (en ook oudere) motoren, BMW pleurt nieuwe spulletjes imo veel te snel op straat. Mijn overweging tot aanschaf volgde op een proefrit, tijdens welke de RT zich prima gedroeg, en er van een recall nog geen sprake was. Nu wacht ik even af, geen haast immers.
 
Kleine kans, want behalve het versturen van brieven hebben ze e.e.a. ook publiek gemaakt, en daarmee al het redelijkerwijs mogelijke gedaan om betrokkenen te informeren.

Als ze al het redelijkerwijs mogelijke gedaan hadden, hadden ze het persbericht gemaild naar verschillende bronnen, zoals ze met alle andere non-news persberichten doen, ipv het stil publiceren. En daarbij, ze hebben het niet eens bij de RDW gemeld (wat wel verplicht is).
 
Feit: de kans is kleiner dát er iets kapot gaat aan een nieuwere fiets.
Feit: de kans dat je het zelf ter plekke kan repareren is groter bij een oudere fiets.

Maar net wat je wil, ik sleutel ( bij wijze van spreke ) liever 10 keer meer, dan dat ik iets defect heb en het uitgelezen moet worden/speciaal gereedschap bij nodig is.

Vroeger reden ze met paard en wagen, die repareerden ze ook langs de kant van de weg. (de wagen dan, niet het paard :+ )

ik heb een zwak voor het oudere spul en zal ook heus wel weer eens een klassiekertje kopen, maar blijven hangen in het verleden moet je ook niet doen....
Alles kan kapot, zowel oud als nieuw. En soms heb je geluk en soms niet, dat is het leven.

pleur anders je navigatie in de kliko en ga weer oldscool met een kaart op je tank rond rijden.

Die kreet "vroeger was alles beter is gelul" komt niet van mij, maar een goede kennis van 88 jaar oud, die nog heel goed bij de pinken is.
 
Laatst bewerkt:
vanwege een mogelijk probleem met de achtershock bij motoren die met het ESA elektrisch geregelde veersysteem zijn uitgerust!

Vroeger:

[afbeelding]

nu:

[afbeelding]

_O- _O- ja soms lijkt het daar wel een beetje op.

maar hoeveel mensen hebben niet in hun broek gepoept van de 1e serie tl100s ? ;)
is ook niet alles he.

Feit: de kans is kleiner dát er iets kapot gaat aan een nieuwere fiets.
Feit: de kans dat je het zelf ter plekke kan repareren is groter bij een oudere fiets.

Maar net wat je wil, ik sleutel ( bij wijze van spreke ) liever 10 keer meer, dan dat ik iets defect heb en het uitgelezen moet worden/speciaal gereedschap bij nodig is.

denk dat je daar wel een apart topic over kan openen ;) :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan