Je weet van jezelf wel of je een koukleum bent of niet. Daar moet je op baseren wat je meeneemt qua kou bescherming. Ik ben zelf een enorme koukleum maar rij wel door tot ver onder nul. Verwarmd vest doet wonderen. Je moet wel een motor hebben met een dynamo die dat aankan. Ik kan het vest ook aan als jasje, scheelt dus een bagage stuk al is ie best fors in omvang. Meerdere dunne laagjes helpt ook en daarmee kun je je warmte en koude behoefte goed regelen. Is soms wel een verkleedpartij maar dat is op je vakantie trip niet zo'n bezwaar lijkt me.
Voordeel van een los regenpak is dat die relatief snel droogt. Dat is fijn als je meerdere dagen achter elkaar in de regen moet rijden. Mijn laminaat goretex pak droogt ook heel snel maar de mouweindjes blijven soms wel nat tot de volgende dag. Niet heel erg, wel licht irritant. Vergeet daarbij ook je laarzen en handschoenen niet. Met natte handen en voeten rijden is bloedirritant en te koude handen is botweg gevaarlijk.
Een niet ademende regenjas zou ik niet doen. Dan ben je door je zweet net zo nat als zonder jas. Daar koel je juist weer van af.
Bedenk vooraf (dus goed uitzoeken) wat je aan weersomstandigheden kan verwachten. Een uurtje 5C met een motorjeans lukt wel, een hele dag is niet fijn. Geldt ook voor hoge temperaturen.
Wat ook van invloed is op je kleding keus is hoe je gaat overnachten. In een hostel, hotel etc kun je vaak je kleding wel drogen. In een tentje met dagen achter elkaar regen wordt het behoorlijk zeuren.
Wat hier al vaker is gezegd, bespaar niet op je kleding. honderd euro meer uitgeven aan ademende regenkleding betaald zich oneindig terug onderweg. Ga wel passen met motorkleding aan en in zithouding op je motor.
Ook een fijn weetje. Goretex werkt niet lekker boven 30C. Maar dan is het ook zo warm dat je eigenlijk geen regenkleding aan hoeft en al zeker geen potdichte.