Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Regenbanden in de ZAC?

Regenbanden

  • alleen in de S3

    Stemmen: 6 11,1%
  • in de S2 en S3

    Stemmen: 6 11,1%
  • in alle klassen

    Stemmen: 23 42,6%
  • niet toestaan in de ZAC

    Stemmen: 19 35,2%

  • Totaal aantal stemmers
    54

Mischa Kluin

MF veteraan
26 jun 2002
1.320
0
Dorpje in het groene hart
Omdat de ZAC-filosofie (nadrukkelijk: op M-F!) kennelijk toch beheerst wordt door het posts over regenbanden is hiervoor een apart topic geopend.

De ZAC wil graag denken over het aantrekkelijker maken van racen, mits het haalbaar is qua organisatie. En dat wordt echt lastig!
In het regenbanden topic dus graag jullie oplossingen voor:

* Natte race
Wanneer beslissen we of iets een natte race is. Tevoren is er tijd nodig voor de rijders om hun velgen te wisselen, tijdens de race geldt een geldigheid na een percentage van de afstand. Al dit oponthoud kan het schema in de war sturen.
Bv dus hoelang de tijd om te wisselen? Wie bepaalt 'nat' voor de race? Wie bepaalt tijdens de race? Percentage om een geldige race te hebben? Wat te doen als de regen begint tijdens de warmup-lap(s)?

* Groepsindeling
Om de ZAC-gedachte te bewaren zal het grootste deel zonder regenbanden moeten blijven rijden. Een aparte snelle groep dan met als minimum rondetijd XmXXs.
Maar waarom zouden alleen snellere rijders voordeel mogen hebben om niet te vallen en sneller te kunnen rijden?
Naast de S3* (* staat dan voor RAIN) dus ook een S2*, een S1* en een S0*. Of de rijders die met regenbanden willen rijden sowieso in 1 groep?
Met dan de snelheidsverschillen in die groep. Bij introductie van extra 'regen'groepen zullen er andere groepen af moeten vallen (anders rijdt elek groep nog maar 5 racerondjes) en zullen de sneleheidsverschillen in die groepen juist op gaan lopen, en daar rijden minder ervaren mensen in ....

* Controle
Wie gaat de controle op de banden uitvoeren bij de andere groepen waar de banden niet zijn toegestaan? Nu is het nog relatief eenvoudig: alle regenbanden bannen uit de paddock of in de pitstraat. Ter informatie: het eenduidig controleren op geluid is nu al een zorgenkindje en we zouden extra mensen graag kunnen inzetten als baco.
Voor de rijders is die inconsistente geluidscontrole nu nog vaak prettig, maar wanneer een racedag ooit plotseling om 15u30 eindigt omdat de totaallimiet is overschreden ech minder leuk. Afgelopen zondag hadden we geluk met de regen (niemand zit dan buiten en de ramen zijn dicht) zodat er geen klachten komen bij een geluidsoverschrijding, maar ik vraag me af wat die man op zijn Aprillia gedacht moet hebben met zijn open Akrapovic (107dB)???
 
Waarom zou je aparte klasses maken? Ik denk dat je het dan nodeloos ingewikkeld maakt (ook mbt. de controle op het feit of iemand in zijn klasse met toegestane banden rijdt of niet). Gewoon de S2 en S3 de mogelijkheid geven dat ze met regenbanden mogen rijden. Als het dan toch begint te regenen kan iedere deelnemer in die klasse voor zichzelf bepalen of het hard genoeg regent om eventueel op regenbanden te gaan rijden.

Je bent dan ook gelijk van het probleem van een extra klasse af (ivm. het tijdsschema).

wat kost een setje regenbanden?

KISS oftewel Keep It Stupid Simple
 
Laatst bewerkt:
De S3 klasse vrijgeven voor regenbanden en voor de rest alles houden zoals het is dus geen S4 ......


sImPeL


controle is zeer makkelijk ...gewoon tijdens het opstellen in de pit!
 
  • Onderwerp starter
  • #5
Dat is alles neem ik aan...Bovenstaande maakt geen enkel verschil.
Wat bedoel je precies, eerste post wel gelezen

Gezien het aantal actieve ZAC-ers (zie poll bij ZAC filosofie) moet het lukken hier oplossingen voor bovenstaande 'problemen' te verzinnen. Want na gewoon mee laten rijden is de volgende stap natuurlijk niet ver weg, en daar hebben we dan weer oplossingen voor of van bepaald dat die stap niet in de ZAC past.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #8
Voor mensen die dat (al dan niet met hulp) echt in 5 minuten kunnen -met borgen- is er al een professionelere raceklasse: de KNMV-Cup.

Overigens is invoeren op deze manier niet moeilijk, en zo nog veel meer wijzingen en verbeteringen.
Alleen hebben al die veranderingen zo hun consequenties; niet alleen voor de rijder zelf maar ook voor zijn mede-rijders, vrijwilligers en organisatie.

Maar vrijgeven voor iedereen blijft natuurlijk een mogelijkheid.
 
persoonlijk denk ik niet dat rijders in de S1 echt 2e setjes velgen hebben... maar je hebt wel een punt ... mmmmmmm
 
Wat kost een setje regenbanden gemiddeld? Is dat veel duurder dan een setje Diablo's of Supercorsa's?
 
Prijzen van slick en regen banden zijn lager dan straat banden.

Persoonlijk lijkt mij het goed iedereen de kans te geven met regen banden te rijden. Zeker gezien het weer in NL en het feit dat mensen dan veilig kunnen rijden, weer of geen weer(supercorsas etc zijn geen regen band of intermediate)
.
Qua kosten maakt het bijna geen verschil gezien de standaard van de motoren die de meeste mensen hier hebben. Veel mensen hebben bevoorbeeld powercommanders etc etc aangeschaft. Een extra set wielen is dan niet veel duurder, zeker niet voor mensen die nieuw in de ZAC willen deelnemen.Beter regen banden in extra wielen dan powercommanders etc.

Dit bovenstaande is postief bedoeld, en ik hoop dat het niets afdoet aan het goede werk van de mensen die de ZAC organiseren. Zoals Micha gezegd heeft, een open forum discussie.
 
Ik vind het ook wel aantrekkelijk om bijvoorbeeld in de S2+S3 het gebruik toe te staan. Past ook wel bij de omschrijving van de klassen zoals op de ZAC site te lezen is.

In de praktijk zie je ook al dat degenen die op hun wegmotor aan de ZAC deelnemen, hoofdzakelijk in de S0+S1 rondrijden, hetgeen het vrijgeven van regenbanden in S2+S3 vergemakkelijkt. Ik heb zowieso de indruk dat iedereen die al met een speciale circuitbike deelneemt hier een voorstander van is.

Qua investering praat je denk ik over een €1000,- wat op zich natuurlijk ook weer extra kosten zijn, maar de meesten hebben het er denk ik wel voor over.

Organisatorisch zie ik niet echt een probleem. Tussen inschrijven en eerste training zit over het algemeen wel wat tijd om wielen te verwisselen. En 5 minuten is wellicht wat overdreven, maar binnen een kwartier lukt dat toch echt wel. Laat die keuze gewoon aan iedere rijder over en de organisatie van de ZAC wordt niet belast met een beslismoment waarop de race tot regenrace wordt uitgeroepen.
 
Wat kost een setje regenbanden gemiddeld? Is dat veel duurder dan een setje Diablo's of Supercorsa's?
Die banden zijn niet duur (300,-), de 2e-hands velgen voor wat oudere fietsen meestal ook niet (350,-) en de benodigde paddockstands voor en achter zijn ook best betaalbaar (150,-).
Verder kost een hulpje bij het wisselen ook niet veel buiten wat drank en voer en borgdraad en -tang (20,-) zijn de kosten ook niet.
De auto/bus om die spullen in mee te nemen hebben de meeste fanatieke rijders toch al, en een setje extra remschijven is aftermarket ook niet duur meer (300,-).

Maar de lijst wordt al langer, en borgen verplichten lijkt nuttig (wie controleert dat?)als mensen in het heetst van de strijd zelf op de krik van de auto vlak voor de start hun banden wisselen, en vergeten hun asmoer het goede moment te geven ......

Maar als regenbanden mogen zijn die intermediates natuurlijk ideaal als het gaat miezeren of de baan bijna droog wordt. Dus weer een setje banden (300,-), velgen (350,-)en natuurlijk remschijven (300,-).

Nee, de kosten vallen wel mee Het gaat meer om de organisatorische punten die ik boven noemde.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens, zelfs intermediat's rijden moet vrij zijn!
Als je uitgezact bent is dit alleen extra ervaring om bij de "grote jongens"te sjezen!
 
Haal eerst die gladde stukken eruit,regenbanden bieden daar echt geen verbetering!Zelf ondervonden.
Hierna krijgen we zeker ook bandenwarmers?
 
Kzou gewoon de banden vrij geven. Heb je daar iig geen gezeur meer over en tis aan iedereen vrij om te bepalen waar ie mee racet. Kheb zondag ook niet gezien dat er gecontroleerd werd of iemand met SCtjes reed of met bijvoorbeeld diabo's.

Bandenwarmers vind ik een heel ander verhaal. (met 2 opwarmrondjes zijn ze niet echt nodig...)
 
Haal eerst die gladde stukken eruit,regenbanden bieden daar echt geen verbetering!
Nou heb ik net mijn vakantiegeld van de ZAC-miljonairs gekregen dus ik doneer dat voor 20 vierkante meter asfalt in BosUit (heb daar iets mee). Wie volgt?
Als we trouwens echt veel geld ophalen kunnen we alle bochten verder verkanten: kan er nooit meer iemand uitvliegen.
Of we nemen het spoedig failliete Assen over van 'Wonderdokter' (Gelredome, CBR en TT debacels) Jos Vaessen?
Of redt hij de financiën met hogere verhuurprijzen voor externen (zoals de ZAC) en het organiseren van meer truckraces?

Was je nou voor -en had je oplossingen voor de 'probleempjes'- of nog steeds tegen regenbanden?
 
Laatst bewerkt:
Het is heel verleidelijk om regenbanden toe te staan in alle klassen; als rijder lijkt het veiliger om in de regen met regenbanden te rijden en is het ook gewoon domweg leuker omdat je (veel) harder kan.
De veiligheid is naar mijn mening geen geldig argument. Met regenbanden ga je harder en kan je dus ook harder vallen. Met straatbanden in de regen pas je je tempo vanzelf aan aan wat mogelijk is net als alle anderen om je heen die met de zelfde omstandigheden te maken hebben. Het risico op een valpartij is door het aanpassen aan de omstandigheden niets hoger.
Toen ik nog in de knmv-cup reed had ik ook extra velgen en regenbanden bij me. Ik had ze er immers toch bijgekocht en het mag in de cup. Vanuit een dergelijk oogpunt is het ook makkelijk om het toestaan van regenbanden te promoten. Je hebt ze toch!
Maar vanuit het oogpunt van mensen die met straatmotoren naar het circuit komen en geen extra velgen, banden, remschijven, bokken en een bus of aanhanger hebben voor het vervoer is het in één keer heel anders. Zij worden op kosten gejaagd.
En vergeet niet dat dit de mensen zijn waar de ZAC oorspronkelijk voor bedoeld is. Diegene die wel het materiaal hebben kunnen zich inschrijven voor de KNMV-cup en zich aanpassen wanneer ze toch nog graag meedoen met de ZAC.
Het toestaan van regenbanden is het begin en het toestaan van bandenwarmers het vervolg zoals Porky terecht opmerkt. En binnen korte tijd het je een 2e Cup waar ook weer ex-ONK rijders op af komen en het voor de gemiddelde motorrijder die gewoon lekker wil rijden op en circuit vergallen.

Mijn mening dus: niet toestaan!
 
Ik rijd dit jaar voor het eerst in de ZAC, maar wat mij betreft rijdt iedereen die wil (zolang het maar niet verplicht word) in alle klassen met regenbanden.

Het zal wel zo zijn dat er afgelopen zondag niet met regenbanden gereden mocht worden, maar ik weet zeker dat er bij bijna alle rijders die wilden winnen andere banden op zijn gegaan (zullen wel straatbanden zijn, maar het waren zeker geen supercorsa's). Ik heb tijdens de eerste races ook hier en daar bandenwarmers heb gezien, ik lig daar niet wakker van.

Ik snap echt niet wat er op tegen is/ gevaarlijk aan is. Volgens mij is het eerder veiliger om met regenbanden/ bandenwarmes te rijden. Ik heb er geen moeite mee gehad dat deze mensen mij buitenom voorbij gaan (doen ze ook als het droog is), ik heb me evenwel prima vermaakt (ik vond het een geweldige dag). Ik (en volgens mij velen met mij) wil wel winnen, maar ik moet niet perse winnen, als er iemand met regenbanden sneller is, so what?

Je kunt wel krampachtig willen proberen de strijd zo eerlijk mogelijk te houden, maar alleen het verschil in motoren is al gigantisch (leuk toch).

Volgens mij moet je het niet te ingewikkeld maken (met een wet race, verschuiven van starts i.v.m. regen, controles e.d.), gewoon toestaan, als je ze er niet op tijd in kunt krijgen dan rijd je toch met je gewone banden.
 
Was je nou voor -en had je oplossingen voor de 'probleempjes'- of nog steeds tegen regenbanden?
Ik ben in principe vóór regenbanden,maar zoals ik al zei/schreef,die 2 gladde stukken Nissan en Mitsubishi of hoe ze ook heten,zijn ook met regenbanden spekglad.
De crashes die ik heb gezien voor de Tarzan,waren mooie glijers...die had je niet willen zien op droog wegdek.
Dus harder rijden met regenbanden,geeft geen extra gevaren,mits er uitloop is.Harder glijden in een vangrail is natuurlijk niet leuk.
Persoonlijk vond ik het rijden zondag wel leuk in de regen,maar de mogelijkheid om te schuilen en je natte gereedschapskisten/kleding was aanzienlijk minder
Dus......ik blijf Zandvoort zeer verradelijk vinden door de 2 stukken zolang het regent,en zal als de cup daar wil gaan rijden,afdwingen dat die dingen eerst fatsoenlijk gerepareerd/vervangen worden.
Na de truckraces op Assen,wordt de volgende dag toch ook van alles vervangen!
Dat die nieuwe stukken bij +35C gaan zweten,was mijn pech
 
Volgens mij moet je het niet te ingewikkeld maken (met een wet race, verschuiven van starts i.v.m. regen, controles e.d.), gewoon toestaan, als je ze er niet op tijd in kunt krijgen dan rijd je toch met je gewone banden.

En jij denkt dat een rijder, terwijl hij de wieltjes klaar heeft staan, met de "verkeerde banden" gaat rijden omdat de tijd wat aan de krappe kant is.
Ten koste van alles word er dus gewisseld.
Als vervolgens bij de start het halve veld word uitgeschakeld omdat er iets is vergeten, wat dan.