Mischa Kluin
MF veteraan
Omdat de ZAC-filosofie (nadrukkelijk: op M-F!) kennelijk toch beheerst wordt door het posts over regenbanden is hiervoor een apart topic geopend.
De ZAC wil graag denken over het aantrekkelijker maken van racen, mits het haalbaar is qua organisatie. En dat wordt echt lastig!
In het regenbanden topic dus graag jullie oplossingen voor:
* Natte race
Wanneer beslissen we of iets een natte race is. Tevoren is er tijd nodig voor de rijders om hun velgen te wisselen, tijdens de race geldt een geldigheid na een percentage van de afstand. Al dit oponthoud kan het schema in de war sturen.
Bv dus hoelang de tijd om te wisselen? Wie bepaalt 'nat' voor de race? Wie bepaalt tijdens de race? Percentage om een geldige race te hebben? Wat te doen als de regen begint tijdens de warmup-lap(s)?
* Groepsindeling
Om de ZAC-gedachte te bewaren zal het grootste deel zonder regenbanden moeten blijven rijden. Een aparte snelle groep dan met als minimum rondetijd XmXXs.
Maar waarom zouden alleen snellere rijders voordeel mogen hebben om niet te vallen en sneller te kunnen rijden?
Naast de S3* (* staat dan voor RAIN) dus ook een S2*, een S1* en een S0*. Of de rijders die met regenbanden willen rijden sowieso in 1 groep?
Met dan de snelheidsverschillen in die groep. Bij introductie van extra 'regen'groepen zullen er andere groepen af moeten vallen (anders rijdt elek groep nog maar 5 racerondjes) en zullen de sneleheidsverschillen in die groepen juist op gaan lopen, en daar rijden minder ervaren mensen in ....
* Controle
Wie gaat de controle op de banden uitvoeren bij de andere groepen waar de banden niet zijn toegestaan? Nu is het nog relatief eenvoudig: alle regenbanden bannen uit de paddock of in de pitstraat. Ter informatie: het eenduidig controleren op geluid is nu al een zorgenkindje en we zouden extra mensen graag kunnen inzetten als baco.
Voor de rijders is die inconsistente geluidscontrole nu nog vaak prettig, maar wanneer een racedag ooit plotseling om 15u30 eindigt omdat de totaallimiet is overschreden ech minder leuk. Afgelopen zondag hadden we geluk met de regen (niemand zit dan buiten en de ramen zijn dicht) zodat er geen klachten komen bij een geluidsoverschrijding, maar ik vraag me af wat die man op zijn Aprillia gedacht moet hebben met zijn open Akrapovic (107dB)???
De ZAC wil graag denken over het aantrekkelijker maken van racen, mits het haalbaar is qua organisatie. En dat wordt echt lastig!
In het regenbanden topic dus graag jullie oplossingen voor:
* Natte race
Wanneer beslissen we of iets een natte race is. Tevoren is er tijd nodig voor de rijders om hun velgen te wisselen, tijdens de race geldt een geldigheid na een percentage van de afstand. Al dit oponthoud kan het schema in de war sturen.
Bv dus hoelang de tijd om te wisselen? Wie bepaalt 'nat' voor de race? Wie bepaalt tijdens de race? Percentage om een geldige race te hebben? Wat te doen als de regen begint tijdens de warmup-lap(s)?
* Groepsindeling
Om de ZAC-gedachte te bewaren zal het grootste deel zonder regenbanden moeten blijven rijden. Een aparte snelle groep dan met als minimum rondetijd XmXXs.
Maar waarom zouden alleen snellere rijders voordeel mogen hebben om niet te vallen en sneller te kunnen rijden?
Naast de S3* (* staat dan voor RAIN) dus ook een S2*, een S1* en een S0*. Of de rijders die met regenbanden willen rijden sowieso in 1 groep?
Met dan de snelheidsverschillen in die groep. Bij introductie van extra 'regen'groepen zullen er andere groepen af moeten vallen (anders rijdt elek groep nog maar 5 racerondjes) en zullen de sneleheidsverschillen in die groepen juist op gaan lopen, en daar rijden minder ervaren mensen in ....
* Controle
Wie gaat de controle op de banden uitvoeren bij de andere groepen waar de banden niet zijn toegestaan? Nu is het nog relatief eenvoudig: alle regenbanden bannen uit de paddock of in de pitstraat. Ter informatie: het eenduidig controleren op geluid is nu al een zorgenkindje en we zouden extra mensen graag kunnen inzetten als baco.
Voor de rijders is die inconsistente geluidscontrole nu nog vaak prettig, maar wanneer een racedag ooit plotseling om 15u30 eindigt omdat de totaallimiet is overschreden ech minder leuk. Afgelopen zondag hadden we geluk met de regen (niemand zit dan buiten en de ramen zijn dicht) zodat er geen klachten komen bij een geluidsoverschrijding, maar ik vraag me af wat die man op zijn Aprillia gedacht moet hebben met zijn open Akrapovic (107dB)???