Reisverslag 2016: Noorwegen

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.706
17.082
Koog aan de Zaan
Ja je ziet het goed, een “nieuw” verslag uit 2016. Vorig jaar wilde ik het al plaatsen, maar toen liepen er net meerdere reisverslagen door Noorwegen en vond ik het een beetje overkill worden. Waarom ik het verslag voor die tijd nooit geplaatst heb weet ik eigenlijk niet, blijkbaar is het er bij ingeschoten. Vandaag schoot het me opeens weer te binnen, dus als ik het nu niet plaats is er straks weer een zomer voorbij. Misschien kan iemand er voor dit jaar nog wat tips uithalen.


2016 dus, toen Corona nog gewoon vrouwenbier was. Het stond al een tijd op mijn lijstje om eens naar de Noordkaap te gaan, daar moet je als motorreiziger en Scandinavië-liefhebber toch eens geweest zijn. Omdat ik het wilde combineren met een mooie route door Noorwegen, en ook nog wat tijd wilde hebben om tussendoor een paar dagen te wandelen, wilde ik er 4 weken voor uittrekken. Het duurde even voordat ik de kans had om zo lang weg te gaan, maar in 2016 kwam het er dan eindelijk van. Op naar het meest Noordelijke puntje van Europa!

Het plan is de overtocht Kiel-Göteborg te nemen, en zo snel mogelijk door Zweden omhoog naar de Noordkaap te rijden. Geen wedstrijd natuurlijk, maar ik zal in Zweden zo veel mogelijk doorgaande routes kiezen. In dit geval door het volgen van de E45, die van Göteborg helemaal doorloopt tot de Finse grens in het noorden. Vanaf Göteborg is het zo’n 2200km naar de Noordkaap, en ik schat zo in dat dit in 3 a 4 dagen wel moet lukken. Vanaf de Noordkaap zal ik op mijn gemakje langs de Noorse kustlijn weer afzakken naar het zuiden, en heb ik 3,5 week de tijd om weer thuis te komen.

De winter heb ik niet stil gezeten. Vorig jaar in de Alpen begon het al op te vallen dat motor wat olie begon te verbruiken, en dat werd er naarmate het jaar vorderde niet beter op. Tijdens een vakantie naar Schotland even later in het jaar moest er zowat elke dag een halve liter olie bij, en dat begon toch wel serieus vervelend te worden. Ook begon ik met name op het onverhard wel wat issues met de vering te krijgen. Omdat ik geen plannen had om de motor weg te doen heb ik maar besloten er wat geld op stuk te slaan, en dan maar gelijk goed. Voor en achter Ohlins, en het werd een compleet andere motor. Tijdens de winterstop is ook het blok uit elkaar geweest en voorzien van een nieuwe zuiger, veren, klepseals en omdat de boel toch open lag een nieuwe nokkenasketting. Een paar weken voor vertrek het blok er weer in, voor de zekerheid even rustig inrijden en nog een oliewissel. Alles werkt weer naar behoren, we zijn er klaar voor!

20151230_133312.jpg


20160115_142431.jpg





Vrijdag 27 mei 2016, dag 1. Gereden Kilometers: 581,5 Totaal: 581,5

Zoals gewoonlijk slaap ik de laatste nacht voor vertrek niet al te best, het is toch altijd een soort van spannend. Om 8 uur is alles klaar en draai ik de voordeur op slot, tot over 4 weken! Het zonnetje schijnt en de temperatuur is prima. Ik rij vandaag naar Kiel, vanwaar ik vannacht met de boot over ga naar Göteborg. Deze overtocht heb ik al vaker gehad, dus de route is bekend. Inchecken kan vanaf 17:00 uur, dus ik heb alle tijd.

Het is rustig op de weg en alles loopt voorspoedig. Voorbij de afsluitdijk wordt het wel bewolkt en een stuk frisser, maar verder is er niks te klagen. Ik trek hem door tot net over de grens bij Nieuweschans, waar ik de tank weer volgooi. Ik zit lekker in mijn ritme, dus ik stap gelijk weer op voor de volgende etappe. Tegen 13:30 uur begin ik trek te krijgen dus wordt het tijd voor een lunchstop. Het gaat lekker, 440km gehad, nog 140 te gaan vandaag.

Bij Hamburg wordt het druk op de weg en rij ik de file in. Ik weet dat je in Duitsland niet met de motor tussen de file door mag, dus ik sluit aan bij wat andere motorrijders die ook netjes in de rij wachten. Na een paar minuten ben ik het zat, hiervoor rij je geen motor, dus ik ga er rustig tussendoor. Af en toe toetert er een auto, maar de meeste maken netjes ruimte. Na een half uurtje lost de file weer op en kan ik door voor het laatste stukje van vandaag.

Om 15:30 uur kom ik aan in Kiel. Bij de pomp gooi ik de tank nog even vol en haal wat te drinken en te snacken voor op de boot. Hoewel ik nog bijna 1,5 uur moet wachten voor de incheck start sluit ik alvast maar aan in de rij, ik zou ook niet weten wat ik anders moet doen. Exact volgens de Duitse pünktlichkeit start de incheck om 17:00 uur, en geen seconde eerder. Ik maak nog een praatje met wat Duitse motorrijders voor me, maar gelukkig kunnen we al snel aan boord. De motor vastzetten, en dan door naar de hut. Hoewel ik een éénpersoons binnenhut heb geboekt krijg ik een hut met tweepersoonsbed en zeezicht, gratis upgrade dus. Omdat ik niet al te best heb geslapen vannacht ga ik eerst nog een uurtje naar de binnenkant van mijn ogen kijken, de afvaart duurt toch nog bijna twee uur. Na een uurtje zet ik de wekker, anders doe ik vannacht geen oog meer dicht en ik vind het ook altijd wel leuk om tijdens de afvaart even buiten aan dek te kijken.

DSC04030.JPG


Tegen half 8 schuif ik in het restaurant aan voor het “tagens kott”. Zalm, gebakken aardappels, groente en salade, niks mis mee. Hoewel overtochten toch voornamelijk bestaan uit de tijd volmaken vind ik het altijd best leuk. Bij mooi weer sta ik graag boven op het dek, een beetje naar de horizon staren met de frisse zeewind door je haar. De zee is kalm en aan het eind van de avond krijg ik nog een mooie zonsondergang. Rond 11 uur is het mooi geweest en kruip ik mijn bed in.

DSC04047.JPG


DSC04048.JPG


DSC04051.JPG



Zaterdag 28 mei 2016, dag 2. Gereden Kilometers: 624 Totaal: 1205,5

Met een hele lichte deining en het zachte brommen van de scheepsmotor heb ik heerlijk geslapen. Kwart voor 7 ben ik wakker, klaar voor de eerste echte vakantiedag. Met een zak krentenbollen van de Appie onder mijn arm ga ik naar het buitendek om te ontbijten. Het is nog vroeg, dus er is nog nauwelijks leven aan boord. Het zonnetje schijnt volop en staat een stevige wind. Fris maar wel lekker. Na het eten in het restaurant even een bak koffie scoren, en dan is het wachten tot de aankomst in Göteborg. Ik ruim alvast de hut op en leg alles klaar voor vertrek. Dan ga ik maar weer richting het buitendek om te kijken hoe Zweden langzaam in zicht komt.

DSC04056.JPG


Kort voordat het schip vast ligt worden alle passagiers met eigen voertuig omgeroepen om richting het autodek te gaan. Spanbanden los en de spullen weer in de koffers. Terwijl ik sta te wachten tot de klep open gaat maak ik nog even een praatje met de Duitse motorrijders die ik gisteren ook al sprak. We hebben voor vandaag grotendeels dezelfde route in gedachten, dus we besluiten een stukje samen op te rijden. Mijn planning voor de komende dagen is het afrijden van de E45, die helemaal tot de Noorse grens loopt. De route door Oost-Zweden naar het noorden reed ik al eens eerder, dus dit keer heb ik gekozen voor de E45 die westelijk en min of meer parallel aan de Noorse grens loopt. Het is wel een iets langere route, maar een ander gebied is ook leuk.

De ontscheping is druk, er is alcoholcontrole door de Zweedse politie, en dat duurt even. Uiteindelijk zijn we er door, en kunnen we op pad. Al direct bij het eerste verkeerslicht rijdt de eerste Duitser voor me door oranje, de tweede door rood en bij mij begint het verkeer uit de andere richting al te rijden. Ik stop netjes, en zie ze bij de volgende kruising direct de snelweg op duiken. Ik weet dat ze bij de eerste pomp gaan tanken, dus ik zie ze straks waarschijnlijk wel weer. Mijn tank is vol, maar ik wil even Zweedse Kronen pinnen, dan heb ik dat maar vast. De pinautomaat zit om de hoek, dus pinnen is zo gebeurd. Eenmaal op de snelweg kijk ik uit naar de Duitsers, maar bij de eerste pomp staan ze niet, bij de tweede ook niet. Pinnen was binnen een paar minuten geregeld dus zo snel kunnen ze nooit getankt hebben. Ik blijf niet bij elke pomp stoppen, dus ik vind het wel best zo. Ik was er eigenlijk toch al klaar mee toen ze vol door rood gingen. Pas na een kilometer of 50 zie ik ze staan bij een pomp, maar ik kan de afrit al niet meer af. Jammer dan.

Het eerste deel van de route schiet niet echt op. Tot aan Trollhättan is het nog snelweg, maar daarna wordt het een autoweg die ook door alle dorpjes loopt. Maximumsnelheden wisselen elkaar continue af, soms 100, dan weer 70, 50, 80 of 90. Niet echt lekker om in je ritme te komen, ik hoop niet dat de hele E45 zo is. Pas na zo’n 250 kilometer wordt het beter, de snelheden blijven meer constant en er is nauwelijks nog ander verkeer. In Torsby maak ik de eerste tankstop, en bij de naastgelegen supermarkt haal ik gelijk wat broodjes voor de lunch. Even buiten het dorp stop ik op een bospad om te eten, wat een rust hier.

DSC04059.JPG


Inmiddels begint de omgeving steeds uitgestrekter te worden. Veel lange rechte stukken en veel bos. Je moet er een beetje van houden, maar ik vind het helemaal niet vervelend. Sommige stukken mag je zelfs 110km/u en ik smokkel er nog een beetje bij. Op de Garmin probeer ik steeds zo’n 10km harder te rijden dan toegestaan, dan schiet het tenminste nog een beetje op maar mocht ik toch gepakt worden is de schade beperkt. Het doel is nog steeds om een beetje op tempo richting Noordkaap te gaan, relaxen komt daarna wel.

Rond 18:30 uur is het mooi geweest voor vandaag. Ik heb er dik 600km opzitten, prima score voor vandaag. Als ik dit tempo er in hou ben ik over 2,5 dag op de Noordkaap. In Sveg stop ik op een camping, direct langs de E45. De eigenaar vraagt me of ik het mooie weer uit Nederland heb meegenomen, want het is de eerste droge en zonnige dag in drie weken tijd. Vanavond kan er nog wel een buitje vallen, maar de verwachting voor de komende dagen ziet er verder perfect uit. Aan het weer zal het dus niet liggen.

De camping zelf is prima, maar het is vrij druk en rumoerig. Het ligt vlak aan de weg waar nog best veel verkeer rijdt. In de huisjes en caravans veel seizoenswerkers uit de Baltische landen en het Oostblok. Weinig andere kampeerders, maar het is dan ook pas eind mei. In de naastgelegen supermarkt haal ik nog wat aanvulling op mijn kant en klare instant-pasta, dan lijkt het tenminste nog ergens op. Na het eten, afwassen, klein rondje wandelen en douchen is het om 22:00 uur wel klaar voor vandaag. Voor mijn doen redelijk vroeg, maar je hebt er ook niks aan om nog een uur voor je uit te zitten staren als je eigenlijk naar bed wilt. Gelukkig neemt de rumoerigheid wat af, dus ik slaap prima.

DSC04061.JPG
 
Zondag 29 mei 2016, dag 3. Gereden Kilometers: 649.5 Totaal: 1855

Vannacht heel even wakker geworden van een buitje op de tent. Tot zover had de eigenaar van de camping dus gelijk, hopelijk heeft hij dat voor de rest van de voorspelling ook. Om half 6 word ik wakker, de tijd dat ik op een normale werkdag ook opsta, dus de biologische klok moet even wennen. Om 6 uur vind ik het wel mooi geweest, ik lag er vroeg in dus ik ga er ook vroeg uit. Het is nog bewolkt en alles is nat van de regenbui. Zoals bij alle eerste vakantiedagen moeten het inpakritueel weer even automatisme worden, maar na een paar dagen gaat het vanzelf. Om 8 uur ben ik klaar voor de volgende etappe.

Al snel trekt de bewolking weg en komt het zonnetje erdoor. Ik rij heerlijk en ik ben echt aan het genieten. Het is zondagochtend en de wegen zijn uitgestorven. Het is nog fris en door de regen van vannacht hangt er een heerlijke bosgeur. Het is windstil dus de meren liggen er rimpelloos strak bij. Soms heb je echt niet meer nodig voor een geluksmomentje. Ik stop bij een kerkje wat prachtig weerspiegeld in een meer, je zou de foto bijna om kunnen draaien zonder verschil te zien, schitterend.

DSC04065.JPG


In Hackås stop ik bij een prachtig meer met besneeuwde bergen op de achtergrond om wat eten. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot ruim boven de 20 graden. Het uitzicht is prachtig, en ik zit een tijdje te genieten op een steiger. Dit is het echte Zweden voor mij! De dag loopt lekker door, het tempo zit er goed in. Af en toe stop ik om te tanken, wat te eten, of gewoon om van het uitzicht te genieten. Voorbij het plaatsje Storuman kom ik langs een meer met een mooi strandje. Het is warm, dus ik kan het niet laten om even een duik te nemen. Zwembroek zit ergens onderin te koffer, maar ik ben hier alleen op de wereld dus die laat ik lekker zitten. Het water is ijskoud, een paar weken terug was het waarschijnlijk nog bevroren, dit is weten dat je leeft!

DSC04070.JPG


DSC04072.JPG


DSC04071.JPG


In Arvidsjaur vind ik het wel mooi geweest voor vandaag. Ik selecteer in de Garmin de dichtstbijzijnde camping, en kom uit op Camp Gielas. De tent is nog nat van de regen van afgelopen nacht. Doordat de stokken wat moeilijk schuiven in de natte tent zit een van de stokken waarschijnlijk net niet helemaal lekker, en als ik er kracht op zet hoor ik een knak. Direct daarna veranderd de koepeltent in een soort punttent, fuck. Gelukkig heb ik een reparatiesetje bij me, dus met zo’n busje wat je over de stok schuift en wat ductape is het snel verholpen. Dat wordt de rest van de vakantie wel goed opletten, want het blijft natuurlijk een zwak punt.

DSC04079.JPG


In het meer langs de camping zijn nog wat kinderen aan het zwemmen, maar de temperatuur begint alweer te dalen dus ik geloof het wel, ik heb mijn duik al gehad vandaag. Dat het nog echt vroeg in het seizoen is blijkt wel uit te hopen sneeuw die nog overal op de camping liggen. Aan het eind van elk pad ligt een hoop wat daar waarschijnlijk door de sneeuwschuivers naartoe geschoven is. Het weer is al heerlijk dus het smelt snel, maar de zomer moet echt nog beginnen.

DSC04080.JPG


Na het gebruikelijke koken, eten, afwassen, avondwandelingetje en douchen maak ik het niet te laat vandaag. Normaal gesproken ben ik in de ochtend niet zo snel, en ben ik doorgaans pas rond 10 uur onderweg. Nu bevalt het me eigenlijk wel om vroeg te gaan slapen en ook weer vroeg te vertrekken. Ik ben tot nu toe behoorlijk tevreden over het aantal kilometers, dag 3 en al bijna 2000km op de klok. Het schiet lekker op, maar zijn toch niet al te lange dagen, dus dit schema hou ik nog maar even vol.
 
Maandag 30 mei 2016, dag 4 Gereden Kilometers: 609.8 Totaal: 2464.8

Wederom gaat mijn biologische wekker om half 6 af, en na nog een keer omdraaien ga ik er om 6 uur uit. De zon schijnt al volop, maar mijn plek ligt helaas nog in de schaduw. Ik neem al het ontbijtspul mee, en ga op een bankje aan het meer zitten. De hele camping is nog in diepe rust en ik zit lekker in het zonnetje te genieten van de stilte. Om 8 uur is alles weer ingepakt en ga ik op weg naar de eerste mijlpaal deze reis, de poolcirkel.

Na een uurtje of twee sturen steek ik bij Jokkmokk de poolcirkel over, even een fotomoment natuurlijk. De souvenirshop en café zijn niet open, dus een bakkie zit er niet in. Dan door naar Jokkmokk, maar daar is ook maar weinig te beleven. Na Jokkmokk rij ik veel industrie tegemoet, veel waterkrachtcentrales en een spaghetti van hoogspanningskabels. Niet echt mooi hier.

DSC04082.JPG


Pas in de middag begint de omgeving weer wat aantrekkelijker te worden en rij ik een bospad in om wat te eten. Op de schaduwrijke plekken in het bos ligt nog volop sneeuw. De omgeving bestaat weer voornamelijk uit natuur, en dat rijdt gelijk weer een stuk prettiger. Tegen 16:00 uur kom ik aan in Karesuando, aan de Zweeds-Finse grens. Na dik 1700 kilometer vanuit Göteborg heb ik de hele E45 afgereden. Met de laatste Zweedse kronen gooi ik de tank nog even vol, en ga dan de grens over. De rivier Könkämä vormt de grens, de grenspost staat midden op de brug maar is uiteraard niet meer in gebruik. Nog 434 kilometer tot de Noordkaap staat er op een bord. Dat haal ik vandaag niet meer maar het begint wel op te schieten. Ik moet eerst nog ongeveer 100 kilometer door Finland voor ik aan de Noorse grens kom. Dat is nog goed haalbaar vandaag, dan pak ik in Noorwegen wel de eerste camping die ik tegenkom.

DSC04095.JPG


Halverwege het stuk door Finland word ik al toeterend en zwaaiend ingehaald door een Nederlandse auto, die hebben zeker nog niet eerder landgenoten gezien. Een stukje voor de Noorse grens stop ik nog even bij een uitkijktoren, met mooie picknick en bbqplek. Ik blijf me er hier altijd over verbazen dat zoiets gewoon kan, bij ons zou het al lang zijn beklad, in de fik gestoken of opgeblazen, maar hier staat alles er keurig bij. Inclusief een flinke voorraad brandhout. Eigenlijk is het vooral verbazend dat ik iets wat niet is gesloopt als afwijkend zie… Na een korte stop ga ik verder richting Noorse grens. Grenscontrole is er uiteraard niet, dus ik ben de grens zo over. Zweden en Finland was ik al eerder, maar Noorwegen nog nooit. Ik heb er zin in!

DSC04100.JPG


DSC04105.JPG


DSC04104.JPG


Een paar kilometer in Noorwegen zie ik de Nederlandse auto die me een uurtje geleden inhaalde op een parkeerplaats staan, dus ik maak even een u-turn en ga eens kijken wie er zo vrolijk waren. Het zijn 3 jongens uit Amsterdam, uiteraard onderweg naar de Noordkaap. We maken even een praatje, maar ik maak het niet te lang. Verderop hangt een dikke onweersbui die langzaam onze kant op komt, en die tref ik liever niet tijdens het rijden. Het is drukkend warm en ik verwacht een stevige bui.

In Kautokeino, de eerste plaats die ik tegenkom stop ik op een camping. Precies op tijd, want net als ik onder het afdak van de receptie staat begint het te regenen. De oude mevrouw bij de receptie spreekt vrijwel geen Engels, maar met handen en voeten komen we er wel uit. Ik heb nog geen Noorse kronen, maar zo dicht bij de Finse grens accepteren ze ook wel Euro’s. De bui is gelukkig snel weer over, maar het was slechts een voorproefje ben ik bang. Op een wat hoger deel van de glooiende camping zoek ik een plekje en zet snel de tent op. Ook maar wat extra scheerlijnen eraan, want je weet nooit wat zo’n onweersbui allemaal brengt. Voor de verandering ben ik dit keer eens wel precies op tijd klaar. Ik kan nog net alle zooi de tent in gooien voor het onweer losbarst. De bui trekt precies over me heen, flinke klappen en heel veel regen. Ik ben blij dat ik een hoge plek heb uitgekozen, want de rest van het veld veranderd in rap tempo in een zwembad. Koken doe ik in de tent, want de regen houdt een groot deel van de avond aan. Een avondwandelingetje zit er ook niet in, dus ga ik alweer op tijd mijn bed in. 4 dagen onderweg en ik heb er al 2500km opzitten. Morgen de laatste etappe tot de Noordkaap, nog ongeveer 400km te gaan!

DSC04110.JPG
 
@Frazer Er komen weer oude herinneringen boven, toch weer eens die kant op gaan. Maar eerst eind mei richting Franse Alpen. Ook daar ben ik al lang niet meer geweest. :]
 
Lees weer lekker weg , deze keer wel wat minder onverhard in de rit tot nu toe .
Op na het vervolg .
 
Dinsdag 31 mei 2016, dag 5. Gereden Kilometers: 452.2 Totaal: 2916.1

Iets later dan gister, maar alsnog redelijk op tijd ben ik wakker. Na het onweer van gisteren is het gelukkig weer opgeklaard, dus ik ontbijt lekker voor de tent in de zon. Rond 08:30 uur ben ik klaar voor vertrek, op naar de Noordkaap! In Kautokeino pin ik eerst even wat Noorse kronen, want hoewel je vrijwel overal gewoon kan pinnen vind ik het toch wel prettig om wat contant geld achter de hand te hebben. Hoewel het ongeveer 50 kilometer langer is, kies ik ervoor om vandaag via Karasjok te rijden, en niet via Alta. Op de terugweg ga ik via Alta, en anders rij ik hetzelfde stuk 2x.

Er komen eindelijk wat meer bochtige stukken in de weg, mooi rijden. Tot nu toe ging alles zo goed als rechtdoor, dus een paar bochten zijn wel weer even leuk. Vlak voor Karasjok klooi ik nog een beetje op wat onverharde sneeuwscooterpaden die parallel aan de hoofdweg lopen. Leuk rijden, maar op sommige stukken wel flink wat water. Het is sowieso opletten, want het is hier vrij moerassig en dit soort paden zijn er niet echt voor bedoelt om in de zomer gebruik van te maken. Wel leuk voor de afwisseling, en modder is altijd goed!

DSC04117.JPG



In Karasjok, wat een vrij troosteloze plaats is, doe ik nog even wat boodschappen voor ik echt richting Noordkaap ga. Vanaf Lakselv loopt de route langs de kust met mooie bochten en prachtige uitzichten, genieten. Echt heel mooi hier. Ik krijg een paar kleine buitjes, maar het stelt gelukkig weinig voor. Als ik op een parkeerplaats stop om wat te eten en van het uitzicht te genieten krijg ik van Nederlandse mensen in een camper meteen koffie aangeboden. Dat sla ik natuurlijk niet af! Na de koffie maak ik me op voor de laatste 100 kilometer. Een paar onverharde paden kan ik natuurlijk niet laten liggen, maar daarna ga ik toch echt richting de tunnel.

DSC04118.JPG


DSC04120.JPG


DSC04122.JPG


Voordat ik de tunnel naar Honningsvåg inrij zie ik al dat het aan de overkant wat minder mooi weer is. Er lijkt een soort deken van mist over het land te liggen. Na de tunnel wordt het steeds meer bewolkt en uiteindelijk inderdaad erg mistig. Hoe dichter ik bij de Kaap kom, hoe mistiger het wordt. De laatste 10km is het zicht niet meer dan 50 meter en moet ik echt de belijning op de weg volgen om op de weg te blijven. Het is dat de Garmin aangeeft dat ik er bijna ben, want ik heb totaal geen oriëntatie meer.

DSC04125.JPG


DSC04130.JPG


Vanuit het niets doemt ineens de slagboom van de parkeerplaats op, en bereik ik met 2872km op de klok de Noordkaap! De jongen in het hokje zegt nog heel optimistisch dat de mist hier zomaar van het een op het andere moment kan optrekken, maar ik verwacht er niet al te veel van. De toegangsprijs is belachelijk hoog, maar omkeren doe je toch ook niet als je zo’n eind gereden hebt. Voor de deur staan nog 4 Nederlandse motoren, en kom ik ook de jongens uit Amsterdam tegen. Gister zaten we nog op een parkeerplaats in de zon, nu kan je vanuit het bezoekerscentrum de bekende wereldbol niet eens zien staan. Van de andere motorrijders hoor ik dat ze de hele weg ongeveer één dag op mij voor hebben gelopen, en bijna alleen maar regen gehad hebben. Dan heb ik toch mooi geluk gehad! Het bezoekerscentrum stelt weinig voor, voornamelijk winkel en restaurant. De film is wel aardig maar gaat niet specifiek over de Noordkaap, meer over het leven in de regio. Samen met de andere motorrijders loop ik een rondje en ik kijk nog even bij de bol, hoewel er weinig te zien is. Vanaf bovenaan de kliffen kan ik niet eens zien dat er water beneden is. Veel mensen zitten af te wachten tot de mist oplost, maar ik ben bang dat ze dan lang kunnen wachten. Nadat ik een sticker voor op de koffer heb gescoord vind ik het wel best en laat ik de Kaap weer achter me. Ik verblijf hier vannacht in de buurt, dus misschien trekt de mist later nog wat op.

DSC04129.JPG


DSC04127.JPG


In Skarsvåg pak ik een camping, naar eigen zeggen de meest Noordelijke in de wereld. Ik moet het maar geloven. Het is in ieder geval de dichtstbijzijnde voor de Noordkaap. De rendieren lopen over het veld, dat is wel erg leuk. Het kampeerveld is niet echt vlak en het waait flink, maar ik zal het ermee moeten doen. Er staan wel wat campers en caravans, maar ik ben de enige tentkampeerder. Na het eten loop ik even naar het dorpje, het stelt niet al te veel voor en men leeft zo te zien voornamelijk van de visserij. Op de camping spreek ik een Duitse motorrijder, die samen met zijn vrouw op een oude BMW een rondje Noorwegen doet.

DSC04142.JPG


DSC04133.JPG


Ik zit ongeveer 10 kilometer vanaf de Noordkaap, en later op de avond lijkt het erop dat het in die richting wat minder mistig is. Het is toch 24 uur licht, dus ik probeer het gewoon nog een keer. Om 23:30 uur rij ik die kant op, maar als ik dichterbij kom blijkt al dat er weinig veranderd is. Er is nog steeds weinig te zien, afgezien van een paar busladingen toeristen die tevergeefs op de middernachtzon zitten te wachten. Ik maak een paar foto’s van de motor bij de wereldbol, mistig of niet, die nemen ze me niet meer af! Dan warm ik nog even op in het bezoekerscentrum, en rij weer terug naar de camping. Om 01:30 uur lig ik in bed.

DSC04146.JPG
 
Woensdag 1 juni 2016, dag 6. Gereden Kilometers: 329.3 Totaal: 3245.9

Ik word wakker om 06:00 uur, wat een beetje vroeg is als je pas om 01:30 naar bed bent gegaan. Ik blijf liggen en probeer nog wat te slapen maar dat lukt niet erg. Het is vannacht nog harder gaan waaien dan het al deed, en inmiddels is het er ook bij gaan regenen. De tent staat haaks op de wind, ik had niet veel keus omdat ik anders veel te scheef zou staan. Vroeg in de ochtend vertrekken om me heen alle campers die me een beetje uit de wind hielden, dus de tent staat enorm te klapperen. Ik vrees een beetje voor mijn gerepareerde tentstok, want als er nog een stok breekt heb ik een probleem. Ik ontbijt snel en pak vanwege de regen de hele tent van binnenuit in. Uiteindelijk moet ik er toch uit om de buitentent weg te halen, wat gelukkig goed gaat zonder dat de hele boel wegwaait. Ondertussen grazen de rendieren rustig door, die zijn wel wat gewend.

DSC04148.JPG


DSC04149.JPG


Voor vertrek maak ik nog even een praatje met de Duitse motorrijder. Ik was de enige met een tentje hier, en daar was om me heen nogal wat respect voor, zo ook van de Duitser. Ik vond het allemaal wel meevallen, alleen de gebroken stok maakte het een beetje spannend maar als dat niet was geweest had ik me totaal geen zorgen gemaakt. Je waait gerust niet zomaar weg. Na een praatje over motoren en vakantiebestemmingen wensen we elkaar een goede reis en gaat hij weer op weg, ik volg een kwartiertje later. De mist is inmiddels opgetrokken en heeft plaatsgemaakt voor bewolking en regen. Het is koud, een graad of 7 volgens het weerbericht. Ik besluit nog één keer op de Kaap te gaan kijken, in ben er nu toch en de tickets zijn 24-uur geldig. Deze keer is het zicht ondanks de regen iets beter, maar de ijskoude snijdende wind van zee maakt het er niet warmer op. De Nederlandse motorrijders van gisteren hadden hetzelfde plan en zijn er ook weer. Hoewel ik nog steeds niet heel ver kan kijken, zie ik vanaf de kliffen in ieder geval dat er water beneden is, dat is al een hele stap meer dan gisteren. Toch nog iets gezien, ik ben tevreden. Na een bakkie in het restaurant stap ik op en laat de Kaap nu echt achter me.

DSC04153.JPG


De eerste stap van de reis zit er op. Ik had ingeschat zo’n 5 tot 6 dagen bezig te zijn om de Noordkaap te bereiken, en dat is gelukt. Natuurlijk had het nog sneller gekund, de dagen zijn lang dus ik had iedere dag nog makkelijk twee of drie uurtjes langer kunnen doorgaan, maar het was ook geen wedstrijd. Nu kan de knop om en het tempo omlaag, nu begint het eigenlijk pas. Ik heb nog drie weken de tijd!

De eerste 100 kilometer na de Noordkaap komt de regen nog met bakken uit de lucht, maar daarna wordt het toch langzaam beter. In Russenes stop ik bij een restaurantje voor wat eten en om weer een beetje op te warmen. Voor je vakantiebudget moet je in Noorwegen niet al te vaak uit eten gaan, dat merk ik al meteen. Na het eten zet ik koers richting Alta. De weg is mooi en gaat door een ruige omgeving. Veel sneeuw en veel verlaten rendierkralen, de rendieren zijn alweer naar de zomergebieden getrokken. Inmiddels heeft de regen plaatsgemaakt voor zon, maar de temperatuur wil nog niet echt stijgen. Vanaf Alta zijn er een hoop wegwerkzaamheden. De vorst en sneeuwvrije periode duurt hier waarschijnlijk maar kort, dus alles moet tegelijk gebeuren. Door verschillende tijdelijke verkeerslichten stroopt al het verkeer steeds op, veel vrachtverkeer en bussen en erg stoffig door tijdelijke gravelwegen. De drukte komt een beetje op me af, dit ben ik niet meer gewend. Ik rij al 6 dagen zonder al te veel verkeer om me heen en ik heb al vanaf Göteborg geen verkeerslicht meer gezien. Apart hoe snel je daar als gehaaste Randstedeling toch aan went. In Langfjord stop ik op een camping. Gesloten maar toch open staat er op de deur, doe je ding en gooi het geld maar door de brievenbus. Het is me niet helemaal duidelijk, maar het ziet er allemaal keurig uit, het toiletgebouw is open dus misschien zijn de eigenaren zelf wel op vakantie. Hoe dan ook, ik heb een prima plek en kan de kletsnatte tent weer opzetten en drogen. Ik gooi een paar extra kronen door de brievenbus voor het gebruik van de wasmachine. Als je aan het eind van de dag weer in de zon staat en alles weer kan drogen is het niet zo’n probleem als je een paar uurtjes regen hebt gehad. Tegen 23:00 uur is de was wel weer droog, en kan ik eindelijk mijn bed in. Afgelopen nacht was kort, dus ik kan wel weer wat nachtrust gebruiken.

DSC04158.JPG


DSC04159.JPG


DSC04161.JPG
 
Donderdag 2 juni 2016, dag 7. Gereden Kilometers: 502.2 Totaal: 3748.1

Ik word om half 8 wakker van de wekker, moet niet gekker worden. Na het gebruikelijke ochtendritueel ga ik weer op weg. De dag start nog wat bewolkt, maar langzaam begint het steeds meer open te trekken. Het eerste deel van de route is mooi, met prachtige vergezichten. Mooie fjorden met besneeuwde bergen, eigenlijk kan je na elke bocht wel weer stoppen om te kijken. Veel campers onderweg, en zelfs nog wat andere motoren. Los van de vier Nederlanders op de Noordkaap heb ik verder nog nauwelijks motoren gezien, het is nog een beetje te vroeg in het seizoen denk ik.

DSC04167.JPG


DSC04168.JPG


DSC04169.JPG


Het is heerlijk rustig, tot de weg uit Tromsø erbij komt. De weg wordt drukker, breder en minder mooi. Erg veel wegwerkzaamheden. Je kunt zien dat ze het van de zomer moeten hebben, want overal ligt de weg open. Aan het begin van de werkzaamheden staat er een verkeersregelaar, dan moet je wachten tot er iemand met een auto komt, die rijdt voorop en moet je volgen. Bij het einde van de werkzaamheden keert de auto weer om en neemt het verkeer van de andere richting mee. Sommige trajecten zijn behoorlijk lang en sta je zomaar een kwartier tot een half uur te wachten. Terwijl ik in de zon achterover geleund tegen de bagagerol zit te wachten tot onze richting aan de beurt is vallen de oogjes even dicht. Ken je dat gevoel dat je tijdens je droom het gevoel hebt te vallen? Dat gebeurd nu echt. Ik zat nog op de motor, maar viel kennelijk even weg en dan doet de zwaartekracht de rest. Ik ga bijna tegen het dek, maar kan de motor nog net houden. Heeft er vast vrij grappig uitgezien. De verkeersregelaar vind in ieder geval van wel, en ik kan er ook wel om lachen. Ik ben in ieder geval weer klaarwakker _O-

DSC04172.JPG


Net voor Narvik buig ik nog even af richting Zweden. Ik wil morgen een dagje wandelen in het Abisko nationaal park, net over de Zweedse grens. Het is schitterend hier, ruige natuur waar de winter pas net op zijn einde is. Overal ligt nog volop sneeuw en de meren zijn nog grotendeels bevroren. Prachtig hier. Het Abisko turiststation is uitgestorven, eigenlijk zit je hier nog net tussen de seizoenen in. De winter is ten einde, en de zomer nog niet echt begonnen. Toeristen zijn er dus nauwelijks. Een stukje terug, in Björkliden is een andere camping, dan probeer ik het daar wel. Ook hier is het rustig, maar de camping is open. Bij het aanmelden wijst de beheerder me erop dat het weer vannacht gaat omslaan en dat het gaat stormen en sneeuwen. Ik mag best kamperen, maar het lijkt hem niet zo slim. Hij zal het wel weten, en de tips van de locals neem ik meestal maar ter harte. Dit keer kies ik er dus voor om de tent in de koffer te laten een huisje te nemen. Wel een aanslag op het budget, want het is meer een soort Centerparks-achtig resort en niet goedkoop. Daarentegen heb ik wel een 4 persoons huisje, met eigen keuken, badkamer en inclusief ontbijt. Vooruit dan maar. Omwille van de kosten (bijna 80 euro per nacht…) hou ik het bij één nacht. Het plan was eigenlijk om twee nachten te blijven om te kunnen wandelen, maar dat is met storm en sneeuw ook niet alles. Ik zie morgen wel wat ik doe.

DSC04174.JPG


De avond is prachtig en niks wijst er nog op dat het weer vannacht gaat omslaan. Er is een wandeling van een half uurtje naar een bergtop hier verderop, waar je de middernachtzon zou moeten kunnen zien. Het is nog helder, dus ik neem het er maar van. Rond 23:30 uur ga ik op pad en loop ik naar de top. Vanaf het uitzichtpunt heb ik een prachtig uitzicht over het Törnetrask meer, en zie ik precies om middernacht de zon aan de horizon staan. Er staat een harde ijzige wind, maar het is prachtig, wat een speciaal moment. Na een half uurtje achter een rots uit de wind te hebben gezeten hou ik het voor gezien, wat een prachtige avond. Nog een klein stukje terug wandelen, en dan mijn bed in. Een echt bed, dat is dan wel weer het voordeel van een hut.

DSC04185.JPG


DSC04189.JPG



DSC04192.JPG


DSC04191.JPG


 
Heerlijk inspirerend verslag weer! Ik volg dus weer! Ohja en toegevoegd aan het overzicht.
De gebroken stok komt me bekend voor bij Coleman... fijne tent was het maar het jaar erop maar voor alu stokken gegaan.
 
Ik herken het wel hoor de kaap in de mist. Ik denk dat we nog een 15 min voor het pontje zaten. Alles zat pot dicht. Vroeger was er geen tunnel. We keken elkaar aan en ..... om draaien dus. We waren al gewaarschuwd, de kaap is gemiddeld 10 dagen per jaar helder. Een paar jaar later zijn we er wel geweest, kraak helder zonder ook maar 1 wolkje aan de hemel. Het kan dus wel .
 
Toch wel apart , 0:00 uur en dan naar de zon kijken .
Was weer een mooi vervolg op de eerdere dagen .
 
Mooi verhaal tot nu toe man! Nog 4 weken wachten dan mag ik ook weer voor een klein trippie (hemelvaart)
 
Vrijdag 3 juni 2016, dag 8. Gereden Kilometers: 222.3 Totaal: 3970.4

Toen ik om middernacht naar de zon stond te kijken leek het nog dat de weersvoorspelling een slimme marketingstunt van de campingbaas was om me in een huisje te krijgen, maar als ik wakker word bleek het toch niet gelogen. Zo mooi als het vannacht nog was, zo slecht is het nu. Het waait hard, is zwaar bewolkt en de sneeuw komt horizontaal voorbij stuiven. Het blijft niet liggen, daarvoor is het waarschijnlijk niet koud genoeg, maar het sneeuwt wel degelijk. Ondanks de prijs ben ik wel blij met het hutje, ik heb goed geslapen, zit warm en droog, ik heb wat kleding gewassen en in de droogkast gedroogd, en ik heb alle elektronica weer even goed kunnen opladen. Als ik in mijn tent had gezeten was ik nog wel een dag extra gebleven om te wandelen, maar het huisje is me gewoon te duur. Het is toch geen weer om te wandelen, dus ik vertrek vandaag weer. Het weer trotseer ik wel. Ik mag tot 11 uur in de hut blijven, dus ik doe het nog even rustig aan.

Om 11 uur precies lever ik de sleutel in bij de receptie en ben ik er weg van. Het is nog steeds slecht weer, maar de sneeuw is inmiddels wel overgegaan in regen. Door de harde wind trekken de wolken in rap tempo voorbij, en zit er zelfs af en toe een gat in de bewolking. Soms schijnt opeens weer de zon, en paar minuten later regent of sneeuwt het weer. Op zich is het nog helemaal niet zo slecht, want zodra het zonnetje er even doorkomt is het gelijk lekker. Ik rij een paar kilometer verder naar Abisko om te kijken of daar nog wat kan wandelen. Ik hou het bij een kort stukje en kijk wat in de omgeving waar ze onder andere een oud Sami-dorp hebben nagebouwd. Ik heb al jaren het plan om een keer het beroemde Zweedse langeafstandswandelpad Kungsleden, wat hier begint/eindigt, te gaan lopen. Daar moet ik ook maar eens werk van gaan maken (Is inmiddels gelukt ;) ).

DSC04196.JPG


DSC04202.JPG


DSC04207.JPG


Veel meer dan een klein stukje lopen zit er in motorpak uiteraard niet in, dus na een uurtje of twee ga ik weer door. Ik ga weer terug naar de Noorse grens, maar wat het weer betreft had ik dat beter niet kunnen doen. De zon laat zich niet meer zien, het regent onophoudelijk en het wordt er ook niet warmer op. Ik vind rijden in de regen helemaal niet erg, als je er maar zicht op hebt dat het na verloop van tijd weer droog wordt. Nu hangen de wolken zowat op de grond en heeft het er voorlopig niet de schijn van dat het nog droog wordt vandaag.

Vanaf Narvik ga ik door naar Harstad, om via de eilandengroep Vesterålen uiteindelijk naar de Lofoten te gaan. Bij een pomp gooi ik de tank weer vol, en kom ik het Duitse stel wat ook op de camping bij de Noordkaap stond weer tegen. Ze zijn net als ik koud en nat en zijn er een beetje klaar mee. Samen drinken we bij de pomp nog een bak koffie en kletsen we nog even. Dan zeggen we elkaar gedag en vertrekken ze weer, want ze stonden er al even toen ik aankwam. Ik zit eigenlijk wel prima, de regen komt met bakken uit de lucht dus ik besluit nog maar een bakkie te nemen. Ondertussen pak ik de kaart er even bij de om de rest van de route van vandaag nog even te finetunen. Ik ga niet helemaal door tot Harstad, maar ik maak een leuke route over kleine binnenweggetjes en via een veerpont. Het mag dan kloteweer zijn, daar laat ik de reis natuurlijk niet door beïnvloeden.

Toch komt altijd het onvermijdelijke moment dat je de regen in weer in moet, maar ik kan hier ook niet de hele dag blijven staan. Gelukkig zijn er inmiddels ook af en toe wat droge momenten, al zijn ze maar kort. Dat zorgt ook weer voor mooie momenten, met een regenboog als de zon het toch even probeert. De route gaat over leuk kleine weggetjes waarop ik nauwelijks ander verkeer tegenkom. Ik hoop maar dat de veerpont wel gaat met zo weinig verkeer. Eenmaal bij de veerpont van Refsnes naar Flesnes blijkt dat ik bepaald niet de enige ben, er staat al een flinke rij auto’s. Wel een beetje een domper als ik op een bord zie staan dat de wachttijd nog 50 minuten is. Ik heb geen idee hoe lang de overtocht vervolgens nog duurt. Het is inmiddels al het einde van de middag, ik ben koud en nat en had gehoopt een beetje op tijd op een camping te zijn vandaag. Dat zit er dus niet in. Het is gelijk een goede les, de veerponten hier zijn niet zoals we in Nederland gewend zijn.

DSC04208.JPG


DSC04211.JPG


Terwijl ik in de rij sta te wachten word ik in het Nederlands aangesproken door een man die een paar auto’s achter me staat. Het blijkt een oud-Marinier te zijn die tijdens een van de vele oefeningen in Noorwegen is blijven hangen en inmiddels met een Noorse is getrouwd. We maken even een praatje tot de pont er is en gaan dan aan boord. Het is mijn eerste overtocht hier in Noorwegen, dus ik moet nog even uitvinden hoe het allemaal gaat. De pont is in ieder geval groot genoeg om alle wachtenden mee te kunnen nemen. Voor de zekerheid zet ik de motor even met een spanband vast, want het waait behoorlijk en ik heb geen idee hoeveel invloed dat op zo’n pont heeft. Mijn motor heeft een vrij rechte zijstandaard en staat zeker met bagage er op best rechtop. Er is dus niet zo veel nodig om hem te laten omvallen, dus ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik volg de rest van de passagiers en kom ik een wachtruimte binnen in het pont. Het is lekker warm binnen, en bij een barretje kan je zelfs koffie en broodjes krijgen. Ik ga bij de Nederlandse man, zijn vrouw en schoonfamilie aan tafel zitten en we zitten nog even te kletsen. Ik word zelfs uitgenodigd om met ze mee naar huis te gaan en bij ze thuis te overnachten. Een mooi aanbod waar ik graag op ingegaan zou zijn, maar als ze op de kaart aanwijzen waar het is blijkt het wel heel erg uit de richting te liggen, en ook nog wel 2 uur rijden. Ik bedank dus voor het aanbod, wat ze gezien mijn reisplannen ook wel begrijpen. Ze wijzen me nog wel de weg naar de dichtstbijzijnde camping, want het is inmiddels al over zessen.

Na ongeveer 25 minuten zijn we aan de overkant en zeg ik deze super vriendelijke mensen weer gedag. Het was de eerste overtocht hier, maar er gaan er nog velen volgen. De eerste 10 kilometer aan de overkant zijn er geen zijwegen, dus al het verkeer vanaf de pont rijdt in colonne achter elkaar. Weer wat geleerd, probeer al in de wachtrij voor het langzame verkeer te komen, dan hoef je dat daarna niet allemaal in te halen. Na 10 kilometer volgt de eerste kruising en splitst de colonne zich op. Nog een kilometer of 10 door, en precies zoals uitgelegd kom ik in Gullesfjordbotn op een camping. Het regent nog steeds, maar toch kies ik weer lekker voor mijn eigen tentje in plaats van een hut. Vanwege de harde wind zet ik hem in de luwte achter een hut, niet zo idyllisch, maar ook niet zo'n geraas langs de tent.

DSC04212.JPG


DSC04213.JPG


De camping ligt prachtig langs een fjord, maar de aanhoudende regen leent zich er niet echt voor om even rond te kijken. Het gaat niet eens zo heel hard, maar genoeg om nat van te worden. Koken en eten doe ik dus noodgedwongen in de tent. De rest van de avond zit ik maar in de kantine bij de wifi, want de regen weet nog van geen ophouden. Mijn natte motorkleding hang ik uit in de gezamenlijke keuken, want daar is nu toch niemand meer en dan droogt het hopelijk nog een beetje. Na even wachten voor de douche, want één douche voor een hele camping is niet al te veel, kan ik mijn bed in. Hopelijk is het weer morgen iets beter.
 
Mooie foto's , ook de laatste dat je zo vanuit je tent tegen de besneeuwde bergen aan kijkt .
 
@Frazer Welk type tent had je bij je en beviel die een beetje (afgezien dat de stokken makkelijk breken)?
Tentje was een Coleman Phad 3, toen voor iets van 120 euro in de opruiming gekocht omdat het model eruit ging. Later is deze nog op de markt geweest als de Tatra 3, die was hetzelfde alleen zonder "raam" aan de voorkant. Nu zie ik dat de Coleman Maluti 3 ook een soortgelijk model is, alleen wel een stuk zwaarder dan die ik had, dus waarschijnlijk ander doek.

Ik vond het een erg prettig tentje, heel makkelijk op te zetten en een ruim voorportaal. Enige nadeel was dat de slaapcabine wat aan de korte kant was, waardoor ik met mijn voeten tegen het tentdoek aan lag. Voor mij niet echt een probleem, ik gebruikte hem toch altijd alleen dus ik lag er diagonaal in.

Stokken braken nou ook weer niet echt makkelijk hoor. Het tentje was toen al 3 jaar oud, wat in mijn geval betekend minimaal 4 tot 6 weken per jaar in gebruik, waarvan nagenoeg iedere dag weer afbreken en opzetten. Grof gerekend toch al snel 100 tot 120 keer opzetten en afbreken, ook in de winter met vorst. Dan vind ik het geen schande dat er eens iets stuk gaat. Bij thuiskomst heb ik er een nieuw stokdeel tussen gezet, en daarna nog een jaar gebruikt. Toen begonnen er wel wat naden te rafelen, maar nog steeds waterdicht. Ik heb hem nog steeds, leen hem wel eens uit als iemand voor een paar nachten een tent nodig heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan