Remblokken omdraaien

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
262
0
Ijsselstein
Beste liefhebbers,

Ik kwam dit weekend tot de conclusie dat de remblokken van mijn circuitmotor ongelijk zijn afgesleten. Als in, het binnenste blok van de remklauw is verder versleten dan het buitenste blok.

Normaal gesproken hou ik niet van concessies doen als het op mijn circuitmotor aankomt maar een set remblokken is toch weer 65euro en eigenlijk zou ik dan gelijk beide klauwen vernieuwen, 130euro verder dus.

Uiteraard ga ik de klauwen goed schoonmaken en bekijken waarom ze ongelijk afslijten, echter twijfel ik toch om de blokken in de klauw om te draaien om levensduur te winnen.

Is dit no-go, of wat vinden jullie? Riskeer ik overmatige slijtage van mijn remschijf op deze manier omdat de delen niet op elkaar zijn ingesleten? Of erger, riskeer ik een slecht remmende motorfiets? Of is dit normale gang van zaken?

Benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt.
 

supervet

MF veteraan
15 sep 2003
1.105
88
41
Heerlen
Oorzaak zoeken lijkt me wel een goed plan inderdaad. En die blokken wisselen van binnen naar buiten ook. Ga je niks van merken.
Die blokken slijten in no-time in op je schijven. En dan is het alsof er nooit iets is verandert.
Maar als je de oorzaak van de ongelijke slijtage kan weghalen slijten ze vanaf dan even hard en maakt het omwisselen niets meer uit ;-)

Succes ermee, komt vast goed!

Later,

Loek
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.856
159
Utrecht
Welke motor en wat voor een remklauwen zitten erop? Het is geen goed teken als ze ongelijk slijten wanneer je "gewone" 4zuigerremklauwen hebt. Tijd voor een revisie. Kost niet veel, is wel wat werk, maar niet heel moeilijk. Eventueel kun je je remklauwen loshalen en inleveren bij een motorzaak als je er zelf geen zin in hebt.
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.347
1.336
www.motor-forum.nl
Beste liefhebbers,

Ik kwam dit weekend tot de conclusie dat de remblokken van mijn circuitmotor ongelijk zijn afgesleten. Als in, het binnenste blok van de remklauw is verder versleten dan het buitenste blok.

Normaal gesproken hou ik niet van concessies doen als het op mijn circuitmotor aankomt maar een set remblokken is toch weer 65euro en eigenlijk zou ik dan gelijk beide klauwen vernieuwen, 130euro verder dus.

Uiteraard ga ik de klauwen goed schoonmaken en bekijken waarom ze ongelijk afslijten, echter twijfel ik toch om de blokken in de klauw om te draaien om levensduur te winnen.

Is dit no-go, of wat vinden jullie? Riskeer ik overmatige slijtage van mijn remschijf op deze manier omdat de delen niet op elkaar zijn ingesleten? Of erger, riskeer ik een slecht remmende motorfiets? Of is dit normale gang van zaken?

Benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt.
Als je eerst gaat schoonmaken en de reden voor het onevenwichtig slijtage opheft.... is het dan handig om daarna nog die blokken om te draaien ? O-)
 
  • Like
Waarderingen: rzwanink

Vifaatje

MF'er
4 jul 2011
127
17
40
Zelf heb ik 4 losse remblokjes per klauw en vorig jaar ook regelmatig remblokjes gewisseld tussen sessies door. Puur om de blokjes wat gelijkmatiger te laten slijten.

Van de winter toch mijn systeem maar gereviseerd en hopelijk dit jaar wat gelijkmatiger slijtage.

Ik heb trouwens nooit iets negatiefs ervaren van het omwisselen van blokjes. Ook een oplopend kantje is na 2 rondes wel weg.
 

Joep

MF veteraan
22 jun 2008
6.994
364
35
Druten
Je kan me een hoop wijs maken maar dit zal wel meevallen.

Een gemiddelde remblok is een cm of 6 hoog en deze liggen normaal gesproken gewoon netjes parrallel aan de remschijf.

Ik kan me niet voorstellen dat de remblokken daarmee dusdanig ver scheef slijten dat je het verschil kan zien (ik heb het bij mijn remblokken ook nooit gezien overigens) en daar komt nog bij dat de remblokken in no-time weer zouden zijn ingesleten in de nieuw gemonteerde positie.

Ik wissel regelmatig mijn wielen ivm straat/circuitgebruik en de wielen hebben zijn eigen remschijven, ook daar heb ik nooit last gehad dat de blokken weer opnieuw moesten inslijten..
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.603
1.372
57
Den Haag
Er zijn op mf altijd wel mensen die iets doen, maar of dat aanbevelenswaardig is?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.603
1.372
57
Den Haag
Je kunt zo verschrikkelijk veel onderdelen van een motorfiets omdraaien of links en rechts verwisselen, en er is altijd wel iemand die zegt dat hij het gedaan heeft en niets merkt: remblokken, remschijven, vorkpoten, stuur, banden, ketting, kettingwielen, assen, kogellagers, gaskabels, zuigers en vast nog veel meer.8)78)78)7
Daarom zeg ik: doe dat maar met je onderbroek. Dat past ook niet goed, maar is verder ongevaarlijk.
 

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
262
0
Ijsselstein
Leuke discussie, bedankt voor de reacties tot dusverre.

Zoals ik al zei doe ik normaal gesproken geen concessies als het op mijn circuitmotor aankomt (gsxr 750 k2 overigens). Echter, het kan wat mij betreft ook te gek worden. Ik ken mensen die na elke circuitdag de olie wisselen, persoonlijk vind ik dat overkill. Een gecalculeerd risico nemen mensen in algemeenheid dus eigenlijk altijd... Ik was vooral benieuwd naar hoe er überhaupt gedacht word over het omdraaien van remblokken aangezien ik dat zelf nooit eerder heb gedaan.

Ik ga de klauwen eerst eens loshalen, schoonmaken en onderzoeken of ik er wat aan kan zien. Reviseren kan inderdaad ook geen kwaad, maar ik ga toch eens kijken wat er qua slijtage gebeurd bij omdraaien van de blokken.

Nogmaals dank
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.856
159
Utrecht
Als je toch de klauwen gaat loshalen, duw er dan meteen een revisiesetje in. K2 betekent dat de klauwen mogelijk al 17 jaar lang geen echte liefde hebben gehad.
 

GorilaZz

Hoi
15 feb 2003
31.429
62
Zandvoort (Noord Holland)
Over de oplopende kant. Gewoon met de schuifmaat checken. Dan beslissen of je het ok vind of niet.
Heb diverse tangen in mijn handen gehad met zg compensatie plaatjes achter de blokken. Heb nog nooit zo plaatje op dezelfde manier gemonteerd gezien. . Ook handboeken tekenen ze rustig verschillend. En dan heb ik het niet over links of rechts of dat de tang voor de schijf of achter de schijf gemonteerd zit.
Meer theorie dan je het gaat merken.
Ik sluit mij aan bij de omdraai afdeling.