Remhendel afstellen.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
461
248
Hoogezand
1615497828085.png


Dit is de remhendel van mijn vrouw dr Yamaha YZF 750,
Nissin remcilinder, stalen remleidingen, bijna nieuwe remblokjes, remschijven dik genoeg.
Geen lucht in de remleidingen. (paar keer doorgespoelt, nee echt, geen lucht.)
De remhendel staat met de draaiknop al compleet naar buiten, voor de grootste handen zegmaar.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de rem eerder pakt?

Dat 'remlamp, remstart en blokkeer' eerder op de beweging van de hendel komen en je niet de halve remhendel moet indrukken om zachtjes te remmen.
 
Oplossing
Ik had ook een Nissin rempomp op mijn Suzuki en die heb ik er af gegooid en een brembo op gezet. Wereld van verschil. En die van mij was een relatief nieuw model van 2015. Als je het beter wilt krijgen denk ik toch dat je eerst de pomp moet vervangen voor een nieuwe upgrade en als het dan nog niet naar de zin is andere remklauwen
Tssss. Geen nieuwe R1???
Als je nagel scheur ook maar gelijk een kunstarm aan laten zetten.

Misschien zit er wel een stukkie van het rubbertje tussen de plunjer en de circlip of een ander vuiltje waardoor die plunjer niet helemaal terugkomt, Om dan gelijk maar alles nieuw er op te zetten. Ik heb er een stuk of 10 met dit spul en ja het is allemaal 25 jaar oud, mag het dan wat onderhoud hebben. Het remt...
voor de grootte van de handen moet je kunnen draaien aan het grootste wieltje onder het woord draaipunt bovenaan in de tekening.
na het nog een keer gelezen te hebben bedoel je dat er teveel vrije slag in het hendel zit... is het palletje linksonder het hendel verstelbaar ?
 
Prachtige tekening. Het probleem klinkt niet goed. Zijn de rempomp en remhendel origineel? Als je op het aangrijppunt zit, is hij dan direct hard of zit er nog wat sponzigheid in? Heb je ook bovenaan ontlucht, bij de hoofdremcilinder? Heb je recent het systeem opnieuw gevuld en zo ja, hoe?

Voor veel hoofdremcilinders kun je een revisiesetjes bestellen, die zijn niet zo heel duur, wellicht dat dat het probleem oplost maar dat is lastig te beoordelen.
 
Prachtige tekening. Het probleem klinkt niet goed. Zijn de rempomp en remhendel origineel? Als je op het aangrijppunt zit, is hij dan direct hard of zit er nog wat sponzigheid in? Heb je ook bovenaan ontlucht, bij de hoofdremcilinder? Heb je recent het systeem opnieuw gevuld en zo ja, hoe?

Voor veel hoofdremcilinders kun je een revisiesetjes bestellen, die zijn niet zo heel duur, wellicht dat dat het probleem oplost maar dat is lastig te beoordelen.
Reviseren is nodig als je de hendel door kan knijpen, dus dat er echt remolie langs de hoofdremplunjer wegloopt.

@ElmerYeet troost je, ik ben een maand met de remmen van het stapelbed bezig geweest en nou zijn ze te hard
 
Prachtige tekening. Het probleem klinkt niet goed. Zijn de rempomp en remhendel origineel? Als je op het aangrijppunt zit, is hij dan direct hard of zit er nog wat sponzigheid in? Heb je ook bovenaan ontlucht, bij de hoofdremcilinder? Heb je recent het systeem opnieuw gevuld en zo ja, hoe?

Voor veel hoofdremcilinders kun je een revisiesetjes bestellen, die zijn niet zo heel duur, wellicht dat dat het probleem oplost maar dat is lastig te beoordelen.
Sponzigheid neen,
rempomp waarschijnlijk niet orgineel.
Aangrijppunt tot blokkeren is een duimbreedte ongeveer.
Ja,
gevult met verse vloeistof, moertjes beneden dichtgeschroeft met dichtgeknepen hendel, 1 voor 1.
Banjobouten aanbovenkant opengedraait totdat er remvloeistof uit kwam, hendel ingeknepen en weer dichtgedraaid.

Wat ik begin te denken is dat de hendel + rempomp niet compatibel zijn voor wat ik wil.
Dat er een notch mist bij waar de hendel de pomp raakt.
 
Kun je een foto van de rempomp plaatsen?

Maak es een nauwkeurige foto van de rempomp
Zie video, morgen kan ik weer foto's maken.

Tenzij iemand echt met een oplossing komt, dan ren ik heen en weer de garage.

Wat ik bedoel met "notch":
1615500034959.png

Als dat rode groter was, zoals blauw maar dan niet zo overdreven zou het aangrijpmoment vanm de rem veel eerder zijn.
 
Nissin, ik denk dat de goede pomp er op zit, doorsnede van de plunjer meten zou uit kunnen wijzen of die te klein is. Die pomp zit op bijna alle fzrren vanaf 91, daarmee kan je haast niet in de fout gaan, al zou die tweedehans zijn
 
Nissin, ik denk dat de goede pomp er op zit, doorsnede van de plunjer meten zou uit kunnen wijzen of die te klein is. Die pomp zit op bijna alle fzrren vanaf 91, daarmee kan je haast niet in de fout gaan, al zou die tweedehans zijn
Hoe meet ik mn plunjer?
Ik heb ze nog nooit uit elkaar gehaald.

denk ik ook als ik ze zo vergelijk:
1615500469216.png





kan de handel tegen de kabels van de handvatverwarming komen, of gaat die er overheen? Staat er een maat op de rempomp?
Nee, overheen/langs.

Waar kan ik de maat vinden?


PS; iedereen nog weer begint over lucht mag me een pm sturen, krijg je mijn adres mag je de remmen komen ontluchten.
Is het dé oplossing, krijg je van mij een 6pack bier en mijn eeuwige respect.
 
Als je de hendel, de bediening dus, erafsloopt heb je volgens mij de boring al. Als je tegen de Circlip meet heb je de naat van de plunjer
 
Terug
Bovenaan Onderaan