Nou, ik ben zelf eens goed gaan luisteren, en de convertorcollector
zou het zomaar kunnen zijn. Het komt in ieder geval weg vanuit de richting van de linkercilinder (als je met je neus naar de voorzijde van de motor staat) en dan in de buurt van de uitlaat. Ik heb ook de indruk dat er iets lucht ontsnapt uit die richting maar ben geen technicus.
De enige angst die ik een beetje heb is dat het een zuigerveer is die gebroken is, of had dit tot andere klachten geleid na een paar duizend kilometer?
Ik heb de indruk dat het geluid erger wordt. De motor loopt overigens de eerste twee kilometer na het wassen op drie cilinders, ik heb dit zelf tot nu toe afgedaan als een klein lekje ergens in de ontsteking.
Daarnaast is het stationair toerental wel stabiel, maar kan verschillen per rit.
Ik was vandaag bij de dealer (Termaat in Nijmegen) maar de werkplaats was al dicht, ik ga daar zaterdag laten luisteren naar het geluid en de remmen laten controleren. Het kost misschien een paar euro, maar dat levert me ook niet nóg een extra rit op naar het bedrijf waar ik hem gekocht heb omdat ze dan vooraf de onderdelen kunnen bestellen en ik kan wachten op de reparatie.
En natuurlijk, garantie is garantie, maar bijna een hele dag kwijt zijn en 200 kilometer gereden (zeker geen mooie motorroute) bespaar ik me graag voor een paar tientjes. Mocht het duurder zijn dan ga ik wel terug.
Groeten,
Jerry