Remmen en pekel

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
IK BEN HET SPUUGZAT! B| om iedere keer mijn remmen uit elkaar te moeten halen wanneer de boel weer eens aanloopt door pekel. Vorige winter heb ik mijn voorrem 3 keer uit elkaar moeten halen, deze 'winter' ben ik direct al half november de klos, dus dat voorspelt niet veel goeds.

Is mijn remklauw dan zo slecht? Inmiddels wel, maar dat valt in beginsel wel mee. Mijn motor staat altijd buiten en wordt het jaar door dagelijks gereden, wordt nooit afgespoten en krijgt nogal wat voor z'n kiezen. Ik heb deze motor inmiddels zo'n 3 jaar en hij begint er aardig afgetuigd uit te zien, kwam ik pijnlijk achter toen ik hem onder TL-licht eens beter ging bekijken. En als ik mijn jaarlijkse km's doortrek tot in de toekomst, moet deze motor minstens nog 2 winters mee kunnen.


Die remmen, dat zit me dwars. Het heeft me al een geblokkeerde rem bezorgd, met een blauwe remschijf die zo krom trok als een banaan tot gevolg. Een aanlopende en slecht doseerbare voorrem is bij gladheid een drama, en vaak kom ik er redelijk laat achter dat het voorwiel niet meer volledig vrij loopt. Het wordt nu een obsessie: Als mijn rem maar 1 keer onnatuurlijk aanvoelt, stap ik direct af om te controleren of de schijf heet is en of mijn voorwiel vrijloopt.

Een onnozele vraag van mij aan mijn monteur was: "Hoe kan het dan dat automobilisten hier nauwelijks last van hebben?"
Nou, daar is de hele handel natuurlijk veel beter afgeschermd voor de elementen.


Kan ik dat niet ook voor mijn motor doen? Een lelijk geval op het voorwiel hindert me niet, zolang ik niet de hele winter angstvallig loop te checken of alles nog naar behoren functioneert.
Is er hier iemand die zelf aan het knutselen is gegaan om de remklauwen te beschermen tegen water en pekel? Of is er iets voor te koop? Heeft iemand daar tips voor?
 
Dit moet er op de zuiger e.d. bij montage:
full
 
Een onnozele vraag van mij aan mijn monteur was: "Hoe kan het dan dat automobilisten hier nauwelijks last van hebben?"
Nou, daar is de hele handel natuurlijk veel beter afgeschermd voor de elementen.

Dit geldt voor bijna alle onderdelen...behalve dan de remmen, die zitten net als bij een auto open en bloot naast het wiel...

maarreh, het probleem dat jij beschrijft is niet echt normaal, inderdaad ff kijken of die zuigertjes niet ingevet moeten worden. en anders andere remklauwen scoren? iedere duizend km die dingen openhalen is ook geen porem natuurlijk
 
De remzuiger van een auto word afgeschermd door een extra hoes, en dat heb ik nog maar zelden op een motorfiets gezien.....


:^

Net weer aan de remmen van 2 koekblikken gewerkt en alles is netjes afgeschermd met rubbers. Alles even afstoffen, zuigers terugduwen, blokken op zijn plek klikken. (gelukkig niet meer met van die kwetsbare glijpennen) remklauw met 2 bouten vastdraaien en klaar !!! Dat kost met de remmen van de Viffer meer tijd per kant en die hoe fik niet eens op te krikken en het wiel te verwijderen. Het zal wel met gewichtsbesparing e.d. te maken hebben en de gemiddelde poser wil blinkend metaal zien en geen zwarte rubbertjes als hij naar zijn motor kijkt.
 
iedere duizend km die dingen openhalen is ook geen porem natuurlijk

Nah, ik rij veel, zo'n 25.000 per jaar, dus per km valt het nog wel mee. Maar ik zou liever een oplossing hebben om te voorkomen dat mijn remmen pekel vangen, dan een nieuwe remklauw kopen, die binnen 1 winter weer gaar is. Want het gedonder begon met mijn motor de eerste winter al, terwijl hij in showroom staat verkeerde toen ik hem kocht.
Mijn andere twee motoren zelfde verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn het voor remmen zooi dan .
De Brembo's van de Guuz heb ik dat nog nooit mee gemaakt .
Reed door weer en wint pekel of sneeuw stopte me niet .
Wel veel problemen maar nooit met de remmen .
De remzuigers zijn keramisch gecoat en de body is zwart geanodiseerd en er zijn dubbele rubbers om de remzuigers .
1 voor de remvloeistof binnen te houden en een om het stof en vuil buiten te houden .
Net een setje voorzien van nieuw spul de klauw is maar uit 1976 .

remklauw001.jpg


Ja ik weet het ze horen niet bij elkaar zag het toen ik de foto al genomen had.
Ik heb nog zo'n gelijke set liggen :Y
 
Staat je motor ook buiten dan?

Die van mij heeft soms gewoon een witte laag zout eroverheen, omdat hij dan de volle laag van de strooiwagen heeft gehad langs de weg. En hij staat ook langs een uitgesleten spoor in de weg, waardoor het zoute opspattende water van langsrijdend verkeer ertegen komt.


Het is een rottig plekje om mijn motor neer te zetten, maar wel goed in zicht en voetgangers lopen er niet langs. Ondanks het vele schorrie-morrie volk op straat, is er nooit narigheid met mijn motoren uitgehaald. In een zijstraat van mijn straat worden regelmatig spiegels van auto's afgetrapt.
 
Extra vet er op smeren is eigenlijk ook geen oplossing. Het probleem van vet is dat het alle troep juist vasthoudt. Dus extra vet en extra vaak schoonmaken gaat wel lukken. Maar dat vet moet je echt regelmatig vervangen.

Je remmen elk weekend even afspoelen is denk ik het beste. Gewoon een emmer water overheen gooien. Of met een plantenspuit afspuiten. Ruim stromend water. De bedoeling is dat je de troep er al af spuit voordat het de tijd heeft gehad om helemaal vast te koeken.

En misschien kun je iets van hoesjes maken. Voor de zomer beinvloedt het de koeling negatief. Maar in de winter is dat geen enkel probleem, natuurljk. ;)
 
Staat je motor ook buiten dan?

Die van mij heeft soms gewoon een witte laag zout eroverheen, omdat hij dan de volle laag van de strooiwagen heeft gehad langs de weg. En hij staat ook langs een uitgesleten spoor in de weg, waardoor het zoute opspattende water van langsrijdend verkeer ertegen komt.


Het is een rottig plekje om mijn motor neer te zetten, maar wel goed in zicht en voetgangers lopen er niet langs. Ondanks het vele schorrie-morrie volk op straat, is er nooit narigheid met mijn motoren uitgehaald. In een zijstraat van mijn straat worden regelmatig spiegels van auto's afgetrapt.

Niet meer maar hij heeft wel een paar honderd kilometer over de zout vlakte van Boneville gereden in 1990 toen ik daar met de Guzzi klub rond reed .
Duurde ook nog eens vrij lang voor we water vonden om dat zout er af te spoelen .
Zal eens zoeken moet nog ergens een foto daar van hebben dacht ik .
 
Terug
Bovenaan Onderaan