Hoe kun je het beste remmen in de bocht?
Ik bedoel dan vooral lange, snelle bochten waarbij de auto die een eind voor je reed nu toch wel erg dicht bij komt. (afrit van de snelweg en dat soort situaties).
Mijn instructeur zei het destijds als volgt:
Motor recht, hard remmen, rem los, sturen, motor weer recht, hard remmen, rem los, sturen... En dat dus snel achter elkaar tot je de gewenste snelheid hebt bereikt. Je gaat dan dus de bocht in stukjes pakken en in stukjes remmen. Als je met de motor plat gaat remmen is de klans dat je nog platter gaat heel erg groot.
De oefening zoals die bij MRO A en VRO II wordt gedaan, is rustig remmen, en naar mate de snelheid afneemt en de motor overeind komt, de remdruk opvoeren. De achterrem werd nadrukkelijk afgeraden.
Op donderdag 31 januari 2002 12:29 schreef Fastcruiser het volgende:. Anticiperen is toch de beste remedie.
Dit werkt óók goed mits je tijd en ruimte hebt om nog echt rechtop te komen maar dan zit je al snel op een weggedeelte dat niet voor jou bestemd is, tegenliggers e.d.! EN je snelheid niet ál te hoog is.Meteen je voorrem (GELEIDELIJK) pakken heeft voor mij altijd goed gewerkt(evt met béétje achterrem) Moet je zelf (leren!) aanvoelen/proberen, zult versteld staan hoe hard je nog KUNT remmen (mits redelijk gripvolle banden!) in een bocht, óók mét knietje ad. grond, motor komt wel \"vanzelf\" overeind.
Misschien beetje domme vraag maar moet ik tijdens deze procedure het gas volledig los laten of gas constant houden en de rem er iets bij pakken?
Op donderdag 31 januari 2002 12:40 schreef bzn het volgende:
...
Motor rechtop zetten, remmen, weer sturen etc. lijkt me nu niet echt de meest geweldige oplossing ...
Met lessen leren ze altijd om een trekkende motor te houden dus gas erop houdenHet lijkt me het beste om het gas maar helemaal los te laten, want anders moet je wel heeel veel tegelijk in de gaten houden.
Met lessen leren ze altijd om een trekkende motor te houden dus gas erop houdenzoals met bijzondere verrichtingen. Dit lijkt me een beetje hetzelfde verhaal maar goed ik zou het ook niet weten.
Probeer in ieder geval altijd in gedachte te houden dat je niet je gas los moet laten, wat op de één of andere manier heel gemakkelijk gebeurt.
Wanneer je gewoon een klein beetje te hard gaat naar je gevoel kun je simpel de achterrem erbij pakken. Niet keihard op trappen natuurlijk, maar gewoon een beetje erbij pakken. De motor zal daardoor eerder nog extra de bocht insturen dan overeind komen, dus het is geen enkel probleem voor je bochtenlijn.
Maar soms moet je echt REMMEN. Soms steekt er een kind over, of verschijnt er een trekker van achter een heg. Dan heb je niet veel aan die achterrem.
In zo\'n geval trek je je koppeling in, en rem je met je voorrem. Voorzichtig remmen, en ondertussen blijven sturen, want de motor wil nu overeind blijven.
jij rijdt toch nooit te hard?
rechts zit zo\'n hendeltje op je stuur... knijp er es in zou ik zeggen
Uiteraard ben ik zelf ook niet heilig, ik rijdt (bijna) altijd te hard en soms erg veel te hard.
Bij VRO 2 leer je inderdaad remmen in de bocht. De techniek is een beetje als volgt:
gas natuurlijk los
remmen met je VOORREM
je motor \'plat\' duwen (als je remt wil je motor overeind komen) ter voorkoming dat je de vangrail of de grill van de vrachtwagen induikt.