remolie

DOT 5
Merk weet ik niet

Ik heb het nog even opgezocht.

Om precies te zijn Ferodo DOT 5.1
Is wel een groot verschil hoor dot 5 of dot 5.1 is absoluut niet uitwisselbaar. Ja het klinkt vreemd.

Nog meer info Dot4 -> Dot5 kan dus niet, zijn totaal anders van samenstelling en dan kun je de boel gaan vervangen
Dot 4 -> Dot 5.1 kan dus wel met je bestaande remcomponenten. Wel effe spoelen.
 
Op het dekseltje van her remvloeistofreservoir staat altijd welke remvloeistof erin moet. Sommigen hebben een voorkeur voor een bepaald merk, maar alle remvloeistof van een bepaald type (bv. DOT4) moet voldoen aan specifieke eisen. Dus kan die fabrikant zelf niet echt kiezen wat de samenstelling is.
Gebruik geen remvloeistof uit een busje dat lang opengestaan heeft, want die neemt vocht op, waardoor het kookpunt verlaagt.
Om alle problemen te vermijden gebruik je dus dezelfde vloeistof die de fabrikant voorschrijft. Of je zou je motor constant op het circuit moeten gebruiken, dan is het mogelijk dat het nodig is om een andere vloeistof te gebruiken. Maar normaalgezien is dat niet nodig.
 
Op het moment weinig zin om te zoeken. :P

Wat is het verschil (lees de verbetering) van dot4 t.o.v. dot 5 of dot 5.1.
DOT3, Super DOT3, DOT4, Super DOT 4 en DOT 5.1 is een synthetische remvloeistof.
DOT5 is siliconen olie. Ik rij hier al jaren mee. Dit spul tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch(neemt geen water op in tegenstelling tot de synthetische remvloeistof). Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.
Dus nooit zomaar mengen en voorschrift van de fabrikant volgen, tenzij je weet waar je mee bezig bent!
 
het is dus GEEN goede eigenschap van dot 5 dat het geen vocht op neem he

Dat is volgens mij ook niet goed, want als er dan vocht in het remsysteem komt, zit dat onderaan, in de remklauw, waar de temperatuur het hoogst wordt.
1 Druppeltje water dat begint te koken (bij 100°C dus al) zorgt voor een dampbel waardoor er van remmen niets meer in huis komt .
Bij andere remvloeistof verlaagt de kooktemperatuur ook, maar dan moet er al heel veel water bijzitten om aan 100°C te komen :)
 
Dat is volgens mij ook niet goed, want als er dan vocht in het remsysteem komt, zit dat onderaan, in de remklauw, waar de temperatuur het hoogst wordt.
1 Druppeltje water dat begint te koken (bij 100°C dus al) zorgt voor een dampbel waardoor er van remmen niets meer in huis komt .
Bij andere remvloeistof verlaagt de kooktemperatuur ook, maar dan moet er al heel veel water bijzitten om aan 100°C te komen :)

Synthetische remvloeistof zit altijd in gesealde verpakkingen. Als een verpakking open is geweest, altijd de dop weer dichtdoen, want de hygroscopische eigenschappen onttrekken water uit de atmosfeer (=buitenlucht). Is een potje open geweest en oud, geen risico mee nemen en weggooien.
Water wil je om de bovengenoemde reden NOOIT in je systeem hebben. Ondanks dat DOT 5 op siliconen basis deze eigenschap niet bezit, vervang ik de vloeistof gewoon 1 x per jaar. Met een speedbleeder of een mity-vac is dit een klusje van niets, vermits je het niveau van het reservoir maar in de gaten houdt, zodat je geen lucht meezuigt. Ook bij DOT 3, 4 en 5.1 is het zinvol om regelmatig je remvloeistof te vervangen. Ten eerste voorkom je er vochtproblemen mee, ten tweede herken je een remsysteem voorzien van verse remvloeistof niet meer terug zeker als je je remvloeistof eigenlijk al veel eerder had moeten vervangen. Echt waar, een wereld van verschil, je rem wordt er veel harder van.
Bovendien is het met synthetische olie heel gemakkelijk om de olie te verversen, deze wordt namelijk in de loop van de tijd donkerder tot zwart. Als je ververst doorgaan tot de heldere verse vloeistof in het opvangbakje loopt en dan zit je goed. Siliconen remvloeistof smeert en blijft helder van kleur, ook na twee jaar o.i.d. TIP: ook al heb je na het verversen een knalharde rem, even een nacht de remhandle met een elastiek aan het handvat verbinden, zodat ook de kleinste luchtbelletjes kunnen ontsnappen.
 
Dat is volgens mij ook niet goed, want als er dan vocht in het remsysteem komt, zit dat onderaan, in de remklauw, waar de temperatuur het hoogst wordt.
1 Druppeltje water dat begint te koken (bij 100°C dus al) zorgt voor een dampbel waardoor er van remmen niets meer in huis komt .
Bij andere remvloeistof verlaagt de kooktemperatuur ook, maar dan moet er al heel veel water bijzitten om aan 100°C te komen :)

Weer wat geleerd... MF :} :}
 
Kan je deze even toelichten?????

Snowfreak, heel simpel eigenlijk. Pak een PTT elastiek, zo'n dikke, of een tie- wrap en zorg dat de remhandle in de positie komt te staan alsof je er zelf inknijpt. Zo gewoon een nachtje laten staan.

Tsja, eigenlijk best wel lastig uit te leggen voor zoiets simpels...?!?
Are you catching my drift, anders stuur ik wel een piccie vanavond.
 
Snowfreak, heel simpel eigenlijk. Pak een PTT elastiek, zo'n dikke, of een tie- wrap en zorg dat de remhandle in de positie komt te staan alsof je er zelf inknijpt. Zo gewoon een nachtje laten staan.

Tsja, eigenlijk best wel lastig uit te leggen voor zoiets simpels...?!?
Are you catching my drift, anders stuur ik wel een piccie vanavond.

Ja toch leuk dat je me zo hoog inschat :+

Ik bedoel natuurlijk de technische uitleg. Als je de rem inknijpt staat blijkbaar iets open waardoor de lucht naar boven kan stijgen. Omdat het hier om een wat dikkere vloeistof gaat dan water duurt dit wat langer(vandaar een nachtje lang).

Zover was ik met mijn boere verstand. Nu nog uitleg van de techneuten onder ons. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan