Reserve benzine

Laat je scootertje maar eens een half jaartje stilstaan....
Een paar maanden kan geen kwaad. Mijn buitenboordmotor (2t) en grasmaaier (honda 4t) starten na de winter altijd zonder probleem met oude benzine, waar ik dan wel nieuwe bij doe. Gaat al járen goed.
 
@Johnv: wat is het voor 5 litertank die je hebt? Mijn nuttig besteedbare ruimte is iets van 25x25x10 cm (Beverly 500) Over de warmte onder het zadel maak ik me niet zo druk. Het wordt er warm. Maar in de zomer wordt het in de schuur ook warm. Ik heb voor de grasmaaier en noodgevallen ongeveer 20 liter euro 95 staan, die gebruik ik in ongeveer een jaar op. Als het warm is zijn de jerrycans wat strakker gespannen, maar daar zijn ze voor ontworpen, denk ik zo. Verouderen is vooral bij tweetakt brandstof een probleem.
 
Hij is 24x24x15 dus past makkelijk bij jou. Volgens mij is de Bev. Bak groter als de Vespa GTS, bij mij gaat hij er strak op zijn kant in.
Gekocht bij een soort witte pomp. Pomp X, in het zwart, maar zag ze hier ook bij de Shellshop in t groen. € of 9 dacht ik.
 
Ik vind het een mooi flesje mooi rood zoals het hoord maar wat is er mis om een oude oliefles te gebruiken ?

Dat benzine verouderd zou ik niet zo wakker van liggen zo'n flesje is meer als je echt gaat toeren in NL loop je nooit zover om bij een pomp te komen
 
inderdaad handig.

Ik heb er eentje van 1liter die ik vooral gebruik tijdens motorvakanties.

Op zondag is het wel 's lastig op B-wegen om snel een (open) tankstation te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Voor toerritten is extra benzine meenemen redelijk overbodig. Rijdend naar het verzamelpunt tanken op <20km en dan heb je altijd voldoende. Toertocht is nooit meer dan 200km dus altijd voldoende over om na de rit makkelijk een pomp op de terugweg te vinden. Ik weet tenminste geen scooter die geen 250km op een tank haalt.

Tijdens een scootervakantie in afgelegen gebieden kan het wel een uitkomst zijn, al heb ik dat nog niet meegemaakt.
 
Welgeteld 16 liter gaat er in mijn tankje. In principe kan ik er 350 km ver mee komen, maar in de praktijk tank ik bij 250 a 300 km.
:$

Maar dat schijnt nog mee te vallen. Sommige zware toermotoren (die hooguit 1:15 lopen) moeten het om esthetische redenen doen met een 12 liter tankje. Dan sta je elke 150 km aan de pomp. Da's al een reden om nooit zo'n model te kopen, maar eerder een allroad met 20 liter tank.
:Y

Maar de 400 km die je daarmee kunt rijden is hooguit de helft van wat je met een doorsnee auto haalt.
:(
 
Laatst bewerkt:
Het valt me niet mee! Ik heb die jerrycan van de benzinepomp geprobeerd (hier in de buurt heeft elke benzinepomp dezelfde liggen), die past niet.Het probleem met de Beverly 500 is, dat de bergruimte een beetje een zandlopervorm heeft: ruimte voor twee kleine helmen, daartussen nauwer. Ik heb nu twee opties: Lasaulec heeft een metalen jerrycan van 5 liter, die zou misschien net passen. En de Engelse firma Clarke heeft een mooie rooie, die ook misschien past. Maar ik wil natuurlijk eerst proberen voor ik koop. Ik ben nu druk aan het corresponderen om dat te regelen.

Voor de geïnteresseerden:

Clarke:
http://ww.machinemart.co.uk/images/library/product/huge/07/070510075.jpg

Lasaulec:
https://www.lasaulec.nl/assets/all_pictures/A366192.jpg
 
Die ze hier verkopen moet wel passen, de Vespa bak is nog krapper denk ik, gaat maar 1 jethelm in ...en dan ook nog maar sommige.
Gaat er op zijn kant in.
Die metalen gaan nooit passen volgens mij, die verkopen ze hier ook, maar zijn veel te hoekig, dat jerrycannetje wat ik nu heb is redelijk bolvolmig.

ff een paar fototjes voor je

82bd0f777049a6f56d777d7e2afccb5b_zpsa352b81e.jpg


En 1 in de bak, ff op de vloer ...Vespa staat nog op de brug.

42367ad8d7de728cbcbd84c0b057c431_zpsd5674f08.jpg



En ze verkopen ze ook bij Halfords heb ik voor je gevonden :)

http://www.halfords.nl/shop/auto-accessoires/veilig-op-weg/107647
 
Laatst bewerkt:
Voor toerritten is extra benzine meenemen redelijk overbodig. Rijdend naar het verzamelpunt tanken op <20km en dan heb je altijd voldoende. Toertocht is nooit meer dan 200km dus altijd voldoende over om na de rit makkelijk een pomp op de terugweg te vinden. Ik weet tenminste geen scooter die geen 250km op een tank haalt.

Tijdens een scootervakantie in afgelegen gebieden kan het wel een uitkomst zijn, al heb ik dat nog niet meegemaakt.
De mijne.
180km en hij heeft het gehad. In B zijn echter zowat alle tankstations 24/24 open met de zelfservice.

Enkel vorig jaar in de Ardennen had ik een litertje extra kunnen gebruiken. Daarbzijn de tankstations echt dun gezaaid. Als je dan, zoals wij toen, de weg niet kent en geen gps bij hebt ben je maar wát blij als je, volop in het rood, ineens een tankstation ziet. Vanaf toen heb ik gewoon, als ik daar ergens rij, altijd getankt bij het eerste tankstation dat ik tegenkom vanaf dat de meter half staat. Geen problemen meer gehad gelukkig.
 
Ha Johnv, dat lijkt precies wat ik zoek. Inderdaad nogal rond. Ik ga het zo snel mogelijk proberen. Toch vond ik dat Clarke tankje wel mooi, en volgens de maten zou die net wel / net niet...

Wat de toerritten betreft, voor de koffie stop je toch, en dat is een gezellige stop. Even je benzine optoppen gaat dan tussendoor. Maar een benzinepomp is niet gezellig. Zo'n tankje spaart 1 van de twee keer tanken uit.
 
Als het echt om "reserve" gaat voor noodgevallen dan is 1 liter oid genoeg om tot de volgende pomp te komen, ik gebruik daarvoor al een tijdje een benzine-fles van MSR:

msr-fuelbttl-childr-group.jpg



De aluminium flessen zijn special gemaakt om benzine te bevatten,sterk,temperatuur vast en dicht, niet zo heel goedkoop maar je doet er (veilig) jaren mee.
Ik heb eerst een tijdje rondgereden met een plastic fles maar die word onder mijn sh150 zadel toch wel erg warm en zacht, het is niet ondenkbaar dat zo'n ding lek gaat onder je zadel en dat je als een brandende vlag eindigt....


De msr flessen kun je vinden bij de betere camping shop, hij is eigenlijk bedoeld als fles voor een benzine camping brander, ze zijn er ook van Primus en andere merken en dan ook wel in grotere varianten tot 2 liter oid.
In de msr flessen past een gewone loodvrij pomp tuit dus je kunt hem vullen aan de pomp, de schroefdraad en dop is een soort standaard dus ik neem aan dat de andere merken identiek zijn.

404 Not Found

Voor de mensen die ze kennen: Sigg maakt drinkwater flessen die er erg op lijken en goedkoper zijn maar een plastic laag aan de binnenkant hebben: die laag lost op in de benzine en dus kun je die flessen NIET gebruiken voor benzine
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond stond de meter ver in het rood,nog niet eerder zover gehad,ik voorzichtig met half gas naar de pomp langs de N206,tot nokkie vol getankt,ging er 6,66 liter in hihi.
En de SH150 heeft een 8 of 8,5 liter tank?
Ik had dus nog wel 50 km door kunnen rijden ;)
 
Die is 7,5 liter, sinds ik mijn flesje bij me heb rijd ik hem regelmatig leeg of tot 7.3 liter 8-)
 
Ik ben zo iemand die stoer doorrijdt tot de laatste paar honderd milliliter maar dan wel voortdurend aan het berekenen is of het niet fout gaat. :o
 
Neem gewoon een p.e.t. frisdrankflesje van 0,5 liter.
Lekker handzaam en werkt perfect.
Om de 3 maanden even bij het tanken leeggooien in je tank en dan weer vullen.
Nog geen problemen mee gehad.
 
Een update over mijn zoektocht. De eerste keer dat ik bij Halfords kwam was de jerrycan net uitverkocht. Maar de verkoper zou er 1 voor me apart zetten, als de voorraad aangevuld was. Twee weken later belde hij: de jerrycan is binnen. Op de dag dat ik zou gaan passen was de scooter kapot en stond bij de motorwinkel. Dat heeft meer dan een maand geduurd! Onderdelen uit Italie... Gelukkig was dat voor Halfords geen probleem. Toen ik er uiteindelijk vanmorgen langs kwam wist de verkoper direct waar het over ging. Hij had zelfs twee verschillende modellen. De zwarte die Johnv ook gebruikt past. Beetje duwen, de bodem van de ruimte onder de buddy is nl. bol. Tevreden. Maar kennelijk is de ruimte bij de Vespa hiervoor gemakkelijker dan bij de Beverly.
 
Terug
Bovenaan Onderaan