Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Restauratie MZ RT 125/2/3

  • Onderwerp starter
  • #2
Demonteren/inspecteren:
De primaire ketting is erg versleten. Gelukkig zijn de onderdelen allemaal goed verkrijgbaar.
De motor is een mengsel tussen de 125/1 en de 125/2. De carburateur zit nu op de plek van de accuhouder. En de motor heeft een grote gereedschapbak waar ook plek is voor de accu.

Alle elektronica schoon:

Een aardig versleten motortje.


Volgensmij een contactpunt nokkenas van een DKW:
Een cilinderkop waar een golfbal inpast:
 
  • Onderwerp starter
  • #3
Lagers uit de DDR:

In 1961 een stuk van het carter gebroken.



Loodzware cilinder:


Fijn om te zien dat er geen lagerballetjes zijn gebarsten.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #6
De stator en rotor.

De rotor is afgedraaid omdat de koolborstels een spoor gesleten hadden.
 
  • Onderwerp starter
  • #7
Koppelingsplaten in goede staat:


Velgen en spaken worden gepoedercoat.


Volkseigener Betrieb. Oost Duitser ga je het niet vinden.




Koplamp uitdrukken:



22mm carburateur van de Berliner vergaserfabrik
 
Laatst bewerkt:
Mijn broer, Co Dekker (CDS Tuning) is zijn cart carriere begonnen met zo'n een 125 MZ blokje.
Een DKW Race cilinderkop erop en een 28 mm Amal Monoblok aan de zwaar opgevoerde cilinder.
Na correspondentie met Walter Kaden, de toenmalige race leider van MZ, leverde het blokje ongeveer 20 pk.
M'n broer is er in de 60er jaren enkele male Nederlands kampioen 'Karting 125' mee geworden.
 
Mooi verhaal en restauratie! Wat is het volgende project? Zag op zolder ook iets staan, hoe heb je die daar in vredesnaam boven op gekregen?
 
Leuk weer eens een RTje te zien, ben zelf MZ rijder en natuurlijk heb ik er ook lang 1 gehad.. met een 150cc cilinder en 24 mm carb was het toen de wat snellere in de club
 
Ik heb deze week eenzelfde MZ binnen gekregen om weer aan de praat te krijgen voor een vriend van mij, heb je toevallig een elektrisch scheme die ik zou kunnen gebruiken? Hij vonkt niet en daar is al eens iemand mee bezig geweest in het verleden, ik zou willen beginnen met de boel ieder geval weer aan te sluiten zoals het hoort om zo te kunnen beginnen met trouble shooting.
 
Hartelijk dank voor je reactie! Zou je mij ook kunnen vertellen waar ik terecht zou kunnen voor onderdelen?