ik heb meer te doen, maar zodra ik in de buurt ben kom ik je ff verbaal bitch slappenGoed, voordat zot weer op hol slaat- ik had 'm eigenlijk al aan de deur verwacht- neem ik hier afscheid.
Veel geluk met de chinese regelaar en ik hoop dat íe het lang blijft doen!
ik heb meer te doen, maar zodra ik in de buurt ben kom ik je ff verbaal bitch slappen
Klopt..min of meer.. daarom staat 'tt vaak ook op de zekering..
Volt maal Ampere geeft wattage.. Dus wat zegt dat over het wattage als je regelaar op hol slaat?
Een verbruiker gaat niet ineens meer vermogen opnemen omdat de spanning hoger word.
Sterker nog: bij een hogere spanning gaat de stroom naar beneden!
Wat gebeurt er met de zekering als ik nu ineens de 12v accu vervang door een exemplaar van 24v??
Helemaal niks behalve dan dat de lamp door brandt.Geeft even heel fel licht en zegt vervolgens poef.
Zekering gaat alleen maar stuk als de stroom die er over loopt veel hoger is als de waarde van de zekering.
Een gloeilamp is een ordinaire weerstand en volgens de Wet van Ohm zal bij het verdubbelen van de spanning ook de stroom twee keer zo hoog worden.Helemaal niks.
Een verbruiker gaat niet ineens meer vermogen opnemen omdat de spanning hoger word.
Sterker nog: bij een hogere spanning gaat de stroom naar beneden!
Ben je achterlijk of zo?Ohms Law Calculator
^^
Voor al uw vragen.
voltage x 2 = vermogen x2 bij eenzelfde weerstand. De weerstand gaat zichzelf niet magisch veranderen bij een veranderende spanning.
Stop alsjeblieft als je niet weet waar je het over hebt.Ohms Law Calculator
^^
Voor al uw vragen.
voltage x 2 = vermogen x2 bij eenzelfde weerstand. De weerstand gaat zichzelf niet magisch veranderen bij een veranderende spanning.
De meeste regelaars werken door de dynamo te belasten en zo de spanning op zo'n 14,5 volt te houden.En we weten natuurlijk allemaal dat een gloeilamp geen echte Ohmse weerstand is. Teveel spanning erop en ze gaan veel sneller kapot. Vraag maar aan meneer Peugot. Die heeft dat bewust zo gemaakt in de 307SW
Maar terug naar de spanningsregelaar: Die moet de dynamospanning (wisselspanning) naar de boordspanning (gelijkspanning).
Het circuit om dat te doen verbruikt zelf ook (dissipeert vermogen). Bij oudere regelaars zelfs heel veel, vandaar dat ze moeten koelen. Wat modernere (MOSFET) regelaars worden niet zo warm, maar nog steeds moeten ze gekoeld worden.
Een Chinese kloon van 12,50, die dus wat minder goed warmte geleidt, is misschien niet zo handig als je erg veel verbruikers hebt. Dus extra (halogeen) verlichting, handvatverwarming, etc. Allemaal ware verbruikers die ervoor zorgen dat er veel vermogen door de spanningsregelaar gaat en dat het ding dus warmer wordt.
Tot het punt dat het opgenomen vermogen in de buurt komt van de grens van Wat(t) de dynamo kan leveren. Dan is de vraag wie eerst de geest geeft...
Maar ja, als het ding stuk gaat, kan het goed mis zijn... Als je rechtstreeks de dynamospanning op je boordnet krijgt ben je zuur.
Voltmetertje monteren en voor 12,50 een reserve meenemen op lange trips
PS. Voor de monteurs hier: Als ik er naast zit hoor ik het graag, dan pas ik de post wel weer aan. Ik heb er tenslotte niet voor geleerd.
Ben je achterlijk of zo?
Je zet er zelfs de calculator bij en dan weet je het nog niet
Vul voor de grap eens 12 volt en en 10 ohm en doe datzelfde eens met 24 volt.
Je vult de verkeerde dingen in.Ik heb net die calculator even getest en ik zie waar ik in mijn eerdere post de mist in ging:
Als ik in de calculator de gegevens van het vermogen en de spanning invul, dan klopt het met het verhaal wat ik eerder postte. Bij 24 volt is de stroom nog maar de helft van wat het was bij 12 volt.
Echter heeft de accu (even als voorbeeld) en bepaalde weerstand. Als ik in de calculator dan als vaste gegevens de weerstand hetzelfde houd en dan ga kijken naar het verschil bij 12 en 24 volt klopt het inderdaad dat de stroom en dus ook het opgenomen vermogen flink omhoog gaan.
De meeste regelaars werken door de dynamo te belasten en zo de spanning op zo'n 14,5 volt te houden.
Als er meer gebruikers zijn zal de regelaar het makkelijker krijgen. Wel zal de gelijkrichter warmer worden bij meer gebruikers.
De dissipatie ven de regelaar zelf is niet zo hoog. De thyristoren (of fet's) sluiten de spoelen een voor een kort. Vermogen is spanning x stroom maar bij een kortsluiting is de spanning bijna nul.
Hoe sneller de thyristor of fet is des te minder vermogen. M.a.w. bij steile flanken is de tijd om te dissiperen korter.
De dynamo's met een geregelde spoel vernietigen niks, die wekken op wat nodig is door de rotor meer of minder magnetisch te maken.dat geldt alleen bij dynamo's met een geregelde spoel, met een permanent magneet ( heel veel motoren) doet een regelaar alles wat boven de 14,8 v komt naar massa voeren en dus vernietigen, wat weer warmte oplevert.....