Review chinese spanningsregelaar; hij werkt!

MDKing

MF'er
19 aug 2012
87
5
Dit is een review van een chinese spanningsregelaar gekocht op Ebay voor 12.50EUR incl. verzendkosten. Wellicht helpt het iemand besluiten of dit een goed idee was.

Toen mijn spanningsregelaar van mijn Kawasaki ZZR600 uit 1993 defect ging, heb ik wat rondgebeld en ben ik erachter gekomen dat een nieuwe originele 150E koste en aftermarket 125E. Tweedehands lopen de prijzen tussen 40-80E. Best prijzig voor een passief stukje elektronica.

Nu heb ik geen geld tekort, maar ik vind het leuk om een beetje te experimenteren en heb ik een Chinese regelaar gekocht voor 12.50 incl. verzendkosten!
http://www.ebay.nl/itm/5p...m:mAYs_LQ3YQXomkDewIOpShg

Afgelopen week deze binnengekomen. Een paar foto's:
2016_08_25_18_25_40.jpg

2016_08_25_18_25_47.jpg

2016_08_25_18_25_54.jpg

2016_08_25_18_29_05.jpg


Pasvorm
Past perfect en de afmetingen zijn gelijk aan de originele

Koeling
Wat opvalt is dat de Chinese niet zo koud aanvoeld als de originele. Dit wijst erop dat de Chinese minder snel warmte onttrekt aan mijn vingers en dus slechter warmte geleid dan de originele. De koelcapaciteit zal dus zeker minder zijn.

Werking
Bij verschillende toerentallen boven de 4000rpm krijg ik een keurige laadspanning van 14.45V. Bij lagere toerental is het iets minder (+-13.8V), maar dat is normaal.

Levensduur
Tja, daar valt nu weinig over te zeggen. De verminderde koeling zou een negatief effect kunnen hebben op de levensduur, maar wellicht zijn de componenten binnenin daar wel op ontworpen.

Anderzijds, we moeten ook niet vergeten dat hij 12.50EUR koste tegenover 150E voor de originele!

Ik ben tevreden! :]

Update 5-10-2019:
Daar ben ik weer; de post starter! Vandaag stond ik langs de weg met een 1 dag oude accu die leeg was....
Ik vermoed een kapotte spanningsregelaar, want de spanning reageerde nauwelijks op het starten van de motor (na accu laden en starten met startkabels).
Blijkbaar heeft de spanningsregelaar het dus 3 jaar en ongeveer 3000km vol gehouden... type: yhc-040. Niet best.

Online lees ik dat SRs met mosfest beter zijn. Ik ga op zoek..
 
Laatst bewerkt:
De dynamo's met een geregelde spoel vernietigen niks, die wekken op wat nodig is door de rotor meer of minder magnetisch te maken.
dat zeg ik dus ook

~

De dynamo's met permanente magneten worden belast door de regelaar zodat de dynamospanning daalt.
Als de laadspanning te hoog wordt zal de regelaar de dynamo deels kortsluiten. de meeste dissipatie vind plaats in de wikkelingen van de dynamo zelf. als de regelaar zelf 50 watt zou dissiperen werd deze zo heet dat hij het niet zou overleven. Het vermogen van de dynamo is veel hoger wat het voor de regelaar onmogelijk maakt.



is kortsluiten niet aan massa leggen?
Ik heb zelf ooit een regelaar gemaakt waarbij de teveel aan vermogen werd afgevoerd naar een 150w 4 ohm weerstasnd, nooit geen problemen mee gehad
 
De meeste regelaars werken door de dynamo te belasten en zo de spanning op zo'n 14,5 volt te houden.
Als er meer gebruikers zijn zal de regelaar het makkelijker krijgen. Wel zal de gelijkrichter warmer worden bij meer gebruikers.
De dissipatie ven de regelaar zelf is niet zo hoog. De thyristoren (of fet's) sluiten de spoelen een voor een kort. Vermogen is spanning x stroom maar bij een kortsluiting is de spanning bijna nul.
Hoe sneller de thyristor of fet is des te minder vermogen. M.a.w. bij steile flanken is de tijd om te dissiperen korter.

Helder. Meer warmte wordt opgewerkt in de gelijkrichter en minder in de fet's. Wordt het ding nu over het algemeen warmer of juist niet, dat is op zich wel interessant.
 
Even een samenvatting geven van wat hiervoor gezegd is met mijn eigen commentaar erbij.

Dynamo's met een veldspoel regelen de spanning door het magnetisme sterker of zwakker te maken. De stroom door de gelijkrichter wordt alleen bepaald door de ingeschakelde verbruikers.

Dynamo's met permanente magneten. In principe wordt altijd het maximale vermogen opgewekt. De spanning wordt hier geregeld door een deel van de opgewekte spanning "af te fakkelen" naar massa. De gelijkrichter krijgt altijd de maximale stroom voor zijn kiezen en zal daar, mits voldoende gekoeld, ook op berekend zijn. De spanningsregelaar krijgt het hier zwaar als er weinig verbruikers ingeschakeld zijn.

Nieuwe spanningsregelaars (met MOS-fets) schakelen zo snel dat de interne dissipatie (warmte-ontwikkeling) minimaal zal zijn. Ook hier moet gezorgd worden voor voldoende koeling.
 
is kortsluiten niet aan massa leggen?
Ik heb zelf ooit een regelaar gemaakt waarbij de teveel aan vermogen werd afgevoerd naar een 150w 4 ohm weerstasnd, nooit geen problemen mee gehad
Niet persé.
Als ik een wikkeling kortsluit ligt deze niet aan massa.
Ik denk dat die regelaar van jou aan een dynamo zat met een vrij laag vermogen.
Bij 14,5 volt zal het vermogen door de weerstand slechts 52,5 watt bedragen.
De dynamo's van tegenwoordig zullen zich daar niet zoveel van aantrekken.
 
Ben je achterlijk of zo?
Je zet er zelfs de calculator bij en dan weet je het nog niet |(
Vul voor de grap eens 12 volt en en 10 ohm en doe datzelfde eens met 24 volt.

:Z

Zo te zien is hij niet de enige.

Ohms Law Calculator
^^
Voor al uw vragen.
voltage x 2 = vermogen x2 bij eenzelfde weerstand. De weerstand gaat zichzelf niet magisch veranderen bij een veranderende spanning.

Wanneer je de formules uit schrijft:

U = I x R )
               > P = I^2 x R
P = U x I )

Bij gelijkblijvende weerstand verviervoudigd het vermogen wanneer je het voltage verdubbeld.
 
:Z

Zo te zien is hij niet de enige.Wanneer je de formules uit schrijft:

U = I x R )
               > P = I^2 x R
P = U x I )

Bij gelijkblijvende weerstand verviervoudigd het vermogen wanneer je het voltage verdubbeld.
dat zei ik dus al.
P=u²:R is hier makkelijker van toepassing
 
De driehoekjes U = I x R en P = U x I leerde ik in de 2e klas MAVO dus het is nou ook weer geen TU werk. Maar blijkbaar kun je er nog best lang over beppen op een forum.
 
Welk ding en wanneer?

De spanningsregelaar (want daar zit de gelijkrichter in). Dus, de gelijkrichter krijgt meer te verduren bij meer vermogensvraag, maar de spanningsregelaar zelf (achter de gelijkrichter) minder. Aangezien die twee dingen bij elkaar in 1 behuizing zitten is de vraag, wordt het geheel nu warmer als er meer vermogen gevraagd wordt?
 
Ik zou er gewoon twee bestellen voor als de MTBF van de eerste niet zo groot is, dan kun je hem snel repareren. En monteren met een varistor of Zener-diode voor de zekerheid erachter om schade aan achterliggende elektronica te voorkomen. Dan ben je toch voor 1/5 van de prijs van een "echte" klaar.
 
Ik zou er gewoon twee bestellen voor als de MTBF van de eerste niet zo groot is, dan kun je hem snel repareren. En monteren met een varistor of Zener-diode voor de zekerheid erachter om schade aan achterliggende elektronica te voorkomen. Dan ben je toch voor 1/5 van de prijs van een "echte" klaar.
Heb jij er nog een liggen van zo'n 300watt? Of dacht je dat dat met een zener van 1 watt wel ging lukken?
 
Heb jij er nog een liggen van zo'n 300watt? Of dacht je dat dat met een zener van 1 watt wel ging lukken?

Ik heb mij er óók al over verbaasd.
Kennelijk heeft iemand gehoord dat een zener-diode op enig moment een constante (zener) spanning kan genereren. En daarom bruikbaar is om een spanning op een gewenste waarde te begrenzen.
En hup, wordt het advies gegeven: "hanger er maar een zener-diode achter".
Ik ben ook wel benieuwd naar de specs (en onderdeel-nummer) van deze diode.
En eigenlijk nog belangrijker, mogelijk heeft TS er óók wat aan.
 
Mogelijk heeft ie de kok horen fluiten, omdat ie niet weet waar de lepel hangt?
Mogelijk niet helemaal, er zijn een aantal speciale zenerdiodes, waaronder de transorb, deze zal, bij een te hoge spanning, in kortsluiting gaan. Bij te lange belasting zal de transorb kapot gaan (en moet derhalve weer vervangen worden), maar houd je dure elektronica wel heel. Deze specials onder de zeners kunnen zeer hoge stromen en grote vermogens aan. Een ander voordeel is dat ze zeer snel zijn.

Een andere naam is overspanningsdiode, in alle soorten en maten geleverd door bv Vishay (google maar eens voor specs).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mogelijk niet helemaal, er zijn een aantal speciale zenerdiodes, waaronder de transorb, deze zal, bij een te hoge spanning, in kortsluiting gaan. Bij te lange belasting zal de transorb kapot gaan (en moet derhalve weer vervangen worden), maar houd je dure elektronica wel heel. Deze specials onder de zeners kunnen zeer hoge stromen en grote vermogens aan. Een ander voordeel is dat ze zeer snel zijn.

Een andere naam is overspanningsdiode, in alle soorten en maten geleverd door bv Vishay (google maar eens voor specs).
Waar zet je die diode overheen? Over de accu?
Wat gebeurd er met je accu als dat ding in kortsluiting gaat?
Ga je ook een brandblusser meenemen voor het geval dat dat ding in werking treed?
 
Met een weerstand naar de massa.
Ik ben benieuwd naar de waarde van die weerstand.
Als je de spanning wilt begrenzen zal er een aanzienlijk vermogen door die weerstand moeten worden gedissipeerd. Stel dat je diode bijna kortsluit bij 15 volt, dan gaat er veel spanning over je weerstand vallen en gaat hij pas kortsluiten bij 18 volt waardoor er nog meer spanning over de weerstand zal vallen.
 
Ik ben benieuwd naar de waarde van die weerstand.
Als je de spanning wilt begrenzen zal er een aanzienlijk vermogen door die weerstand moeten worden gedissipeerd. Stel dat je diode bijna kortsluit bij 15 volt, dan gaat er veel spanning over je weerstand vallen en gaat hij pas kortsluiten bij 18 volt waardoor er nog meer spanning over de weerstand zal vallen.
Nee hoor, valt wel mee.
Hier een schema van 5 tot 30A
http://www.eleccircuit.com/wp-conte...-current-12v-30a-25a-20a-15a-power-supply.jpg
Complete uitleg hier: Dynamo - MVWautotechniek.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan