Richting Winterberg

Fredvans

Die hard MF'er
9 nov 2005
921
176
Rotterdam
Graag advies,
Gaan op een vrijdagochtend vanuit Rotterdam voor een nachtje naar Winterberg.
Nu lees ik veel verschillende adviezen.
Geheel binnendoor wordt een te lange rit, vertrekken rond 09:00 uur.
Waar kunnen we het beste de grens overgaan, heb gedacht aan Venlo, daarvan daan de onroute kaart aan en zien hoe het gaat. Kunnen ook nabij Arnhem de grens over en vandaar binnendoor.
Uiteraard kunnen we ook een rondje maken, Venlo Duitsland in, Emmerich weer Nederland in op zaterdag.
Wil zo rond 17:00 in Winterberg zijn.
Lees veel over Rurhgebied vermijden!

Rij zelf met de Garmin 350 incl. onroute motorkaart, kan dus alle kanten op.(hopelijk de goede)
 
Als je het Ruhrgebied wilt vermijden (en dat zou ik doen) kun je beter vanuit Venlo nog 1uur verder door rijden over de snelweg.Daarna binnendoor.
 
Vorig weekend ben ik daar in de buurt geweest, weliswaar 3 nachten gebleven en dus 2 dagen rondgereden, maar heb zowel de heenweg als de terugweg binnendoor gedaan vanaf Den Haag en dat gaat prima.

Heen bij Arcen de Maas over met de pont en dan pal oost aanhouden. Wel even een stuk snelweg de Rijn over (via A52) en nog even erop blijven om de drukt rond Düsseldorf te vermijden. Vanaf daar weer binnendoor.

Terug pal omhoog dan richting Haltern en vanaf daar eigenlijk pal West tot ik thuis was.

Ik heb wel van te voren op een Garmin een route gezet waar ik me niet helemaal aan gehouden, maar wel voor de belangrijke stukken om te weten waar ik de Rijn over moest en zo.

Onroute gebruik ik niet meer voor lange ritten, het is te onvoorspelbaar hoe lang je ergens over doet, omdat één afslag missen en de volgende straat pakken opeens een hele lange omweg kan zijn. Maar als je eenmaal achter Düsseldorf zit moet dat prima gaan lukken, ook met Onroute.
 
Bedankt, ga eens kijken als ik thuis ben om op de pc een route uit te zetten.
Via Arcen is een optie, als ik dan nog een uurtje rijksweg moet nemen om Dusseldorf te ontlopen hoe lang rij je dan echt nog binnendoor?
 
Ik zou niet zo spastisch over het Ruhrgebied doen,zeker niet als je er later op de ochtend pas door komt.
Omrijden hiervoor is echt onzin.
 
Aardige uitdrukking, doe niet spastich lees allen en stel dan een vraag.
Als je meent dat het wat later op de ochtend geen enkel probleem is is dit ook een optie.
Wil uiteindelijk binnendoor, zo veel als mogelijk de snelwegen mijden.
Mocht er een stukje benodigd zijn is dat maar zo dan.
 
Ik zou niet zo spastisch over het Ruhrgebied doen,zeker niet als je er later op de ochtend pas door komt.
Omrijden hiervoor is echt onzin.

Nee, omrijden is echt onzin. Wat je alleen moet doen is daar even een stuk snelweg pakken de Rijn over en de drukte voorbij. Direct erachter is het al weer mooi rijden. Als je echter eigenwijs probeert ook daar binnendoor te rijden dan schiet het gewoon niet op en echt mooi is het ook niet.

Zodra je weer ten oosten van de A3 tussen Düsseldorf en Köln zit je weer goed (Bergisches land) en rij je over mooie wegen door naar Winterberg.
 
Plan is nu om bij Nijmegen de snleweg te verlaten en via Kleef binnendoor te gaan rijden.
Zet de navi op kronkelroute ipv de onroute motrorkaart, en ga dan zien hoe het uitkomt.
Volgende week, als ik terug ben van vakantie op de pc kijken, maar dit is nu het voornemen.
Bij andere advoezen kan er altijd iets wijzigen uiteraard.
Stukje snelweg a53 hou ik even in gedachten om de grootste drukte en saaie weg begrijp ik te ontlopen mochten we toch anders rijden.
 
Bedankt, ga eens kijken als ik thuis ben om op de pc een route uit te zetten.
Via Arcen is een optie, als ik dan nog een uurtje rijksweg moet nemen om Dusseldorf te ontlopen hoe lang rij je dan echt nog binnendoor?

Ik heb nog geen 40km Autobahn gereden. Bij Arcen naar het oosten, dan ergens bij Kerken de A40 opgepakt, dan de A57 naar het zuiden en dan bij Krefeld eraf en via de B288 de Rijn over.

Beetje oostelijk aanhouden vanaf daar en dan wordt het bij Velbert al weer mooi en rij je bijna in een rechte lijn over leuke wegen naar Winterberg (ik ging naar Lennestadt en heb nog flink wat op en neer geslingerd, dus je hebt echt tijd zat zo).

In Nederland ben ik vanaf Den Haag naar Gorinchem over de snelweg gereden, dan de A27 over en de eerste afslag eraf nadat je de rivier over bent. Maar dat is eigenlijk mijn standaard stukje als ik ga toeren richting zuiden of oosten.
 
In de MRA groep van Motor Forum heb ik een route naar Winterberg van een reisorganisatie geplaatst.
Deze route is aangepast naar vertrekpunt vanuit Venray in Limburg.
Wellicht heb je daar iets aan ?
 
Net terug uit winterberg, de heenweg via arnhem de grens over en al vrij snel er af ri Borken, daar naar beneden en bij Düsseldorf weer een KM of 40 Rijksweg.
Daarna de 236 op ri lennestad en vervolgens Ri Winterberg.

Eerste deel is prima te doen maar de 236 is zelfs als het rustig is een drama, een paar stukken uitgezonderd is de 236 1 heel lang dorp dat bijna tot winterberg door loopt, dus 50 rijden en op de Nieuwe flitsers letten die zowel voor als achter flitsen.

Ook op de terug weg de 236 gedaan, op een doordeweekse dag, Pff vrachtwagen en nog eens vrachtwagens, niet leuk meer.
vervolgens ook nog een afsluiting op de rijksweg waarop we hebben besloten vanaf Düsseldorf dwars door het Ruhrgebied te rijden als je alle versmallingen en weet ik wat ze allemaal aan het bouwen zijn voor lief neemt is het nog steeds zeer druk maar wel te doen.

Lastig en de volgende keer waarschijnlijk helemaal rijksweg, of een optie zoeken onder de ruhr langs.
 
Mile klinkt goed, stukje snelweg is zo gereden, in de buurt achetr Gorichem rij ik vaker, Giesen, Brakel enz.
Is een optie, misschien zo naar Arcen toe via kronkelroute op navi.
Kamikaze, ga ik eens naar op zoek, bedankt alvast.
Jaccobird, klinkt nou niet alsof het een leuke rit is geweest jammer.
 
Misschien valt het mee ivm vakantieperiode maar het is daar altijd druk, zeker op vrijdag. En met de hitte de komende dagen zou ik met een boog erom gaan en bijv. bij de möhnesee de mooie kronkelwegen opzoeken.....
 
Laatst bewerkt:
De bedoeling is vrijdag over een week. Hotel is geboekt maar mocht het nog warmer worden gaat get feest niet door, moet wel beetje leuk blijven natuurlijk.
Buiten dat het nu al warm is gaat de veiligheid ook een rol spelen bij hitte.
Je wordt toch minder alert.
 
Begin deze maand 3 dagen met vrienden op de motor die kant op geweest(Hallenberg), op vrijdag ochtend weg en zondagavond weer terug, om 900 vertrokken en niks last van files, af en toe remde het even even af bij het stuk net boven het Ruhrgebied ivm werkzaamheden maar dit reed weer makkelijk door, Duitsers weten tenminste hoe het verkeer werkt ipv die blikzombies die je hier in NL regelmatig tegenkomt..

Indien gewenst kan ik de route wel ff doormailen, zou hem wel ff nalopen wan m'n Quest is niet echt meer up to date :))
Wel lekker rijden daar met de Guzzi ;)
 
Laatst bewerkt:
Mohnsee.... Sorpesee....

Ik zou de wegen om die meren proberen te vermijden in het hoogseizoen.
Veel te druk met fietsers en trage auto's.
En met beetje pech ook controles..
 
Als ik naar Winterberg rijd, rijd ik altijd snelweg tot aan Keulen. Na Keulen snelweg af en binnendoor naar Winterberg. Voor Keulen is geen ruk aan naar mijn mening.
 
Zeker als je maar één nachtje gaat zou ik zeker over de snelweg gaan, anders gaat het binnendoor rijden over wegen die toch niet echt super zijn ten koste van het echte werk. Het leukste vind ik om via de A57 en A45 te rijden, en dan er af bij afrit 10 (Schwerte/Ergste), en vandaar over de B236 richting Altena. Het eerste stuk van deze route is verboden voor motorrijders op za+zo, maar je schrijft dat je op vrijdag vertrekt. Dat is meteen al een heel mooie weg. Wat wel leuk is, is om op een bepaald moment de L619 op te gaan, en dan binnendoor richting Eslohe om daar via de B511 weer naar de B236 te rijden (of een andere route binnendoor, er zijn veel mogelijkheden). Het is wel heel belangrijk het laatste stukje van de B236 richting Winterberg (tussen B511 en B480) mee te pakken, dat is een van de mooiste wegen.
 
In de MRA groep van Motor Forum heb ik een route naar Winterberg van een reisorganisatie geplaatst.
Deze route is aangepast naar vertrekpunt vanuit Venray in Limburg.
Wellicht heb je daar iets aan ?

Ik kan je bericht (zo snel) niet vinden? Wil je me de link naar de route toesturen?
 
Stefan, waar ga jij de grens over dan.
Waar begint de door jou genoemde weg rgens, ga aankomende week de route proberen te maken in basecamp.
Vandaar mijn vraag.
 
Kamikaze.
Heb je route gedownload, hoe is deze bevallen.
Mooie wegen of zou je andere keuze maken de volgende keer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan