Riemaandrijving, hoe lang gaat de jouwe al mee?

GeSchift

MF veteraan
22 aug 2006
2.289
117
Langedijk
Ikzelf heb een BMW F650 CS, over 2 weken precies 5 jaar. Naar volle tevredenheid hoor (ondertussen 40000km mee gereden), en nog steeds. Maaaaar ... na 2 jaar en een week (bij +/- 20000km) brak de riem aandrijving, mogelijk een steentje werd mij verteld. Nu, bijna precies 3 jaar later weer't zelfde geintje --> en ook weer na 20000km!!! Weer een raden naar een mogelijke oorzaak, geen idee dus. Nou zou ik graag andermans ervaringen horen, ongeacht het gereden merk.
  • Al eens moeten vervangen?
  • Oorzaak bekend?
  • Na hoeveel km's?
  • Leeftijd?
  • Gebruik, snelweg of hobby etc.?

Als't maar om riem aangedreven motoren gaat :Y .
full
 
Laatst bewerkt:
Heb 15 jaar geleden een tijd een Savage gehad. Heb die verkocht met dik 51000 km op de klok en nog met de originele riem... Maar volgens mij is de wel wat breder dan van de BMW en de Savage heeft natuurlijk weinig vermogen. Maar toch...

Erik
 
Ik heb in een langeduurtest in Motorrad gelezen dat bij een Buell de riem ook voortijdig brak. Ik dacht na iets van 17000 km.
Ik geloof dat de tweede riem ook weer brak.
Best mogelijk dat het steentjes zijn geweest, maar blijkbaar is die riemaandrijving niet zo betrouwbaar als wordt beweerd.
Misschien zou een soort omkasting de oplossing zijn.
 
Ik heb in een langeduurtest in Motorrad gelezen dat bij een Buell de riem ook voortijdig brak. Ik dacht na iets van 17000 km.
Ik geloof dat de tweede riem ook weer brak.
Best mogelijk dat het steentjes zijn geweest, maar blijkbaar is die riemaandrijving niet zo betrouwbaar als wordt beweerd.
Misschien zou een soort omkasting de oplossing zijn.

De Buell-dealer wist mij te vertellen dat Buell 100.000 km garantie geeft op die riem. Volgens hem gaan ze soms idd kapot door een steentje, maar komt dit vrij zelden voor...
Trouwens best grappig als niemand met zo'n riem de 20.000 km haalt, dan zijn die dingen eigenlijk meer onderhoudsgevoelig dan een gewone ketting (waarmee je toch 30.000 km zou moeten halen).
 
De Buell-dealer wist mij te vertellen dat Buell 100.000 km garantie geeft op die riem. Volgens hem gaan ze soms idd kapot door een steentje, maar komt dit vrij zelden voor...
Trouwens best grappig als niemand met zo'n riem de 20.000 km haalt, dan zijn die dingen eigenlijk meer onderhoudsgevoelig dan een gewone ketting (waarmee je toch 30.000 km zou moeten halen).


Maar dan moet je wel ketting en tandwielen vervangen en bij de riem alleen de riem zelf... ;)
 
De eerste riem op onze kawa 454 ltd brak na 18 jaar bij 50.000 kilometer. Nieuwe erop en die doet ut al 2 jaar en een dikke 10.000 kilometer. Hij zou 70.000 kilometer mee moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Fijn, lekker wat reacties.

  • De breedte van de riem --> ik mag er toch zekers wel vanuit gaan dat dat goed zit denk?
  • Omkasting --> ben wezen kijken bij bv de F800 van BMW, maar da ga helaas nie passen.
  • Ik heb geen enkele beschadiging kunnen vinden, was't eerste waar ik toen naar ben gaan kijken. De vorige keer "dacht" ik wat te zien, maar ja ... ik weet't niet hoor :? .
  • Hij zou goed afgesteld moeten zijn, heb zo'n beetje de allerbeste dealer ter wereld (Motorcentrum Bruurs :} ). Maar ik dacht eigenlijk dat die riem zichzelf vervolgens gewoon op spanning hield?
  • Ik heb geen slijtage punten gevonden, ook meteen nagekeken (net als de vorige keer).
  • En't valt me op dat de "lichtere" motoren ook langer doen met hun riem. Logisch zou je misschien denken, maar misschien toch niet helemaal. De riem is toch zekers gekozen om het door de motor maximaal haalbare vermogen aan te kunnen? Een Buell heeft bv heel wat meer kracht dan mijn Scarvertje, een Harley blok uberhaupt(?). Al las ik net dat die in praktijk ook niet echt hoge ogen gooien.
 
Een Buell heeft bv heel wat meer kracht dan mijn Scarvertje, een Harley blok uberhaupt(?). Al las ik net dat die in praktijk ook niet echt hoge ogen gooien. ~
~[/list]~[/i]

Deze witte meer dan 120,000 km met dezelfde belt.
Mijn belt; tot nu toe 53,000 km, alleen om de 8000 km een onderhoud.
Met een ketting doe je geen 30,000 km als je veel in de regen rijdt, een belt heeft daar geen last van.
Leve de BELT.
full
 
Goed, iedereen bedankt voor't reageren.

Ik heb m'n riem ondertussen al laten vervangen,
en ben dus weer begonnen aan de volgende 20.000km.
Heb begrepen dat'ie ook (dus toch) om de 20.000km vervangen moet worden.
De riem alleen is al 215 euro's, met arbeidsloon kom je zo rond de 300 euro's uit.
Voor nu, de mazzel :W !
 
Da's dan minder.... ik had verwacht dat zo'n riem minimaal vergelijkbaar was in kosten met een ketting.
Ik heb net m'n ketting laten vervangen. 42000 km en hij had nog heel ff meegekund. Wél op een motor met iets meer vermogen dan een 650 (Fazer 1000) . 250 Eurie kostte dat.
Met een Scottoilertje er op vrijwel onderhoudsvrij, alleen af en toe de oiler bijvullen.
 
Ik rij zelf ook op een scarver en de teller staat nu op de 28000 met de eerste riem
De riem zelf ziet er nog als nieuw uit
Op het internet wel is gelezen dat hij 98k miles het had volgehouden
En op de riem zelf zag je ook echt slijtage dus vorlopig rij ik er nog even mee door(Hopelijk)
Waar reed je eigelijk toen hij brak?
mijn grootste angst is dat hij in een tunnel of zo afbreekt.
mazzel
 
Ik rij zelf ook op een scarver en de teller staat nu op de 28000 met de eerste riem
De riem zelf ziet er nog als nieuw uit
Op het internet wel is gelezen dat hij 98k miles het had volgehouden
En op de riem zelf zag je ook echt slijtage dus vorlopig rij ik er nog even mee door(Hopelijk)
Waar reed je eigelijk toen hij brak?
mijn grootste angst is dat hij in een tunnel of zo afbreekt.
mazzel
He, wat leuk dat ik jouw weer's spreek!
Jammer dat't dan via een topic als deze moet, maar goed.
Kom nog's ff kijken op't Scarver topic, was je pas nog aan't zoeken op't MF.
Hadden we een CS-toertochie opgezet, was hardstikke leuk.
We gaan ook met 3 Scarvers naar de MegaMeeting, jij kan wel met eentje (uit Zoetermeer) mee oprijden anders? Maar goed, daar is deze topic niet voor, dus kom maar ff langs op't Scarver topic goed? Hoop je daar gauw te spreken.


Trouwens goed opweg met die 28.000km, dit is voor mij dus de 2e keer dat de riem breekt na 20.000km. Navraag leerd dat'ie ook na 20.000km vervangen moet worden, misschien bij jouw ook gebeurd? Ik kan ook niet zeggen dat ik slijtage heb gezien aan de riem, die ik eens in de zoveel tijd evengoed wel ff nakijk hoor. En over dat tunnel verhaal, tja ... bij mijn gebeurde het in beide gevallen met wegrijden. Heb je de koppeling net op, en dan lijkt'ie ineens uit z'n versnelling te schieten/knallen. Maar dan blijkt't ineens iets heeeeel anders te zijn :( .
 
Terug
Bovenaan Onderaan