Rijbewijs kwijt voor niet-handsfree bellen

Is het goed dat je je rijbewijs kwijt raakt?

  • Veel te streng

    Stemmen: 49 19,4%
  • prima regeling, z.s.m. uitbreiden naar heel België en Nederland

    Stemmen: 162 64,3%
  • Kan nog wel strenger

    Stemmen: 41 16,3%

  • Totaal aantal stemmers
    252
Het is geen moeten he om die k#t telefoon te gebruiiken tijdens het rijden. Gewoon ff op een parkeerplaats stilstaan kan ook. Dan maar 10 minuten later je bericht sturen of je telefoontje plegen. Bellen en appen is een keus.
Ik zit 5, 6 uur in een zwart gat te kijken op de A5 of A7 naar het zuiden. Die telefoon zorgt voor concentratie door afleiding. Ga zelf maar eens op je burostoel in een totaal verduisterd hok zitten, wedden dat je binnen een half uur naar dromenland bent. Door dat appen en forummen leef ik misschien nog wel
 
Laatst bewerkt:
Wat een gedoe hier zeg. Strenger straffen haalt niets uit. En dan nog is het oneerlijk, de 1 raakt ook gelijk zijn baan kwijt bij innemen van het rijbewijs. Dus als oom agent hem bij mij afpak, zeg ik niks tegen mn baas en gok ik het gewoon. Snap niet goed wat het nut is van strenger straffen. Als ik een boete krijg van 5 of 10 duizend euro, ga ik echt geen spaargeld neertellen. Neem ook geen hypotheek voor een boete, hoe ik het wel betaal? Met 1 of 2 ritjes over de grens, rijbewijs ben ik dan toch al kwijt dus heb weinig te verliezen. En wat schiet de samenleving daar mee op?
Ben het met je eens,daarom ben ik voorstander van lijfstraffen,bv stokslagen,of zweepslagen,dan laat je het wel
uit je hoofd.})
 
Wat een gedoe hier zeg. Strenger straffen haalt niets uit. En dan nog is het oneerlijk, de 1 raakt ook gelijk zijn baan kwijt bij innemen van het rijbewijs. Dus als oom agent hem bij mij afpak, zeg ik niks tegen mn baas en gok ik het gewoon. Snap niet goed wat het nut is van strenger straffen. Als ik een boete krijg van 5 of 10 duizend euro, ga ik echt geen spaargeld neertellen. Neem ook geen hypotheek voor een boete, hoe ik het wel betaal? Met 1 of 2 ritjes over de grens, rijbewijs ben ik dan toch al kwijt dus heb weinig te verliezen. En wat schiet de samenleving daar mee op?
Wanneer, of hoe vaak ben je de laatste 10 jaar op rijbewijs gecontroleerd?
 
Niet.
Maar als je je rijbewijs kwijt bent staat dat in de database gekoppeld aan al je kentekens. Veel politieauto's hebben een automatische kentekenscanner aan boord, je auto wordt gewoon aan de kant gezet.
Mijn vrouw is wel eens aan de kant gezet op die manier. Ik mocht twee maanden fietsen.....
 
Dit jaar nog in nijmegen. Vorig jaar de bij mij thuis om de hoek 2 keer.
ik de laatste 1000000 (miljoen) kilometer 1 keer, fuik...

Je zal wel gehoord hebben "Wat ons opviel is je rijstijl" ja, dan sta je wat vaker stil...
 
Wat een reacties zeg... Je verdient nog net geen doodstraf.

En de meesten missen het belangrijkste punt: er is letterlijk geen verschil in telefoon gebruik, navigatie instellen, dat ene fysieke knopje zoeken, je schreeuwende kötkoters op de achterbank, de stoel aanpassen of de spiegel verstellen.

Alles leidt tot minder reageren op de omgeving. En het is niet in regels vast te leggen.

Waar het feitelijk om gaat is:
#1 weten wanneer je dit wel of niet kunt doen.
#2 er niet in op gaan (dus oog blijven houden voor de weg, niet tientallen seconden naar je dashboard blijven kijken)
#3 het direct weg kunnen leggen bij veranderde omstandigheden.

Hier meer aandacht aan besteden gaat meer opleveren dan hogere straffen.

Dit is nou eenmaal onderdeel van onze maatschappij en gevolg van technologische vooruitgang. Het was ooit geen probleem, nu is het wel een probleem en er komt een moment dat we als maatschappij er mee om kunnen gaan. En dat gebeurt niet doordat iedereen de telefoon collectief laat liggen.
 
Voor mij is het grote verschil met dashboard bedienen (ik heb nog 1 met fysieke knoppen) in de auto, dat ik even een tel kijk waar de knop precies zit en deze dan bedien op gevoel. Wanneer je zit te appen of bellen ben je veel minder geconcentreerd op het verkeer om je heen. je kan ze vaak ook goed herkennen, de personen met de telefoon achter het stuur. Die hebben vaak toch wat een ruimere weg nodig dan mensen die gewoon met het autorijden bezig zijn.

Van mij mag het nog wel wat strenger en meer behandeld worden als rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dus ook bij herhaling eerst het rijbewijs nog langer kwijt en bij de 3e keer rijbewijs 5 jaar inleveren.

En als het je je baan kost, had je dat moeten bedenken voor je de telefoon oppakte...
 
Klopt. De enige overeenkomst is dat een bepaalde groep zich vreselijk druk maakt over iets waar een ander heel anders over denkt.
Ik snap best dat een automobilist een blik op zijn telefoon werpt als die Ping zegt. En daar zit ik niet mee.

Er zit een verschil tussen overlast (ervaren), zoals die dijkbewoners doen. En in een projectiel van 1500kg een beetje gaan zitten appen en hopen dat je niemand dood rijd.

Soms denk ik wel eens dat ik tussen zombies rijd. Ongelofelijk. 60% zit naar zn schoot te staren, terwijl ze toch echt op de snelweg vmax + X rijden.
 
Zo lang ik nog vrachtwagens 2 rijstroken of rijstrook en de vluchtstrook nodig zie hebben, omdat de chauffeur met de telefoon aan het oor blijkbaar het gesprek belangrijker vindt, dan de verkeersveiligheid, ik mensen letterlijk met de laptop op het stuur al typend zie zigzaggen.
Ik mensen film zie kijken, blik schuin rechts naar beneden langzaam naar de vluchtstrook zie gaan, deze week nog een politieauto aan flarden is gereden, die een rijstrook bij een ongeval afzette, daarbij opgemerkt, dat een politieauto met alle lampen aan alleen gemist kan worden, als je blind bent, of naar heel iets anders kijkt of mee bezig bent, denk ik niet, dat mensen in staat zijn, om te beslissen of iets wel of niet kan.
Wat inhoudt, dat je die beslissing voor hen moet nemen.
 
En als het je je baan kost, had je dat moeten bedenken voor je de telefoon oppakte...
Hiermee bewijs je volgens mij dat je zelf Nazi neigingen hebt.
Een straf moet een straf zijn, geen collateral damage ahter laten. 10000 of 20000 boete okee, maar baan kwijt, huwelijk naar de klote, huis kwijt faillissementen, schuldsanering is een beetje teveel van het imbeciel goede voor een keertje bellen achter het stuur. En misschie was het mijn bedrijf wel dat me belde toen die bluetooth het niet deed

edit: what's in a name
 
Zo lang ik nog vrachtwagens 2 rijstroken of rijstrook en de vluchtstrook nodig zie hebben, omdat de chauffeur met de telefoon aan het oor blijkbaar het gesprek belangrijker vindt, dan de verkeersveiligheid, ik mensen letterlijk met de laptop op het stuur al typend zie zigzaggen.
Ik mensen film zie kijken, blik schuin rechts naar beneden langzaam naar de vluchtstrook zie gaan, deze week nog een politieauto aan flarden is gereden, die een rijstrook bij een ongeval afzette, daarbij opgemerkt, dat een politieauto met alle lampen aan alleen gemist kan worden, als je blind bent, of naar heel iets anders kijkt of mee bezig bent, denk ik niet, dat mensen in staat zijn, om te beslissen of iets wel of niet kan.
Wat inhoudt, dat je die beslissing voor hen moet nemen.
Waarschijnlijk zijn dat zónder afleiding al niet de beste chauffeurs...
 
Uitschakelen moeten die dingen als je sneller gaat dan 5 km/u. T is n drama die appende, bellende en spelletjesspelende figuren. T is op de motor n kunst om levend thuis te komen. Drama die telefoontjes.
Dat lijkt me nu echt een goed idee.
Maar hoe is dat technisch uit te voeren?
Boetes en andere vreemde straffen beetje vreemd.
Lees boetes tot over de €5000.
Voor doodslag krijg je maar 15 jr?
 
Progressief beboeten?
500 - 1000 - 2500 - 5000

Bij niet betalen uiteindelijk gewoon de aantal dagen vastzetten gelijk aan de boete en boete bedrag blijft staan?

Zoiets? Zijn ze iig voor een x aantal maandjes van de weg af _O-
Dus jij wil bij niet betalen van boete:
1) het boetebedrag niet kunnen krijgen en daarom
2) de maatschappij (lees belastingbetaler), die niets met de overtreding te maken heeft, er voor laten opdraaien voor de kosten die gemaakt worden om zo'n zielig figuurtje in de bak te laten zitten?

Dus de maatschappij vangt de klap dan dubbel op?
 
Als ik een boete niet betaal wordt die automatisch afgeschreven...
 
Ik zit 5, 6 uur in een zwart gat te kijken op de A5 of A7 naar het zuiden. Die telefoon zorgt voor concentratie door afleiding. Ga zelf maar eens op je burostoel in een totaal verduisterd hok zitten, wedden dat je binnen een half uur naar dromenland bent. Door dat appen en forummen leef ik misschien nog wel
En dan neem je, onderweg tijdens het rijden, bewust het hoge risico om een ander het ziekenhuis in te jagen om zelf afgeleid te worden tijdens het rijden omdat je anders in slaap valt of het gevoel wilt hebben dat je nog leeft?

Modbreak:

Iemand het ziekenhuis in wensen met zwaar letsel gaat te ver !

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hiermee bewijs je volgens mij dat je zelf Nazi neigingen hebt.
Een straf moet een straf zijn, geen collateral damage ahter laten. 10000 of 20000 boete okee, maar baan kwijt, huwelijk naar de klote, huis kwijt faillissementen, schuldsanering is een beetje teveel van het imbeciel goede voor een keertje bellen achter het stuur. En misschie was het mijn bedrijf wel dat me belde toen die bluetooth het niet deed

edit: what's in a name
Wat is dit nu weer voor een opmerking? Iemand zegt iets dat je niet bevalt en dan is het meteen een Nazi? Tsjongejonge wat een niveau... Dat kom je meestal alleen op feesboek tegen.

Een rechter houdt er overigens ook rekening mee: hij kan een voorlopige teruggave van het rijbewijs uitspreken als jij het rijbewijs voor je werk nodig hebt. Dit houdt meestal wel in dat je voor je werk rijdt. Lang met het OV onderweg zijn naar het werk is niet voldoende.

Het gebruiken van je telefoon in de auto is een keuze. Als iemand die voor zijn beroep in de auto moet zitten (en er dus voor betaald krijgt) het kijken op een schermpje belangrijker vindt dat het leven van zijn medeweggebruikers, dan had diegene een andere baan moeten zoeken en dan is het misschien maar beter ook dat zijn rijbewijs wordt afgenomen. Kan hij meteen een baan zoeken waar diegene wel het benodigde verantwoordelijkheidsgevoel voor heeft.
 
Boetes, hoe hoog ook, hebben in Nederland erg weinig zin; tenminste om zoals het OM het brengt een gedragsverandering teweeg te brengen. Die verrekte kaaskoppen (en ja daar ben ik er ook 1 van) trekken zich van geen enkele regel iets aan, als die regel niet strookt met wat degene wil of wenst in een zekere situatie.
Daar zit hem de crux: men maakt een afweging (zeg maar neemt het risico); pas als er iets gebeurt met zichzelf of in de nabije sociale omgeving (en dan bedoel ik "near misses" ; (zware) ongelukken of zelfs dodelijke ongelukken), min of meer veroorzaakt doordat men dacht dat de regels er toch vooral voor een ánder zijn; pas dan is er een gedragsverandering waarbij ik me niet zou verbazen als dat een tijdelijk iets zou zijn.

Het afpakken van rijbewijs en of brommer auto enzovoort helpt ook al niet; dan wordt er gewoon zonder rijbewijs gereden; en een andere brommer auto enz is ook zo gekocht
Daarbij komt dat boetes simpelweg hier (al roept de politiek om het hardst dat dat niet zo is) een verdienmodel zijn! Waarbij de echt absurde hoogtes van de boetes gelegitimeerd wordt; met het argument dat "de burger zich toch echt aan de regels moet houden"; dus blijven ze dat verhogen tot ver boven het punt (wat we nu al lang en breed bereikt hebben) dat een deel van de automobilisten motorrijders enzovoort op de weg meer bezig zijn met het krampachtig loeren op het tellertje of de omgeving scannen op weer zo'n "pootje" (flitser dus) dan echt op de weg letten, wat wel de verkeersveiligheid ten goed zou komen.
De overmaat aan het geflits is op plaatsen waar flink 'gescoord' kan worden (geld gestolen vind ik) in plaats van op plekken waar het écht niet kan (voetgangers oversteekplaatsen, toeristische gebieden, scholen, ziekenhuizen noem maar op).

Gelukkig woon ik vlak bij Duitsland (en hoewel ik daar meest flink doorrij ben ik daar nog nooit geflitst, daar nog nooit aangehouden en daar (dus) ook nog nooit een boete gehad daar.
Wat me in Nederland toch helaas regelmatig 'lukt' (of nét niet omdat ik toch nog op tijd dat "pootje" zag)
Het valt ook op dat men in Duitsland veel netter rijdt; (wachten op aankomend verkeer bijvoorbeeld; terwijl er in Nederland gewoon opgetrokken wordt; met misschien wel het idee: "die kan nog wel remmen") en ook dat handheld bellen zie je daar lang niet zo vaak als hier. Terwijl de boetes aanzienlijk lager zijn.
Dan zeg het maar.
Ik denk toch echt dat het aan de (waardeloze) mentaliteit in het verkeer van de Nederlanders ligt
 
Uitschakelen moeten die dingen als je sneller gaat dan 5 km/u. T is n drama die appende, bellende en spelletjesspelende figuren. T is op de motor n kunst om levend thuis te komen. Drama die telefoontjes.
Wat een gelul...ik rijd nu 30 jaar motor, in tal van landen en in alle seizoenen, maar ik herken absoluut niet wat jij beschrijft.

Misschien heeft dat iets te maken met hoe je zelf rijdt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan