Rijden in de storm..

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Kun je motorrijden met dit weer? Ik moet eind van de middag ergens naar toe, vanuit Amsterdam. Maar ik wil niet van de weg waaien.
 
Afhankelijk waar naar toe en hoe de wind staat zou ik het misschien doen.
Vol op de zijkant niet, schuin van voor of van achter wel.
 
Ik heb 3 jaar door regen, wind, ijzel en sneeuw 100 km gereden naar werk op en neer op een naked NTV650.
Het kan maar is niet fijn. Houd er rekening mee dat je de hele rijstrook nodig hebt om windvlagen op te vangen.
Meestal geldt: harder rijden is stabieler. Maar ook hier oppassen.

En houd rekening met inhalen/-de vrachtwagens, busjes en andere grote voertuigen. Het in en uitrijden van tunnels. Het begin en ophouden van windvangers (of dijkjes) langs de weg.

De regen wordt straks minder als dat helpt.

Ligt trouwens ook erg aan de motor. Op de NTV is het vechten, en vond ik stiekem wel erg leuk.
Maar op de duc 999 heb ik er veeel minder last van (op snelheid) vanwege de betere aerodynamica...

Als je twijfelt, niet doen btw.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf woonwerk verkeer gedaan op de motor maar als je een auto hebt is dat veiliger met dit weer.
Regen en kou is niet zo'n probleem maar windvlagen blijven toch wel link.
 
Wat mij betreft is het grootste probleem met storm inderdaad de plotselinge overgang van in en uit beschutting rijden (vrachtwagens, tunnels, geluidswallen etc.). Je merkt niet hoe je al tien minuten tegen de wind zit in te hangen totdat de wind opeens ophoudt. Het vaste devies zoals met alle omstandigheden die gevaar opleveren: rustig aan doen, veel afstand houden, "ruimtekussen" vergroten in het kader van nog meer dan anders "het onverwachte verwachten" als in zorgen dat je je marges aan alle kanten vergroot.

Strakke kleding aandoen indien mogelijk (geflapper is funest met deze wind), regelmatig pauzeren als je lang moet rijden en gewoon fucking goed opletten :) Goed in de gaten houden dat automobilisten er ook last van hebben en dus nog minder ervanuit gaan dan anders dat ze je zien of rekening met je houden.

Het allergevaarlijkst zijn bruggen, dijkjes en andere plekken waar de wind écht helemaal vrij spel heeft.

Maar op zich geen showstoppers wat mij betreft.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ernstig MOET je ergens naar toe? Ik bedoel maar, is het de eventuele narigheid waard?

In het Feyenoordstadion komen de reclameborden los door de stormwind.
 
kan prima met dit weer en aan het einde van de middag zou de storm al weer bijna voorbij moeten zijn. alles wat kapot zou gaan door de storm is dan al losgekomen en ergens neergekomen waar het weinig kwaad meer kan doen. gewoon rustig rijden en ruimte houden. snel rijden is iets stabieler maar je hebt veel minder tijd om te corrigeren en dus worden de afwijkingen van de rechte lijn vaak alleen maar groter.
o ja en zorg dat je ontspannen op de motor zit met verkramping kan je heel moeilijk corrigeren. enige spieren die je gespannen moet houden zijn de buikspieren om de armen te lossen. wind heeft een grote uitwerking op je schouders en met gestrekte armen worden die effecten meteen doorgegeven aan het stuur. met licht gebogen en ontspannen armen worden die bewegingen uitgefilterd.
 
Laatst bewerkt:
Bij de Kuip was het best spannend net.. Omdat ik mijn vrouw niet wil laten fietsen met dit weer heb ik haar op de motor naar haar werk gebracht. En straks ook weer ff ophalen.

Had op het kleine stukje snelweg weinig problemen. Het bekende knietje uitsteken wil voor mij op de V-Strom prima werken. Maar zodra je tussen de gebouwen/bruggen of in de buurt van de Kuip komt word het wat spannender met de windvlagen.

Grootste probleem vind ik rondvliegende rommel. Takken, stukken plastic etc.




En ik mag geen auto rijden dus dat is geen optie ;)
 
Ik rijd gewoon met dit weer.
Maar inderdaad: wel goed opletten, nog meer afstand (ook zijdelings).

En vooral: niet te krampachtig proberen koers te houden.
Laat de motor een beetje meebewegen met de wind.
Je rijstrook is breed zat om de ruimte te nemen.
 
Ik ga het proberen, dan ga ik iets later weg, dan is de wind wat meer gezakt. Ik heb wel 's vaker in de harde wind gereden, maar nu waait het wel erg hard. Over een uurtje zal het wel minder zijn.
 
That's the spirit!

Afgelopen zomer was ik op de punt van Cap Finisterre (NW Spanje bij Vigo). Daar stond zo veel wind dat je bang was dat de geparkeerde motor om zou waaien. Daarom motor met de neus naar de wind gezet. Laatste stukje naar de punt moest je lopen. Je kon daar werkelijk tegen de wind in hangen. Eenmaal weer op de motor had je idd veel last van woonhuizen en rotspartijen waar de wind omheen gierde. Op de motor vloog je wel alle kanten op, maar met wat bedachtzaamheid kon je toch gewoon rijden. Trouwens toen die nacht niet mijn tentje opgezet, maar een hotelletje genomen.

Conclusie voor de motor: Niet zeuren maar gewoon gassen! :] :]
 
Ik ga het proberen, dan ga ik iets later weg, dan is de wind wat meer gezakt. Ik heb wel 's vaker in de harde wind gereden, maar nu waait het wel erg hard. Over een uurtje zal het wel minder zijn.
Dat eerste dacht ik ook een keer.
5 minuten later waaide ik van de weg :') :')
 
Gaat prima, net weer binnen. Niets leukers dan windsurfen op de motor wat mij betreft. Lekker relaxed zitten en de motor gewoon rechtdoor dwingen. Is goed voor de balans. Okay, stapvoets achter een koekblik over de rivieren was wel een uitdaging. En op de wegen met bomen er langs ligt hier en daar een flink pak takken en blaadjes maar daar hobbel je wel overheen. Niet te langzaam en de motor gaat gewoon rechtdoor.
 
Er zitten wel twee wielen meer onder dan bij een motor. Ik zou het wel weten. Nu op een motor kruipen grenst tegen het onverantwoordelijke aan. Nota bene, ik rijd wekelijks 600-800 km woon-werk. Ook met (veel) wind in Friesland. Maar nu zou ik niet op de A32 tussen Heerenveen en Leeuwarden willen zijn.

Met een linnen kap van 20 jaar oud in deze wind?
 
Ben al weer even terug van een ritje 80km wegen. Ging prima wel spannend. Ga ik thuis mijn ketting smeren zie ik een schroefje. Ik kon de band met een hand indrukken. #dubbelpret.
 
Net terug (160km) en alleen op de brug van de A27 iets van het gas af. Valt dus wel mee.
 
Goede Morgen.

En? Xtine alweer terug?

Gisteren flink gereden en Genoten.
Na 1300 was het binnenslands goed te doen.
Goede oefening voor komende winter.
 
Als je zijwind hebt doe dan je knie van de tank af aan de kant waar de wind vandaan komt. Dan blijft de fiets stabieler.

Als doorrijder heeft me dat al vaak geholpen tijdens winderige dagen. Tis wat extra opletten maar wat mij betreft prima te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan