rijden in groepsverband

V twin

MF'er
24 nov 2004
198
0
ik heb vorig jaar een rondje ijsselmeer gereden in een groep van ongeveer 30 motoren.
dit is mij slecht bevallen met name door het stunten en gevaarlijk gedrag van mederijders.
zijn er altijd van die stuntelaars in een groep of zijn er ook ritten waar wat meer discipline in de groep zit.
wie heeft hier ervaring mee???
het was voor mij de eerste en laatste keer in groepsverband rijden
 
rij mee met een newbee toer, gaat rustig aan en iedereen houdt rekening met mensen die net rijden.


heb ook een keer met een mf toer meegereden waar ze als idioten aan het gas hingen, dat hoeft voor mij niet. (veel te hard rijden - stukken 160 op 80 km wegen -, alles en iedereen inhalen, ook binnen de groep. inhalen voor onoverzichtelijke bochten....)


kortom, gaat het om het rijden, dan alleen of met enkele vrienden. gaat het om toeren met een groep, dan lekker relaxt rustig aan.
 
30 man is redelijk grote groep
je kan beter in kleinere groepjes rijden
groepjes indeling naar "rijgedrag" voorkeur
en afspraken maken
 
Je moet wel toeren met een beetje "gelijkgestemde" mensen lijkt me. Een stel relaxte choppergasten rijden ook niet prettig bij snelheidsduivels op ss-jes

toch?
 
ik heb vorig jaar een rondje ijsselmeer gereden in een groep van ongeveer 30 motoren.
dit is mij slecht bevallen met name door het stunten en gevaarlijk gedrag van mederijders.
zijn er altijd van die stuntelaars in een groep of zijn er ook ritten waar wat meer discipline in de groep zit.
wie heeft hier ervaring mee???
het was voor mij de eerste en laatste keer in groepsverband rijden
Heb vorig jaar met een aantal toerritten meegereden. Ging allemaal goed, tempo misschien hier en daar te laag ipv te hoog ;) Zodra er mensen in een groep gaan stunten is voor mij de lol (en de veiligheid) eraf.

rij mee met een newbee toer, gaat rustig aan en iedereen houdt rekening met mensen die net rijden.
:^

Rijden in (grote) groepen is de kunst van het 'niet gasgeven'. Gewoon lekker :] , dan is het voor iedereen leuk.
 
dit was een groep met veel verschillende motoren dus het rijden ging niet echt hard maar de capriolen die sommige rijders uithalen (te weinig afstand houden, buiten om inhalen, parkeerplaatsen op en afvliegen, slingeren e.d.) kan een groten bult met motoren en rijders opleveren.
ik rij genoeg km per jaar maar niet meer in groepsverband.
wel met vrienden natuurlijk maar daar ken je het rijgedrag dan ook van.
 
Zou beter zijn om de groep dan op te delen en de rijstijlen die op elkaar aansluiten te laten samenrijden (zeker bij 30 man). Dan zie je elkaar wel weer bij het eindpunt of de tussenstop. Als mensen zich niet aan willen passen in een groep kan dat inderdaad erg storend zijn en de pret voor anderen stevig verpesten. In een kleinere groep kunnen de persoon(en) er op aangesproken worden, er is meestal wel iemand die de boel een beetje regelt en deze persoon zou daar ook op moeten toezien.
Laatst met een groep van 16 gereden, met allerlei motoren door elkaar. Alles lekker mak aan en als er een paar leuke stukken met bochten waren effe het gas erop vor degene die dat wilden en daarna weer rustig mee met de groep. Ging absoluut fantastisch, maar dat was van te voren ook zo afgesproken. Als iedereen van te voren weet waar hij aan toe is gaat het vaak ook een stuk prettiger. :)
 
ik rij genoeg km per jaar maar niet meer in groepsverband.
wel met vrienden natuurlijk maar daar ken je het rijgedrag dan ook van.
Dat kan ik je toch aanraden om met deze rit mee te rijden:

Newbie tour 01 - 2005 : Salland Edition

Heb er vier gereden vorig jaar: relaxte en gezellige sfeer, geen stuntwerk en altijd goed weer 8-) (in het verleden behaalde temperaturen bieden geen garantie voor de toekomst).

En volgens mij is Bant niet zo heel erg ver weg ;)
Laatst met een groep van 16 gereden, met allerlei motoren door elkaar. Alles lekker mak aan en als er een paar leuke stukken met bochten waren effe het gas erop vor degene die dat wilden en daarna weer rustig mee met de groep. Ging absoluut fantastisch, maar dat was van te voren ook zo afgesproken. Als iedereen van te voren weet waar hij aan toe is gaat het vaak ook een stuk prettiger. :)
Inderdaad, vantevoren afspreken dan heb je er achteraf ook geen gezeur over.
 
30 man is redelijk grote groep
je kan beter in kleinere groepjes rijden
groepjes indeling naar "rijgedrag" voorkeur
en afspraken maken
Dat klinkt bijna als hetgeen we altijd melden bij de toerritten van ons cluppie.
Een groep van 30 is veel te groot. We verdelen het altijd in groepen van 6 - 8 motoren, waarbij rekening wordt gehouden met ieders rijstijl, rijervaring en soort motor.
20 Maart hebben we een toertocht, waarbij ook niet-leden mee kunnen rijden. Dus als je het nog een keer wilt proberen...
 
Toertochten via de CBR club gaan in groepjes van 5 man incl.voorrijder die het tempo bepaalt en de groepjes worden zo goed mogelijk ingedeeld naar kunnen van de toergenoten.
 
30 man is redelijk grote groep
je kan beter in kleinere groepjes rijden
groepjes indeling naar "rijgedrag" voorkeur
en afspraken maken
:^ Alles van 1-6 man rijdt lekker, is nog overzichtelijk etc.

De ouwebrikkenritten zijn ook altijd grote groepen en dat werkt wel goed, daar ligt het tempo wel iets lager.
 
In September heb ik een tour gereden met de roadkingclub Benelux in een groep van ongeveer 20 motoren. We reden volgens het molenwieksysteem en dat werkt echt perfect.
Dit systeem komt van het hog-bridgechapter uit Apeldoorn. Het komt er bij het molenwieksysteem op neer dat je 2 vaste voorrijders hebt en 2 vaste achterrijders,de groep er tussen draait als het ware. Het voordeel is dat je geen wegen of kruispunten (wat eigenlijk niet mag) af hoeft te zetten. Iedereen neemt actief deel aan de groepsrit en je raakt elkaar niet kwijt.
Mijn ervaring is dat het bij het molenwieksysteem prima werkt in een grote groep,veel beter dan alleen maar achter elkaar aanrijden.
In een groep rijden vergt altijd extra dicipline,sommige mensen kunnen dat niet opbrengen,voor hen is het beter om alleen te rijden.

www.bridge-chapter.nl/images/ro-safety.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd hoe dat molenwieken dan werkt.
Persoonlijk rijdt ik het liefst met vrienden van wie ik weet hoe ze rijden. En een vaste volgorde in de groep, dan weet je wie waar rijdt.
Nog liever rijd ik alleen.

[me]Pink heeft de instructie gelezen en vind het nogal ingewikkeld klinken[/me]


Ik rijd met mijn vrienden altijd volgens het "harmonica principe". De term heb ik hier ter plekke bedacht maar het werkt goed en simpel:

Houd de motor achter je in de gaten. Als deze achter blijft bij een stoplicht rijd dan gewoon rustig door. Pas als de route van richting verandert wacht je daar even op de achterliggers. De motoren die dan vóór je rijden kunnen dan gewoon doorrijden. Als de achterblijvers weer aansluiten rijd je de groep weer achterna.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met groepsverband rijden :] :] :] :] :] :]
de eerste keer wordt 01.05.2005 :} , maar hoor hier alleen
maar goede berichten daarover, lijkt me ook erg leerzaam :]
en gesellie natuurlijk ;)

~~no name~~ vind het ook heerlijk om alleen te rijden
op z'n tijd
 
Laatst bewerkt:
@Pink

Persoonlijk rijd ik ook het liefst alleen.
In eerste instantie leek mij dat molenwieken niks,het klinkt nogal ingewikkeld en ik dacht dat het een grote warboel zou worden. Echter als je dit in de praktijk toepast werkt het echt goed. En als je een keer in die molen zit is het zo simpel als wat.
 
@Pink

Persoonlijk rijd ik ook het liefst alleen.
In eerste instantie leek mij dat molenwieken niks,het klinkt nogal ingewikkeld en ik dacht dat het een grote warboel zou worden. Echter als je dit in de praktijk toepast werkt het echt goed. En als je een keer in die molen zit is het zo simpel als wat.

Ik heb mijn harmonica principe aan mijn vorige reply toegevoegd. Dit werkt zonder roadcaptains, wegzetters en dergelijke. Ieder rijdt voor zich in de groep en er hoeft niet ingehaald te worden. Niemand hoeft in paniek te raken bij een stoplicht. essentie is dat iedereen binnen de groep deze regel hanteert dus je moet hem wel vooraf bespreken. Maar je hesjes kun je thuis laten.
 
Laatst bewerkt:
Vind rijden in groepsverband al 25 jaar klote 2 keer gedaan..nooit meer was gelijk genezen..

Mijn stelregel is broekies voor en ervaren rijders achteraan..ander heb ik iedere keer zon broekie in me nek bij het remmen.
 
In eerste instantie leek mij dat molenwieken niks,het klinkt nogal ingewikkeld en ik dacht dat het een grote warboel zou worden. Echter als je dit in de praktijk toepast werkt het echt goed. En als je een keer in die molen zit is het zo simpel als wat.
:^

Het is inderdaad een goed systeem, zolang iedereen ook daadwerkelijk wacht tot de laatste rijder(s) voorbij komt.

Heb het zelf een aantal keer meegemaakt en ik kan alleen maar zeggen dat het goed werkt. Was trouwens iedere keer wel zo dat er niet een aparte 'wegzetter' was, maar dat dit door de voorrijder werd gedaan. Maar dat maakt voor het principe niet zoveel uit natuurlijk ;)
 
Vind rijden in groepsverband al 25 jaar klote 2 keer gedaan..nooit meer was gelijk genezen..

Mijn stelregel is broekies voor en ervaren rijders achteraan..ander heb ik iedere keer zon broekie in me nek bij het remmen.
mwwwwwaaaa zal mee vallen , dat denken ze ook van jou ...zovan (maak niet uit waar ik rij , maare als Hawk. maar voorop rijd )
 
Ik rij nooit samen met BMW's Trasos dat zou je nu toch wel moeten weten. ;)
wie heeft het daar over ... :)

pictie .....
full
 
Enige grote groep waar ik nog mee rijd is idd de newbie toer lekker relaxed, voor de rest vind ik een groep van max 4 of 5 motoren het leukste.

Maar ik rijd nog steeds het lekkerste in mijn uppie.
 
Ik rijd al een aantal jaren in groepen van verschillende grote ( 5 tot 500 man ). Tot nu toe nooit problemen gehad. Gewoon van tevoren afspreken wat de bedoeling is ( baksteenformatie / blokken van rotondes enz ) en dan gaat het goed. Uiteindelijk rijd je met z'n allen. En da's een machtig gevoel, met zo'n 500 motoren door 't landschap heen tuffen.

Achteraan is het altijd wat doorpezen om de hele sliert bij te houden, vandaar dat de meest ervaren motorrijders meestal achteraan rijden.

En dan zijn er altijd wel een paar te vinden die eigenlijk niet geschikt zijn om in een groep te rijden en zo nodig hun eigen rit ( snelheid / rijdgedrag ) willen rijden. Laten ze dat vooral doen, maar niet in een groep, daar breng je allen anderen maar mee in gevaar.
 
Ik heb mijn harmonica principe aan mijn vorige reply toegevoegd. Dit werkt zonder roadcaptains, wegzetters en dergelijke. Ieder rijdt voor zich in de groep en er hoeft niet ingehaald te worden. Niemand hoeft in paniek te raken bij een stoplicht. essentie is dat iedereen binnen de groep deze regel hanteert dus je moet hem wel vooraf bespreken. Maar je hesjes kun je thuis laten.


Via dat harmonica principe rijd ik met kleinere groepen (tot± 10 motoren) en dat werkt op zich wel goed. Ik rijd dan meestal voorop en het nadeel vind ik dan dat ik als voorrijder ( De Hoggers noemen dat roadcaptain :? ) dan te veel moet opletten op andere dingen (degene die achter mij rijden,de route en het verkeer). In een voor mij bekende omgeving is dat dan niet zo´n probleem,maar in het buitenland op vreemde plekken en onbekende plaatsnamen is dat al weer minder.
Als er 1 minder ervaren motorrijder die niet genoeg spiegeld bij de groep zit raak je ook snel anderen kwijt.

Ik heb hievan een voorbeeld :
Enkele jaren geleden reden we terug vanuit de eifel naar huis. Toen we in Venlo de A73 reden reed ik dus voorop. Helemaal achteraan reed mijn broer (een ervaren motorrijder) op een cbr 1000f,voor hem reed mijn zus (een onervaren motorrijder op een cbr 400 rr).
Als de A73 begind,dan heb je na ± 25 kilometer(kan ook minder zijn) een tankstation,we moesten toch tanken dus ik reed het tankstation op. Op dit moment kwamen we er pas achter dat mijn broer niet meer bij de groep was.

Wat was er gebeurd : Vlak nadat de A73 begint is een viaduct,waarschijnlijk hadden personen hier een af andere betonnen balk naar beneden gegooid. Mijn broer was hier met zijn cbr 1000 f over heen gereden,zijn voorste velg was doormidden en zijn achtervelg had een deuk in de velgrand. Wonder boven wonder is hij op zijn bike blijven zitten en is er zonder kleerscheuren afgekomen. Een vrouw die achter hem had gereden in een auto had tegen hem gezegd dat ze niet snapte dat hij er op had kunnen blijven zitten. Die vrouw had trouwens ook een kromme velg en een lekke band van haar auto.

Natuurlijk was ik pissig op mijn zus dat ze niet in haar spiegels gekeken had,maar ze deed dat natuurlijk niet extra ze was omdat ze een beginner was nog te veel met het rijden bezig en op die manier mis je wel eens wat.

Als je meer op elkaar ben ingespeeld werkt het harmonicasysteem ook goed. Maar juist als er in grotere groepen wordt gereden ben je niet op elkaar ingespeeld.
 
Als je in groepsverband rijd en je weet niet of iedereen de 'regels' kent dan moet je die van te voren even doorspreken. Ik rij zelf heel regelmatig in groepsverband en ik heb nooit problemen. We rijden altijd baksteensgewijs. Je moet geen gaten laten vallen, goed op elkaar letten en een constante snelheid rijden. Degene die voorop rijd dient zich redelijk aan de snelheid te houden. Als er iemand door omstandigheden achter blijft (verkeerslicht o.i.d.) dan moet de laatste dat in de gaten houden en bij de eerste afslag wachten, vervolgens moet degene die dan laatst is ook weer blijven wachten bij een volgende afslag o.i.d. Zo kan je elkaar ook nooit kwijtraken.
Beginners of lichte motoren voorop en ervaren rijders achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan