Rijden over bitumen

Donnyw

MF'er
2 dec 2008
89
0
Geffen
Op veel op- en afritten van snelwegen zijn er met bitumen de scheuren in de weg gerepareerd. soms wel 3 of 4 lijnen in een lengte van een halve meter over de gehele rijstrook. :( belachelijk eigenlijk maargoed. en dan ook nog halverwege de bocht. Met droog weer is dit geen probleem, echter kan ik me wel voorstellen dat als het geregend heeft deze stroken spekglad zijn.
Omzeilen gaat hier dus niet, maar hoe kan ik het wegglijden het beste voorkomen?

O ja, omrijden is voor mij geen optie ;)
 
Ja, soms merkt je wel dat je glijdt over zo'n streep. Ik heb ook een beruchte op de route. Maar kom op, die lijnen zijn over het algemeen vrij dun en als je wiel een paar cm opzij gaat, is dit heus niet fataal. Ook niet in een bocht.

Vervelend? Wellicht.

Kwestie van anticiperen. Er liggen wel meer 'dingetjes' op de weg. Dat hoort bij het motorrijden.
 
Uiteraard rustig rijden, maar dan nog kun je met lage toeren hier keihard onderuit gaan, belachelijk eigenlijk, heb toch het idee dat er bij veel reparaties en onderhoud weinig rekening wordt gehouden met motorrijders.

Klopt, het moet nu eenmaal goedkoop..... :X

Purmerend wilde een aantal stukken wegdek repareren, met name in bochten waar best wel wat vorstschade was opgetreden. Werd in maart het wegdek afgegraven. Van die lekkere lengtegroeven waar je totaal geen grip op hebt, remmen met een motor op dat wegdek is een avontuur.....en dan nog in bochten.....
Dan verwacht je dat er daarna meteen nieuw asfalt op komt. Nou nee...... dat duurde nog dik twee maanden. Geld was ff op.....

Landsmeer heeft zo langzamerhand meer bitumen dan asfalt op z'n doorgaande wegen. Goedkoop maar spekglad bij regen..... maar ach....dan rijden die sukkels misschien minder hard.....
Dat jij gegarandeerd op je plaat gaat als je daar moet remmen, da's hun probleem toch niet?
 
Op veel op- en afritten van snelwegen zijn er met bitumen de scheuren in de weg gerepareerd. soms wel 3 of 4 lijnen in een lengte van een halve meter over de gehele rijstrook. :( belachelijk eigenlijk maargoed. en dan ook nog halverwege de bocht. Met droog weer is dit geen probleem, echter kan ik me wel voorstellen dat als het geregend heeft deze stroken spekglad zijn.
Omzeilen gaat hier dus niet, maar hoe kan ik het wegglijden het beste voorkomen?

O ja, omrijden is voor mij geen optie ;)

Als het warm weer is smelten die bitumen.. In de Vogezen achter gekomen, je voorwiel stapt ineens een stukkie opzij.. Reparatiestroken worden lekker opgewarmd door de zon en zijn dan een soort stroop waar je totaal geen grip meer op hebt omdat de weg gewoon met je meeschuift.. Ik doe net alsof het ijs is, dus rechtop eroverheen en de kortste weg over het stukje bitumen kiezen.
 
Klopt, het moet nu eenmaal goedkoop..... :XDat jij gegarandeerd op je plaat gaat als je daar moet remmen, da's hun probleem toch niet?
Eeh... de wegbeheerder is bij mijn weten wel degelijk aansprakelijk voor ongevallen die met een onverwacht slechte kwaliteit van het wegdek te maken hebben (zeker als niet op tijd gewaarschuwd wordt d.m.v. borden).
Het (jouw) probleem (als weggebruiker) is in zulke gevallen altijd het kunnen bewijzen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, soms merkt je wel dat je glijdt over zo'n streep. Ik heb ook een beruchte op de route. Maar kom op, die lijnen zijn over het algemeen vrij dun en als je wiel een paar cm opzij gaat, is dit heus niet fataal. Ook niet in een bocht.

Vervelend? Wellicht.

Kwestie van anticiperen. Er liggen wel meer 'dingetjes' op de weg. Dat hoort bij het motorrijden.

:^
 
waarom strooien ze niet gewoon wat zand of zoiets er doorheen? Lijkt mij een goedkope en simpele oplossing.
 
Vroeger kilomerters veel gemaakt van die scheuren :X .
Tegenwoordig word dit niet zoveel meer gedaan.Nu hebben we/ze een hele reeks branders aaneen,die het oppervlakte (toplaag)verhit en daarna weer egaliseerd(met extra reparatie asfalt).
Er is dus een oplossing voor die bituum strepen!
 
Op de dijk tussen Moordrecht en Gouda is het heel erg: voorheen reed ik daar moeiteloos 120 door de bochten. Nu is het met 50 al glibberen, op droog wegdek. :(
 
En wat dacht je van de 'optische'drempels bij kruisingen?
Hier in Zeeland liggen ze overal...droog is het goed te doen maar nat is dat spul spiegelglad.
Vlak bij mij thuis liggen twee mooie ,ruime bochten die je mooi rond kon rijden.
Nu moet je oppassen, want die krengen liggen precies midden in de bocht.
 
Op de dijk tussen Moordrecht en Gouda is het heel erg: voorheen reed ik daar moeiteloos 120 door de bochten. Nu is het met 50 al glibberen, op droog wegdek. :(
Misschien hebben ze het daar wel expres gedaan dan............ ;)
 
Laatst bewerkt:
Op de dijk tussen Moordrecht en Gouda is het heel erg: voorheen reed ik daar moeiteloos 120 door de bochten. Nu is het met 50 al glibberen, op droog wegdek. :(

Zaterdag daar nog gereden, zijn gewoon bochten waar meer strepen zijn als asfalt... waardeloos.
 
Ik heb een bloedhekel aan die dingen. Al zo vaak heb ik een zijstap gemaakt met warm of nat weer en elke keer schrik ik me weer een ongeluk (figuurlijk gesproken). Een keer hadden ze die strookjes bestrooid met gravel. Toen maakte ik een zijstap met m'n voorwiel, wat wonder boven wonder niet tot een valpartij heeft geleid.

Ik ben er wel uit: als het warm is of als het nat weer is, rijd ik bij voorkeur niet over die dingen en kies ik een plaats op de weg waar niet van die dingen zitten. Als ik er toch overheen moet, wegens tegenliggers, of omdat de weg er helemaal vol mee zit, rijd ik wat rustiger.
 
Laatst bewerkt:
In het ergste probleem wordt je voor en/of achterwiel een paar cm opzij gezet. Daarna heeft hij weer vol grip (of in geval van regen 90%), meer dan genoeg dus.
Een motor an sich blijft wel rijden en valt, zolang het wiel draait niet om.

Je moet er wel op berekend zijn natuurlijk. Als je in een 'chopper-houding', benen niet lang je tank en alles te losjes vast, erop zit, kan zo'n schuiving tot een reactie van je leiden waardoor je het stuur een ruk geeft. Das inderdaad wat minder. Als je goed op je motor zit is er niets aan de hand. Als het regtn heeft geregent ga eens over een putdeksel in een bocht rijden. Neem eerst een klein puntje mee, en dan steeds verder. Zo leer je wat je motor doet in een bocht en dat je niet onderuit gaat.
Zelfs als ie 10cm glijdt is het nog prima onder controle te houden.

Overigens gaat remmen in de bochten ook best goed, mits je ontkoppelt bent en rustig remt met de voorrem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan