Op veel op- en afritten van snelwegen zijn er met bitumen de scheuren in de weg gerepareerd. soms wel 3 of 4 lijnen in een lengte van een halve meter over de gehele rijstrook.belachelijk eigenlijk maargoed. en dan ook nog halverwege de bocht. Met droog weer is dit geen probleem, echter kan ik me wel voorstellen dat als het geregend heeft deze stroken spekglad zijn.
Omzeilen gaat hier dus niet, maar hoe kan ik het wegglijden het beste voorkomen?
O ja, omrijden is voor mij geen optie
Kijk maar eens op de A7 op de as van de weg en de nieuwe belijningen (onderbroken strepen) in het midden zijn heeeeeeeeeeeeeeeel hoog (dik)
ontkoppelt? ik heb juist geleerd om nooit ontkoppelt de bocht door te gaan, dan heb je namelijk veel minder feeling met de motor...
Als je niet ontkoppelt kan je achterwiel door je aandrijving tegen gaan werken. Als je ontkoppelt is kan ie makkelijker van snelheid wisselen, waardoor hij minder snel gaat slippen. Dan praat ik nog geen eens als je per ongeluk (schrik oid) aan het gas zwengelt...
Net als met remmen (rechtdoor en in een bocht) is ontkoppelen het beste.
Dat klinkt inderdaad allemaal logisch. Ga ik misschien wel eens uitproberen. Maar toch, voor mijn gevoel is het toch niet helemaal lekker. Stel dat je ontkoppelt de bocht doorgaat en dat je iets teveel de bocht invalt en wat meer snelheid nodig hebt. Of dat je juist de bocht iets te hard ingaat en de remkracht van de motor nodig hebt. In beide gevallen ben je de sjaak omdat je altijd te laat bent en omdat het natuurlijk gevaarlijk is om de koppeling juist in een bocht op te laten komen.
Maar wel de moeite waard om eens te onderzoeken!
Als het wegdek slecht is ben je ontkoppelt beter af, als hij goed is niet
En als je dan toch gaat proberen, ga dan ook eens probveren te remmen in de bocht. Dat gaat vroeg of laat heel erg nuttig zijn.
wel wat vorstschade was opgetreden. Werd in maart het wegdek afgegraven. Van die lekkere lengtegroeven waar je totaal geen grip op hebt, remmen met een motor op dat
Klinkt bekend. In de bocht van de A1 naar de A9 vanuit Amersfoort zijn ze nu al een tijdje aan het werken. Toen hebben ze daar in het begin ook het asfalt geschraapt. Behoorlijk schrikken als je met een vaartje van 90 die bocht denkt te nemen en plotseling ziet dat er eigenlijk niet echt een wegdek meer is. Normaal zetten ze een bord neer met waarschuwing, maar dat hebben ze maar vertikt.
Klinkt bekend. In de bocht van de A1 naar de A9 vanuit Amersfoort zijn ze nu al een tijdje aan het werken. Toen hebben ze daar in het begin ook het asfalt geschraapt. Behoorlijk schrikken als je met een vaartje van 90 die bocht denkt te nemen en plotseling ziet dat er eigenlijk niet echt een wegdek meer is. Normaal zetten ze een bord neer met waarschuwing, maar dat hebben ze maar vertikt.
Dat klinkt inderdaad allemaal logisch. Ga ik misschien wel eens uitproberen. Maar toch, voor mijn gevoel is het toch niet helemaal lekker. Stel dat je ontkoppelt de bocht doorgaat en dat je iets teveel de bocht invalt en wat meer snelheid nodig hebt. Of dat je juist de bocht iets te hard ingaat en de remkracht van de motor nodig hebt. In beide gevallen ben je de sjaak omdat je altijd te laat bent en omdat het natuurlijk gevaarlijk is om de koppeling juist in een bocht op te laten komen.
Maar wel de moeite waard om eens te onderzoeken!
Master-D als je in de Alpen bij het nemen van een scherpe haarspeldbocht bij een helling omhoog ontkoppeld of geen aandrijving meer hebt op je achterwiel ja je zeker plat. Je hebt gelijk.
Dus...morgenochtend even een telefoontje naar de desbetreffende wegbeheerder (zeer waarschijnlijk RWS) om ze hier op te wijzen....zijn je medeweggebruikers je dankbaar ipv dat je hier loopt te piepen......
ja dat wordt mij ook geleerd op dit moment om altijd licht trekkend door de bocht te gaan, en dat die bitumen glad is heb ik dinsdag nog meegemaakt met lessen in de zeikregen en ik gleed ook licht weg maar kon hem gelukkig makkelijk houden
Op de dijk tussen Moordrecht en Gouda is het heel erg: voorheen reed ik daar moeiteloos 120 door de bochten. Nu is het met 50 al glibberen, op droog wegdek.