Rit verhalen

NLRies

Rookie
20 sep 2017
29
30
Limburg
Hoi hoi ik weet niet of ie in de juiste rubriek staat hoor maar ik vind het wel leuk om zoiets voortaan te delen.

Afgelopen donderdag hadden we (ik en m'n pa) een mooi dagje ingepland om een keer lekker de Ardennen in te trekken.
Vorige keer waren we richting eiffel getrokken deze keer een andere kant op.
Ik kan sowieso genieten van de natuur en het landschap waar je allemaal doorheen rijdt dat vind je hier gewoon niet.
Ik woon zelf in het zuiden en m'n pa in Brabant dus afgesproken om vanuit mij te gaan rijden.
M'n vader zou rond 1130 bij mij zijn. Bakkie koffie en dan rond 12 vertrekken.
Ritje zou zo een kleine 6.5u zijn dus uurtje of 7 later zouden we weer thuis bij mij zijn.
Het zou voor mij tevens een soort testrit zijn om te kijken of ik m'n beurtje goed had uitgevoerd want ik was de dag ervoor net klaar met een aantal kleine aanpassingen en m'n 1e keer eigen beurt geven.
Normaal laat ik alles doen maar hier valt gewoon op veel vlakken geld te besparen.
Had er een aangepaste uitlaat opgegooid en een sportfiltertje dus was wel nieuwsgierig naar eventueel extra vermogen en ofdat m'n zelf geklutste aansluitingen onder m'n tank zouden blijven zitten en werken.
Ik had namelijk als echte amateur klusser al gelijk iets gemold met niet opletten en kabels losgetrokken uit een geklonken connector van m'n brandstof indicator. Als ik ergens niet goed in ben is het dat gepiel met elektra maar ik heb het blijkbaar toch weer werkend gekregen.
M'n vader was netjes op tijd, bakkie koffie gedaan en gaan.
Ik merk al meteen dat m'n motor veel speelser is geworden met de aanpassingen en dat ie veel beter door trekt leuk.
Kleine drie kwartiertjes rijden komen we in Luik, wat is dat een oude toelie zeg. Totaal niet interessant in mijn ogen. Gelukkig ben je er zo langsheen en kwartiertje later kom je al in een heel ander gebied uit.
We rstoppen nog even in stavelot om een peukje te doen en even de benen te strekken voordat we de Ardennen echt in gaan.
Na een paar mooie wegen komen we op de wat smallere paadjes uit.
Lekkere bochtjes, wel wat slechter asfalt maar gewoon heerlijk genieten. Op een gegeven moment rijden we door bossige geasfalteerde wegen en komen we een oud achtergelaten houten treinwagon tegen, tijd heeft hier zijn ding gedaan want het ding staat hier zo lang lang dat er maar weinig van over is en dat vind ik nu het mooie van de Ardennen.
Dus weer een stopmomentje en ff gebruik genomen vd gelegenheid om erin te gaan zitten voor een foto.
Na een kleine 2.5 uur rijden we in de buurt van Rochefort. Verder weinig te doen daar maar wel een mooie omgeving.
We rijden door een bocht naar boven en ik zet en in z'n vijf maar ik kom niet vooruit.
Ik kan gas geven, schakelen, motor maakt gewoon toeren maar niks ik rol gewoon uit, motor aan de kant en ff gekeken maar wij zijn ook geen experts. Ketting zat er goed op, dus eigenlijk waren we zo klaar en kwamen tot de conclusie dat we het niet konden oplossen en zo niet verder kwamen.
Nou ANWB gebeld ik ben lid maar niet in het buitenland, module ter plaatse erbij was niet mogelijk dus ook dat kon niet. Daar sta je dan in the middle of nowhere.
Stukje verderop zien we een parkeerplaats liggen dus een stukje duwen en ik kom op de parkeerplaats aan.
Topkoffer open maar kom erachter dat ik mijn ketting thuis heb laten liggen en enkel een schijfrem heb balen.
M'n pa heeft blijkbaar ook geen kettingslot bij maar wel een schijfslot met alarm en een los slot dus zo hebben we de motor daar achter moeten laten.
Geen fijn gevoel en hopend dat ie er morgen nog staat begin ik vast te internetten naar motorambulances. Rond gebeld mooi adresje gevonden voor een mooi prijsje maar voordat wij weer terug thuis zijn, zijn de meeste bedrijven al gesloten en vandaag meenemen zit er dus niet in dus 1 gereserveerd voor morgen.
Bij mijn vader achterop geklommen en terug naar huis. Was trouwens wel weer een apart gevoel achterop te zitten want dat was denk ik wel 20 jaar geleden dat ik dat had gedaan.
Onderweg zie ik aan de rechterkant iets verderop een oude verlaten tankstation liggen. Eentje waar de natuur z'n werk doet en het onkruid anderhalve meter hoog staat en dwars door het beton en asfalt groeit. Zoiets vind ik nou vet. Iets wat er al kei staat en onaangetast. Ik denk meteen foto haha maar ik zit achterop en ik heb het niet voor het zeggen en m'n vader had het niet eens gezien want die was op de weg aan het letten.
Mischien als we morgen hierlangs komen dat we alsnog ff kunnen kijken.
Eenmaal thuis als een gek aan de slag gegaan op het internet voor het achterhalen vd oorzaak. Kennissen gebeld maar vooralsnog kwam er weinig uit en geen die me konden helpen.
Volgende morgen gelijk de ambulance opgehaald. Op zich wel grappig kostte me 10€ voor een dag wat een prijs.
M'n pa opgehaald, moeders wou ook mee dus ouderwets gezinsuitje :)
Door naar de Ardennen en eenmaal daar staat ie gelukkig nog op z'n plek.
Nog nooit zoiets gedaan een motor op een ambulance zetten en omdat we wat voorzichtig zijn durven we em eigenlijk niet erop te zetten, bang dat ie met duwend oprijden omvalt. Gelukkig stopt er net een Nederlander met z'n gezin dus hem erbij gevraagd en voila, hij staat erop in de klem. Bandjes eromheen en gaan.
Ik rij bewust dezelfde weg terug om dat oude tankstation tegen te komen. We hebben met z'n 3 lopen rondkijken maar niks. Vanuit de auto niet zichtbaar. En ik weet niet precies waar het ligt. Blijkbaar heb je achterop de motor toch wat meer vrijheid qua rondkijken.
We zijn door naar huis gereden maar onderweg belt er een kennis op. Die heeft lopen denken en kreeg een helder moment over wat de oorzaak kon zijn. Mogelijk voortandwiel los. Gelijk de wagen bij een tankstation aan de kant gezet, kapje er vanaf gedraaid en ja hoor, tandwiel los.
Voor de rest lijkt er weinig anders aan de hand te zijn. Tandwiel terug geduwd, onderweg ff internet aangezet en door gereden naar MotoPort echt. Daar het verhaal uitgelegd, moertje gekregen en ze helpen me ook nog met het vastzetten ook. Echt top.
Dus nog voor we thuis zijn is m'n motor nog gefixed ook wat een mazzel.
2 dagen bezig geweest, pech gehad maar wel een mooi avontuurtje gehad
En 1 met eind goed al goed.

Heb je ook iets gedaan of meegemaakt zet het erbij.
Mischien zijn er mensen die dat ook leuk vinden om te lezen.
Gr ries IMG_20200807_164452.jpg

IMG_20200807_125636.jpg

DKP

MF veteraan
1 jan 2012
30.920
45.552
@NLRies , idd, met copy/paste heb je dat hele mooie verhaal zo in dat gepaste topic :t

Nou, Luik is het niet voor je? Luik heeft erg grote contrasten, veel ernstig verval naast heel erg modernistische gebouwen, het is maar net waar je gepasseerd bent.

Maar die oude vervallen treinwagon, en het met onkruid overwoekerd vervallen tankstation trokken wel je aandacht? Je hebt een mate van urbex interesse denk ik dan? (Heet dat zo ja?) Dan denk ik dat Seraing wel eens op je route moet voorkomen, ligt langs de Maas ten oosten van Luik, niet zo ver ervan af, km'tje of 5. De oude vervallen gedeelten van de staalfabrieken zijn ook wel leuk om eens te zien. Ik passeer er daarom ook wel eens voor de leut als ik ga vliegtuigspotten langs de luchthaven van Luik, die ligt niet zoveel hoger.

Verder lijkt het me, ondanks al de pech, allemaal samen toch weer een leuke ervaring, voor jouw en je ouders :t ik vond het alvast leuk om te lezen :Y

Ik mis alleen nog foto's van die ene wagon, en dat overwoekerde tankstation :9~

NLRies

Rookie
20 sep 2017
29
30
Limburg
@NLRies , idd, met copy/paste heb je dat hele mooie verhaal zo in dat gepaste topic :t

Nou, Luik is het niet voor je? Luik heeft erg grote contrasten, veel ernstig verval naast heel erg modernistische gebouwen, het is maar net waar je gepasseerd bent.

Maar die oude vervallen treinwagon, en het met onkruid overwoekerd vervallen tankstation trokken wel je aandacht? Je hebt een mate van urbex interesse denk ik dan? (Heet dat zo ja?) Dan denk ik dat Seraing wel eens op je route moet voorkomen, ligt langs de Maas ten oosten van Luik, niet zo ver ervan af, km'tje of 5. De oude vervallen gedeelten van de staalfabrieken zijn ook wel leuk om eens te zien. Ik passeer er daarom ook wel eens voor de leut als ik ga vliegtuigspotten langs de luchthaven van Luik, die ligt niet zoveel hoger.

Verder lijkt het me, ondanks al de pech, allemaal samen toch weer een leuke ervaring, voor jouw en je ouders :t ik vond het alvast leuk om te lezen :Y

Ik mis alleen nog foto's van die ene wagon, en dat overwoekerde tankstation :9~
IMG-20200806-WA0002.jpg

Tcat

MF veteraan
17 nov 2002
9.265
6.203
010
Ansich, zou dit ook wel een goede topic er voor zijn.
Het 'wat heb ik onderweg mee gemaakt' topic, is eigenlijk bestemd voor alles wat je onderweg heb mee gemaakt.
Dat kan zijn van een overstekende koe met een rollator, tot een mier die is mee gereden met een zij-span.

But that's my kwartje,,,

Tcat

MF veteraan
17 nov 2002
9.265
6.203
010
Dat is ook zeker de bedoeling maar ik moet ff wachten.
Heb namelijk alweer een nieuw verhaal klaar staan. Wederom panne...

Kom maar op, pak ik alvast de popcorn.

En een kleine tip om mee te geven.
Bouw je tekst op zoals @DKP dat gedaan heeft.

Leest wat lekkerder namelijk😉

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
6.876
2.397
Veluwe
Reed eergister nog door Rochefort.
Nee, niks meer langs de weg zien staan.

Toch wel een paar opmerkingen.
Je bent met 2 motoren. Dus als er 1-tje mee stopt dan sleep je de 'kapotte' toch naar een veilige plek.
Dus niet langs de weg parkeren. Sleep 'm naar een garage, of bij een resto in de opslag???
Touw is altijd wel te regelen. Desnoods neem je de jarretel van je schoonmoeder!

En dan het euvel zelf...............😳
Zet je het nieuwe voortandwiel niet vast met het aangegeven draaimoment. Dat zegt de fabrikant niet voor niets!
Daarna het borgplaatje omslaan en nooit meer los!

Tsja op laatst zeg je 'Who knows what happenes'???
Wie weet wat je op deze manier onderweg nog allemaal kan gaan beleven?

Ik ga met mijn oude 35jr FZ half Europa door.
Maar zo ver als bovenstaand verhaal laat ik 't niet komen!!
20200806_164537.jpg
Hier op een balkon-weg in de Vaucluse op de Route in Gorge de la Nesque (aug 2020)

Ja, ook de FZ heeft wel problemen onderweg.
Ik ging een rondje rijden afgelopen week door de Gorge du Tarn.
Na een paar km van huis, kreeg ik ineens het gevoel alsof mijn achterwiel-ophanging was afgebroken.
De motor dweilde door de bocht. Toch maar effe gestopt. Aha het euvel is lekke achterband. Ben 10km vanaf de camping.
Direct gedraaid en als een raket (ten minste zover als mogelijk) terug naar de camping. Pffff precies aangekomen. Band is plat!!
Bleek er een schoef in de band te zitten. Vlakbij was een garage, die er wel een veter in kon proppen.
Uiteindelijk mee verder kunnen rijden. Band is nu 'op'. Tijd voor nieuw. Toch iig mee naar huis in NL kunnen komen!!:t

Problemen en ellende is onderweg niet altijd te voorkomen.
NATUURLIJK heb je thuis alles wel GOED gemonteerd!
Heb je dan toch onverwachte misère, dan los het iig op een 'slimme' manier op! (of probeer dat)

Laatst bewerkt:

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
34.133
2.868
Enschede
In de ‘70 tiger jaren in Le Vigan, Cevenne gestrand, met een kapotte koppelingskabel vd xs750 tijdens een dagtocht naar de nabijgelegen cirque gestaan. Gelukkig was het daar rustig dus met wat gehannes tijdens het wegrijden de camping gehaald. Buurman op de camping heeft mij naar het volgende dorp Ganges gebracht waar een Yamaha dealer was. Cable du dembrayage besteld en na een paar dagen werd de kabel bij mij op de camping afgeleverd....monteren en klaar.

ANWB wat is dat......Gewoon kampeerspullen mee, vriendin mee en gaan in die jaren. Met een grote lus zuid Frankrijk/Alpen etc bezocht en terug naar huis. Alleen jammer dat ik geen fototoestel toentertijd bij me had, als bewijs...lol.Daarom lees ik hier met veel plezier reisverhalen van anderen.

Ohja, en die vriendin ken ik nog steeds.....want we zijn al ruim 40 jaar getrouwd.... ;)

Bovenaan Onderaan