Rotax + Velorex = .....

MZintruder

MF veteraan
23 jun 2006
1.365
0
NH
Jahoor, hij leeft nog :z

Zo stiekem tussendoor ben ik de onderdelen bijeen aan het zoeken om het huwelijk tussen een Rotax en een Velorex te kunnen voltrekken. De opbouw zal (hoop ik) deze zomer ergens plaats gaan vinden.
1 van de cruciale onderdelen die ik zoek is een achterbrugas met daarop een Velorex aansluiting. Dit is hetzelfde principe als de Superelastiek kogel, alleen is het dan een platte lip met een gat er doorheen.Nu weet ik niet of daar nog aan te komen is of dat ik dat moet laten maken. Ik heb wel een achterbrugas en zo'n aansluiting. Is het een mogelijkheid om deze 2 door een ervaren lasser aan elkaar te laten lassen? Wie weet iemand die dat zou kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Waarom geen MZ bak?..Misschien is de kogel af te frezen tot een lip en dan gat boren...maar denk niet dat dat een sterke constructie is..
MZlllss,Rob.
 
Waarom geen MZ bak?..Misschien is de kogel af te frezen tot een lip en dan gat boren...maar denk niet dat dat een sterke constructie is..
MZlllss,Rob.
De MZ bak blijft, alleen het Superelastiek frame heb ik niet meer. De bak zit nu op een Velorex frame. Deze bevalt me beter en aangezien er ook een MZ fabriekscombi bestaat (Rotax Voyager) leek me dat een goede deal.
De kogel afslijpen heb ik ook aan gedacht, maar ik denk dat dat de constructie flink gaat verzwakken.
 
Ik denk dat je een professionele lasser moet hebben. Als je te veel of te weinig hitte in de as brengt, breekt hij op de materiaalscheiding. Even goed uitgloeien na het lassen moet je ook niet onderschatten.
Het lijkt me dat het originele ding uit een stuk gedraaid en gefreesd is. Dan lopen namelijk de materiaalvezels in een keer door. Ik zou dus liever een MZ kogel uitslijpen en daar een oog van maken.
Als je dat met een nette radius van het platte vlak naar de boutflens doet is hij volgens mij sterker als gelast.
 
Ik denk dat je een professionele lasser moet hebben. Als je te veel of te weinig hitte in de as brengt, breekt hij op de materiaalscheiding. Even goed uitgloeien na het lassen moet je ook niet onderschatten.
Het lijkt me dat het originele ding uit een stuk gedraaid en gefreesd is. Dan lopen namelijk de materiaalvezels in een keer door. Ik zou dus liever een MZ kogel uitslijpen en daar een oog van maken.
Als je dat met een nette radius van het platte vlak naar de boutflens doet is hij volgens mij sterker als gelast.
Een kennis van mij biedt net zo'n lasser aan ;) Die kan het Co2 lassen zegt ie.
 
Eerst voorverwarmen daarna lassen (MAG) met SG3 draad voor Fe-52, en daarna rustig laten afkoelen en NIET in een bak met water gooien
 
Ja dat hoop ik zelf ook anders gaat er binnenkort ergens iets afbreken, haha
 
@intruder, evne tussendoor, het schijn dat de Turkse mz/kanuni bing(imi's?) gebruiken voor hun MZjes.
Heb jij ervaring met deze carbs? Heeft het een meerwaarde t.o.v de BVF'jes?
 
FF updaatje.
Tot nader order staat het zijspan project achterin de garage. Dat zal op z'n vroegst volgend jaar weer gaan worden dat ik er mee verder ga. Te veel te doen, te weinig tijd weet je wel B|
 
Maar wat gaat het wel worden dan? Intruder met MZ bakkie kan heeeeeel mooi zijn ;)
De klemmen hebben aan het frame van de Intruder gezeten moet ik eerlijk toegeven. Maar het aansluiten ging niet zoals ik wilde. Dat gaat het dus niet worden. Bakkie eet geen brood, dus die staat achterin de schuur te wachten (naast een CB 500/650 rollend frame O-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan