Rotondes ¾ nemen

Artikel zal ik moeten op zoeken. heb ik zo niet paraat.

valt onder kopje "onnodige lichtsignalen" en dat is zoals ik zeg verboden.
onnodig om diverse redenen:

- rotonde heeft vaste vaak aangegeven rijrichting. (met knipper naar links geef je aan tegen de rijrichting in te willen rijden om vervolgens rechtsom de rotonde op te rijden)
- je slaat pas af als je de rotonde verlaat (rechts af dus richting aangeven)

je geeft op een doorgaande weg toch ook geen richting aan in elke bocht, "omdat dit duidelijk is voor overige verkeer".

in Duitsland en België is/was het om die reden verboden, in Nederland dus in principe ook, maar word gedoogd, toch zijn er in het verleden boetes voor uitgeschreven (welke merendeels in beroep zijn geseponeerd)

maar ben het wel eens dat het in de praktijk soms handig is in het drukke verkeer richting aan te geven.

echter is dit een beetje krom, want geen richting aangeven betekend dat je op de rotonde blijft en dat verkeersdeelnemers die de rotonde willen op rijden je voor moeten laten gaan.
 
Toch raar dat iets wat gedoogd word bij je rijlessen word geleerd zowel bij het A rijbewijs als het B rijbewijs...

Je loopt iets achter :+
 
bij rijles word geleerd richting aan te geven bij een rotonde met meer dan 1 rijstrook. en heb idd gehoord dat sommige rijscholen idd aanleren dit te doen, meestal voor het oprijden van de rotonde, op de rotonde uit.
 
Ik ben toch heel erg nieuwsgierig in welk artikel dit beschreven wordt, in het RVV vind ik er niets over terug.
 
bij rijles word geleerd richting aan te geven bij een rotonde met meer dan 1 rijstrook. en heb idd gehoord dat sommige rijscholen idd aanleren dit te doen, meestal voor het oprijden van de rotonde, op de rotonde uit.

Rijscholen leren een gedrag aan zoals dit door het CBR gewenst is. Dit komt niet altijd overeen met de geldende regelgeving.

Zo werd/wordt ook aangeleerd bij uitvoegen en voorsorteren de richtingaanwijzer aan te laten tot het "uit" bordje of het groen/witte splitsingbord. Terwijl richting aangeven alleen verplicht is bij zijdelingse verplaatsingen en het afslaan.
 
Motorfietsert schreef:

Ook bij het 3/4...oftewel...linksaf gaan...op een rotonde, wordt weinig richting meer aangegeven...terwijl dit toch echt wel verplicht is.

Witschge schreef op 04 oktober 2011 @ 20:33

Hoe kom je hier nou weer bij ?

Motorfietsert:

Oke..oke.. :$ Ik heb het nog even nagekeken...en het schijnt, pas nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb, dat alleen bij het verlaten van de rotonde, richting aangeven naar rechts, verplicht is :Y

Maar ben toch van mening dat...naar links richting aangeven...de verkeerssituatie veel duidelijker maakt en ook wel zo verkeerssociaal is...want er mag best wel weer "gecommuniceerd" worden in het verkeer :Y

En wie ziet dan je linkerknipper knipperen???

De middenberm of zo???
 
Laatst bewerkt:
Andere weggebruikers zien dan dat je op de rotonde blijft...en linksaf gaat.
Juist het rechts richting aangeven, bij het verlaten, is vaak niet goed te zien voor het verkeer dat de rotonde op wil rijden omdat die richtingaanwijzer minder goed zichtbaar is })

Richting aangeven op rotondes doe je hoofdzakelijk voor de weggebruikers die de rontonde op willen rijden :Y
 
Zo wordt ook aangeleerd bij uitvoegen en voorsorteren de richtingaanwijzer aan te laten tot het "uit" bordje of het groen/witte splitsingsbord. Terwijl richting aangeven alleen verplicht is bij zijdelingse verplaatsingen en het afslaan.

In sommige gevallen is dat handig en vooral duidelijk naar de medeweggebruiker toe.
Zij hoeven zich dan niet meer met jou bezig te houden......
 
Of mensen die naast je zitten en helemaal naar voor schuiven met hun zetel en dan nog liefst hun bovenlichaam helemaal draaien zodat ze je zicht compleet blokkeren. (afslaan naar links)

Nog erger, en maar kleppen natuurlijk.....
 
In de RVV staat beschreven wat moet, alles wat daar niet in staat mag dus gewoon. Heeft dus niks te maken met gedogen.

Dat stel ik ook, maar als er iemand beweert dat het verboden is maar gedoogd wordt wil ik graag weten waar dat beschreven is. En als de persoon dan niet met een artikel kan komen ben ik niet de beroerdste om zelf ook even te zoeken, maar als ik niets kan vinden meld ik dat wel :Y

edit: een quoteje was wel handig geweest wellicht:

Artikel zal ik moeten op zoeken. heb ik zo niet paraat.

valt onder kopje "onnodige lichtsignalen" en dat is zoals ik zeg verboden.
onnodig om diverse redenen:

- rotonde heeft vaste vaak aangegeven rijrichting. (met knipper naar links geef je aan tegen de rijrichting in te willen rijden om vervolgens rechtsom de rotonde op te rijden)
- je slaat pas af als je de rotonde verlaat (rechts af dus richting aangeven)

je geeft op een doorgaande weg toch ook geen richting aan in elke bocht, "omdat dit duidelijk is voor overige verkeer".

in Duitsland en België is/was het om die reden verboden, in Nederland dus in principe ook, maar word gedoogd, toch zijn er in het verleden boetes voor uitgeschreven (welke merendeels in beroep zijn geseponeerd)
 
Laatst bewerkt:
Maar Nederland ligt toch vol rotondes waar je gedwongen wordt om op je rijvak te blijven (gezien tijdens mijn leerrijke vakantie in jullie land, deze zomer)

Volg je het verkeerde rijvak, dan kom je er gewoon niet af, tenzij je over de borduur knalt..
Ik weet niet og het een beetje duidelijk is uitgelegd maar het was wel schrikken zo de eerste keer :)


Met Itlaiaanse gezwindheid rij ik de hoop auto's rechts voorbij, kom op het rondpunt op de binnenbaan en wil er de tweede afslag (rechtdoor) terug af... shit, dikke borduur en maar besloten een rondje te rijden.

Belgie - Nederland is al een wereld van verschil, maar sinds ik nu al een aantal jaar in Italie rondrij, worden bepaalde zaken zowaar als normaal gezien, totdat je hetzelfde rijgedrag toont in een ander land :)
 
edit: een quoteje was wel handig geweest wellicht:

Onnodig lichtsignalen geven is idd verboden, al betreft het hier wel met het grote licht.

Altijd leuk wat sommige van een simpele regel allemaal niet maken.

Overigens begrijp ik dat ik het jou niet hoef uit te leggen maar ik wilde het wel graag even melden. ;)
 
Maak dit elke dag mee op de rotonde hier in Heemskerk naar de A9. Gek word je er van :(

2 banen leiden naar de rotonde dus hoe moeilijk kan het zijn. Degene die rechts af wil ,gaat rechts voorsorteren, degene die links af willen sluiten aan op linkerbaan.
Werkelijk ie-der-een :? gaat rechts voorsorteren, ook die links afmoeten! En daardoor als ik me gewoon aan de regels houd en dus zowat als enige links voorsorteer omdat ik gewoon naar links wil nota bene, ik altijd!! van mijn sokken gereden word omdat 4 wielers dan blijkbaar denken dat ik een hele rotonde wil rijden en nooit meer wens af te slaan! En dan nog kwaad op mij worden ook!

Ik word dus gewoon gedwongen om me niet aan de regels te houden omdat dat beter is voor mijn eigen veiligheid :X
 
http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...at-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html

zegt het allemaal.

op een eenbaans rotonde is links aangeven niet zo erg, je kan nergens heen. Maar op een tweebaans rotonde is het verwarrend als je dan toch op de buitenste baan blijft..


eigenlijk simpel: richting aangeven als je van rijbaan wil gaan veranderen.

lees de toekomende tijd. vandaag weer een gehad; met het stuur omgooien het knipperlicht meenemen. Wat denken ze nou, dat als ik dat koekblik niet op me af zie komen ik het knipperlicht wel zie???
 
http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...at-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html

zegt het allemaal.

op een eenbaans rotonde is links aangeven niet zo erg, je kan nergens heen. Maar op een tweebaans rotonde is het verwarrend als je dan toch op de buitenste baan blijft..


eigenlijk simpel: richting aangeven als je van rijbaan wil gaan veranderen.

lees de toekomstige tijd. vandaag weer een gehad; met het stuur omgooien het knipperlicht meenemen. Wat denken ze nou, dat als ik dat koekblik niet op me af zie komen ik door het knipperlicht meer tijd krijg??? :(
 
Laatst bewerkt:
Knipperlicht is handig, het schijnt de meeste voertuigen in een voorrangsvoertuig te veranderen :X

Maar echt problemen met dit werk heb ik zelden gehad, bedenk dat de meeste automobilisten verwachten dat je net zo langzaam als hen over de rotonde gaat.
 
Maar echt problemen met dit werk heb ik zelden gehad, bedenk dat de meeste automobilisten verwachten dat je net zo langzaam als hen over de rotonde gaat.

:? rechtdoor(2e afslag) op kleine rotondes uitgezonderd (= voor motor echt rechtdoor) denk ik toch dat ik met auto sneller ga.

misschien omdat ik k75 rustig toeren doe..... mischien omdat mijn laarzen zo erg groot zijn dat ze de grond raken.......
 
Laatst bewerkt:
:? rechtdoor(2e afslag) op kleine rotondes uitgezonderd (= voor motor echt rechtdoor) denk ik toch dat ik met auto sneller ga.

misschien omdat ik k75 rustig toeren doe..... mischien omdat mijn laarzen zo erg groot zijn dat ze de grond raken.......


Of misschien omdat je voeten zo groot zijn dat je altijd het gas in de auto zo diep intrapt???
 
op een enkel baans geef ik altijd links aan als ik ¾ wil, zowel met auto als motor , dat voorkomt verwarring, ofwel geef duidelijk aan dat ik door wil op de rotonde .
Ik doe dat pas als ik ¼ op de rotonde ben,op half en een beetje geef ik rechts verlaten aan .Heeele goeie smeris die me daar een prent voor geeft !! :X

voor de rest met eerder beschreven ervaringen ,als er opzet in het spel is ofwel als ik de dood in de ogen kijk, kost ze dat minimaal een spiegel !!

Ik rij hoofdzakelijk met de auto 50.000km per jaar en je wil niet weten wat ik allemaal mee maak en hou het gelukkig vol zonder deuken en/of brokken! (afkloppen) :] en dat heeft vooral te maken met het feit dat je het spel speelt en elkaar gewoon de ruimte gunt en geeft !

mijn hoogste irri factor is het ritsen (op het laatste moment moeten de heren zich er nog ff tussen proppen) dat je op mn bumper hangt boeit me niet .......
Persoonlijk denk ik dat we in de (nabije) toekomst te maken krijgen met geleide systemen , we kunnen het in het (snel-)verkeer nl zelf niet meer aan !! kijk maar naar de ongelukken elke dag met bijbehorende file's . Ik denk dat weinig daarvan te maken heeft met hoge snelheden ( overschrijden max snelheid)
 
Laatst bewerkt:
mijn hoogste irri factor is het ritsen (op het laatste moment moeten de heren zich er nog ff tussen proppen) dat je op mn bumper hangt boeit me niet .......

me 2 , of van die fijne figuren die denken dat "Hier ritsen" hetzelfde is als hier nog ff snel inhalen. auto of fiets interesseerd me niet , sukkels zijn het :( :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan