RSV Mille 2000 slaat na 3 seconde af.

21 apr 2020
12
5
Hallo allemaal,

Ik ben al enkele jaren de trotse bezitter van een RSV mille uit 2000.
Tot nu toe heb ik altijd met plezier op de fiets gereden!

Maar.... Dit jaar wil het nog niet helemaal lukken.....

Na de te lange winterstop (van dik 6 maanden) heb ik mijn RSV meteen maar voorzien van een nieuwe verse accu omdat ik wist dat de oude slecht was.
Met deze nieuwe accu heb ik de motor geprobeerd te starten.
Echter viel het al snel op dat er benzine uit de overloopleiding onder de motor bleef stromen.

Al snel had ik hier op een forum gevonden dat dit probleem afkomstig was uit de slangen in de tank.
Bij mij waren beiden slangen in de tank gescheurd, deze heb ik meteen vernieuwd.

Na alles weer terug gebouwd te hebben wilde ik de motor weer starten (met nieuwe benzine) maar dat lukt niet.
Na het omdraaien van het contact hoor je een pompje lopen en zie je het toerentellertje netjes op en neer gaan. Vervolgens slaat de motor even aan bij het indrukken van de startknop voor 2 tot max 4 seconden. (chocke aan) Maar daarna slaat de motor weer af.
Om de een of andere reden wil de motor niet doorlopen.

Ik heb vervolgens de bougi's en het luchtfilter nog schoongemaakt maar dit maakt helaas geen verschil.

Waar zou ik dit probleem moeten zoeken?

Groeten Martijn
 
Vraag het ook eens in een van deze topics, daar zitten wat kenners.



 
Ik ken de motor niet, ik heb zelf een Tuono, maar als de slangetjes aan de benzinepomp lekken blijft dat toch gewoon in je tank?
Naar mijn idee komt dat dus nooit naar buiten, is de Hogedrukleiding of de retour niet lek?
Het klinkt alsof er geen brandstofdruk is of blijft, check de regulator.
 
Ik ken de motor niet, ik heb zelf een Tuono, maar als de slangetjes aan de benzinepomp lekken blijft dat toch gewoon in je tank?
Naar mijn idee komt dat dus nooit naar buiten, is de Hogedrukleiding of de retour niet lek?
Het klinkt alsof er geen brandstofdruk is of blijft, check de regulator.


Aan de tank van de RSV mille van voor 2003 zitten 4 slangen.
- hoge druk van het pompje naar het injectiesysteem.
- retour van injectiesysteem naar de tank
- ontluchting
- overstort voor als je tank te vol is.

De slang van de ontluchting en overstort lopen van onder tot boven in de tank.
Dit zijn denk ik Viton of silicone slangen die na verloop van tijd vergaan. (Dit is ook een bekend probleem bij deze motoren)
Als deze slangen onderin de tank kapot gaan loopt de tank leeg tot dat niveau.... via het slangetje wat onder de kuip zichtbaar is.
 
!cid_59263ce8-65a7-4808-b698-eadc28419926.jpg
!cid_27408042-8b32-4d47-88f2-a643855d6004.jpg
!cid_afecd8c2-b18c-4b9c-9549-01dee2df0735.jpg
!cid_4135e943-48d3-4a75-aca0-9667087784f0.jpg
 
zit bij mijn (kunststof) tank anders,
Injectoren zijn te testen met een 9V batterijtje, op yuo-tube staan diverse filmpjes.
Hoe is de brandstofdruk, kun je meten of de pomp spanning blijft krijgen na die 3 seconden?
en de regulator(brandstofdrukregelaar) , bij de Aprilia weet ik het niet maar van de SP1 kon je de slang eraf halen tijdens het primen als er dan benzine uitkwam is ie lek.
 
Hallo allemaal,

Ik ben al enkele jaren de trotse bezitter van een RSV mille uit 2000.
Tot nu toe heb ik altijd met plezier op de fiets gereden!

Maar.... Dit jaar wil het nog niet helemaal lukken.....

Na de te lange winterstop (van dik 6 maanden) heb ik mijn RSV meteen maar voorzien van een nieuwe verse accu omdat ik wist dat de oude slecht was.
Met deze nieuwe accu heb ik de motor geprobeerd te starten.
Echter viel het al snel op dat er benzine uit de overloopleiding onder de motor bleef stromen.

Al snel had ik hier op een forum gevonden dat dit probleem afkomstig was uit de slangen in de tank.
Bij mij waren beiden slangen in de tank gescheurd, deze heb ik meteen vernieuwd.

Na alles weer terug gebouwd te hebben wilde ik de motor weer starten (met nieuwe benzine) maar dat lukt niet.
Na het omdraaien van het contact hoor je een pompje lopen en zie je het toerentellertje netjes op en neer gaan. Vervolgens slaat de motor even aan bij het indrukken van de startknop voor 2 tot max 4 seconden. (chocke aan) Maar daarna slaat de motor weer af.
Om de een of andere reden wil de motor niet doorlopen.

Ik heb vervolgens de bougi's en het luchtfilter nog schoongemaakt maar dit maakt helaas geen verschil.

Waar zou ik dit probleem moeten zoeken?

Groeten Martijn

Aanvoerslang en retourslang verwisseld?
 
Als ik het contact aan en uit doe kan ik weer opnieuw starten. Maar dan stopt het weer na 3 seconde....

Zou het kunnen zijn dat de injectoren verstopt zitten?

Omdat de motor wel start lijkt me dat de injectoren wel goed zijn.
Het lijkt erop dat de druk wegvalt, of dat de motor elektrisch uitgeschakeld wordt omdat de ECU een parameter mist.
Niet toevallig ergens een stekker los of een draad knel gezeten?
 
+1
Of brandstoffilter deels verstopt door troep van/uit die slangen.

Het brandstof filter zit na de pomp in de tank. Echter voor de pomp zit ook nog een klein zeef filtertje om de pomp te beschermen tegen vuil.
En als ik drukslang los haal naar de injectoren komt daar brandstof uit.
Dus volgens mij zit daar niet het probleem.
 
Heb je nu benzineslang die "onderdompelbaar" is gebruikt?, Anders kun je volgende maand weer aan de gang.

Ik heb normale Gates slang 8mm 3225 gebruikt die eigenlijk niet onerdompelbaar is volgens mij.
Maar op het Aprilia forum kwam ik een topic tegen waar meer mensen dat hadden gedaan zonder problemen.
Op dit moment hadden ze even niks anders bij de automaterialen zaak....
 
zit bij mijn (kunststof) tank anders,
Injectoren zijn te testen met een 9V batterijtje, op yuo-tube staan diverse filmpjes.
Hoe is de brandstofdruk, kun je meten of de pomp spanning blijft krijgen na die 3 seconden?
en de regulator(brandstofdrukregelaar) , bij de Aprilia weet ik het niet maar van de SP1 kon je de slang eraf halen tijdens het primen als er dan benzine uitkwam is ie lek.

Dit ga van de week maar eens testen! Bedankt voor de tip alvast!
 
Dit ga van de week maar eens testen! Bedankt voor de tip alvast!

1. Motor deed het goed.
2. Je haalt de tank eraf en de brandstof pomp met slangen los en zet alles terug.
3. Motor doet het na 3 seconden niet meer goed.

Dit doet mij erg denken aan een keer toen ik zonder brandstof stond met m'n Falco (mille blok).

Ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat het aan de injectoren zou liggen. Daar ben je niet geweest.
Hooguit in de aansturing van je injectoren (vanuit de ECU), maar ik zou toch aanraden om eerst nog eens je eerdere werk te dubbelchecken, voordat je nieuwe onzekerheden maakt.

extra checks:

Zitten de vaccuumslangetjes goed op de throttle body en zijn ze in tact?
Zit alles goed aangesloten op de drukregelaar?
Brandstof filter vervangen en goed op stroomrichting controleren.

Meer info hier:
 
1. Motor deed het goed.
2. Je haalt de tank eraf en de brandstof pomp met slangen los en zet alles terug.
3. Motor doet het na 3 seconden niet meer goed.

Dit doet mij erg denken aan een keer toen ik zonder brandstof stond met m'n Falco (mille blok).

Ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat het aan de injectoren zou liggen. Daar ben je niet geweest.
Hooguit in de aansturing van je injectoren (vanuit de ECU), maar ik zou toch aanraden om eerst nog eens je eerdere werk te dubbelchecken, voordat je nieuwe onzekerheden maakt.

extra checks:

Zitten de vaccuumslangetjes goed op de throttle body en zijn ze in tact?
Zit alles goed aangesloten op de drukregelaar?
Brandstof filter vervangen en goed op stroomrichting controleren.

Meer info hier:

Voor de winterstop van 6 maanden,
Verder kan het natuurlijk geen kwaad bovenstaande en alles waar je aan gezeten hebt nogmaals te controleren
 
Voor de winterstop van 6 maanden,
Verder kan het natuurlijk geen kwaad bovenstaande en alles waar je aan gezeten hebt nogmaals te controleren


Voor het aanpassen van de slangen in de tank heb ik ondanks de lekkage ook nog geprobeerd de motor te starten. Toen was het resultaat het zelfde.
Dus waarschijnlijk zit het probleem niet in de slangen.

Helaas heb ik de motor nog in de stalling staan en niet in mijn tuin wat natuurlijk de bedoeling was.
Morgen avond hoop ik weer even te gaan sleutelen en meten.

Vanavond maar een rondje met de mountainbike crossen over de MTB parcourtjes van Zoetermeer. Ook leuk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan