Rubberen plugs pilot jet

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Bij een set mikuni carbs (BST33SS) zitten zoals gewoonlijk 4 van die rubberen plugjes op het kanaal van de pilot jets. De benzine voor de pilot-jet wordt dan aangezogen via de main-jet door een klein kanaaltje ertussen.

De plugjes bij deze carbs zijn echter door de jaren heen gekrompen en zitten redelijk los, en sluiten niet meer perfect af. Ze kunnen er niet uitvallen omdat ze door de float-constructie op z'n plaats worden gehouden.

Nu is mijn vraag; zijn deze plugjes er puur voor "anti-tamper" en is het niet erg dat ze wat lekken, of kan er nu meer benzine langs de plugjes worden aangezogen?

Ik zou denken dat de pilot-jet zelf altijd de limiterende factor blijft, en je zelfs zonder plugjes kan rijden? Of zijn de carbs zo gemaakt dat het aanzuigen via de main-jet pas de juiste mixture geeft?

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
die rubberen doppen moeten erop, anders loopt de motor niet goed.
als ze lekken loopt de motor ook niet goed.
zijn niet bedoeld als anti tamper.
Ok duidelijk.

Maar ik vraag me dan af...

Waar dit op neer zou komen is dat met de doppen er op, hij dus minder benzine aanzuigt dan zonder doppen. Het kanaal naar de main jet is dan de limiterende factor.
Als dit namelijk niet zo was, en de pilot jet de limiterende factor was, dan zou het niet uit maken of je wel of geen doppen gebruikte.

Wat is dan het nut van het hebben van bepaalde maat pilot jet, als de benzine blijkbaar al gelimiteerd wordt door de passage naar de main jet?
 
Laatst bewerkt:
Ok duidelijk.

Maar ik vraag me dan af...

Waar dit op neer zou komen is dat met de doppen er op, hij dus minder benzine aanzuigt dan zonder doppen. Het kanaal naar de main jet is dan de limiterende factor.
Als dit namelijk niet zo was, en de pilot jet de limiterende factor was, dan zou het niet uit maken of je wel of geen doppen gebruikte.

Wat is dan het nut van het hebben van bepaalde maat pilot jet, als de benzine blijkbaar al gelimiteerd wordt door de passage naar de main jet?
Misschien zijn er meer kanalen waardoor brandstof wordt aangesproken, bij de lageren toerentallen.
 
Even een simpele, voor het idee



Dat filmpje ken ik ja. Hier een diagram van de BST33 zelf, alleen hier zie je niet dat de pilot jet eigenlijk via de main jet loopt:

cvbst33ss.png

Ik weet wel hoe de carb werkt. Ik weet alleen niet of de afstelling anders wordt als je de plug weglaat .. behalve dat bananeman dat nu zegt. Ik lees echter op internet ook genoeg mensen die beweren dat de pilot jet en main jet allebei vol in het benzine niveau zitten, en het dus niet uit maakt of de pilot screw via de main jet of via de verwijderde plug-gat de benzine aanzuigt, aangezien de pilot jet de bottleneck blijft.
 
Laatst bewerkt:
Dat filmpje ken ik ja. Hier een diagram van de BST33 zelf, alleen hier zie je niet dat de pilot jet eigenlijk via de main jet loopt:

[afbeelding]
Ik weet wel hoe de carb werkt. Ik weet alleen niet of de afstelling anders wordt als je de plug weglaat .. behalve dat bananeman dat nu zegt. Ik lees echter op internet ook genoeg mensen die beweren dat de pilot jet en main jet allebei vol in het benzine niveau zitten, en het dus niet uit maakt of de pilot screw via de main jet of via de verwijderde plug-gat de benzine aanzuigt, aangezien de pilot jet de bottleneck blijft.
Ik heb in de praktijk wel verschil gemerkt. Zelfde carbs, die zitten op meerdere modellen.

Maar je kunt het gerust zelf testen, dan weet je het :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan