Ruilmotor GPX750R

Kawasloper

Rookie
26 dec 2003
26
0
Krimpen a/d Lek
Middag heren,

Ik mag wel zeggen dat ik me heerlijk kan vermaken op die kawa's. Ik heb er twee in mijn bezit waarvan er op dit moment (waarschijnlijk tot groot vermaak van andere merkrijders) 0 rijden.

Maar het gaat me eigenlijk alleen over de GPX aangezien mijn andere fiets (gpz 1100 unitrack, uit mijn hoofd uit 83 geloof ik) "gewoon" een HELE grote beurt krijgt.

Mijn GPX heeft ongeveer een jaar geleden bij een garage een open hart operatie gehad omdat de borg "maantjes" van een klep waren losgeraakt, en daardoor een kromme klep is ontstaan.

Kosten: 600 Euro :r

Na een jaar heel veel plezier is waarschijnlijk het zelfde probleem er weer.

Lekker op weg naar Duitsland met een paar maten, begon het blok weer te tikken. Gelijk een maat "geseind", met zoiets van "het gaat niet helemaal goed".

Om een paar voorbeelden te noemen wat er voorop rijd.... R1, FZR1000, YZF750... De snelheden liggen dus al snel boven de 160.

Een paar kilometer later wilde mijn fietsje dit niet meer, en kon ik geen vermogen meer uit hem krijgen.
Ik heb toen mijn maat geseind dat het over was, en ben strompelend naar huis gekomen.

He he, eindelijk komt 'ie met zijn vraag. Ik heb geen zin om nog eens 600 euro in zo'n oud motorblok te gooien, dus wilde ik eens weten of het soms mogelijk was om een ander/jonger/sterker blok in mijn frame te lepelen.

En natuurlijk wel zonder dit gehele frame te verbouwen.

Alle ideetjes zijn welkom.

Ik hoop snel weer te kunnen rijden, want met een Honda 400 N is het leuk om hier rond te rijden, en naar mijn werk e.d. maar niet met zulke fietsen naar duitsland.

Kawasloper
 
Wordt het niet eens tijd voor een andere motor dan? Eentje die beter stuurt als zo'n frikandel van een GPX? :+

Als je die inruilt en voor iets sportievers gaat heb je volgens mij nog veel meer prezier....en zo heel duur hoeft dat niet te zijn.

Past trouwens het blok van een ZXR750 er niet onder??? Ik heb geen idee hoor, maar het zou zomaar eens kunnen.
 
:) Ik heb nog niet zo gek veel motoren gehad, dus ik kan niet echt meepraten over het wel of niet goed sturen.

Ik ben niet veel beter gewend dan dit.

Hiervoor reed ik op die GPZ 1100, en die moest je de bocht om trappen.

Mijn maat heeft daar een keer op proberen te rijden (hij reed toen zelf op een FZR1000) en reed hem bijna rechtdoor de bostjes in toen hij de bocht om moest.

ZXR gaat beter zeker?
 
Ik rij zelf ook op een GPX750R... en bij die van mij is er veel versleten behalve het blok... dus zou mischien wel wat voor jou zijn...

Zitten bij mij ook nog nw ketting set en tandwielen op... pas 1500 km oud...

Hij is overigens uit '88...

Probleem is alleen dat ik er nog even geen afscheid van kan en wil nemen... heb (waarschijnlijk) pas van de zomer centjes voor een andere motor... :X dus ik weet niet of jij zo lang kan en wil wachten...
 
Voorlopig ben ik aan het rondkijken. Ik heb een zxr blok gezien voor niet al te veel.

Morgen ga ik even naar een aantal slopen om te vragen of zij misschien weten wat er al dan niet onder past.

En anders is het inderdaad misschien tijd voor iets nieuws.

Voor nu kan ik nog rijden, maar het jeukt wel.

Maar als je even nadenkt over een prijs voor je motorfiets, ik heb er net een nieuw achterbandje en zo omzitten. Vind ik ook een beetje zonde, maar los verkopen kan ook nog.

Heb nog geen idee wat te doen.
 
:) Ik heb nog niet zo gek veel motoren gehad, dus ik kan niet echt meepraten over het wel of niet goed sturen.

Ik ben niet veel beter gewend dan dit.

Hiervoor reed ik op die GPZ 1100, en die moest je de bocht om trappen.

Mijn maat heeft daar een keer op proberen te rijden (hij reed toen zelf op een FZR1000) en reed hem bijna rechtdoor de bostjes in toen hij de bocht om moest.

ZXR gaat beter zeker?

Zo echt wel.....wereld van verschil man!!!

Maar goed, ik denk dat je het beste zelf de maten van je frame kan opmeten en deze vergelijken met bijvoorbeeld een ZXR blok.
Maar toch ben ik erg bang dat je niet veel gaat vinden, omdat de GPX-en toch een redelijk apart frame hebben. Het is volgens mij veel smaller dan bijvoorbeeld een ZXR frame.
Succes met zoeken in ieder geval.
 
Nou, een ruilblok word redelijk kostbaar.

Ik ben nu bij 2 slopen (roukema en piet kruis te Arkel) geweest, en de prijzen waren respectievelijk 600 euro (alles erop en eraan) en 750 euro.

Ja, het spijt me voor het fietsje, maar dat was ik toch echt niet van plan. En dat het een speciaal frame is, dat geloof ik gelijk.
Ik heb vaak van die speciale (moeilijke) gevallen. Ben er zelf ook 1, dus dat klopt allemaal wel.

In ieder geval het blok nu maar uit elkaar trekken. Ik heb ergens een werkplaatshandboek zien zweven op internet, dus wie weet lukt het me zelf wel. Heb tenslotte weinig te verliezen.
 
Ik heb EVEN naar het blok en frame gekeken, en de ophangpunten zijn redelijk makkelijk te wijzigen (denk ik).

De voorkant van het blok zit vast aan een dwarse buis in het frame. Het lijkt een beetje op hoe je nokkenas vast zit.
Twee halve manen die vastgeschroeft zit aan het blok (om de buis).



En de achterkant van het blok heeft twee metalen platen waar hij aan vast zit



De binnenbreedte van de voorkant van het frame tussen (daar waar het blok vast zit) is 34 cm.
 
Een forum kon ik daar niet vinden, maar ik heb mijn vraag bij gevraagd neergezet. Waarschijnlijk niet de bedoeling, maar ja, als het maar werkt.

Bedankt voor het meedenken allemaal en jullie allemaal ook gelijk een goed en vooral gezond rij jaar toegewenst. :]
 
Een forum kon ik daar niet vinden, maar ik heb mijn vraag bij gevraagd neergezet. Waarschijnlijk niet de bedoeling, maar ja, als het maar werkt.

Bedankt voor het meedenken allemaal en jullie allemaal ook gelijk een goed en vooral gezond rij jaar toegewenst. :]

Boven in de groene balk met allerlei titels bijv.: specials, modellen enz.
Op betreffend onderwerp gaan staan,forum staat helemaal rechts,dan klein beetje naar beneden, dan komt er een blok onder staan , en dan klikken en, ja hoor daar is ie. :}
 
Hier bij mij op de binnenplaats staat al 1 a 2 jaar een gpx 750 stil. Deze heeft een ongeluk gehad, onderuit gegaan volgens mij. De kuip ligt eraf en had begrepen dat er iets niet goed was met de voorvork, denk dat het blok nog wel goed is, maar weet niet veel meer van die motor.
Zou dat niet iets voor jou zijn? Als hij hem natuurlijk verkoopt.
 
Nee joh, die 1100 reed fantastisch, geen enkel probleem met de injectie. Het spruitstuk brak af (althans de tapeinden in de kop). Dus dat word uitboren en opnieuw tappen.

Of een tweedehandsje zoeken.

Verder is het een heerlijke fiets. Niet echt gebouwd voor het bochtenwerk, maar als je op vakantie wil, neem hem maar mee.

Met 200+ nog gewoon rechtop zitten met vizier open, terwijl je maten al voorover liggen.

Ik heb inmiddels misschien wel iets gevonden, maar daar heb ik een beetje hulp bij nodig.

Heeft er iemand verstand van motorblok nummers?

Het gaat om deze twee: ZX750FE021879 en ZX750FE008208. Van 1 weet ik zeker wat voor 1 het is (even ter controle).

Weet iemand in welke fiets deze horen, en welk "geboortejaar" deze hadden?
 
600 euro voor een gebruikt blok is veeeel te veel..kijk eens op marktplaats, daar worden soms schadefietsen voor 500 euro aangeboden..heb je een goed blok- veel reserve onderdelen en een nieuwe handel in je schuur ;)
ik heb er vorig jaar een verkocht voor 400 euro: prima blok..wel wat achterstallig onderhoud.. dus even verder zoeken!
 
600 euro voor een gebruikt blok is veeeel te veel..kijk eens op marktplaats, daar worden soms schadefietsen voor 500 euro aangeboden..heb je een goed blok- veel reserve onderdelen en een nieuwe handel in je schuur ;)
ik heb er vorig jaar een verkocht voor 400 euro: prima blok..wel wat achterstallig onderhoud.. dus even verder zoeken!

die slopers zijn merendeels gewoon een stelletje afpersers, heb ik persoonlijk ondervonden .. maarja, als je daar staat en graag wil rijden B|

Ebay.de komen vaak goedkopere blokken van verschillende motoren langs, misschien moet je daar 's kijken
 
Heb ergens in de stapel motorporno nog zo'n brits blaadje liggen waarin ze op zoek waren naar de beste betaalbare 600 / 750 enz. De FZ750 stond daar op 2 :( en als 1 hadden ze de GPZ/GPX gezet met als reden dat het blok nooit veel verandert is en er dus heel wat vermogen uit te halen was door ZXR onderdelen te gebruiken. Met wat geluk moet het hele blok ook over te zetten zijn.

FZ heeft heel ander frame dan FZR en YZF, maar het FZR1000, YZF750 en schijnbaar zelfs YZF1000 T'ace zijn zonder al te extreme problemen in het FZ frame te lepelen 8-)

Good luck met je zoektocht, Dutch
 
Een forum kon ik daar niet vinden, maar ik heb mijn vraag bij gevraagd neergezet. Waarschijnlijk niet de bedoeling, maar ja, als het maar werkt.

Bedankt voor het meedenken allemaal en jullie allemaal ook gelijk een goed en vooral gezond rij jaar toegewenst. :]
In de eerste 2 modellen van van de ZXR750 ('89-'90) hing een ongewijzigd motorblok uit de GPZ750R, dus de ophangpunten zullen niet zo verschrikkelijk veel verschillen.
In de ZXR'en van bouwjaar '91-'92 is het blok intern gewijzigd (kreeg minder pk voor een sterker middengebied :N ), dus ook deze zou in theorie moeten passen.

En na '93 werden de ZXR750R blokken (122pk) van de eerdere bouwjaren gebruikt en ik weet niet hoeveel die verschillen ten opzichte van het eerdere blok.

Tot zover mijn geschiedenis-kennis van de Kawa 750cc'tjes :P
 
je zou "gixxerron" uit het streetfighterforum eens kunnen proberen voor info?

staat me bij dat die veel aan de ouwe kawaatjes gesleuteld heeft en er mischien wel iets zinnigs van kan zeggen??

succes!

andere motor kopen kan altijd namelijk nog...
 
In de eerste 2 modellen van van de ZXR750 ('89-'90) hing een ongewijzigd motorblok uit de GPZ750R, dus de ophangpunten zullen niet zo verschrikkelijk veel verschillen.
In de ZXR'en van bouwjaar '91-'92 is het blok intern gewijzigd (kreeg minder pk voor een sterker middengebied :N ), dus ook deze zou in theorie moeten passen.

En na '93 werden de ZXR750R blokken (122pk) van de eerdere bouwjaren gebruikt en ik weet niet hoeveel die verschillen ten opzichte van het eerdere blok.

Tot zover mijn geschiedenis-kennis van de Kawa 750cc'tjes :P
of kwam die uit de GPX750R...?alleen volgens mij krijg je een probleem met de carburateurs bij de GPX zitten ze vlak en bij de ZXR gaan ze schuin omhoog omdat de filterbox onder de tank zit... -O-

je zou dus goed naar beide blokken moeten kijken waar de verschillen zitten...

gr Ron.
 
Terug
Bovenaan Onderaan